Puppy erbij 2020

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:24

Bij ons werden pups ook met
7 weken verdeeld.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:34

KimD schreef:
x_Jeanine_x schreef:
Ohhhh wat een leuke pups hierboven :D

En KimD, super leuk! Daar heb ik de verkeerde hond voor gekocht om dat te gaan doen :+
Mijn schoonpa heeft het wel met een schapendoes gedaan, die was bloed fanatiek!

Gisteren even een frustratie momentje... Zondag pup wezen kijken bij de fokster, allemaal super leuk en blablabla, ook dat wij twijfelen tussen 2 pups. Dit netjes aangegeven en dat wij pas kiezen met 7 weken als we die zondag op bezoek komen. Nu heeft de fokster de hond zitten, maar is ze officieel van iemand anders... iets met fok voorwaarden. Dus de fokster een berichtje nog gestuurd, met onze twijfel erbij en bevestiging gekregen dat het goed is. Gisteren de eigenaar een berichtje gestuurd met de korte samenvatting en die probeert mij nu naar de andere pup te praten. Waardoor ik een vermoeden heb dat die 2, fokster en eigenaar nu compleet langs elkaar op communiceren. :o

Met 7 weken kiezen is ook wel erg laat, en zoals ik begrijp kiezen jullie zelf?

Verder is het niet jouw probleem dat zij zo langs elkaar praten. Ik zou wel bij beiden aangeven dat het handig is als ze op één lijn zitten.

De eigenaar van de teef beslist uiteindelijk over het lot van de hond. Dus één van de twee heeft sowieso niks te melden.

Als er een fok overdracht is voor het nest (officieel doorgegeven) zijn de pups net van de fokker en heeft de teven eigenaar niets te melden.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:03

Officieel staat de hond zelfs nog op naam van de fokster waar nu ook de pups bij zitten.
Wij twijfelen tussen 2 teefjes en dat hebben wij netjes aangegeven. Alleen zouden wij misschien, ooit, in de toekomst, met hulp van mijn schoonouders misschien een nestje willen fokken op verantwoorde wijze.
Dit weten beide personen.

Klopt ik weet dat 7 weken aan de latere kant is, maar door corona kan ze minder/ anders bezoek plannen ook door haar eigen werk.

Gisteren waren ze officieel 4 weken en zijn wij zondag voor het eerst weken kijken. Weekend van 16-17 mei gaan wij kiezen. Maar tussentijd worden wij op de hoogte gehouden door de fokster als ze gechipt en geënt zijn en misschien dat wij daardoor al eerder onze keus kunnen maken aan de hand van foto's en filmpjes.

Maar omdat ik sinds ik samen ben met mijn man al zoveel pups in m'n handen heb gehad en ook het bezoek uitgebreid besproken heb met ze hebben wij iets meer voorkeur voor 1 :o

Ik heb ze ook gezegd dat ze op 1 lijn moeten zitten en de fokster gaf aan het daarmee eens te zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:07

De eigenaar van de teef (op wiens naam de teef geregistreerd staat) is officieel de fokker en niet degene waar het nest ligt. Meestal is dit dezelfde persoon, maar dit hoeft niet.

Met zeven weken kiezen is toch helemaal niet gek? Dat hebben wij ook gedaan toen wij onze laatste pup kochten. Wij zochten een pup die geschikt zou zijn voor showen/fokken en dan vallen er vaak al wel een paar af. Maar uit de pups die geschikt waren voor dit doel hebben we pas met zeven weken een keuze gemaakt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:09

In dit geval is de eigenaar de fokster en ook waar het nest ligt. Alleen is deze hond 2 jaar geleden onder fok voorwaarden verkocht en nooit van eigenaar veranderd vanwege de voorwaarden

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:13

Esplendido schreef:
De eigenaar van de teef (op wiens naam de teef geregistreerd staat) is officieel de fokker en niet degene waar het nest ligt. Meestal is dit dezelfde persoon, maar dit hoeft niet.

Met zeven weken kiezen is toch helemaal niet gek? Dat hebben wij ook gedaan toen wij onze laatste pup kochten. Wij zochten een pup die geschikt zou zijn voor showen/fokken en dan vallen er vaak al wel een paar af. Maar uit de pups die geschikt waren voor dit doel hebben we pas met zeven weken een keuze gemaakt.

Dit is niet waar. Er bestaat iets als “tijdelijke fokoverdracht”. Stel ik zeg ik wil een nest ridgebacks doen en ik zeg tegen jou dat ik zo gek van Imani Ben en wij komen overeen dat ik er een nest mee doe. Dan vullen we de officiële documenten in. Ik laat haar dekken en het nest wordt hier geboren. Hoewel Imani van jou is, zijn het dan toch echt mijn pups.

Hier net 2 zakken vol haar van Aelynn geborsteld :+

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:18

Met de situatie die jij beschrijft ben ik echt zo blij dat we nu geen pups hebben liggen of een pup krijgen. Je bent maar twee keer geweest, echt verschrikkelijk.

Echt zuur met de hele Corona Crisis, verschrikkelijk voor de fokkers.

Edit: Zoë, je hebt nu dus een hond extra?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:20

Ik denk nog niet eens dat corona in dit geval de grootste oorzaak is...
Maar meer het feit dat er nu 2 mensen denken dat ze het kunnen bepalen... :o

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:23

KimD schreef:
Met de situatie die jij beschrijft ben ik echt zo blij dat we nu geen pups hebben liggen of een pup krijgen. Je bent maar twee keer geweest, echt verschrikkelijk.

Echt zuur met de hele Corona Crisis, verschrikkelijk voor de fokkers.

Edit: Zoë, je hebt nu dus een hond extra?

Hahaha zoiets in de vuilbak :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:23

x_Jeanine_x schreef:

Daar moet de fokker dan snel een einde aan maken.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:27

KimD schreef:
x_Jeanine_x schreef:

Daar moet de fokker dan snel een einde aan maken.

Zoiets heeft ze al gezegd :+
Maar daar heb ik nu niks aan

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:33

Wil ook zeker niet de fokster zwart maken, want ze heeft echt wel kennis in huis en vertrouw haar ook wel.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:21

x_Jeanine_x schreef:
Maar tussentijd worden wij op de hoogte gehouden door de fokster als ze gechipt en geënt zijn en misschien dat wij daardoor al eerder onze keus kunnen maken aan de hand van foto's en filmpjes.

Op die manier kiezen zou ik sowieso niet snel doen eigenlijk. Een filmpje is zo anders dan in het echt. Denk dat de fokster (of wie dan ook) in dit geval best kan begrijpen dat de keus iets later gemaakt kan worden en anders is het aan haar de taak toch ook om daar in wat flexibeler te zijn? De keus maak je immers mét je pupkopers en niet één van beide in hun ééntje. Dus ook het stukje naar een pup toe praten zou ik de kriebels van krijgen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:16

Wij willen zeker nog steeds onze eigen keuze maken en ga van de week even bellen met de fokster of we nog op 1 lijn zitten anders haak ik af

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:32

Pfoe Jeanine, het zit niet mee zeg met hoe alles verloopt tot nu toe.
Ik hoop dat je er nog goed uit kunt komen met de fokster en iedereen op 1 lijn terecht komt. Succes!

KimD
Je filmpjes zijn altijd zo tof om te zien. Vind het echt knap wat je met je doggies doet <3 En leuk om meer te lezen over de Hoe en Wat achter sommige handelingen. Lijkt me erg leuk om eens zo'n wedstrijd dag mee te maken. Misschien maar eens plannen in de toekomst als ze weer gehouden mogen worden! Kom ik supporteren *\o/*

Nicky
Onwijs schattig die lieve pup foto's <3

Cathalijne
Geloof dat wij al eens contact hadden gehad, niet? Ik heb best wel wat foto's gemaakt van Arya, gesoteerd op week/maand van Arya vanaf dat ze bij ons was met 8 weken tot nu - 10 maanden oud - niet allemaal even goede kwaliteit altijd maar denk dat er genoeg tussen zit om je mee te kunnen helpen. Arya heeft tot nu toe een hele duidelijke, gestructureerde vacht verandering gehad (al is ze nog lang niet klaar natuurlijk) voor haar ras, als ik om me heen zie en hoor van een aantal andere ODH pup eigenaren die ik ken waar het een beetje afwijkend, trager ging in die eerste maanden. Dus mocht je er iets aan hebben, help ik je graag aan meer informatie :) - heb alleen een paar dagen nodig om dat even netjes op te zetten.

kiwi
haha ja ik normaal ook een grafhekel, maar denk dan zien ze me eens een keer - sommigen van jullie natuurlijk sowieso al via facebook en/of real life.

En wat je zegt over de tuigen is idd ook waar; het moet echt bij het individu passen. Genoeg honden waar een DC tuig gewoon echt niet lekker ligt en dat geldt voor elk model, merk etc wel.

Zoe
Wat ziet ze er mooi uit <3 <3 <3

---

Wij vandaag een wat korter rondje gedaan in het losloop gebied vlak voor het begon te stortregenen dus weer geluk gehad haha. 2 mensen en 2 honden tegengekomen dus het was echt heel rustig ook en 1 van die 2 was de RR van de overkant. Daar heeft Arya onwijs leuk mee gespeeld nu moet ik zeggen. Ze kwam ook weer mooi netjes met me mee toen ik het vroeg, wat ze bij speel momenten als deze vaakt nog niet doet en ik d'r 'eruit' moet halen. Heb mevrouw wel al even gewaarschuwd over Arya en loops worden... Dat we ze uit elkaar moeten houden dan - hopelijk snapte ze de hint. Lucien heeft de hond nu alweer een paar avonden ingevangen namelijk nadat een van die kinderen achter in de steeg bij de garages aan't oefenen waren, los, de hond natuurlijk niet onder controle hebben als die een andere hond ziet lopen in de wijk; met als gevolg dat de hond op arya afkomt als lucien 's avonds met d'r wandelt. Dat wordt echt problematisch als Arya dadelijk echt dekrijp zou zijn want dat is zo'n hond die je echt flink in de flikker bijt als je 'm vastpakt (doet ie bij de eigenaars al en hij is best groot ondertussen) dus ik maak me daar wel echt al een beetje zorgen over. In het losloop gebied ga ik natuurlijk in die periode niet. De andere hond is een australian shepherd die we vaker tegenkomen en dan een stukje mee lopen. Die hond is vooral gewoon met z'n eigen ding bezig en lekker relaxed. Arya heeft een paar x geprobeerd uit te dagen om te spelen maar snapte de hint - dus wel even goede oefening voor d'r dat ze kan leren om rustig te doen als een hond aangeeft niet te willen spelen. Ze liep toen zelf ook vooral gewoon lekker relaxed mee met wat snuffelen enz.

8 maanden verschil. Een hoop veranderd, maar het willen knuffelen is nog hetzelfde > misschien nog wel erger haha. Ze kruipt bijna in je als het even kan :') <3
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:37

Heerlijke foto's! <3

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:44

Zoe_97 schreef:
Esplendido schreef:

Dit is niet waar. Er bestaat iets als “tijdelijke fokoverdracht”. Stel ik zeg ik wil een nest ridgebacks doen en ik zeg tegen jou dat ik zo gek van Imani Ben en wij komen overeen dat ik er een nest mee doe. Dan vullen we de officiële documenten in. Ik laat haar dekken en het nest wordt hier geboren. Hoewel Imani van jou is, zijn het dan toch echt mijn pups.

Hier net 2 zakken vol haar van Aelynn geborsteld :+

[ [url=m/36MGT3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan is het in België anders geregeld dan in Nederland. Hier is de eigenaar van de teef officieel de fokker ook al ligt het nest ergens anders.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:50

Esplendido schreef:
Dan is het in België anders geregeld dan in Nederland. Hier is de eigenaar van de teef officieel de fokker ook al ligt het nest ergens anders.

Nee hoor, met de papieren werk dat hier hetzelfde. Heel ongewone constructie, maar het gebeurd wel.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:52

KimD schreef:
Esplendido schreef:

Nee hoor, met de papieren werk dat hier hetzelfde. Heel ongewone constructie, maar het gebeurd wel.

Maar dan moet je de teef dus overschrijven en is de ander op dat moment officieel eigenaar van de teef.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:56

Esplendido schreef:
KimD schreef:

Maar dan moet je de teef dus overschrijven en is de ander op dat moment officieel eigenaar van de teef.

Nee. De teef blijft op naam eigenaar. Maar officieel is er een tijdelijke overdracht van fokrechten. Deze constructie bestaat officieel in bijna elk land.
Ik weet het vooral gebruikt worden in de situatie. Gezien A koopt een pup van fokker Z. 3 jaar later wil gezin een 2e hond, ze benaderen fokken Z dat ze graag een pup van hun eigen hond willen, maar het gedoe rond het nest en de kennis is er niet. Er wordt een tijdelijke fokoverdracht van gezin A naar fokker Z geregeld. Gezin A krijgt een pup en fokker Z verkoopt de rest van het nest.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:04

In het Kynologisch Reglement in Nederland staat letterlijk: Fokker: degene die Eigenaar is van de moederhond ten tijde van de worp;

Een tijdelijke overdracht van fokrechten zoals jij bedoelt hebben wij niet. De teef moet dan echt op naam van degene die als fokker te boek staan overgeschreven worden. Is vrij simpel te regelen hoor.

Daarom worden mensen die gastgezin zijn van een teefje meestal geen eigenaar maar mede-eigenaar. De fokker blijft dan eigenaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:29

Esplendido schreef:
In het Kynologisch Reglement in Nederland staat letterlijk: Fokker: degene die Eigenaar is van de moederhond ten tijde van de worp;

Een tijdelijke overdracht van fokrechten zoals jij bedoelt hebben wij niet. De teef moet dan echt op naam van degene die als fokker te boek staan overgeschreven worden. Is vrij simpel te regelen hoor.

Daarom worden mensen die gastgezin zijn van een teefje meestal geen eigenaar maar mede-eigenaar. De fokker blijft dan eigenaar.

Stel, ik leen een teef van Zoë, even hypothetisch dat we in hetzelfde land wonen.

Ik leen een teef, we maken de papieren allemaal in orde en dat wordt goedgekeurd. Je vraagt een ontheffing aan.

De teef blijft in eigendom van Zoë, ik heb niks over de teef te zeggen, ik heb deze in bruikleen, de tijdelijke zorg. Maar de pups die eruit rollen zijn wél van mij, ik mag daar ook mijn kennelnaam aanhangen. Dus teef werpt 6 puppies. Ondanks dat Zoë kennel genaamd A heeft en de teef in haar eigendom is komen de pups op mijn kennelnaam B te staan, de pups zijn mijn eigendom.

Gastgezin is vele malen makkelijker, maar dit wordt wel eens gedaan met teven die uit het buitenland komen en voortreffelijke papieren en kwaliteiten hebben.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:57

Ik kan daarover in het Nederlandse KR echt niks vinden. Ook niet over hoe je ontheffing kunt krijgen zodat jij geen eigenaar bent van de teef maar wel als fokker te boek staat van de pups.

Ik ben wel benieuwd naar deze regeling dus hoor graag waar ik die regeling kan vinden. Een mens is nooit te oud om te leren ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:38

Mail de raad zou ik zeggen, die kunnen je vast van die informatie voorzien.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:44

KimD schreef:
Esplendido schreef:

Stel, ik leen een teef van Zoë, even hypothetisch dat we in hetzelfde land wonen.

Ik leen een teef, we maken de papieren allemaal in orde en dat wordt goedgekeurd. Je vraagt een ontheffing aan.

De teef blijft in eigendom van Zoë, ik heb niks over de teef te zeggen, ik heb deze in bruikleen, de tijdelijke zorg. Maar de pups die eruit rollen zijn wél van mij, ik mag daar ook mijn kennelnaam aanhangen. Dus teef werpt 6 puppies. Ondanks dat Zoë kennel genaamd A heeft en de teef in haar eigendom is komen de pups op mijn kennelnaam B te staan, de pups zijn mijn eigendom.

Gastgezin is vele malen makkelijker, maar dit wordt wel eens gedaan met teven die uit het buitenland komen en voortreffelijke papieren en kwaliteiten hebben.

Dit in in Nederland echt alleen wanneer de teef ten tijde van de geboorte van de pups op jouw naam geregistreerd staat. Daarna kun je haar weer overschrijven op de naam van de eigenlijke eigenaar.
Een andere bruikleencobstructie is er niet. Heb het net nagevraagd bij iemand die bij de Raad werkt.