Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 06:42

Grote kans dat ze elkaar door het gaas al zo goed leren kennen dat ze straks zonder problemen samen kunnen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:14

Dat hoop ik ook!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:28

Nou ik heb de eerste doodsbedreiding voor mn haan binnen.... -O-
Heb telkens mn buren gevraagd als het echt niet gaat om dat aan te geven, maar die hoor ik nooit.

Nu lag er ineens een baksteen met bedreiding -O-

Dus als iemand nog tips heeft om het hok geluidsdichter te maken... #)
Anders moet ik toch een ander plekje voor hem vinden -O-

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:51

Zo, lekker heldhaftig zeg zo met een dreigbriefje -O- Gewoon even aankloppen of een normaal briefje was er niet bij blijkbaar.. :roll:
Heb je je hok al donker (dus raampjes afplakken oid) en dicht 's nachts? Mijn hennen vond ik ook te luidruchtig voor de buren (en mezelf :)) ), dus ik heb nu een plank voor het raam en een luik voor de opening die ik 's ochtends weer opendoe. Zodat ze pas op een later tijdstip geluid maken. Geluidsdicht maken lijkt me erg lastig..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:23

Ik zou het bij de politie melden, of bv in een buurtapp/facebook..
Wat een idioten lopen er rond..

En idd hoor ik ook wel eens dat het helpt om het hok echt donker te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:47

Jemig wat kansloos zeg om op die manier iets aan te geven!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:20

Ja... slaat toch nergens op?
Heb telkens gezegd als het echt een luidruchtig beest was en echt overlast maakt dan gaat hij weg.
Maar hij maakt heel schattig kukeltje... en ja met het mooie weer begon hij een keer om 4 uur, woeps!
Alleen dat is dus niet altijd.
Snap het heel goed hoor, maar ik hoor hem amper als ik in huis ben en heb ook gewoon alles op kiertje staan met de ramen etc.

Ik ga maar aan de slag, hok donkerder maken en wat geluiddempend spul erin en dan zien we wel weer!
De held die de baksteen achterliet in mn tuin heeft nu vakantie begrijp ik uit het briefje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:41

Omg wat kansloos!! Zo bespreek je toch geen dingen met elkaar...

Zo wandelde ik van de week nog met Piep buiten.. lekker in het zonnetje beetje rond scharrelen..
Afbeelding
En vanmorgen kwam ik thuis en lag hij in het houten huisje weg gekropen... dood ;(

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:03

Ach wat sneu.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:17

Ah wat jammer zeg :(

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:33

Wat jammer. Sterkte

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 16:27

Ah nee, wat jammer zeg -O- Dan doe je zo je best..

Hier heeft ook een van de drie kuikens het niet overleefd helaas. Coccidiose -O-
Ze zijn toch kwetsbaar, die kleintjes.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:02

Wat een nare berichten, Piep overleden, wat jammer en verdrietig zeg!

En wat een achterlijke buurman. Dan ben je toch niet goed snik om zo n baksteen neer te leggen. Zou hij een type zijn om je haan echt iets aan te doen denk je?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:22

Hij heeft de baksteen gegooid richting het hok van de kippen.
Alleen hij heeft het konijnenhok geraakt.. (beschadigd)
En gelukkig geen konijn geraakt die in de ren liep, en vaak slaapt op die plek waar die steen lag.

Nou het hok is een stuk gedempt maar je hoort de haan nog wel.
Inmiddels hangt er ook een camera haha
Neemt mooi op als er iemand langs huppelt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:42

weet je zeker dat het de buurman is dan? Misschien kun je ook zo'n automatisch deurtje plaatsen met een tijdklok, dat ze pas na 07.00 uur naar buiten mogen (kun je zelf instellen).

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:45

Nee denk niet de buurman, maar iemand anders uit de buurt.

De haan zit in zn hok tot uur of 7 en ik doe hem handmatig open, dus dat is het niet.
En desnoods wil ik dat nog later doen.

Maar het is zo'n houtenhok en ja die is niet helemaal geluidsdicht.
En hij zit te kukelen in het hok..

Ik ga denk ik maar aan de klus voor een plekje in de schuur. Die is van steen haha

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:52

Ik hoor liever een haan dan mn buren ....

Mijn buren worden in het weekend gewekt door de mussen en onze kippen. Al maken de mussen meer herrie van mijn kippies....

En heb ballen om aan te bellen, Ga niet laf met een baksteen gooien

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:36

Ja, naja this maar waar je je aan irriteert... als je moe bent dan irriteer je je overal aan.
Ik wel tenminste haha en ben zelf ook een zeur en een mopperkont.
Dus begrijp het zeker wel. Alleen om nu een steen te gooien??? Ja beetje vaag...

Ach we zien wel! Doe mn best in ieder geval :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:08

Jeetje... wat een verhaal zeg..! Waarom niet even langs komen en gewoon een gesprekje aan gaan? Of ben je zo'n naar mensch nivada?

Arme piep dood... sneu..

Hier zijn de kippen op uitbreektoer dus we hebben het gaas verhoogd! Eerst bleven ze in de tuin maar vandaag belde de overburen (apotheek) dat een kip bijna naar binnen liep :+
Ze hadden vanmorgen de kukelziekte geloof ik... pfffff... wat een kabaal kunnen ze soms maken!!! Een kip die denkt een haan te kunnen imiteren >;) en daarna steeds een ei aankondiging!!! Ik kan ze wel in de pad stoppen 8)7

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:30

Haha No_No dat heeft m'n vriend ook wel eens dan roept ie heel hard: Kip hou kop of je kop gaat eraf!!! Maar hij is de eerste die ze in de ochtend naar buiten doet dus ergens vind ie ze wel leuk.... hoop ik :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:43

Wat sneu van Piep zeg, zo'n schatje wat jammer :(

Belachelijke buren die met bakstenen gooien? Hopelijk is het nu klaar met die flauwekul wat een nare mensen.

Mijn kipjes zijn nu 4 maanden oud en inmiddels kan onze haan al een mooie kraai geven in de ochtend. Ik vind het erg gezellig klinken. Ook het geluid van de hennen is veranderd. De ene hen kan een flinke klaagstem opzetten en heel jammerlijk kakelen. Zou dit een betekenen dat er binnenkort een eerste eitje te vinden gaat zijn?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:00

Ik weet niet wanneer ze gaan leggen..

Hier is het kuiken nog enorm aan het piepen! Hopelijk wordt het snel gewoon tokken!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:49

De wens om een paar kippen te houden wordt hier steeds groter. Ik rij nu telkens een kleine 10 kilometer om om bij een boer eieren te halen (we wonen 500 meter van een supermarkt af, maar ik vind de boeren eitjes gewoon veel lekkerder, smaakvoller. Deze boer heeft Barnevelders).
Ik twijfel enorm welk ras dan het beste zou zijn, of misschien zijn deze twee allebei even goed: de Twentse Hoen of de Barnevelder. Of misschien kan allebei ook? Al veel informatie opgezocht, maar van ervaringen rechtstreeks van de kenners horen/lezen lijkt mij waardevoller.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:27

Hoe groot is je ren/nachthok, hoeveel kipjes wil je en hoeveel eieren gebruik je ongeveer?
Mijn eigen keuze was o.a kriel omdat die makkelijker in een ren passen met redelijk ruimte, naast kleinere eieren en dus makkelijker op te krijgen alleen (samen met wat weggeven soms).
Los in de tuin is leuk, maar er zijn gewoon momenten dat opsluiten nodig is (vogelgriep, roofdieren, etc.), dan moeten ze wel redelijk ruimte hebben in hun ren.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 22:52

De truc met het gaas ertussen is inderdaad gelukt. Alleen kwam ik er wel per ongeluk achter! 1 van de legbatterij kippen is blijkbaar over het gaas naar de krieltjes gefladderd. Toen ik s morgens kwam liepen ze dus met zn 3en of ze nooit anders gedaan hadden.
Toen ik vanmiddag naar huis ging, heb ik het tussenwandje van gaas eruit gehaald, zodat ze alle 4 bij elkaar zaten. De andere legbatterij hen ging zich gelijk verstoppen in het nachthok, uit angst. Maar toen ik de paardjes vanavond ging binnen zetten, liepen ze alle 4 gezellig bij elkaar. Missie geslaagd dus!

Mn witte kippen zijn heel stil, maar de krieltjes kunnen ook zo gillen... ik heb er geen ander woord voor. Wij gebruiken een plantenspuit, net als bij katten. Als ze door de stallen lopen te gillen, dan zeg ik eerst "nee" en als ze niet reageren dan krijgen ze water om de oren :) Het werkt echt prima. Ik hoef vaak alleen maar te schudden met de spuit en dan stoppen ze al met tetteren

In de winter doen ze het overigens niet, ik heb het idee dat het ook te maken heeft met hormonen.

Trouwens; als ze kakelen omdat ze een ei hebben gelegd, dan krijgen ze natuurlijk niet met de plantenspuit :)