Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zoe_97 schreef:Nee. De teef blijft op naam eigenaar. Maar officieel is er een tijdelijke overdracht van fokrechten. Deze constructie bestaat officieel in bijna elk land.
Ik weet het vooral gebruikt worden in de situatie. Gezien A koopt een pup van fokker Z. 3 jaar later wil gezin een 2e hond, ze benaderen fokken Z dat ze graag een pup van hun eigen hond willen, maar het gedoe rond het nest en de kennis is er niet. Er wordt een tijdelijke fokoverdracht van gezin A naar fokker Z geregeld. Gezin A krijgt een pup en fokker Z verkoopt de rest van het nest.
mvdende schreef:Zoe_97 schreef:Nee. De teef blijft op naam eigenaar. Maar officieel is er een tijdelijke overdracht van fokrechten. Deze constructie bestaat officieel in bijna elk land.
Ik weet het vooral gebruikt worden in de situatie. Gezien A koopt een pup van fokker Z. 3 jaar later wil gezin een 2e hond, ze benaderen fokken Z dat ze graag een pup van hun eigen hond willen, maar het gedoe rond het nest en de kennis is er niet. Er wordt een tijdelijke fokoverdracht van gezin A naar fokker Z geregeld. Gezin A krijgt een pup en fokker Z verkoopt de rest van het nest.
Maar dan ben je toch als gezin A enorm jezelf in de vingers aan het snijden?
Want waarschijnlijk heeft gezin A alle kosten gehad van het fok klaar maken zoals de gezondheid testen.
Gezin a heeft er op deze manier al best een hoop geld in gestoken.
Dan "lenen" ze hun teef uit aan fokker z, deze regelt alles rondom de dekking, dracht en de eerste 8 weken van de pups.
Daar mag inderdaad wat voor betaald worden.
De teef krijgt 8 pups, 1 voor gezin A, 7 voor de "verkoop"
Stel de pup prijs ligt op €1200, dan brengen die 7 pups dus €8400 op.
Kosten van de voeding enzo van het hele nest zijn misschien €500 per pup, €4000
Dan zou fokker z €4400 "winst" maken op dat nest.
Dat de fokker z er iets aan over mag houden voor de zorg van de teef en pups en de tijd die ze erin gestoken heeft, is logisch.
Maar ik denk dan eerder aan een bedrag van €1000 wat de fokker z dan zou krijgen, dan €4400.
Even ervan uit gegaan dat de fokker z fokt voor de "lol" en verbetering van het ras en er niet de boterham mee verdiend. Is €1000 toch een lekker bedragje voor 8 weken puppy oppas?
Terwijl het gezin A alle kosten heeft gehad van het testen enz en die in mijn ogen dus meer recht heeft in het geld wat de pups opbrengen.
xDenies schreef:Jeutjemina.. dat moment dat je ineens de muts van je hond kan zien ondanks al het haar...... dat ding is enorm!!
KimD schreef:Ymor schreef:Super interessant om te lezen. Ik ben geen fokker dus kom denk ik nooit met zo iets in aanmerking. Had er ook nooit bij stil gestaan dat dit bestond.
Jawel hoor, je zou gastgezin kunnen zijn.