Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:29

Even nog een leuke foto van A Thousand Miles - Miley uit Groningen!
Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:52

Ohhhh das ook zo'n dotje..
Heel herkenbaar ook die handen=eten. Hier is alles een vitamine tabletje blijkbaar. Of een spuitje met recovery, doen ze ook een moord voor :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:22

Ik word ook regelmatig in mijn vingers gebeten als er wat lekkers uit te delen is. Risiko van het vak denk ik dan maar :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:13

Ohh gefeliciteerd! Op de laatste foto helemaal links is een mooi caviaatje <3

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:24

Bij nader inzien denk ik toch 3 vrouwen en 1 beertje.. jammergenoeg net de gene die ik het leukst vind (de US teddy met t halve witte kopje)
Maar mennn.. hoe maak je daar foto's van :+ kan ze wel met 1 hand optillen maar die blijven echt niet stilhangen voor een foto haha.

Verder doen ze het goed, vanochtend allemaal wat lichter (92, 110, 111 en 107 gram). De kleinste zit nu op 90 gram de andere allemaal weer aangekomen.. even in de gaten houden dus. Hij (zij?) Heb ik wel al een aantal keer zien drinken.

Misschien moet ik ze kleiner zetten? Ze zitten nu in de 120 kooi, maar mamma heeft besloten te slapen aan de andere kant van waar haar eten/drinken is.. dus elke keer als Eywa opstaat rennen ze achter haar aan.. misschien toch wat te veel beweging zo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:37

Bewegin is niet verkeerd, daar worden de spieren sterk van. Het is logisch dat ze na de geboorte wat terugvallen in gewicht, dat komt er snel genoeg weer aan. Wel blijven wegen om te zien of mams genoeg heeft voor 4.

Over een week of 2 nog een kijken naar het geslacht, dan is het wat groter en duidelijker te zien.
Persoonlijk laat ik ze er nu bij tot er iets begint te grommen/kontje draaien, dát zijn dan de mannetjes :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:35

Wat een leuk nestje zeg , zo leuk verdeeld en mooi bont :D

Bij mij zit beer overdag 2 uurtjes bij Pluis in. Ze hebben het reuze gezellig , of ze al gedekt is geen idee. Hij wil wel :') .

Waarom 2 uurtjes? Beer is een buitencavia , Pluis zit nog binnen. Dilemma alsmaar vangen :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:42

M'n moeder heeft even gekeken tijden de kraamvisite ( :+ ) daarnet, en dacht ook 1 beer en 3 vrouw. Tijd zal het uitwijzen idd DD, over paar weken zal het wel te merken zijn haha.

Tanja heb je een foto van je zeugje? Vond haar (als baby toen je dr net had) erg leuk, maar de oortjes zo jammer. (het omhoog staan vind ik altijd zo muis-achtig ogen en is ook niet gewenst voor de fok.)

Wil je ze van de zomer wel buiten hebben samen? (Na het nestje)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:01

Net van een bakje met de juiste maat van de Action (1,19) een handig waterbakje gemaakt. Maar tijdens het foto's maken natuurlijk de batterij leeg |o
Hij is iig al wel in gebruik genomen. Ik zoek nog een klein stukje van zo'n posterophangding om het randje wat ronder te maken.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:56

Dimphyl schreef:
M'n moeder heeft even gekeken tijden de kraamvisite ( :+ ) daarnet, en dacht ook 1 beer en 3 vrouw. Tijd zal het uitwijzen idd DD, over paar weken zal het wel te merken zijn haha.

Tanja heb je een foto van je zeugje? Vond haar (als baby toen je dr net had) erg leuk, maar de oortjes zo jammer. (het omhoog staan vind ik altijd zo muis-achtig ogen en is ook niet gewenst voor de fok.)

Wil je ze van de zomer wel buiten hebben samen? (Na het nestje)

Afbeelding

Ja na dit nestje als het lukt laat ik beer helpen en kunnen ze gewoon samen buiten zijn. Van het nestje als het er niet teveel zijn hou ik waarschijnlijk ook alles en laat ik helpen wat geholpen moet worden.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:33

Zou daar wel mee uitkijken, aangezien je beer nu gedekt heeft zou het kunnen dat hij, ook na castratie, geen andere beren dult, zeker niet bij zeugjes in de buurt.

DD ben benieuwd wat je geknutseld hebt

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:59

DubbelDun schreef:
Net van een bakje met de juiste maat van de Action (1,19) een handig waterbakje gemaakt. Maar tijdens het foto's maken natuurlijk de batterij leeg |o
Hij is iig al wel in gebruik genomen. Ik zoek nog een klein stukje van zo'n posterophangding om het randje wat ronder te maken.

Ik heb nog een stuk over van mijn hok, wil best een stukkie naar je op sturen als je niet te lang stuk nodig hebt past het vast wel in een enveloppe :P ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:37

@ druppie dat zou super zijn, want om nu een hele strip te moeten kopen ...
Ik heb aan 15 cm genoeg, ik stuur je een PB.

Het ziet er iig zo uit... (het dekseltje hoeft er niet op, maar zo valt er niets van boven in :D )

Afbeelding

Ik heb eerst een gaatje geboord in het midden breed genoeg voor het zaagje van een decoupeerzaag.
Met een ijzerzaagje heb ik toen de zijkanten ingezaagd tot die hoogte (ongeveer :D)
Toen met de decoupeerzaag naar de zijkanten toe het middenstuk er uit gezaagd.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:41

Netjes! En die ga je ook weer vastzetten dan, ivm omgooien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:42

Hij staat nu 'vast' met een dik elastiek om het stukje 'omheining' en dat lijkt te werken, maar anders kan hij ook zonder het deksel vast gezet worden met een knijpertje aan de bakrand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:44

Maar ik wil er ook nog een blokje hout voorleggen, want ik merk dat Vanilla wat moeite heeft om er nu uit te drinken, zeker als het waterniveau lager komt. Hij is best hoog voor een waterbakje :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:40

Ik zit er aan te denken kan ik mijn binnencavia niet naar buiten doen? Heb een dik betonplex hok met nachtgedeelte , bovenin zon 15 cm windbreekgaas , daaronder helemaal dicht met dik plexiglas staat 1,5 meter van de grond af. of zal dat echt te koud zijn. Tis voor haar leuker dat ze bij beer zit dan alleen.

Maar het moet wel kunnen natuurlijk neem liever geen risico.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 12:05

Voorlopig zou ik het nog niet doen, 'nachts is het nog veel te koud. Als richtlijn hou ik 10 graden s'nachts aan voor ze hier buiten blijven.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:33

Afbeelding
Afbeelding

Mamma laat even trots zien wat ze heeft gemaakt. Het gaat allemaal super, groeien alle 4 goed (allemaal boven de 150 gram, het beertje al 171 vandaag)

Wat gaat het snel :(
Heb wel echt besloten dat er weg gaan. Het beertje gaat naar een vriendin (waar ik haar vrouwtje nu van heb, zij heeft een beertje alleen zitten nu) en dan nog 3 weg, dan zit ik weer op 6.
Weet alleen niet zo goed of ik de 3 baby's weg wil of 2 baby's en 1 van m'n anderen.. lastig..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:44

Heb je er geen 'tante' bij zitten ??? en niets in de bak om mee te spelen of doorheen te rennen voor de kleintjes ??
Hier vind ik het juist zo leuk als ze om en over alle boomstronken/schors elkaar achterna rennen :D

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:56

Haha ja wel DD maar was net de bak aan het schoonmaken dus alles was er uit.
Ze hebben zo'n gras rol waar ze doorheen kunnen en aan knagen, en een hoop hooi waar ze heerlijk doorheen rausen en in kunnen liggen.

Heb gister 2 verschillende dames erbij gezet (de meest rustige en daarna de jongste) maar moeders jaagt ze zo door de kooi dat ze de jongen flink over de kop gelopen worden. Ga het straks nog even proberen in de grote ren (3x1 meter) zodat ze beter aan de kant kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:59

Oh die is dan wel erg beschermend. Ik hou er meestal voor de geboorte al een tante bij. Wel eens gewisseld omdat die wat agressief naar de jongen werd, maar nooit dat moeder agressief naar tante werd.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:05

Nee moeders is zelf geen lieverdje hoor, die bijt flink van zich af. Als ze zelf in de grote flat zit gaat het goed, maar 1 op 1 is ze erg bazig, en inderdaad erg beschermend naar d'r babies

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:41

Die middelste baby van 3 op een rij vind ik leuk <3

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:01

Ik ook -O-
Gelukkig is dat het enige beertje en is die dus al besproken haha