Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:52

Ik was dit topic kwijt dus ik moest het even bijlezen hoor :D

Danique, wat een heerlijk verhaal! <3
Sorry dat ik je een vreetmonster heb meegegeven _O- Eet ie je nog niet arm? Ik was vergeten te melden dat hij stiekem met een veelvraat is gekruisd _O-
Wat fijn dat je al positieve verandering merkt in Kyto! Was hij een poetsertje? Dat hoor je weleens vaker wanneer ze alleen zaten. Dan gaan ze een beetje obsessief worden met poetsen. Grotere papegaaien kunnen dan gaan plukken maar dat zie je weer minder snel bij valken.

Ineke, gefeliciteerd met Crocky!

Bij Kimley mogen de grasjes binnenkort verhuizen :D

Elina, Handtam maken doe ik hier vanaf een week of 2 (wanneer ze door de kritieke fase zijn). Vanaf die tijd komen ze meerdere keren per dag even in handen (maar heel kort en dat bouwen we natuurlijk op). Tegen de tijd dat ze uitvliegen zijn ze dan vaak wel helemaal gewend. Alleen nieuwe mensen zijn altijd weer eventjes spannend. De één heeft daar meer moeite mee als de ander!

Idd geen grasparkiet bij de Turqouisine zetten! Grasjes zijn erg territoriaal en brutaal en een Turqouisine delft dan het onderspit.
Ik zou er een andere soortgenoot bij zetten idd! Als je het geslacht wilt weten kun je het beste even DNA laten testen dmv veertjes opsturen naar een laboratorium. Ik doe dat altijd via Gendika.

Jongens, gelukkig is het niet meer zo warm! Mijn vogels vonden de extra badjes en douchen wel lekker, maar dit is een betere temperatuur voor ze!
Alleen waaien ze nu bijna uit hun veren. Ook wel weer fijn want ze zijn nog steeds gigantisch in de rui :=

Seventeen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:14

Laatste vraag: wat voor soort parkiet zou er wel bij kunnen? Ik kan maar weinig kwekers van de Turqoisine parkiet vinden in de driehoek van Den Bosch, Nijmegen, Eindhoven. Op marktplaats kan ik zo ook niets vinden en koop liever niet in een dierenwinkel zoals Pets Place.

Kan er evt. Een soortgelijke vogel bij?
Sorry voor alle vragen, maar wil het graag goed doen voor het beestje.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:40

Plaats anders een oproepje in een FB groep voor kromsnavels of parkietensoorten.
Er zijn echt wel kwekers van turquoisines in die omgeving. Ik ken sowieso wel kwekers in die omgeving want ik woon er zelf ook in de buurt, alleen hebben die geen turquoisines.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:59

Dank! Ik heb zelf geen Facebook, maar ga vragen of iemand dit voor mij erop wil zetten! :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:10

Seventeen, ik woon niet echt in de buurt anders had ik wellicht even via de vogelvereniging kunnen vragen. Die zitten daar overigens ook wel, wellicht kun je daar ook eens informeren? Heb je geen Facebook oid voor nodig.

Ooh 1 van mijn kleine parkieten is brutaal joh, die is voor de duvel niet bang en gaat gezellig in m'n hand zitten knagen als ie er op zit. Als je dan corrigeert kijkt ie je echt zo verdwaasd aan. En dan doet ie het ook even niet meer gelukkig _O-. Binnenkort mogen ze verhuizen maar ik zit nog te wachten op het DNA onderzoek.. :=

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:21

Ik zit ook in een hele andere regio dus ik kan je er helaas ook niet bij helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:23

Hebben jullie ervaring met pionussen, rose kaketoes en amazones?
Ik denk dat van deze soorten de amazone het meest veeleisend is? (Die staan ook het meest aangeboden op marktplaats, vast niet zonder reden..)
.. en de Pionus denk ik het makkelijkste? (Ook het moeilijkste te vinden, volwassen zegmaar niet te doen....)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:24

De turqouisine is een dame, erg leuke vogels. Niet bij andere Neophema's zetten als je voor een paartje gaat. Zijn prima voliere vogels.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:40

Ik heb Crocky mijn jongste vogel gisteravond toch gekortwiekt.
Hij is heel brutaal en bijt :=

Ik hoop dat hij nu mijn hand wel leert te vertrouwen nu die wat afhankelijker is van mij om ergens te komen.

Uiteraard ga ik beide vogels pas bij elkaar in de kooi zetten als Crocky weer echt kan vliegen.
Nu kan het sowieso nog niet, want Crocky is echt nog te klein en niet sterk genoeg qua verdediging tegenover Chipie.

Chipie bijt Crocky, maar niet op oorlogssterkte gelukkig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 15:50

Shanna, is een Pyrrhura niets voor jou?
Of een Caique? Leuke ondernemende vogels die het vaak erg goed in huis doen en niet al te gecompliceerd zijn (over het algemeen genomen natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:57

Pyrrhura’s vind ik te klein, Caique zitten we wel ook naar te kijken inderdaad. Zijn ook vrij klein wel maar wel wat steviger.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:10

Caiques hebben onwijs veel humor, ontzettend leuke vogels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:51

We hebben nu een wijnborst amazone op het oog, die specifieke vogel lijkt ook helemaal in ons plaatje te passen. Ik ken die vogels verder helemaal niet en kan er op Instagram ook weinig voorbeelden van vinden qua geluid. De verkoper raad deze soort/ deze vogel nog boven een rose-kaketoe aan voor ons, het is wel een man met veel ervaring in veel soorten dus ik ben reuze benieuwd!

Op YouTube is er ook vrij weinig van te vinden, en googlen op de engelse naam (vinaceous amazon parrot) geeft vooral aan dat het hele zeldzame huisdieren zijn, medium goede praters, en heel vriendelijke vogels.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:51

Oh, en heb je een foto ? Ben wel benieuwd nu hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:58

Afbeelding

Deze soort schijnt dus ook een soort “kroontje” te hebben, dat ziet er dan zo uit;

Afbeelding

Dit filmpje geeft de meeste informatie van wat ik kan vinden;

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:18

Wel zelf onderzoek doen. Verkopers vertellen je werkelijk alles. Een jonge man halsband kocht ik, bleek een oudere dame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:21

Deze vogel is compleet met cites en alle benodigde papieren, ook getest op ziektes, lijkt me dat daar weinig fout mee kan gaan ook door de cites en ring?

Vogels zonder cites die wel cites soorten zijn vertrouw ik dan weer niet inderdaad.. Er staat nu ook een cites soort op marktplaats zonder ring, zonder papieren, zonder alles, leeftijd onbekend.. Heb dat al vaker voorbij zien komen ook..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:24

Ik bedoel karakter en geluid. Niet de leeftijd. Daarbij is jou beleving van wat vervelend is, anders dan bij een ander. Ik vind niet dat halsband parkieten herrie hebben. Ondertussen er genoeg mensen zijn die er niet tegen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:27

Ja ik ben inderdaad al druk aan het zoeken maar op de meeste video’s die online staan zijn de vogels dus stil.. :')
Ik zal morgen wel ervaren welk geluid eruit komt, en hoe vriendelijk ze werkelijk is naar vreemden. Als het toch niet is wat we zoeken ga ik met het zelfde gemak zonder vogel weer naar huis. Het zijn geen goedkope dieren natuurlijk.. :=

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:29

Nee precies. Hij staat op marktplaats of niet? Had ook een voorbij zien komen namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:31

Ja inderdaad, de enige tamme van deze soort die momenteel aangeboden wordt..

Ik vind het wel super spannend hoor, bij een nieuwe vogel gaan kijken, en dan ook nog bij zo’n soort waar zo weinig over te vinden is qua soort-typische kenmerken.. en dan ook zo’n dure.. :=
Ik twijfel of ik kindlief wel of niet mee moet nemen morgen. Wat denken jullie?

Zonder kindlief is weggaan zonder vogeltje wel wat makkelijker als het niks is, met kindlief kan ik natuurlijk wel zien hoe de vogel op kindlief reageert.. Niet dat onze dochter veel met de vogel doet (ze vind ze spannend dus raakt ze absoluut niet aan), maar toch..

Het zal sowieso een slapeloze nacht worden vrees ik :Y)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 03:35

Deze soort wordt meestal in volieres gehouden omdat ze in huis wat moeilijker zijn ivm karakter. Dat ontaard zich meestal pas in de pubertijd wanneer ze grenzen gaan verkennen.
Daarvoor is er niet zoveel aan de hand omdat ze nog zo jong zijn. De meeste leuke filmpjes van tamme wijnborst amazones zijn ook vooral van wanneer ze nog jong zijn. Daarna worden ze een stuk moeilijker :+

Ze zijn wel leuk idd! Maar ik zou idd sceptisch zijn zoals Benfan zegt.
Wil je specifiek een speciale soort? Omdat je steeds bij aparte soorten uitkomt die niet als de makkelijkste bekend staan.. Ik zou persoonlijk dan eerder voor een rose kaketoe gaan. Die zijn veel stabieler qua karakter en over het algemeen erg vriendelijk. Zeker met kinderen zou ik dit risico niet nemen.
Je kunt je ook afvragen waarom ze niet zoveel worden aangeboden. Dat hoeft niet per sé positief te zijn. Er is gewoon niet zoveel vraag naar als huiskamervogel ivm het karakter. Ze hechten zich vaak ook maar aan één persoon en die kiezen ze zelf uit. Dat is ook niet altijd even makkelijk met meerdere mensen in huis.

Ik bedoel het niet vervelend hoor! Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan. Maar zeker met kinderen zou ik toch voor een stabielere en rustigere soort kiezen.
Qua geluid zijn ze te vergelijken met een gewone amazone. Het zijn wel minder goede praters als bijvoorbeeld een geelvoorhoofd amazone.
Een jonge vogel maakt nog niet zoveel geluid dus ik denk dat je daar morgen/vandaag niet zoveel van zult merken. Dat komt vaak pas later... :D
Bij ons ging de keus tussen de soorten grijze roodstaart, geelvoorhoofdamazone en edelpapegaai. Uiteindelijk voor de edel gekozen omdat zij makkelijker aan meerdere mensen in huis hechten en minder territoriaal zijn en sneller vergevingsgezind zijn.
Maar natuurlijk zitten er aan iedere soort voordelen en nadelen. Bij de edel is dat dan weer het dieet waar relatief weinig over bekend is en het moeilijke koppelen aan een soortgenoot.

Ik zou wel gaan kijken maar niet meteen de vogel mee naar huis nemen en er eerst nog rustig over nadenken. Beslis vooral niet te snel en laat je niet onder druk zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:37

Hmmm, daar was ik al bang voor.. de mensen die ik nu gesproken heb die dit soort hebben hebben inderdaad ook nog jonge vogels.. :=
Die zijn wel lyrisch over deze soort.

Deze man raadt de rose dan weer af omdat dat echte schreeuwers zijn..

Wat is dan wijsheid? :=
In principe gaat onze voorkeur ook naar een vogel die de puberteit al door is..Deze spreekt ons vooral aan omdat ze op bijna alle punten lijkt te zijn wat wij zoeken. Niet dit soort an sich, maar deze vogel specifiek. Alleen is ze wat jong en een popje. Onze voorkeur gaat naar een volwassen man :Y)

Met wat ik er in het Engels over lees is de soortbeschrijving ook wel passend bij ons, vriendelijke vogels, medium goede praters..

Bij Binkie waren we ook opzoek naar een lieve volwassen man die geschikt zou zijn voor in een woonwijk en in een gezin. Niet te groot, niet te klein. Niet soortspecifiek, zo bij Binkie uitgekomen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:28

Ik zou gewoon gaan kijken :j
Rosé schreeuwers valt echt enorm mee hoor! Een vriend van mij heeft twee Rosé kakatoes en die maken amper geluid. Dat zijn een volwassen man en pop. Hele leuke en nieuwsgierige vogels.
En ach, iedere vogel maakt geluid :P Het is maar net hoe je ze opvoedt en of ze gelukkig zijn natuurlijk.
Als je echt een man wilt zou ik niet voor een popje gaan. Die zijn qua gedrag toch meer hormonaal en je hebt kans dat het legkippen worden (met alle problemen van dien).
Dan zou ik eerder een man zoeken. Die zijn doorgaans stabieler en vriendelijker van gedrag.

En ik ben ook lyrisch over de edelpapegaai man (een vriendelijkere vogel is er echt niet. Ze duwen zelfs je hand beleefd weg ipv dat ze bijten), maar ik raad ze niet iedereen aan hoor :D Het moet maar net bij je passen.
Dan zou ik je eerder een valkparkiet aanraden, maar die zijn een stuk kleiner :+
Die van mij praten trouwens ook. Ik heb vader en zoon die de hele dag "Kusje! Goed zo! *klapt voor zichzelf* doen _O-

Hier is een lutino opaline dame geboren <3
Vermoedelijk gisteravond laat al, want toen ik vanochtend om half 6 keek zat ze al overeind en uitgebreid te gapen :+
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:55

Ik heb toch maar afgezegd, we gaan inderdaad maar vasthouden aan de eisen van volwassen man. Die hadden we niet zonder reden tenslotte. Daarbij is deze vogel ook echt wel duur voor ons, dus mn vriend stond er sowieso al niet om te springen..

Valkparkietjes heb ik ook gehad vroeger, super fijne vogeltjes maar nu toch echt te klein.
Er staat nu ook een leuke grijze roodstaart op internet maar ik vrees dat die net wat te groot zijn voor ons? Die staan in het algemeen ook veel eenkenniger bekend.. De rose wordt door meerdere zaken wel aangeraden voor bij ons, evenals een pionus. Jardine willen we niet meer, dat lijkt teveel op Binkie..

Wat een klein popke is dat zeg, super lief! <3
Verwacht je nog veel nestjes?