Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:08

Wat een leuke foto's van iedereen <3 Eierdozen deden het hier altijd goed! Proppen van krant ook.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:21

Hey,
mag ik me melden?
Ik ben opzoek naar rittens omgeving Utrecht of Arnhem. Heb wel wat op marktplaats gevonden maar diegene heeft wel 5 advertenties met rittens en daar voel ik me niet helemaal prettig bij.
Rattery's in de buurt zijn gestopt of verwachten niks. Opvangen hebben ook niks :(
Heeft iemand een tip toevallig?

Er staat overigens al een ferplast furet tower voor ze klaar, genoeg ruimte dus!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:23

Misschien aan een rattery in de buurt die je wel betrouwbaar vindt, vragen wie zij zouden aanraden? Zo heb ik dat ook gedaan met de nieuwe ratten toen mijn vertrouwde rattery er mee stopte.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:33

Welkom! Wat AnneJ zegt lijkt me een goed idee. Ik kon ook niks vinden toen ik nieuwe ratjes zocht, dus heb er toen 2 meegenomen van mijn school waar ze vrijwel nooit in de hand komen dus dat merk je wel bij het tam maken. :P

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:21

Ik heb mijn vorige rat laten inslapen en twee rittens gehaald bij het oude adres maar daar twijfel ik nu ook wel een beetje aan.. Kan ze niet oppakken en tam maken gaat dan ook best lastig, dus weet nog niet hoe ik dat nu aan ga pakken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 16:05

Ik heb net 3 mannelijke rittens opgehaald. :D
Eén heeft diarree en eentje is aan het niesen := lekker bezig al
Ze zitten in de nieuwe kooi maar ben bang dat ze door de tralies kunnen. Heb een hele kleine er tussen zitten.. Iemand ervaring mee?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 22:58

Diarree kan van de stress zijn en niezen kan komen door nieuwe geuren, dus kijk het even aan. :j
Of ze door de tralies kunnen moet je zelf gokken haha, anders er even iets tussen zetten of de kooi op een tafel of zo waar ze niet af kunnen mochten ze ontsnappen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:36

De diarree is over gelukkig. Maar de kleinste is wel wat heftiger aan het niezen. Heeft geen snot.. Weegt slechts 68 gram dus begonnen met bijvoeren met nat hondenvoer en brinta.. alleen is ie nog te druk om te eten buiten de kooi := Hij heeft trouwens wel lekker half in mijn BH liggen slapen, lekker warm :')

Loolotte, met mijn hamster heb ik het zo aangepakt: af en toe je hand even door de kooi halen; de ene keer geef je ze een aai, de andere keer wat voer aanbieden, en weer een andere keer raak je ze niet aan maar ga je een beetje door de bodembedekking heen ofzo. Zo krijgen ze niet het idee dat je elke keer wat van ze wilt en raken ze vertrouwd met je hand.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:49

Hee Macs,

Je kant beter even bij de kruidvat broomhexidine halen. (zie foto)
Je doet dan 4ml broomhexidine in een flesje van 100 ml. Dus 4ml broomhexidine en 96ml water.
Dit lost het slijm op in de luchtwegen. Kan zijn dat het de eerste 2 dagen erger wordt, omdat het slijm los komt, maar daarna moet het verminderen en stoppen.

De brinta mag je niet aanmaken met koeienmelk, ik weet niet of je dat wist, want ratten hebben lactose intolerantie.
Je kan het beste bij de winkel wat kattenmelk halen en daar de brinta mee aanmaken.
Of sojamelk, maar let wel weer op dat rittens ook soja niet zo goed kunnen verdragen.
Hondenvoer is prima, maar dan wel een goed merk en er mag geen rund in zitten.
Kip/eend/vis is het beste, dat kunnen ze goed verteren. Rund kunnen ze niet goed verteren :)

Zolang ze zelfstandig eten is het niet erg dat ze wat achterstand hebben, dit halen ze vanzelf in.
Zorg wel te allen tijde dat ze onbeperkt voer ter beschikking hebben!
En zeker rittens moeten iedere dag dierlijke eiwitten eten.
Vanaf een maand of 7 kan je er mee stoppen.
Vanaf 1 jaar is het zelfs tumorverwekkend om ze nog veel dierlijke eiwitten te geven.

Je kan ook gedroogde meelwormen halen bij de dierenwinkel. Daar zijn ze stapelgek op, zit boordevol eiwitten en het is ook perfect om ze mee tam te maken.
Je neemt de ritten in je hand en voert hem een paar meelwormen. 9 van de 10x kunnen ze de verleiding niet weerstaan :D

Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 08:58

Ik had van de week weer wat hoor...

Mijn dames lopen altijd los over mijn bureau en mijn boekenplank. Dan zit ik 's avonds gewoon binnen tv te kijken en heb ik ze niet continue in het oog.
Whizzy springt wel vaker van mijn bureau af en dan springt ze op m'n bed en gaat ze daar liggen slapen.

Dus ik kom om 23:00 mijn kamer in om te gaan slapen, Whizzy weg.. Nergens te vinden :P.
Normaal als ik haar roep is ze binnen no-time bij me, waar ze zich dan ook verstopt heeft.
Nu dus niet.

Mijn moeder zegt nog; 'Je raam staat open, misschien is ze ervandoor.'

Dus ik had gezegd dat dat wel niet zo zal zijn. Na een tijdje zoeken en haar naam roepen kwam ze ineens door mijn raam naar binnen, was muts toch het raam uitgesniekt. We wonen 5 hoog op een flat, dus ze is op het balkon gesprongen.
Gelukkig kunnen ratten hoogtes inschatten, dus ze is niet gevallen. Maar waarschijnlijk is ze wel even bij de buren op bezoek geweest :').

Ze kon via een hekje op het balkon vanuit mijn raam op het balkon komen en zo dus ook weer terug.
Waarschijnlijk reageerde ze al de eerste keer dat ik haar riep en probeerde ze bij me te komen, maar ging het even niet zoals gepland en kwam ze niet meer in m'n raamopening.
Ze was erg koud, maar totaal niet onder de indruk.

Vanaf nu doe ik mijn raam op de knipstand, want Whizzy vond het zo leuk buiten dat ze nu iedere keer van mijn bureau afspringt en naar mijn raam toe rent :').

Het is zo'n enorme ondeugd.
Haar zusje Whoppy en mijn oudje Miep doen helemaal niet van dat soort dingen.
Whoppy sloopt wel mijn behang, dat vind ik wat minder :P

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:54

haha wat een verhaal! := gelukkig is ze teruggekomen!!

Nou heb ik er 2 die aan het niesen zijn, althans 1 niesen en 1 reutelen..
Heb idd de brinta aangemaakt met kattenmelk en heb Cesar met kip gehaald, meelwormen had ik nog. Die moeten ze nog vinden ;)
De kleinste mot het helaas niet :\ Buiten de kooi eten is ook nog te spannend voor ze.

Broomhexine stond idd op mn lijstje, ga ik nu halen! :) dank voor de hulp :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:27

Ik heb even de minder sterke variant gebruikt 4mg/5ml, ik vond eucalyptus smaak niet zo'n goed idee, denk dat tutti-frutti beter smaakt. :P
Dus dan verdunnen tot 8ml op 92?
Moet het persé verdunt worden of kan ik proberen of ze het zo lusten?
edit:
Ik heb t ff opgezocht: gewicht in kg x aantal mg/ml = 0,10 x 0,8 = 0,08 ml , maar in sterke dosering mag het ook 0,16ml zijn dus.
Jammer dat ik net al mn oude spuitjes heb weggegooid.. dit is niet te meten natuurlijk.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:01

Niet zo geven aan ze! Dat is te sterk voor die ukkies.

En het liefst helemaal geen smaakje ofzo eraan, dan zitten er hartstikke veel suikers in.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:23

Ik heb toevallig vandaag ook die hoestdrank uit de foto gehaald! Ik zie nu pas dat er een smaakje aan zit eigenlijk.. := Hopelijk vinden ze het prima. Ik hoor één namelijk wat niezen en ik zit nu in dubio of ik naar de DA moet. Aan de ene kant wil ik er op tijd bij zijn, mocht ze AB nodig hebben, aan de andere kant zijn ze er nog geen week en zijn ze nog wat schuw, en ik kan me niet voorstellen dat een tripje naar de DA ze geen stress op gaat leveren. Ze zijn echter pas 2 maanden oud, dus ik weet niet of ze dan al de 'gewone' dosering van die broomhexine mogen?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:31

Die jij aangaf heeft ook een smaakje :) Alleen leek eucalyptussmaak me niet zo'n succes. Deze is ook suikervrij.

Ik zit ook te twijfelen over de dierenarts: ik heb geen auto en met ze naar buiten lijkt me dan ook niet zo'n goed idee.. weet niet of hij me telefonisch iets wil geven. Plus ik denk dat ze te jong zijn voor AB.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:28

Macs schreef:
Die jij aangaf heeft ook een smaakje :) Alleen leek eucalyptussmaak me niet zo'n succes. Deze is ook suikervrij.

Ik zit ook te twijfelen over de dierenarts: ik heb geen auto en met ze naar buiten lijkt me dan ook niet zo'n goed idee.. weet niet of hij me telefonisch iets wil geven. Plus ik denk dat ze te jong zijn voor AB.

In een reismandje met een dekentje er in? Mijne kruipen dan altijd helemaal onder/tussen t dekentje, geen koude lucht die bij ze komt.

Ik zou persoonlijk liever naar de DA gaan dan zelf zitten dokteren met spulletjes en twijfelen over verhoudingen..

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:54

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:26

De dierenarts geeft liever niet aan die jonkies AB.
Je kan beter een paar dagen broomhexidine geven.

Van stress (verhuizing) gaan ze ook altijd wat snotteren en reutelen.

Als je nu al zou beginnen aan antibiotica, dan is er grote kans dat ze resistent raken ervoor en dan kan je ze nooit meer antibiotica geven voor luchtweginfecties.

Je kan door het Brinta papje ook een lepeltje honing doen.

Probeer het echt eerst met broomhexidine voor je ze weer gaat vervoeren:)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:27

De sterke versie broomhexidine is de verhouding 4 op 96.
Bij de minder sterke is het 8 op 92.

En niet zo in het bekje spuiten, altijd verdunnen in een waterfles.
Alle ratten mogen er overigens van drinken, het is niet slecht voor ze !

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:44

Dat bedoelde ik dus ook Earthfocus. Ik heb heel vaak ratten gehad en er zat er altijd wel 1 aan de AB, na een jaar eigenlijk zonder enig effect..
Ik wil ze niet bij elk niesje aan de antibiotica zetten, dat doen we bij mensen ook niet. Als het een virus is heeft antibiotica sowieso geen zin.
Ze zijn alledrie nog fit en elke avond is het apenkooien. De kleinste heeft nog iets meer moeite maar die is dan ook wel ontzettend klein.

De twee broertjes zijn nog best gestrest als je ze wilt oppakken of als ze een gek geluid horen, dus meenemen naar de dierenarts zie ik op dit moment gewoon nog niet zitten. Ze krijgen die broomhexine nu via het drinkflesje. Mochten ze toch achteruit gaan dan ben ik de eerste die daar voor de deur staat.

Ik twijfel niet over verhoudingen, ik ben gediplomeerd apothekersassistent en momenteel docent in de dierverzorging dus ik denk dat ik ook wel een beetje op mijn eigen intuitie mag vertrouwen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:22

Macs schreef:
Dat bedoelde ik dus ook Earthfocus. Ik heb heel vaak ratten gehad en er zat er altijd wel 1 aan de AB, na een jaar eigenlijk zonder enig effect..
Ik wil ze niet bij elk niesje aan de antibiotica zetten, dat doen we bij mensen ook niet. Als het een virus is heeft antibiotica sowieso geen zin.
Ze zijn alledrie nog fit en elke avond is het apenkooien. De kleinste heeft nog iets meer moeite maar die is dan ook wel ontzettend klein.

De twee broertjes zijn nog best gestrest als je ze wilt oppakken of als ze een gek geluid horen, dus meenemen naar de dierenarts zie ik op dit moment gewoon nog niet zitten. Ze krijgen die broomhexine nu via het drinkflesje. Mochten ze toch achteruit gaan dan ben ik de eerste die daar voor de deur staat.

Ik twijfel niet over verhoudingen, ik ben gediplomeerd apothekersassistent en momenteel docent in de dierverzorging dus ik denk dat ik ook wel een beetje op mijn eigen intuitie mag vertrouwen.

Uiteraard grijp ik niet bij elk niesje naar de AB. Echter grijp ik bij mezelf ook niet elk niesje zelf naar broomhexine of vergelijkbare middelen.
Humane geneeskunde en vererinaire geneeskunde liggen toch, zeker wbt verhoudingen, mijlenver uiteen. Er is ook absoluut veel overeenkomst, dat zal ik niet ontkennen. Denk daarom dat je jouw kennis en kunde niet kan vergelijken met die van een dierenarts.

Maar goed. Zo veel mensen, zo veel meningen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 00:46

Mijn ukjes beginnen nu ook echt wel door te krijgen dat ik zo eng nog niet ben :) Ze durven langzaam aan steeds meer en laten steeds meer toe van mij (qua aanrakingen en oppakken). Uit zichzelf durven ze al een hoop uit de kooi op mij te lopen en klimmen. Gaat helemaal goedkomen met ze!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:01

Wat een knappe ratjes Yinthee!
Vind t altijd zo leuk om foto's te kijken!

Zal er ook weer eens een paar van mijn mannen op zetten:
Afbeelding

Afbeelding
Dit is een voerpuzzel, zijn ze helemaal gek van! Ze hebben m tegenwoordig binnen 2 min gekraakt, dus moet weer even op zoek naar iets anders/ingewikkelders.

Afbeelding

De grijze dumbo is Pieter
De beige is Pim
:D

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:29

:wave: Ik werd erop gewezen dat er al een rattentopic was :D Mag ik me hier ook melden?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:32

Tuurlijk, bent van harte welkom.

De dames heb ik gister behandeld voor mijt. Voor het eerst in alle tijd dat ik ratjes heb dat ik er last van heb. Ook geen idee waar het vandaan zou komen...