Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 11:42

Grappig dat ze anders legde ...

Ik was ook een weekje op vakantie. Vriendlief heeft voor Piep gezorgd. En die is even 20 gram aangekomen, monster toen ik thuis kwam :')

Het krijgt ook een kroontje op zn kop! En donshaartjes maken plaats voor veertjes. Dus hij ziet er beetje slordig uit momenteel :+

Afbeelding
Je ziet t alleen niet heel goed op de foto..

Mri

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:32

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:06

Ik, maar afgezien van dat het zo ver weg is, hoef ik geen haan die mijn kinderen bang maakt ... Het is niet erg dat ze voor zich opkomen, maar agressief is weer de andere kant.

Maar bedankt voor het meedenken :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:13

Ik twijfelde dus tussen ganzen of kippen als gezelschap voor mijn Brahma haan, en zijn uiteindelijk Cochin groothoender kippen geworden. Helaas was ie iets te enthousiast, en heb ik het park in 2 gesplitst. Gelukkig is de mijne wel heel braaf naar mensen toe, zelfs toen ie de kippen ging lastigvallen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:21

Mijn knuffelkip deed een beetje onhandig vanavond en gleed uit toen hij op mijn arm zat, autch!
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:43

Oeff!

Hier een knuffel brahma haan , hij laat zich graag optillen door de kids

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:07

<3
Baby's!

oh handig van je kip om er vandoor te gaan. Heb ook wel eens zulke krassen.

Hier nu ook weer een broedse kip.

Iemand ervaring met een haan die een hen niet accepteerd?
Loop nu al een maand te tobben maar hij blijft haar echt pikken en dat terwijl ze netjes voor hem gaat zitten.
Hoe gemeen is dat? :n

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:45

Komend jaar gaan we een wei maken waar de kippen los in mogen gaan lopen (stuk of 8-10 Orpington groot).
Maar nu werken mijn man en ik overdag, hoe zorgen jullie dat als het gaat regenen dat de kippen ergens kunnen schuilen? Hebben jullie iets van een verplaatsbaar hok?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:48

gewoon het hok in de wei zetten :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:51

Kinke schreef:
gewoon het hok in de wei zetten :D

Hihi dat zal niet gaan... ze komen in een paardenstal. En om die hele stellage met stallen te verzetten naar de wei gaat me iets te ver :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:56

jammer :) Ik zou dan inderdaad wel iets verplaatsbaars maken waaronder ze kunnen schuilen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:32

Als je ze 's morgens vroeg al moet/wil loslaten, zal een stel legnesten erg handig zijn, die dus ruim genoeg maken om ook in te kunnen schuilen.
Edit:
Ivm mogelijk laat thuis komen, etc. is en goed afzetten en een nachthokje op de wei aan te raden. Vraag is dan of je ze nog wel in de paardenstal wil. Of zet het hok voor de wei op wielen, dan kan je dat 's morgens en 's avonds heen en weer rijden.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:40

Bedankt voor je antwoord, het gaat om de periode tussen 8.00 uur en ongeveer 16.00 uur.
En dan 3 dagen in de week.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:47

Ik heb hier er kippen tussen zitten die rustig om 15:00-17:00 nog leggen. NIet helemaal vreemd, eicyclus is 25 uur, dus het verschuifd per streng van 5-7 eieren een uurtje per dag.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:06

je kunt ook gewoon een soort afdakje maken, hoeft niet meteen een heel hok te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:55

En je kan ook geen doorgang maken tussen de wei en de stal? Zodat ze zelf heen en weer kunnen lopen?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:02

Een doorgang is geen optie nee.
Ik zag al wel dat mensen van die kalverstalletjes voor hun kippen gebruiken om in te schuilen voor de regen. Misschien is dat een optie.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:45

Een compostton is hier een favoriete schuilplaats tijdens de regen. Misschien hier een paar van neerzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:42

Even inbreken.. iemand hier nog tips voor het bij zetten van volwassen kippen bij n bestaande kliek? Ik weet wel dat je ze het beste savonds erbij kan doen. En heb al
zitten googlen. Maar misschien heeft Iemand zelf ervaringen ermee of handige tips?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 18:48

Zorgen dat je de eerste dag erbij bent.
Ertussen zetten als ze op stok zitten.

De een zegt ruim voeren de eerste dag, ivm vreetnijd. Ander zegt weinig voeren zodat ze flink moeten scharrelen. Denk dat dat afhankelijk is can de hoeveelheid ruimte die ze hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 19:43

Wel een hele hoop. Het zijn een paar kippen, er zitten ook loopeenden en parelhoenders bij.
Bedankt voor je reactie!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 21:19

Net 2 weekjes jonge haan er bij. 1e dag in de ren in een hondenkennel (2 zijden tegen wand aan), wel interactie mogelijk, maar beide partijen konden weg. 's avonds dames eerder op stok, hem even ren laten verkennen en er vervolgens bij gestopt. Toen het geheel donker was hok weer open (ren is goed afgesloten, dus dan kan dat). Eerst zat haan 95% op dak nachthok of de boomstammen (dus hoog) en dames op de grond. Nu eten ze naast elkaar zonder ruzie als ik graan, etc. strooi en vanmiddag lag hij tegen hennetje aan die hem het hardste weg wilde hebben. Hij mocht wel vanaf dag 1 tussen ze in in het nachthok, enkel overdag was wat lastiger.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:16

Wij hebben de kippen op aanraden vd kippenboer allemaal op hun rug besprayd met glans spray. Haarlak oid werkt ook, maar zodat de hetzelfde ruiken.

Even met 1 hand het hoofd afdekken zodat het niet in snavel of ogen komt en op de nek/rug sprayen. Wij hebben echt nauwelijks problemen gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:46

Ik doe dat met deo, en wat anti-bijt, dan smaken ze bitter als ze elkaar willen bijten :+
Maar wegjagen doen ze even goed, ik heb niet echt het idee dat het werkt. Kippen weten toch wel wie er nieuw is.
Met onze jonge kuikens ging het wel erg makkelijk, die hebben eerst een paar weken ernaast gezeten waar ze elkaar konden zien en naast elkaar konden lopen, en die kunnen er nu zonder problemen bij.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 01:20

Dat samenvoegen, daar zit ik ook een beetje mee. Overdag lopen de kippen los op het erf en kunnen ze elkaar ontwijken, maar s nachts moeten ze in het nachthok met een ren van 2,5 bij 3 meter. Ik heb 2 krielen en 2 nieuwe ex-legbatterij hennen. De 2 krielen gaan dan echt als terrorkippen achter de nieuwe aan. Echt lastig. Ik heb ze nu gescheiden in de ren met gaas ertussen. De nieuwe hennen raken echt in paniek als die 2 mokkels achter ze aan komen. Ik denk erover om ze tot de winter maar apart te houden en dan bij elkaar te zetten weer. Ik heb het idee dat de krielen in de lente en zomer veel hormonaler en feller zijn.