Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:00

_Milo schreef:
Best prijzig idd, ik heb voor praktisch dezelfde kooi andere naam vele minder betaald.
Ik vind hem erg fijn, mooie grote deuren kan overal goed bij. Ik heb er ferplast plateaus in gedaan ipv de standaard.
Ook handig dat hij helemaal in elkaar kan, heb hem meerdere malen meegehad naar mijn moeder voor de weekenden.
De tralies afstand is wel vrij groot, mijn dames kunnen er niet doorheen maar hele kleine mupjes wel waarschijnlijk.

Ik heb momenteel een deel eraf, dus 2 hoog. En daar heb ik er 2 van op elkaar staan. Van de week deed de kat achterlijk en die klom er letterlijk in maar boven en de boel viel niet om.

Ik heb hem hier vandaan:
http://www.dierenwerelddijkstra.nl/Webw ... sam-3.html

Oh helemaal super die link! :D Dat scheelt inderdaad een hoop geld zeg, niet normaal! En dan noemen ze zichzelf budgetkooien daar. :')

Mijn mannen zijn best aan de maat, dus ik maak me niet ontzettend zorgen om de tralieafstand. En voor toekomstige bewoners zal ik wel iets verzinnen, maar die gaan er in dit huis niet meer komen helaas... Mijn ouders zijn nu eenmaal echt geen fan van knaagdieren.

Stiekem vind mijn moeder de ratjes wel grappig. "Oh, ze kunnen echt zo'n slaaphoofd hebben!" Van dat soort opmerkingen kan ze wel maken, maar oh wee als ik er één op mijn schouder heb en een stap mijn slaapkamer uit kom. :')

Kever

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:31

Mijn ratten hebben een ehm... welvaartsbuikje :Y)
Dus eigenlijk wil ik ze wat af laten vallen, maar ik weet eigenlijk niet goed hoeveel een volwassen mannelijke rat per dag mag krijgen. En hoe doe ik dat met twee ratten waarvan de een duidelijk meer eet dan de ander (hoewel ze allebei overgewicht hebben).
Iemand die hier meer kennis over heeft?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:25

Ik ben ook weer opzoek naar een nieuwe kooi, ben er toch niet helemaal blij mee := Durf het mijn ouders niet te vertellen := Gebruik de huidige kooi dan voor de muizen :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:44

Zo, terug van de action, nieuwe lading snoepies gehaald voor de dames. Twee bakjes whiskas, een emmertje honden snoepjes, van die honden snoepjes die van vis zijn gemaakt en een zakje rondjes. Een voordeel, de honden snoepjes kan mijn eigen hond ook tegen, het emmertje moet ik uitproberen (gevoelige darmen :P).

De dames zijn best gepikeerd, ik heb in plaats van gemengd voer, monobrokken gehaald. Zijn ze niet zo blij mee }:0

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:35

Haha, ja dat met de monobrokken ken ik. Die worden hier ook met lange tanden gegeten.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:39

Hier in het begin ook, maar als ze daarna 'niet beter weten' dan gaat het met smaak naar binnen.
Heb ze net een heel klein stukje pure chocolade gegeven voor het eerst. Noooooh, dat was feest! *\%/* Verder krijgen ze van mij wel eens een paardensnoepje. Van die hele kleine hartjes, als extraatje. Maar die ruiken zo zoet dat ik ze niet heel vaak geef.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:25

Chocola? Kan dat?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:54

Klein beetje kan geen kwaad, zolang het puur is. Dit is de eerste keer dat ze het van me krijgen, ben normaal niet zo van het menseneten aan beesten geven.

http://www.ratjes.nl/voeding?page=2

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 16:18

Aaaa weer wat geleerd dus!

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:25

Hallo bokkers!

Een tijdje terug had ik hier verteld dat ik mijn ratje heb terug gekregen omdat hij beet.
Ik weet nogsteeds niet wat er in die tijd is gebeurd maar kort daarna ben ik 6 weken op vakantie gegaan en dus zijn mijn ratten naar een vriendin met rattenervaring gegaan.
In die tijd heeft hij niks gedaan, hij was super lief en ze zegt ik kan er alles mee doen wat ik maar wil.

Echter nu ze gisteren teruggekomen zijn bij mij, heeft hij me vandaag wel gebeten.
Kan het aan de persoon liggen?
Ik heb hem eerst even wakker laten worden, dan houd ik mijn hand in de kooi en kriebel mn ratjes altijd. Nu begon hij wat te happen, hier heb ik niks op gedaan. en vervolgens bijt hij wel door.

Wat kan ik hiermee? heeft hij gewoon niks aan mij als baas? wat is eerlijk voor het beestje om te doen? een huisje zoeken met iemand die wel wat met hem kan?

Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen! mijn moeder is namelijk absoluut geen rattenmens en gaat als ik dinsdag op vakantie ga wel 2 weken voor ze zorgen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:06

Kun je niet gewoon zeggen tegen je moeder dat ze die rat niet moet proberen aanhalen? Het is toch niet zo dat ie aanvalt?

Wij hebben een jaar terug 2 ratten overgenomen van iemand die absoluut niet tam waren. Die moet je ook gewoon niet benaderen of proberen te pakken. Ze zijn nu wel zover dat ze een snoepje durven te komen halen, maar that's it. Leggen we ook altijd uit als er iemand komt oppassen en er is nog nooit iets mis gegaan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:24

Pff wat lastig, is je rat verder helemaal oké? Geen pijn ergens?
Wil je vriendin niet toevallig je ratten overnemen?

Ik heb een enorme bijter gehad, was een herplaatser, beestje is nooit helemaal oké geworden. Was opgelucht toen ie ingeslapen kon worden door een tumor die niet was te opereren. Kon mijn hand niet normaal in de kooi doen zonder dat ie van de andere kant van de kooi mee aanvloog. Maar die rat was in de paar weken dat de eerste baasjes m hadden volledig verwaarloosd en verkeerd behandeld.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:38

Is het misschien een bepaalde lucht wat hem triggert?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:47

Wel raar dat hij jou dan wel bijt. Maar inderdaad, valt hij echt aan of probeert hij je gewoon op te eten? Misschien associeert hij je zo erg met eten? Als je er niet achter kan komen wat de reden is dat hij bijt zal ik inderdaad kijken of hij misschien naar je vriendin kan, of gewoon het aanhalen van die rat achterwege laten.

Wij hebben helaas twee weken terug een van onze dames in moeten laten slapen wegens een tumorgroei achter haar oog. Wel meteen twee jonge vrouwtjes uit een nest naar huis gebracht, anders hadden we een ratje alleen zitten en dat wil ik natuurlijk niet. Ze zijn al goed gesettled na het koppelen en liggen nu de hele dag met z'n drietjes te knuffelen.
Volgens mij zijn het beide siameesjes, alleen heeft een van de twee een witte aftekening op haar kop/buik. Daardoor zie je de siameesaftekening niet op haar kop, behalve een beetje aan de bovenkant. De ander ziet er momenteel echt belachelijk uit, ze is binnen 2 weken helemaal verkleurd van effen beige naar siamees, maar heeft rond haar ogen nog gewoon lichtbeige, dus ze heeft nu een soort bril op. _O-

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:29

Hoi allemaal, ik kom me ook even aanmelden in dit topic :). Wij krijgen namelijk binnen nu en een weekje of 2 onze eerste ratjes! Het zijn 2 jonge heren die nu nog even bij mams verblijven (volgens mij gaan ze komende week uit het nest en bij een aantal andere jonge mannen in) tot ze groot genoeg zijn.

De linker op deze foto:
Afbeelding

En de rechter op deze foto:
Afbeelding

Inmiddels staat de kooi er en kunnen we ons gaan bezighouden met de inrichting ervan!
Afbeelding

Leuk klusje is dat hoor, als er nog mensen bruikbare tips hebben, dan hoor ik ze graag. Ik vind het ook wel leuk om zelf het één en ander te knutselen. Ik wou sowieso hangmatjes maken en een dik koord waar ze langs kunnen klimmen. Er moeten nog schuilhuisjes in en nou ja, ideetjes? In de hoek staat het toilet dat ik voor de konijnen had, volgens mij kunnen ze die ook wel gebruiken.

Ik twijfel ook nog een beetje of hij wel goed staat op deze plek, omdat ik begreep dat ratjes liever een wat meer beschutte plek hebben dan zoveel licht?

Ik ben heel benieuwd naar de kleine kereltjes straks!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:35

Murosch schreef:
Hoi allemaal, ik kom me ook even aanmelden in dit topic :). Wij krijgen namelijk binnen nu en een weekje of 2 onze eerste ratjes! Het zijn 2 jonge heren die nu nog even bij mams verblijven (volgens mij gaan ze komende week uit het nest en bij een aantal andere jonge mannen in) tot ze groot genoeg zijn.

De linker op deze foto:
[ [url=m/HuJbfQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de rechter op deze foto:
[ [url=m/BfElWf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels staat de kooi er en kunnen we ons gaan bezighouden met de inrichting ervan!
[ [url=m/Bp5eMb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk klusje is dat hoor, als er nog mensen bruikbare tips hebben, dan hoor ik ze graag. Ik vind het ook wel leuk om zelf het één en ander te knutselen. Ik wou sowieso hangmatjes maken en een dik koord waar ze langs kunnen klimmen. Er moeten nog schuilhuisjes in en nou ja, ideetjes? In de hoek staat het toilet dat ik voor de konijnen had, volgens mij kunnen ze die ook wel gebruiken.

Ik twijfel ook nog een beetje of hij wel goed staat op deze plek, omdat ik begreep dat ratjes liever een wat meer beschutte plek hebben dan zoveel licht?

Ik ben heel benieuwd naar de kleine kereltjes straks!

Ik haal heel erg veel ideeën van pinterest :D Ook maak ik gebruik van oude dozen, kartonnen rolletjes en pringels bussen :+

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:45

Saintelette
Niet aanhalen kan zeker, maar word hij dan niet juist nog minder tam?
Nee als je je hand gewoon in de kooi hebt en hem niet aanraakt doet hij niks.

Kaus
Rat lijkt nergens pijn te hebben, is vrolijk en eet gewoon goed, Ook als ik hem oppak is er niks aan de hand geen tonen van pijn, rare bulten etc.
Ik vind mn ratten erg leuk en wil ze niet allemaal weg doen, hij hoeft ook niet perse weg maar krijgt zo gewoon wel minder aandacht.

eclair98
een bepaalde lucht heb ik nog niet aan gedacht. bij haar in huis was het huis net gebouwd dus zeker andere geuren, maar waar moet ik dan aan denken qua geuren? Hond?

Simoonzel
Hij valt niet echt aan, Wat op eten lijkt mij misschien waarschijnlijker na hoe hij vandaag deed maar ik weet niet hoe ik dit anders moet doen? geen koekjes meer uit de hand voeren?
Mijn vriendin heeft genoeg ratten helaas en naar school kan hij wel alleen dan eindigt hij als slangen voer..

Het aanhalen achterwege laten, is dat fijn voor zo'n ratje? Ik bedoel verwilderen ze dan niet en heeft hij het dan niet erg saai?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:47

Leuke beestjes! De tweede heeft rode oogjes lijkt wel?
Bij mijn (mannen)ratjes heb ik eerst even aangekeken waar ze hun behoefte deden (ze hadden bij mij een hele duidelijke voorkeur van links achter, hoewel het daar het lichtst is beneden) dus daar het toilet neergezet en nu doen ze alles keurig er in.
Verder maak ik inderdaad hangmatjes zelf en heb ik tegenwoordig van die kleine plastic mandjes (Action) met een handdoekje/washandje in m'n kooi hangen. Die vinden ze helemaal geweldig en zijn super makkelijk schoon te maken (in tegenstelling tot stoffen hangmatten die gewassen moeten worden). Ik heb ze opgehangen met kettinkjes + haakjes van de bouwmarkt. Bij mij knagen ze touw direct door dus dan pleuren ze incl hangmat naar beneden haha 8)7
Verder zijn knaagstaafjes hier populair en heb ik een voerspelletje (moeten ze het klepje optillen of opzij schuiven en dan zit er een snoepje onder) die ze ondertussen veel te snel door hebben :Y)
Krantensnippers vinden ze hier ook fantastisch. Slepen ze overal naartoe.
Of een gekookt ei in de schil!
En inderdaad wat Eclair ook zegt: wc rolletjes, kartonnen doosjes... Aan de uiteinden inknippen en invouwen, snoepje er in... Kunnen ze echt helemaal gek van worden.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:21

Wat een leukerds Murosch <3 Mijn ratten kregen altijd vanalles van papier/karton, want ze knaagden nogal uitbundig dus plastic leek me niet handig. Pinterest had ik trouwens nog niet aan gedacht, daar ga ik ook nog op zoeken :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:03

Wat die van mij echt prachtig vonden was als ik een lege eierdoos in hun kooi legde met allemaal snoepje binnen in. Ze hebben niet de kunde om deze open te krijgen dus moeten vanuit alle hoeken de doos kapot knagen om bij de snoepjes te kopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:11

Wat een leuke ideeën komen hier voorbij, bedankt daarvoor!! De tweede heeft inderdaad rode oogjes, klopt!

Wat voor snoepjes geven jullie de ratjes als ik vragen mag?

En nog een vraag, misschien een hele gekke, maar zou vlas ook een mogelijke bodembedekking kunnen zijn of is dat te scherp voor ze? (dat gebruik ik ook voor de paarden namelijk).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:20

Murosch: wat leuk zeg, ratjes :D Waar komen ze weg? op www.ratten.nl kan je heel veel informatie vinden over geschikte bodembedekking.

Ik ben zelf erg fan van finacard... kartonsliertjes :D

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:55

Murosch schreef:
Wat een leuke ideeën komen hier voorbij, bedankt daarvoor!! De tweede heeft inderdaad rode oogjes, klopt!

Wat voor snoepjes geven jullie de ratjes als ik vragen mag?

En nog een vraag, misschien een hele gekke, maar zou vlas ook een mogelijke bodembedekking kunnen zijn of is dat te scherp voor ze? (dat gebruik ik ook voor de paarden namelijk).

Leuk!!
Ik haal van alles en nog wat bij de dierenwinkel waar rat op staat.. Haha. Maar die van mij zijn helemaal gek van yoghurtdrops. Daar doen ze echt een moord voor.
Moet wel zeggen dat mijn ratten tot nu toe allemaal andere voorkeuren hadden.. Dus een beetje proberen wat ze lekker vinden.

Vlas weet ik niet.. Is dat niet te stoffig voor ratten?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:03

Ik geef de ratten honden, katten en knaagdier snoepjes. Bij de action kan je best veel halen! Ook geef ik ze soms wat pathe, niet te veel, dan raken ze aan de dunne. Maar voor die 20 cent, wil ik best wel vieze snoetjes zien :P

Als bodembedekking gebruik ik kattenbak korrels *geperst hout* en beukensnippers.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 13:17

Yoghurt drops waren hier ook erg populair! Verder van die rode en groene kauwstokjes voor honden. Maar dan koop je er meteen 500 :')