Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:37

mvdende schreef:
Zoe_97 schreef:
Nee. De teef blijft op naam eigenaar. Maar officieel is er een tijdelijke overdracht van fokrechten. Deze constructie bestaat officieel in bijna elk land.
Ik weet het vooral gebruikt worden in de situatie. Gezien A koopt een pup van fokker Z. 3 jaar later wil gezin een 2e hond, ze benaderen fokken Z dat ze graag een pup van hun eigen hond willen, maar het gedoe rond het nest en de kennis is er niet. Er wordt een tijdelijke fokoverdracht van gezin A naar fokker Z geregeld. Gezin A krijgt een pup en fokker Z verkoopt de rest van het nest.

Maar dan ben je toch als gezin A enorm jezelf in de vingers aan het snijden?

Want waarschijnlijk heeft gezin A alle kosten gehad van het fok klaar maken zoals de gezondheid testen.

Gezin a heeft er op deze manier al best een hoop geld in gestoken.

Dan "lenen" ze hun teef uit aan fokker z, deze regelt alles rondom de dekking, dracht en de eerste 8 weken van de pups.

Daar mag inderdaad wat voor betaald worden.

De teef krijgt 8 pups, 1 voor gezin A, 7 voor de "verkoop"

Stel de pup prijs ligt op €1200, dan brengen die 7 pups dus €8400 op.

Kosten van de voeding enzo van het hele nest zijn misschien €500 per pup, €4000

Dan zou fokker z €4400 "winst" maken op dat nest.

Dat de fokker z er iets aan over mag houden voor de zorg van de teef en pups en de tijd die ze erin gestoken heeft, is logisch.

Maar ik denk dan eerder aan een bedrag van €1000 wat de fokker z dan zou krijgen, dan €4400.

Even ervan uit gegaan dat de fokker z fokt voor de "lol" en verbetering van het ras en er niet de boterham mee verdiend. Is €1000 toch een lekker bedragje voor 8 weken puppy oppas?

Terwijl het gezin A alle kosten heeft gehad van het testen enz en die in mijn ogen dus meer recht heeft in het geld wat de pups opbrengen.

Dat zijn allemaal maar aannames dat je doet. Wie zegt dat de fokker niet alle kosten betaald. Dit zijn allemaal maar afspraken tussen beide partijen.

Esplendido

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:37

En een nest zitten echt wel meer kosten aan verbonden dan alleen de voeding...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:44

Esplendido schreef:
Twee uit een nest zouden wij er prima aan kunnen houden. Meer niet, dan moeten we keuzes maken. Dat is dan maar zo.

Mvdende: de kosten voor de gezondheidsonderzoeken, shows en alle andere benodigde zaken om te kunnen fokken zijn meestal voor de fokker en niet voor het gastgezin.

Twee is echt schaars om aan te houden, en in onze situatie zouden wij ook niet genoeg tijd hebben om met allemaal te trainen.

Kennissen hebben ruim 15 honden in gastgezinnen zitten thuis heeft ze ook nog een hond of 15 tot 20 gok ik. :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:46

Gelukkig heb ik niets met dit wereldje te maken.

Maar als ik een pup had GEKOCHT bij een fokker (dus 100% volledig zelf in eigendom) en er 3 jaar later zelf een nest mee zou willen fokken, maar de kennis en kunde rond om het dekken, dracht en het nest niet heb, dan zou ik inderdaad de Fokker van mijn teef benaderen of zij misschien hier zorg voor kan dragen.

Maar dan had ik wel zelf mijn teef laten testen enz en alle kosten van het dekken, de dracht en de pups zouden dan ook voor mijn rekening zijn.

De fokker zou dan "ingehuurd" worden om voor de teef en de pups te zorgen, maar ik zou de eigenaar blijven van teef èn pups.

De fokker zou natuurlijk een vergoeding krijgen in de vorm van één pup of bijvoorbeeld 1x de pupprijs.

En ik weet prima dat een pup niet alleen kosten heeft aan voer. €500 was dan ook betekent op voer en 2x dierenarts voor de enting enz.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:50

mvdende schreef:

Maar als ik een pup had GEKOCHT bij een fokker (dus 100% volledig zelf in eigendom) en er 3 jaar later zelf een nest mee zou willen fokken, maar de kennis en kunde rond om het dekken, dracht en het nest niet heb, dan zou ik inderdaad de Fokker van mijn teef benaderen of zij misschien hier zorg voor kan dragen.

Maar dan had ik wel zelf mijn teef laten testen enz en alle kosten van het dekken, de dracht en de pups zouden dan ook voor mijn rekening zijn.

De fokker zou dan "ingehuurd" worden om voor de teef en de pups te zorgen, maar ik zou de eigenaar blijven van teef èn pups.

De fokker zou natuurlijk een vergoeding krijgen in de vorm van één pup of bijvoorbeeld 1x de pupprijs.

En ik weet prima dat een pup niet alleen kosten heeft aan voer. €500 was dan ook betekent op voer en 2x dierenarts voor de enting enz.

Ik durf te stellen dat er vrijwel geen fokkers zijn die aan deze constructie meewerken.

10 weken werk voor een pup of 1x keer pupprijs en 0 toegevoegde waarde. Wat een giller. _O-

Nee, dan koopt die fokker wel een pup naar smaak.

Je kunt het wel andersom doen.

mvdende schreef:

Dus €500,- dekt de kosten zo ongeveer?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:55

Zo heel gek is het niet wat MvdEnde zegt. Alleen niet gebruikelijk.
Als ik een paard fok - mijn merrie, hengst via een station - en ik wil dat die merrie bevalt bij een kraamstation / fokkerij, dan betaal ik ook gewoon een vergoeding aan de betreffende stal voor de geleverde zorg / dienst. Die heeft dan niet ineens recht op het veulen o.i.d. In mijn geval zou dat bij mijn dierenarts zijn, die een aantal kraamstallen aan huis heeft en ook veel ervaring als fokker. Ik kan me ook nog voorstellen dat mijn merrie voor de begeleiding naar de fokker zou gaan waar ik haar gekocht heb, als ik nog helemaal geen ervaring had gehad, en dat zij daarvoor vergoeding vna de stallingskosten + een additionele vergoeding zouden krijgen. Ook dan hebben ze niet ineens recht op het veulen of op een bedrag dat niet in verhouding staat tot de geleverde dienst.

Kan me voorstellen dat 1x de pupprijs wat karig is overigens, maar een dienst inhuren is anno 2020 toch iets heel normaals in de wereld. Blijkbaar alleen niet in de hondenfokkerij.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:56

Skippy01 schreef:
Als ik een paard fok - mijn merrie, hengst via een station - en ik wil dat die merrie bevalt bij een kraamstation / fokkerij, dan betaal ik ook gewoon een vergoeding aan de betreffende stal voor de geleverde zorg / dienst. Die heeft dan niet ineens recht op het veulen o.i.d. In mijn geval zou dat bij mijn dierenarts zijn, die een aantal kraamstallen aan huis heeft en ook veel ervaring als fokker. Ik kan me ook nog voorstellen dat mijn merrie voor de begeleiding naar de fokker zou gaan waar ik haar gekocht heb, als ik nog helemaal geen ervaring had gehad, en dat zij daarvoor vergoeding vna de stallingskosten + een additionele vergoeding zouden krijgen. Ook dan hebben ze niet ineens recht op het veulen of op een bedrag dat niet in verhouding staat tot de geleverde dienst.

Kan me voorstellen dat 1x de pupprijs wat karig is overigens, maar een dienst inhuren is anno 2020 toch iets heel normaals in de wereld. Blijkbaar alleen niet in de hondenfokkerij.

Maar wat jij zegt is geen fokoverdracht. Dat is een dienst waarbij alle kosten bij jou blijven. Fokoverdracht zijn alle kosten voor de fokker

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 08:57

uitplaatsen is hier gelukkig goed bevallen. Zou t zo weer doen. En helaas is via een vriendin mn contract al bij de rechtsbijstand gekomen en hebben ze op de afspraken in t contract gewoon de hond weer op kunnen halen :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:59

Zoe_97 schreef:
Skippy01 schreef:

Maar wat jij zegt is geen fokoverdracht. Dat is een dienst waarbij alle kosten bij jou blijven. Fokoverdracht zijn alle kosten voor de fokker

Dat is zeker waar. Dan is het inderdaad mijn paard, mijn kosten, mijn risico. Alleen huur ik expertise / zorg in voor de periode rondom de bevalling. Maar ik dacht dat mvdende dat ook bedoelde eigenlijk. Dat ze zoiets wel voor zich ziet. Dat heeft niets met fokoverdracht te maken inderdaad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:00

Skippy01 schreef:

Paarden en honden zijn niet te vergelijken.

Bij paarden is dit een hele normale dienst, daar zijn complete bedrijven voor waar je je merrie kunt droppen.

Die zijn er voor honden niet. En mensen hebben er gevoelsmatig véél meer problemen mee om een hond 10 weken ergens te plaatsen dan een paard.

Eerlijk is eerlijk, ik ga nergens zonder de honden, maar de paarden had ik makkelijk ergens anders kunnen plaatsen voor een aantal weken. Die hadden mij sowieso veel minder nodig. :+

Edit: de mensen die deze service aanbieden bij paarden hebben zelf ook 0 waarde aan zo'n merrie of veulen. Zij krijgen hun loon en kosten betaald en klaar.
Laatst bijgewerkt door KimD op 30-04-20 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:02

@KimD ik ben met beide een zeikerd. Ik durf nauwelijks op vakantie - de hond kan mee, maar paard niet :')
(word er wel makkelijker in, omdat ik nu een heel makkelijk paard heb, met mijn vorige durfde ik nog geen dag weg, die was levensgevaarlijk...)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:09

Ook zitten er behoorlijk meer werkuren in een nest pups dan in een veulen. Als je dat per uur zou moeten betalen

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 09:20

KimD schreef:
Esplendido schreef:
Twee uit een nest zouden wij er prima aan kunnen houden. Meer niet, dan moeten we keuzes maken. Dat is dan maar zo.

Mvdende: de kosten voor de gezondheidsonderzoeken, shows en alle andere benodigde zaken om te kunnen fokken zijn meestal voor de fokker en niet voor het gastgezin.

Twee is echt schaars om aan te houden, en in onze situatie zouden wij ook niet genoeg tijd hebben om met allemaal te trainen.

Kennissen hebben ruim 15 honden in gastgezinnen zitten thuis heeft ze ook nog een hond of 15 tot 20 gok ik. :=

Ik heb niet de ambitie om een grote fokker te worden en heel veel te gaan fokken. Maximaal eens per een à twee jaar een nest vinden wij voorlopig genoeg. Als we willen kunnen we dan uit ieder nest een pup aanhouden. Die tijd en ruimte is er. Voor ons is dat genoeg.

Bij honden werkt het inderdaad anders dan bij paarden. De geboorte van een veulen is zo’n professionele stal geen negen weken druk mee. Een fokker heeft de pups een week of negen (of indien er een aantal naar het buitenland gaan vijftien weken) in huis. Dat zet je hele normale leven op zijn kop want je bent er hele dagen (en in het begin vaak ook nachten) druk mee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:04

KimD
Vreselijk trouwens van je vrienden die hun hond zo plotseling moesten laten gaan :( Sorry, ik dacht dat ik gereageerd had, maar zie nu van niet! Ik zag in een ODH groep dat er gister meerdere mensen waren die allemaal jonge honden hadden laten inslapen. 1tje van 5 en eentje van 2 en eentje van maar een jaar oud. Lijkt me echt vreselijk ook. En ik was idd in Simpelveld laatst. Knap dat je dat zag aangezien ik nu zie dat ik de foto met het dorp op de achtergrond niet eens geplaatst had hihi

Afbeelding

---

Interessant verder om meer te lezen over co-owners en gastouders.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:06

cursebreaker schreef:
KimD
Vreselijk trouwens van je vrienden die hun hond zo plotseling moesten laten gaan :( Sorry, ik dacht dat ik gereageerd had, maar zie nu van niet! Ik zag in een ODH groep dat er gister meerdere mensen waren die allemaal jonge honden hadden laten inslapen. 1tje van 5 en eentje van 2 en eentje van maar een jaar oud. Lijkt me echt vreselijk ook. En ik was idd in Simpelveld laatst. Knap dat je dat zag aangezien ik nu zie dat ik de foto met het dorp op de achtergrond niet eens geplaatst had hihi

[ [url=m/VF5Luq.jpg]Afbeelding[/url] ]

---

Interessant verder om meer te lezen over co-owners en gastouders.

Ik speelde vals, ik kom daar vandaan. Ik was daar vaak met het paard te vinden. :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:07

KimD schreef:
mvdende schreef:

Ik durf te stellen dat er vrijwel geen fokkers zijn die aan deze constructie meewerken.

10 weken werk voor een pup of 1x keer pupprijs en 0 toegevoegde waarde. Wat een giller. _O-

Nee, dan koopt die fokker wel een pup naar smaak.

Je kunt het wel andersom doen.
Nou inderdaad
mvdende enig idee hoeveel werk het is om een nest groot te brengen?? :=
je bent 24/7 met die diertjes bezig he en dat zo'n 8 tot 10 weken en dat voor alleen zo'n 1200,-. Dat is een uurloon van 75 cent _O-
No way dat ik dat ga doen zonder dat het voor mij toegevoegde waarde heeft

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:09

Cursebreaker, ik kom echt bij je wonen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:30

Ok kan deze dag weer even geschrapt worden? Jackie was onuitstaanbaar aan de lijn vandaag, viel met een idiote sprong op haar hoofd en als kers op de taart gromde ze naar me op de trimtafel -O- Overprikkeld denk ik en ik weet ook wel waar ik zelf fout ging (teveel van haar vragen). Maar ik baal ervan! Zij ligt alweer lekker te pitten en zal het wel vergeten zijn maar ik zie dan alweer voor me hoe ik haar volledig en voor altijd heb verpest :\

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:58

Roosvanblue hopelijk lucht het op dat je het nu even van je af hebt geschreven! Ik snap heel goed dat je baalt. Straks weer met positieve nieuwe energie er in

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:11

Ymor schreef:
Roosvanblue hopelijk lucht het op dat je het nu even van je af hebt geschreven! Ik snap heel goed dat je baalt. Straks weer met positieve nieuwe energie er in

Ja dat helpt wel. Nu even wat lekkere dingen aan het koken voor mezelf, beetje tot rust komen. Merk dat ik zelf ook onrustig ben. Moet ook loops worden dus dat zal niet helpen :o

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:14

Hahaha sterkte!! Met jezelf ook

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:34

Moet jij loops worden? :')

Nou ik join je vandaag in de frustratie. Mera is net een sl*t en wilt naar iedere hond op straat. Ook als deze hond 3km verderop loopt. Gelukkig hier tussen haar en Bo lijkt het nog rustig maar je ziet dat Bo meer ruikt en zij bitched wat meer (hij schrikt zich dan helemaal te pletter). Vandaag dag 10.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:36

zolang ze nog bitcht is t goed :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:43

Ja daarom. Ze bloed ook nog overigens. Lijkt er wel lichter uit te zien maar lastig zeggen op een maandverbandje. Ze accepteert overigens haar eigen hutje op mijn slaapkamer ook prima <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:06

Als t echt lichter word dan zie je dat wel goed op t maandverbandje. Of t word minder. Bij Djessey zie je t indd niet echt lichter worden maar wel minder en vrij snel daarna bruiner. :)