Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 19:25

Wat glimmen die oortjes :D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:50

De onderste heet Béni en boven moet ik nog bedenken :o

Dus als iemand suggesties heeft? :D ze zijn stamboomloos en de onderste is van 2 februari en de bovenste van gisteren dus drm zit ze nog wat raar en slap hihi :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:28

Ach, wat een bloterikjes! :D

Wat is nou eigenlijk het voordeel van skinnys?
Bij naaktkatten weet ik dat je er vooral veel meer werk en verzorging aan hebt, en ik vraag me af of het voor het diertje nou fijn is. Het is natuurlijk toch een onnatuurlijke mutatie.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:40

Geen idee ik vind ze gewoon leuk! :D
Bij mij komen ze gewoon tussen de harige en ik ben van plan om ook niets extra's te doen voor hun huid de natuur regelt dat wel en als ik extra's ga doen ben ik bang dat ik de natuurlijke werking weghaal

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:48

Dat natuurlijke is al weg hè, het haar!
Katten moeten daarom ingevet worden omdat hun huid zonder haar niet functioneert zoals van nature.
Heb jij je daar in verdiept?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:28

simodi schreef:
Ach, wat een bloterikjes! :D

Wat is nou eigenlijk het voordeel van skinnys?
Bij naaktkatten weet ik dat je er vooral veel meer werk en verzorging aan hebt, en ik vraag me af of het voor het diertje nou fijn is. Het is natuurlijk toch een onnatuurlijke mutatie.

Ik heb er niet heel veel meer werk aan. Valt me wel op dat ze een stuk meer eten (denk omdat het meer energie kost om warm te blijven.) Ze hebben ook sneller last van huidziekten als schimmel/schurft en de verwarming moet wat hoger.. Maar voor de huid gebruik ik persoonlijk niks. Ze hebben helemaal geen droge huidjes en juist toen ik ze insmeerde werd het erg droog daarna, werkte maar kort. Oh en zachte bodembedekking, want ze hebben natuurlijk sneller een wondje.

Voordeel.. Vind ze een heel aanhankelijk karakter hebben. En een beetje arrogant. En ze zien er gewoon grappig uit. MAAR goed dat is bij harige cavia's evengoed hoor ik van harige cavia eigenaars :P

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:57

"Huidverzorging:
Net als bij de andere cavia's moet de huid en beharing verzorgd worden. Als eerste is een goede voeding belangrijk, zodat vanuit het lichaam een goede huid en beharing gevormd kan worden. De huid moet soepel zijn en heerlijk warm aanvoelen. Mee-eters, bultjes en pukkels zijn niet gewenst. Voor een mooie huid is het belangrijk dat alle dode huidcellen regelmatig verwijderd worden. Je kunt voorzichtig scrubben met een milde douschescrub of een behandeling met zeezout. Na het baden met een ph-shampoo of babyschampoo moet de huid verzorgd worden met bijvoorbeeld bodylotion, olie, crème, vaseline, of aloëvera. Zorg na het baden dat de huid gedroogd wordt, maar pas op voor een te hoge föhntemperatuur. Voel zelf wat u prettig vindt en houd dit vol tot de huid droog is. Ondanks dat er geen verharing plaatsvindt, kunnen wel dode huidschilfers of velletjes op de huid zichtbaar zijn. Extra huidverzorging is dan nodig, maar gewoonlijk is, als de huid wat vet is, het afnemen met een handschoen of een babylotion voldoende.
De nagels groeien bij de onbehaarde rassen harder dan bij de behaarde dieren en moeten regelmatiger geknipt worden. Ook blijkt dat de nagels harder zijn."

;)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 02:08

Raar dat andere mensen (fokkers) juist zeggen niets te doen met de huid omdat dat niet goed zou zijn.. nog eens extra in verdiepen dan, ik heb nog een maandje dus komt goed :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 10:13

Ik doe nooit iets aan de huid/haren, alleen als ze iets van schurft/schimmel/mijt hebben. Dan krijgen ze een badje. Showcavia's zullen meer onderhoud nodig hebben, zéker de langharigen, maar hier zijn het gewoon cavia's zonder poespas.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:23

DubbelDun schreef:
Ik doe nooit iets aan de huid/haren, alleen als ze iets van schurft/schimmel/mijt hebben. Dan krijgen ze een badje. Showcavia's zullen meer onderhoud nodig hebben, zéker de langharigen, maar hier zijn het gewoon cavia's zonder poespas.

Ja zo denk ik dus ook.. Alleen mijn sheltie kam ik 1 keer per week en ik houd in de gaten of haar kontje nog goed schoon blijft anders knip ik de haren daar korter. Verder gaan ze bij mij echt niet in bad of ze moeten wel heel smerig zijn..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 10:42

Lu-Lu haar kontje knip ik idd ook korter zeker als ze buiten loopt. Straks zal Boris ook wel geknipt moeten worden als hij naar buiten gaat.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:15

:D ik weer om 4.45 wakker en zag de laatste nog net geboren worden..
4 stuks. . Mevrouw pannekoek heeft goed haar best gedaan!
Afbeelding
Afbeelding

Mamma is nu gewoon hooi aan het eten, terwijl de baby's met z'n 4e op een propje liggen.. is dat normaal? Ze loopt er wel eens langs en likt dan wat maar verder zit ze niet bij ze..

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:28

Gefeliciteerd! Geen idee of het normaal is, niet veel ervaring met fokken :o

Ik moet helaas op zoek naar een nieuw 2e skinnyzeugje, het bovenste zeugje blijkt helaas toch een beertje ;(

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:39

Volgens websites is het goed mogelijk dat t zeugje eerst zichzelf+omgeving verder schoonmaakt en zelfs even gaat dutten, voor ze zich verder om de jongen bekommert.

Wist ik ook wel, maar vannacht was het zo'n zielig gezicht, zo'n bevend hoopje jonkies.

Ze liggen nu met z'n 4e lekker bij mamma en zijn prachtig schoon. <3 Ik voel me een trotse oma.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 10:39

Gelukkig heeft ze zich toch al moedertje ontpopt. Mooi 4-tal hoor. Zo te zien 3 3-kleurtjes en 1 zwart-bonte.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:32

Afbeelding
Afbeelding

4 driekleurtjes :D ik moest ook even goed kijken, maar ook de zwartbonte heeft een klein plekje rood.
Er zijn er 2 gladhaar en de andere 2 hebben krulletjes dus die zullen wel US Teddy haar krijgen zoals mamma.

Geslachten gok ik nu op 2-2 , zal vanmiddag of morgen even foto's maken, ze liggen nu heerlijk in t hooi te slapen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:37

Ja, ik zie het nu ook. Die ene hier voor aan is leuk :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:05

Gefeliciteerd Dimphyl! Wat een schatjes!

Die van mij liggen lekker te slapen bij me
Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:58

Lief finnens! Heerlijk dat ze zo ontspannen liggen.

Geboorte gewichtjes hier.. de kleinste 95 gram, de grootste 120. Best netjes!

En dan nog 1 foto omdat ik zo verliefd ben <3
Afbeelding

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:50

Gefeliciteerd Dimphyl! Ze zijn erg leuk!

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:01

Wat een schatjes <3

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:44

Druppie7711 schreef:

Ik moet helaas op zoek naar een nieuw 2e skinnyzeugje, het bovenste zeugje blijkt helaas toch een beertje ;(

Balen trouwens dat je opzoek moet naar een nieuwtje.. :(:) hadden ze er daar geen meer?
Hoe is het met malibu trouwens <3
(En de rest van je bende natuurlijk, maar ik vind malibu stiekem erg leuk haha)

Bedankt voor de felicitaties allemaal. Heb mams voor de zekerheid alvast aan de recovery gezet, 4 baby's zal wel een enorme aanslag gaan zijn. Verder onbeperkt voer en hooi, en behoorlijk wat groente/fruit op een dag.
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 22-02-16 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:50

Ik las net nog op een site dat skinnys extra veel eten en drinken om warm te blijven (logisch), maar dat je daarbij dus ook als gevolg daarvan veel sneller een vies hok hebt! Dat zou nog een afweging zijn, haha!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 23:50

<3 Die voorste met krulletjes is leuk!
Mooie gewichtjes!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:27

Dimphyl schreef:
Druppie7711 schreef:

Balen trouwens dat je opzoek moet naar een nieuwtje.. :(:) hadden ze er daar geen meer?
Hoe is het met malibu trouwens <3
(En de rest van je bende natuurlijk, maar ik vind malibu stiekem erg leuk haha )

Ja echt balen maar komt goed, zij had helaas geen zeugjes verder meer ;(

Malibu gaat prima! En met de rest ook! Ik wil mijn US-Teddy, Indy, binnenkort naar de beer brengen maar ik ben er nog niet helemaal over uit gezien ik dr dan best lang kwijt ben..

Sinds een paar weken voer ik van die gedroogde stukjes fruit (appel, ananas, papaya, fruitvlokken) maar ik moet zo erg oppassen met Indy dat ze me niet bijt :') ze is er zo fanatiek mee dat ze standaard denkt als ik met mn handen in de kooi ben dat er dan wat lekkers voor de in zit, en ze kijkt niet voorzichtig neuuh als ze ergens bij kan met de mondje dan pakt ze dat :+ kleine terror :(:)