Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
KimD schreef:x_Jeanine_x schreef:Ohhhh wat een leuke pups hierboven
En KimD, super leuk! Daar heb ik de verkeerde hond voor gekocht om dat te gaan doen
Mijn schoonpa heeft het wel met een schapendoes gedaan, die was bloed fanatiek!
Gisteren even een frustratie momentje... Zondag pup wezen kijken bij de fokster, allemaal super leuk en blablabla, ook dat wij twijfelen tussen 2 pups. Dit netjes aangegeven en dat wij pas kiezen met 7 weken als we die zondag op bezoek komen. Nu heeft de fokster de hond zitten, maar is ze officieel van iemand anders... iets met fok voorwaarden. Dus de fokster een berichtje nog gestuurd, met onze twijfel erbij en bevestiging gekregen dat het goed is. Gisteren de eigenaar een berichtje gestuurd met de korte samenvatting en die probeert mij nu naar de andere pup te praten. Waardoor ik een vermoeden heb dat die 2, fokster en eigenaar nu compleet langs elkaar op communiceren.
Met 7 weken kiezen is ook wel erg laat, en zoals ik begrijp kiezen jullie zelf?
Verder is het niet jouw probleem dat zij zo langs elkaar praten. Ik zou wel bij beiden aangeven dat het handig is als ze op één lijn zitten.
De eigenaar van de teef beslist uiteindelijk over het lot van de hond. Dus één van de twee heeft sowieso niks te melden.
Esplendido schreef:De eigenaar van de teef (op wiens naam de teef geregistreerd staat) is officieel de fokker en niet degene waar het nest ligt. Meestal is dit dezelfde persoon, maar dit hoeft niet.
Met zeven weken kiezen is toch helemaal niet gek? Dat hebben wij ook gedaan toen wij onze laatste pup kochten. Wij zochten een pup die geschikt zou zijn voor showen/fokken en dan vallen er vaak al wel een paar af. Maar uit de pups die geschikt waren voor dit doel hebben we pas met zeven weken een keuze gemaakt.
KimD schreef:Met de situatie die jij beschrijft ben ik echt zo blij dat we nu geen pups hebben liggen of een pup krijgen. Je bent maar twee keer geweest, echt verschrikkelijk.
Echt zuur met de hele Corona Crisis, verschrikkelijk voor de fokkers.
Edit: Zoë, je hebt nu dus een hond extra?
x_Jeanine_x schreef:Maar tussentijd worden wij op de hoogte gehouden door de fokster als ze gechipt en geënt zijn en misschien dat wij daardoor al eerder onze keus kunnen maken aan de hand van foto's en filmpjes.
Zoe_97 schreef:Esplendido schreef:De eigenaar van de teef (op wiens naam de teef geregistreerd staat) is officieel de fokker en niet degene waar het nest ligt. Meestal is dit dezelfde persoon, maar dit hoeft niet.
Met zeven weken kiezen is toch helemaal niet gek? Dat hebben wij ook gedaan toen wij onze laatste pup kochten. Wij zochten een pup die geschikt zou zijn voor showen/fokken en dan vallen er vaak al wel een paar af. Maar uit de pups die geschikt waren voor dit doel hebben we pas met zeven weken een keuze gemaakt.
Dit is niet waar. Er bestaat iets als “tijdelijke fokoverdracht”. Stel ik zeg ik wil een nest ridgebacks doen en ik zeg tegen jou dat ik zo gek van Imani Ben en wij komen overeen dat ik er een nest mee doe. Dan vullen we de officiële documenten in. Ik laat haar dekken en het nest wordt hier geboren. Hoewel Imani van jou is, zijn het dan toch echt mijn pups.
Hier net 2 zakken vol haar van Aelynn geborsteld
[ [url=m/36MGT3.jpg]Afbeelding[/url] ]
KimD schreef:Esplendido schreef:Dan is het in België anders geregeld dan in Nederland. Hier is de eigenaar van de teef officieel de fokker ook al ligt het nest ergens anders.
Nee hoor, met de papieren werk dat hier hetzelfde. Heel ongewone constructie, maar het gebeurd wel.
Esplendido schreef:KimD schreef:
Nee hoor, met de papieren werk dat hier hetzelfde. Heel ongewone constructie, maar het gebeurd wel.
Maar dan moet je de teef dus overschrijven en is de ander op dat moment officieel eigenaar van de teef.
Esplendido schreef:In het Kynologisch Reglement in Nederland staat letterlijk: Fokker: degene die Eigenaar is van de moederhond ten tijde van de worp;
Een tijdelijke overdracht van fokrechten zoals jij bedoelt hebben wij niet. De teef moet dan echt op naam van degene die als fokker te boek staan overgeschreven worden. Is vrij simpel te regelen hoor.
Daarom worden mensen die gastgezin zijn van een teefje meestal geen eigenaar maar mede-eigenaar. De fokker blijft dan eigenaar.
KimD schreef:Esplendido schreef:In het Kynologisch Reglement in Nederland staat letterlijk: Fokker: degene die Eigenaar is van de moederhond ten tijde van de worp;
Een tijdelijke overdracht van fokrechten zoals jij bedoelt hebben wij niet. De teef moet dan echt op naam van degene die als fokker te boek staan overgeschreven worden. Is vrij simpel te regelen hoor.
Daarom worden mensen die gastgezin zijn van een teefje meestal geen eigenaar maar mede-eigenaar. De fokker blijft dan eigenaar.
Stel, ik leen een teef van Zoë, even hypothetisch dat we in hetzelfde land wonen.
Ik leen een teef, we maken de papieren allemaal in orde en dat wordt goedgekeurd. Je vraagt een ontheffing aan.
De teef blijft in eigendom van Zoë, ik heb niks over de teef te zeggen, ik heb deze in bruikleen, de tijdelijke zorg. Maar de pups die eruit rollen zijn wél van mij, ik mag daar ook mijn kennelnaam aanhangen. Dus teef werpt 6 puppies. Ondanks dat Zoë kennel genaamd A heeft en de teef in haar eigendom is komen de pups op mijn kennelnaam B te staan, de pups zijn mijn eigendom.
Gastgezin is vele malen makkelijker, maar dit wordt wel eens gedaan met teven die uit het buitenland komen en voortreffelijke papieren en kwaliteiten hebben.