Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 15:46

Ojaa, die knaagsticks, daar ga ik zelf naar kijken :P

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:52

Hier trouwens op de bodem een dik laag kranten en daarop beukensnippers. Die laag kranten omdat ik het idee heb dat urine op plastic het ergst stinkt. Daarnaast vinden ze het leuk om de kranten te verscheuren.
En in de toilets stofvrije kattenbakvulling, neemt lekker veel vocht op!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 19:00

Bedankt voor de handige tips. Kranten onderop de bodem dus. Ik zag dat hennepvezel ook als bodembedekking gebruikt kan worden dus ik denk dat ik daar gewoon een grote baal van haal, dan kunnen we even vooruit ermee :).

Ik zat op een webshop te kijken naar leuk dingen en kwam zoveel tegen dat me leuk voor ze lijkt :D. Maar eens even shoppen deze week! Hoeveel eten jonge ratjes eigenlijk? Ik las ook iets over kattenbrokjes omdat daar dierlijk eiwit in zit, dat schijnt goed te zijn als extraatje voor opgroeiende ratjes?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:51

Ik deed eigenlijk altijd de bakjes vol en vulde ze als ze leeg waren. Maar mijn mannen (1,5) zijn nu wel echt te dik aan het worden, dus ze zijn nu op dieet van ong 25gr per dag per rat.
Verder zit er als het goed is in je rattenvoer ook genoeg eiwitten, dus hoef je het niet aan te vullen. Daarom dus ook nooit konijnen/caviavoer voeren waar dus geen (dierlijke) eiwitten in zitten. Maar zou wel even op de ingrediënten letten dat er genoeg eiwit in zit.

Oh nog een leuke: een gekookte maïskolf! Prik ik altijd op prikkers en klem m dan in een hoek tussen de tralies en dan knagen ze 'm helemaal af. Of als we ze zelf hebben gegeten mogen ze mijne 'schoon' eten, nou die krijgen zij echt 10x schoner op!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:47

Ik zou gewoon de voederrichtlijn volgen die op de verpakking van je voer staat. Ratten onbeperkt voeren werkt niet omdat ze alles naar een holletje brengen. Bij het verschonen kom je dan hele hopen voedsel tegen en als je pech hebt moet je alles weggooien. :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:40

Ik ben weer een klein stapje verder met de inrichting. Een waterflesje gehaald, zakje voer en snoepjes gehaald, hennepvezel gehaald voor op de bodem. Eerste hutje hangt erin, touwknoop gemaakt waar ze langs kunnen klimmen. Mijn dochter heeft een sok en een wc-rol gedoneerd :). Ik ben bezig om een hangmatje te maken van een capuchon van een vestje die mijn dochter te klein was geworden. Nu nog bedenken wat voor huisjes ik erin kan plaatsen en eventueel nog wat speeltjes. Ik vond zo'n mandje van de action ook een heel leuk idee met een kleedje of kussentje erin. We zijn druk aan het brainstormen over namen ook :D . Ik kreeg ook nog wat foto's van ze!

Afbeelding
Afbeelding

Wat een schatjes he! Als iemand me kan vertellen wat voor kleur ze hebben zou ik het ook leuk vinden, ik heb daar totaal geen verstand van.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:02

Mijn heren waren ontsnapt vanmorgen rond 1:00.
Had ze wel horen klooien maar ben er een soort van doorheen geslapen... Verder ook geluiden gehoord dat ik dacht: "Hoor ik nou de ratten buiten hun kooi? Ach nee dat kan niet, ik zal wel dromen." :Y)
Nou niet dus. Toen ik in de badkamer stond en de deur van mijn kamer had open gelaten zag ik ineens Sirius over de overloop sprinten. oliebol! := Dus ik m uit de kamer van m'n ouders gevist (als die erachter komen ben ik echt de sjaak) en m terug gezet. Vervolgens even geïnventariseerd: James en Remus zijn dus zelf weer keurig terug de kooi in gegaan om te slapen, dus was alleen Peter kwijt. Gelukkig heeft die een vast plekje naast mijn bureau waar ie in slaap valt als hij klaar is met rondrennen, dus die kon ik ook zo pakken.
Maar jeetje, ik was wel direct goed wakker... :') Eerste keer dat ze zelf de grote deur van de kooi hebben open gekregen. Toch maar weer het extra klemmetje erop!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:14

Die namen, prachtig _O- _O- _O-

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:01

Tja, ze doen ze eer aan. :')

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:41

Murosch; De zwart-oog is denk ik Amerikaans-blauw en de aftekening heet japanner, de rood-oog is russisch-blauw en de aftekening heet capped.

Ze zijn erg leuk!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:45

Dank je! Ik ga het opschrijven :j !

Volgend weekend mogen ze naar ons toe! Ze zitten nu bij andere mannetjes in een hok sinds eergisteren en dat gaat heel goed. Ze eten zelfstandig en zijn sociaal. Ze om de paar dagen gewogen en zitten nu op bijna 100 gram. Ik heb dus nog een week de tijd om het hok helemaal klaar te maken, spannend hoor.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:54

Mijn tuttebellen worden echt al groot!
Mijn kooi staat vrijwel de hele dag open, zodat ze over mijn bureau kunnen rennen en op mijn boekenplank.
Ze zijn altijd braaf geweest.... Van de week kom ik mijn kamer in, zijn ze aan mijn behang begonnen.
Ik was zo boos, mijn kamer is namelijk altijd helemaal tiptop in orde, en nu zit er een hele scheur in mijn behang.
Ik heb er van alles tegenaan gezet zodat ze er niet meer aan kunnen knagen en tot nu toe hebben ze dat ook niet meer gedaan.

Whizzy van de week lekker mee naar buiten genomen, ze heeft heerlijk lopen rennen en springen in het gras!
Miep gaat wel vaker mee naar buiten, maar die vind het altijd wat spannend om los te lopen op het gras, die ligt liever te maffen in mijn nek :')

Nou, hier wat fotootjes, gewoon omdat het kan :P

Miep is nu rond de 3 jaar.
Whizzy en Whoppy zijn bijna 4 maanden :)

Whizzy buiten <3
Afbeelding

Meelwormen vissen!
Afbeelding
Afbeelding

Miepje <3
Afbeelding
Afbeelding

En de ukkies toen ze nog een stuk kleiner waren!
Whoppy
Afbeelding

Whizzy
Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:03

Murosch schreef:
Dank je! Ik ga het opschrijven :j !

Volgend weekend mogen ze naar ons toe! Ze zitten nu bij andere mannetjes in een hok sinds eergisteren en dat gaat heel goed. Ze eten zelfstandig en zijn sociaal. Ze om de paar dagen gewogen en zitten nu op bijna 100 gram. Ik heb dus nog een week de tijd om het hok helemaal klaar te maken, spannend hoor.

Hoe oud zijn ze dan als ze bij jou komen?

Even een tip voor de eerste paar weken.
Geef ze 2 a 3x per week een bakje kattenmelk met brinta erin, dat geeft ze nog net even een extra zetje om te groeien.
Ook om de dag een aantal hoge kwaliteit honden of kattenbrokjes is goed voor ze, rittens hebben extra dierlijke eiwitten nodig! Ze mogen veel soorten vlees, maar let op met rund, dat kunnen ze niet goed verwerken in hun lichaampje.
En een verhuizing geeft best veel stress waardoor ze kunnen gaan niezen en een luchtweginfectie op kunnen lopen.
Je kan voor de zekerheid alvast een flesje broomhexine (bisolvon of de goedkopere variant) halen en dan de sterke versie. Dat is slijmverdunner en dat kan je door het water heen doen.
Als je deze versie hebt (zie foto) dan doe je 4ml op 96ml water.

Dat kan geen kwaad voor je ratjes, en zeker als voorzorgsmaatregel is dat wel prettig, want je wilt niet dat je ukkies meteen ziek worden!
Je mag het maximaal een week achter elkaar gebruiken. Maar ik gebruik het altijd maximaal 3 dagen achter elkaar.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:07

Dank je, dat zijn fijne tips! Kattenbrokjes heb ik sowieso in huis, kittenmelk haal ik en brinta wordt ook geregeld. Ik weet dat ze geen koemelk mogen, dus dat gaan we sowieso niet doen. Hoestdrankje zoals op het plaatje ga ik ook halen, dan dus uit voorzorg een paar dagen in de genoemde verhouding door het water doen?

edit: ze zijn dan rond de 6 weken volgens mij.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:47

Murosch schreef:
Dank je, dat zijn fijne tips! Kattenbrokjes heb ik sowieso in huis, kittenmelk haal ik en brinta wordt ook geregeld. Ik weet dat ze geen koemelk mogen, dus dat gaan we sowieso niet doen. Hoestdrankje zoals op het plaatje ga ik ook halen, dan dus uit voorzorg een paar dagen in de genoemde verhouding door het water doen?

edit: ze zijn dan rond de 6 weken volgens mij.

Geen kittenmelk, maar kattenmelk :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:49

Inmiddels staat nu alles helemaal klaar! Ik heb nog wat leuke dingen gevonden in de winkels die ik in de kooi heb geïnstalleerd. Nu is het wachten tot zaterdag, dan kunnen we ze ophalen! Ik kan niet wachten haha :D
Afbeelding

Oh en voor wat betreft de namen.. We zijn nu uitgekomen bij Woezel en Pip. Al kan het nog veranderen als ze er zijn natuurlijk, misschien vinden we wel namen die veel beter bij ze passen :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:13

Mooie kooi hoor! Die zullen het zeker naar hun zin hebben. Mijn dames groeien ook vreselijk hard. En hun vachtkleur verandert ook constant. De witte aftekening van de een is al bijna niet meer te zien, zo licht is ze geworden. En het siameesje wordt nog steeds donkerder. Ik voer ze nu eigenlijk geen eiwitten bij, hier en daar wat snackjes maar niet gericht of op dagelijkse basis. Het wordt wel veel aangeraden in de groei dus ik denk eraan om wat meelwormen bij de dierenwinkel te halen.

Hoe doen jullie het eigenlijk met loslopen van de ratten? Hier lopen namelijk o-ve-ral snoeren (kooi staat naast mijn bureau met pc) dus ik heb het nog nooit aangedurfd. Ik denk er nu ook aan om een kastje onder de kooi te zetten. Kunnen ze mij tenminste zien als ik aan mijn bureau zit en dan kunnen de rattenspullen allemaal netjes georganiseerd in de buurt staan. Lijkt me uiterst gezellig. :+

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 00:13

Bij mij knaagden mijn dames velen malen meer aan snoeren etc dan mijn mannen.. Wellicht is dat toeval en heeft het niks met geslacht te maken haha.
Hoewel ze bij mij voornamelijk mijn muziek oortjes hebben stuk gemaakt.. En een knuffel uitgehold. Verlengsnoeren/computersnoeren lieten ze wonder boven wonder heel.
Nu moet ik wel zeggen dat ze bij mij alleen los liepen als ik er bij was, dan hoor je ze ook wel beginnen te knagen haha.

Mijn mannen nu zijn liever lui dan moe.. dan lopen ze 10min door m'n kamer en dan kruipen ze hun hok weer in om in hun hangmat te gaan slapen.. Luiwammesen.

Murosch: ziet er goed uit je hok! Lekker veel te doen voor ze.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:21

Snoetjes op de bank vanmorgen <3

Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:23

Mijn dames kunnen gewoon op mijn bureau lopen de hele dag. Ik heb geen draden op mijn bureau.
Maar ze lopen ook regelmatig los in m'n kamer of door huis.
Als ze maar in de buurt komen van een kabel roep ik 'Eh' naar ze en dan lopen ze verder.

Maar ik neem mijn dames ook mee naar buiten en dan lopen ze ook los, dus ze moeten ook wel goed luisteren.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:30

Dit is mijn kooi:
En de geërgerde kippies van Whizzy en Miep.. Waarom ik met de flits een foto maak :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:36

Murosch schreef:
Inmiddels staat nu alles helemaal klaar! Ik heb nog wat leuke dingen gevonden in de winkels die ik in de kooi heb geïnstalleerd. Nu is het wachten tot zaterdag, dan kunnen we ze ophalen! Ik kan niet wachten haha :D
[ [url=m/ecLTmL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh en voor wat betreft de namen.. We zijn nu uitgekomen bij Woezel en Pip. Al kan het nog veranderen als ze er zijn natuurlijk, misschien vinden we wel namen die veel beter bij ze passen :)

Even nog een tip!
Als je je kooi afentoe wilt veranderen kan je bij de action heeeeeeelee leuke dingen kopen om je kooi in te richten!
Bakjes en dingetjes om met tie-wraps aan de zijkant op te hangen.

Je wordt na heel wat gesloopt echt heel handig om nieuwe dingetjes goedkoop te vinden :')
Want iedere keer een hangmatje van 10,- is zeer zonde als dat binnen een dag kapotgemaakt is.

Ik koop fleece dekens voor 2,- bij de action en dan naai ik mijn eigen hangmatjes.
Je krijgt bij ratten ook meteen een nieuwe verslaving erbij hoor.
Je kooi steeds opnieuw inrichten en allerlei setjes hangmatjes maken.

Ratten verrijken je leven in allerlei opzichten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:47

Het zijn inderdaad slopers, dus toch fijn dat je ergens goedkoop inkopen kan doen. :')
Hoewel ik nu hangmatjes heb die ze niet slopen om de een of andere reden. En ook nog 2,50 per stuk. Woehoe!

Heb vandaag een kastje gescoord bij de kringloop. Veeeel gezelliger zo! Kan ze de hele dag zien vanachter het bureau :D

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:06

Leuk hoor! Ik heb inmiddels ook al een fleecedekentje gekocht (bij de wibra) en ga daar dingetjes van maken :j ! Nog 2 nachtjes slapen, dan kunnen we ze ophalen. Zo spannend!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:32

En daar zijn ze dan! Nog wel een beetje wennen aan hun nieuwe omgeving maar dat komt wel goed. Welkom Woezel en Pip! Er wordt al druk gesleept met sokjes en krantensnippers om de boel in te richten :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding