Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:16

Ja ik vind het vooral ook sneu voor de vogel zelf.. Maar wij als jong gezin zijn geen geschikte plek voor zo'n vogel.. Wij willen een vogel die je wel mentaal kan uitdagen, die wel dingen sloopt, die dankbaar gebruik maakt van verse takken en alles.. Die meer interesse in je heeft als speelmaatje dan als object om zn hormonen op los te laten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:33

Dat is ook echt sneu.. In België is het helaas nog wel toegestaan en ik ken in Nederland helaas ook kwekers die het nog steeds doen :\ Ook bij valkparkieten helaas!

Wanneer het echt niet anders kan en het vanwege een medische reden is, dan moet je soms wel. Maar ik vind dat je de vogel dan wel zo snel mogelijk sociaal moet maken met andere soortgenoten zodat ze het vogelgedrag ook leren. Anders heb je helaas een verknipt dier.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:46

Ik vind het ook echt vreselijke praktijken die terecht verboden is hier, alleen bij medische noodzaak is idd anders maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

Vorige week nog de vraag gekregen of mijn jonge parkieten per direct mee konden, euh nee ze eten nog niet eens zelfstandig en dat begrijpt men dan niet echt ongelooflijk... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:51

Dat papvogels zo’n afwijkend gedrag vertonen is ook echt wel zorgwekkend.. en dan was deze dus verder gezond, niet agressief ondanks zn hormonen, zat goed in de veren..
Bij mannen vertoont hij dat gedrag nagenoeg niet dus ik denk dat deze vogel beter een huisje zonder vrouwen kan treffen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:57

Het hoeft niet per sé hoor. Zoals ik al zei: ik heb weleens moeten handvoeren omdat een kleintje ziek raakte of werd verstoten in het nest.
Maar dan zorgde ik altijd dat ze zo snel mogelijk met andere vogels in contact kwamen. Ik weet nog dat ik Halo moest handvoeren (had een hartafwijking en was daarom verstoten door de ouders). Toen ze 10 weken oud was had ze qua groeieen achterstand van 4 weken (zag er dus uit als een kleintje van 6 weken).
Ik voerde haar dus 4 keer daags, maar bij mooi weer zat ze tussen de voedingen door overdag gewoon in de voliere. Daarom is ze toch heel sociaal geworden! Ook Brandi heb ik met de hand groot moeten brengen en die heeft nu ook gewoon een vriendinnetje waar hij heel gelukkig mee is <3

Maar dan moet je er als kweker dus wel meer moeite voor doen om ze sociaal gedrag bij te brengen en bij soortgenoten te laten. Ik vind dat ook echt je plicht als kweker. Een vogel die geen sociaal gedrag kent is gewoon heel zielig.

Groot gelijk dat je het niet doet! Waarom willen ze hem eigenlijk kwijt? Als dat puur vanwege zijn gedrag is, dan is het wel heel heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:00

Omdat hij niet samen kan met de honden, dus komt hij maar 1 u per dag uit zn kooi en dat vinden ze sneu..
De instagram pagina van Binkie sprak ze wel erg aan als huisje, dat ze dachten dat het wel een match zou kunnen zijn.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:07

Agh wat een sneu verhaal, arme vogel!

Bewust een vogel bij z'n ouders weghalen en met de hand opvoeden vind ik inderdaad ook echt niet kunnen. Fijn dat het in elk geval verboden is, minder fijn dat er altijd mensen zijn die zich hier niet aan houden... Echt gestoord.

Bij (medische) noodzaak is het inderdaad wat anders, Remi is ook met de hand (op)gevoed omdat hij dus uit het nestje gekeild was en pa en ma gelijk aan een nieuwe ronde begonnen. Gelukkig is het een beetje een onzeker kneusje gebleven, dus we hebben er geen problemen van/mee behalve heel soms wat humpgedrag op een zachte sok of deken of zo. Dat wat jij beschrijft is echt wat anders, daar zit je echt niet op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:09

En dan ben ik er maar een uurtje geweest he.. :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:11

Als ie er maar 1 uur per dag uit komt is het ook niet zo raar dat ie daar nog gefrustreerder van wordt..
Ik hoop dat ie goed terecht komt! Lastige zaak idd :\

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:05

Hoe doen jullie vogeltjes het met de warmte? Mijn grasparkieten lijken er beter mee om te gaan dan vorig jaar, ze houden echt geen seconde hun snavel _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:02

Lastig Shanna, maar kan goed begrijpen dat je dat niet direct ziet zitten. Het klinkt als een hele tijdrovende klus om voor dit dier te zorgen en ik denk dat je er op een hele eerlijke manier tegen aan kijkt.

Tommy is op dit moment aan het besluiten of hij dapper genoeg is om weer door de kamer te vliegen. Soms loopt hij ook even terug naar zijn voerbakje om even moed in te eten. kyto en Tommy zijn net twee kinderen samen. Als de een wat heeft wil de ander het ook opeens :') Kyto vind het nog prettiger als hij niet te dicht bij komt maar ze lossen het meestal redelijk politiek correct op met elkaar. Wanneer Tommy te ver is waggelt hij er ook weer achteraan (en omgekeerd) dus ze vinden elkaar wel leuk geloof ik :Y) Ik werk nu ook beneden en soms is het echt life national geographic channel dit _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:18

Ik laat mijn valken zoveel mogelijk met rust. Ik baal er wel van dat ik nu net een koppel op het nest heb.
Dit is precies de reden waarom ik altijd maar 1 ronde doe en voor de hitte klaar wil zijn. Maar het is niet anders.
Het broedblok staat aan 2 kanten open en ik sproei ze regelmatig en laat ze verder met rust.

Haha, Tommy doet het dus goed? _O- Geniet je al van hun gedrag onderling? Ik vind het ZO leuk om te volgen!
Accepteert Kyto hem wel steeds beter? Valt het je mee qua sociaal gedrag van hem?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:35

Man wat vreet die Tommy, ik heb gisteren een heel vol schaaltje voer neergelegd en die is nu nagenoeg leeg. Ik heb net wat trosgierst verstopt in wat speeltjes. Een van die speeltjes zijn een soort hangende emmertjes met van die dekseltjes die ze eraf kunnen duwen. Hij gaat helemaal los hierop, en als hij niet snel genoeg zijn trosgierst krijgt moeten de emmers het ontgelden. As we speak zit hij met zijn hoofd nu al vijf minuten in een emmer om de laatste losse trosgiert stukjes eruit te halen _O- Zijn groente eet hij maar vind hij iets minder interessant :+ Tussen beide vogels gaat het prima, ze zitten vaak wel bij elkaar in de buurt en dat vindt Kyto wel gezellig. Tommy zoekt hem wel op omdat hij tegen hem aan wilt zitten oid, alles dichter in de buurt dan 10 cm vindt hij wat eng en dan loopt hij steeds een stukje opzij. Ik denk wel dat dit nog wat meer losloopt want als Tommy slaapt is Kyto hem stiekem aan het onderzoeken van dichtbij tot Tommy zich rot schrikt van die hand(?)tastelijke vogel naast hem en uiteindelijk schrikken ze van elkaar :+ Kyto is een beetje de enge vent in de kroeg die interesse in je heeft en van een afstandje griezelig naar je lacht. Ik ben er ook nog niet uit welke van de twee de overhand heeft, ze zijn wel elkaar gewaagd wat dat betreft. Nu het eetbakje wat leger is er iets minder liefde want het zijn allebei onwijze vreetzakken. Bij Kyto zie ik echt een hele grote positieve verandering, hij poetst weer minder dan eerst, heeft minder echte 'schreeuw'momentjes (behalve wanneer ik bel :Y) ) en is een stuk ondernemender/speelser geworden. Voor Tommy is het denk ik leuker als er een derde komt, Kyto is een beetje klunzig soms. Maar goed, eerstmag Tommy zich nog even settelen hier en dan hopelijk het volgende jaar er een Tommy 2.0 erbij (eentje die minder eet, deze twee vreten me kaal :') )

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 12:18

Wat leuk Danique om te lezen :D

Shanna, ook interessant om te lezen en ik had dezelfde keuze gemaakt denk ik.

Gisteravond is Crocky hier gekomen, nu 8 weken oud.
Ik weet nog niet zo goed hoe ik het aan moet pakken met handtam maken en laten wennen aan elkaar.

Ze zijn ( uiteraard) nog niet samen te gelijk los geweest. Wel zijn ze nieuwsgierig naar elkaar en tegelijk ook bang van elkaar :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 07:09

Wat leuk al die nieuwe vogels!

Hier gaat het allemaal zijn gangetje wel. Volgens mij hebben ze niet heel erg last van de warmte (gehad) :)
De jonge grasparkieten kunnen binnenkort bij de ouders weg en volgens mij is de jonge zebravink weer een bonte :D
Snowy en Olaf vinden elkaar stiekem wel erg lief! Dus daar ben ik blij mee, dan kan ik daar straks ook mee proberen te kweken :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:45

Leuk al die tommy verhalen :D

Met handtam maken begin ik meestel eerst gewoon met mijn hand in de kooi en wachten tot ze rustig zijn. Als dat gaat pak ik er eens wat lekkers bij om ze te overtuigen en zo steeds een stapje verder.

Leuk om te lezen kimley, ben benieuwd naar de jongen als ze die in de toekomst krijgen!

Mijn parkieten hadden het gisteren wel erg warm. Gelukkig vandaag weer wat koeler. En ik ga mijn jonge parkieten maar officieel op geslacht laten testen, ik twijfel zo enorm. Het kan namelijk bij beide ook het andere geslacht zijn :+.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:19

Ja ik ook!
Maar we doen het rustig aan.. blok zit nog dicht :D
Ze moeten eerst maar eens verliefd worden <<)

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 07:36

Hoi, ik val even binnen

Afgelopen weekend hebben wij een parkiet overgenomen van schoonfamilie, die met grote spoed weg moest door omstandigheden.

Nu hebben we een grote kooi aangeschaft, ons ingelezen en staat de vogel hier aan huis.

Wie zou ons even kunnen helpen om erachter te komen wat voor vogel het is, wat voor maatjes die kan hebben, man of pop ( ik dacht zelf een pop) en eventueel het fijne ervan.

Het is naar ons idee een parkiet achtige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 07:44

Als je een foto plaatst kunnen wij vast meedenken. Bij sommige soorten is het te zien of je een man of pop hebt, maar bij de meesten niet.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:14

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:30

Dat is een turquoisine (of hoe je het schrijft :') ). En ik denk een pop maar dat durf ik niet met 100% te zeggen :)

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:51

Dankjewel voor het snelle antwoord! Dachten wij zelf ook :)

Moet er perse een turqoisine parkiet bij of kan er ook (bv.) Een grasparkiet bij?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 09:50

Ik denk dat het voor het beestje zelf wel fijn is om een eigen soort genootje te hebben :)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:27

Turqoisine parkiet idd, geslacht durf ik niet te zeggen heb er geen ervaring mee. Geen grasparkiet bij zetten hoor :oo Dat overleeft die turqoisine niet denk ik.. Grasparkieten zijn rotzakken, volgens Google zijn turqoisine parkieten heel zachtaardig ik zou er 1 vd zelfde soort bij zetten.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:47

Oke doen we dat! Grasparkiet was ook maar als voorbeeld hoor haha. Was de 1e die ik mij kon bedenken. We gaan opzoek naar een maatje!

Superbedankt!