Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:16

Ah, volgende week ook show? Groningen? :D Ik ben er met de beide heren ook. Laatste keer hun huidige klasse voor allebei. Jarvis laat ik dit jaar doorstromen naar de veteranen, en Parker kon echt nog nét in de jeugd. Show een dag later en we hadden in tussen gestaan _O-
Hij is nu, zeker vergeleken met Jarv, nog in de slanke puberfase. De vorm zit erin, nu nog het uitzwaren.
Afbeelding

Succes met het tapen! Dat lijkt wel aandoenlijk om zo te plakken. Het plakken van corgi oren is dan daarmee vergeleken nogal in the face zegmaar :') Jarv had dikke plakkers in het oor, en Parker heb ik door de knik heen geholpen met anti snurk strips :))

Hier 50/50 met kvv en brok. Ik voer riverwood brokken erbij.

Bo_Y

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:22

Yup! We gaan naar Groningen. Hier voor het eerst in de jeugdklasse. Hoop dat de showtrainingen in Vries zijn vruchten hebben afgeworpen.
De keurmeester houdt niet van aussies met heeeel veeeel haar. Dus haar kale staat kan een voordeel zijn.

Jij succes Tigriss met beide mannen! Vindt het zulke mooie honden…

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 18:30

Pien wat vervelend voor Bonne :(:) laten we binnenkort even wat proberen te plannen! Evi zal hartstikke lief zijn, behalve wat lomp met spelen soms *D

Haha die oren :')
Grappig dat die op wat latere leeftijd nog veranderen dan. Bij Evi stonden ze met 7 weken al fier overeind :+ maar getapete Corgis zien er ook heel grappig uit!

Hier voeren we volledig kvv, voorheen Eukanuba puppybrok, daar deed ze ook best goed op.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:32

De voerdiscussie hou ik me wijselijk buiten. Daar brand ik mijn vingers niet meer aan in dit topic. :')

Hier is nummer twee ook vertrokken en sliep al snel in de auto. Gisterenavond de eerste wasjes al gedraaid en weggedaan, en vanochtend voor ze kwamen de woonkamer 'afgebroken'. Nu staat er alleen nog een ren voor de drie pups die er nog zijn, lopen dus wel los door de woonkamer en vandaag dus ook begonnen met het zindelijk maken. Buiten ipv op de bak uiteraard, bak staat er wel nog steeds.

Tot nu toe gaat het prima, Spicy heeft het al in de gaten, buiten behoefte doen betekend lekkers, binnen op de bak levert niks meer op. De reuen hebben iets langer nodig, die staan soms buiten wat verlireb te kijken. :')

Afbeelding

Vanmiddag lekker dutten met zijn drieën. <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KimD op 25-02-24 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:34

KimD schreef:
De voerdiscussie hou ik me wijselijk buiten. Daar brand ik mijn vingers niet meer aan in dit topic. :')

Er is geen discussie toch? Er wordt alleen gevraagd wat je voert.

Persoonlijk zou ik niet wisselen als alles naar wens is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:39

mavantos schreef:
KimD schreef:

Er is geen discussie toch? Er wordt alleen gevraagd wat je voert.

Persoonlijk zou ik niet wisselen als alles naar wens is.

Als ik antwoord wordt 't al snel een discussie, want dan stap ik geheid op korte lontjes en lange tenen. Dus dan kan ik beter niks zeggen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:46

StalMelyn Wat vervelend voor jullie, maar helaas wel herkenbaar qua jonge reu en dat het opeens omslaat. Die van mij gingen van de 1 op de andere dag lelijk doen tegen een jonge reu, waar ze al vanaf dat die hond een pup was heel leuk mee speelden. Dat is toen echt heel plotseling omgeslagen. Van de week waren we bij een hondenopvang en vertelden ze ook dat ze intacte reuen alleen maar bij spayed vrouwtjes zetten, omdat veel gecastreerde reuen heel fel zijn naar intacte reuen (er zullen er ook genoeg zijn die dat niet zijn, maar bij de opvang nemen ze 0 risico). Hopelijk kan je mensen vinden met stabiele volwassen honden waar je samen mee kan wandelen!

onpaard 50/50 kvv en brok. Beide zijn heel erg voedsel gemotiveerd en daardoor train ik veel met brokjes. Ook vinden we dat handiger voor als we gaan kamperen. Als we thuis zijn krijgen ze vaak 's avonds vlees. Wij zijn na veel opzoek werk bij ons huidige merk uitgekomen - goed vlees aandeel (en geen vlees meel), samenstelling oke en ze doen het er goed op. Heb nog een tijdje een mix met freeze-dried raw gegeven, maar daar deed Beer het niet zo goed op. Dus nu weer terug bij de "gewone" brok.

-------------------------------------------------------------------

Wij hebben gisteren onze eerste "wedstrijd" (onderlinge fun match, maar wel met officiele juryleden etc) in scent (detectie) gehad! We deden aan 1 onderdeel mee (boxes), vooral om even de sfeer te proeven en wat ervaring in een andere omgeving op te doen. Het was echt een super ervaring! Layla was echt super braaf en makkelijk te focussen op mij / het werk. We moesten even in de wacht box op het terrein staan en mensen die langs liepen gaven ons complimenten dat ze zo kalm was, helemaal voor haar leeftijd. Al hadden ze wel het idee dat Layla het maar allemaal beneden haar waardigheid vond (lastig te vertalen wat ze precies zeiden, kwam er op neer dat Layla "arrogant" om zich heen zat te kijken ;) ).

De ruimte waar de boxes stonden was echt klein, waardoor het echt even passen en meten was. We hebben altijd in een grote ruimte met boxes in 3 rijen van 5 getraind. Nu stonden ze in een soort van cirkel. Verder stond er ook veel zooi (de ruimte zou daarna voor de interior search worden gebruikt, en daar stonden de meubels al voor klaar). Layla leek het wel leuk om onder de gestapelde stoelen te kruipen om te zien of er wat lekkers lag. Ik zag het al helemaal gebeuren dat ze niet eens aan een doos wilde snuffelen (zoals afgelopen dinsdag tijdens de scent test). Maar ze wilde wel even snuffelen, om daarna weer onder een kast te duiken. Bij de tweede keer rond zat ze toch wel duidelijk 1 doos aan te tikken dus maar de alert gegeven en het was de juiste! 1 minuut 27 seconden (max tijd is 3 minuten)!. De jury zei nog dat ze eigenlijk al na 15 seconden de juiste had, maar dat ik haar daar weg heb gehaald (ik dacht dat ze nog aan het acclimatiseren was) :+

Het was in iedergeval een hele leuke ervaring. Layla deed alles super - van alle verschillende honden, het wachten in de auto, het "plotseling" moeten zoeken. We hebben al helemaal zin in de volgende wedstrijd! Maar eerst trainen we rustig verder, zodat we straks ook mee kunnen doen aan interior en exterior searches :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 20:15

Century, ik woon in de buurt van Arnhem :)
Vindt het overigens ook niet erg om een stukje te rijden ergens heen.

Sanne, gaan we doen! Gaan sowieso samen lekker dogrunnen in Ede. Gelukkig is daar aanlijnplicht.

Verder moet ik zelf ook niet te onzeker worden maar ja, gevoel zet je niet zomaar uit.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:20

Oh mij lijkt het ook best leuk om eens samen te wandelen! Maar ik woon in Friesland, dus als er meer noorderlingen zijn O:)

StalMelyn dat kan heel goed zijn leeftijd zijn inderdaad! In mijn dagopvang nemen wij om die reden nooit intacte reuen aan van die leeftijd (we hebben nu zelfs een stop op intacte reuen in het algemeen). Geeft eigenlijk altijd gedonder met de reuen die er al zijn, zeker de jong volwassen reuen vinden dat puberende spul lastig. Ik zou dat hele heerschap uit de weg gaan en alleen wandelen met oudere teven.

Leuk, meer naar Groningen! Ik wilde ook wel met Ves want ze is nu echt een plaatje <3 Maar had nog niet ingeschreven door omstandigheden. En nu heb ik al een week de griep dus heb het maar aan ons voorbij laten gaan. Kom misschien wel aanmoedigen!

Zeg nou zelf <3
Afbeelding
Afbeelding

Qua voeren: ik Barf met Vesper, dus stel haar vers vlees voer zelf samen. Voor dagen dat ze werkt krijg ze een kleine portie primadog actieve hond brok erbij. Omdat ik dat makkelijk vind en ze anders mijn portemonnee helemaal leeg trekt :))
Ik schuw niet voor een voer discussie dus als ik nu over tenen rijd so be it en lekker puh! :# :')

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:51

Ik voer Wolf of Wilderness. Ben er tevreden over. Was even een zoektocht welk voer ze beide aten en het er naar mijn idee goed op deden.

Tommy zijn oren zijn ook kapot. Ene hangt. Andere staat. Maar goed, ergens past het ook bij hem. Onze clown.

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 22:51

onpaard schreef:
Wat voeren jullie je hond? Welk voer is het beste voor onze viervoeter? Lees graag jullie meningen.

Wij voeren nu volgens het schema van de fokker. Ze krijgt Eukanuba en doet het er goed op. Maar ik lees dat Orijen veel beter van kwaliteit is. Maakt he zo veel uit? Hoor graag jullie meningen.

Alles krijgt hier kvv. Dogmeat, kivo en darf/alroda
Pup krijgt brit care grain free ernaast
Djes en envie carnilove
Boel en djes eukanuba senior grain free fish

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 22:51

Haha ahhh,ik vind Tommy ontzettend schattig zo!<3

Oshaa, wat leuk dat het zo goed ging!

Vanaf welke leeftijd is dat met de jonge intacte reuen waar jullie het over hebben?

Wij voeren Profine, in principe doet onze hond het daar goed op. Z'n vacht glimt ook erg mooi! Wel hebben we het advies van de da gekregen om binnenkort over te gaan op voer voor een actievere hond. Dit omdat hij zoals het al zegt, heel actief is :') Het is nu niet zo erg, nu hij nog vol in de groei is, icm zijn gewrichtjes die alles mee moeten dragen, maar hij moet niet afvallen en mag straks nog wel wat meer gebruiken. Zeker als hij meer mee gaat

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:01

Wij voeren inmiddels volledig KVV (barfmenu,kb mix, Dailymeat en soms Alaska of darf)
We gaven eerst 50/50 prins puppy/junior brokken en KVV, maar sinds Giardia over gegaan op volledig KVV.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:22

Hier zijn de oren ook weer kapot van Rush :') Ze stonden zo mooi!

Vorige week dinsdag
Afbeelding

Gisteren
Afbeelding

En ze zijn zo leuk samen <3
Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:39

Oooh dagahra die laatste foto :+:

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 04:03

onpaard schreef:
Wat voeren jullie je hond? Welk voer is het beste voor onze viervoeter? Lees graag jullie meningen.

Wij voeren nu volgens het schema van de fokker. Ze krijgt Eukanuba en doet het er goed op. Maar ik lees dat Orijen veel beter van kwaliteit is. Maakt he zo veel uit? Hoor graag jullie meningen.

Daar zijn de meningen over verdeeld haha. Bovenal: als je hond het er goed op doet, dat is het belangrijkste.

Eukanuba is een van de merken die voldoet aan de WSAVA guidelines -die zijn opgesteld door dierenartsen (World Small Animal Veterinary Association) op basis van wat belangrijk is bij het formuleren van (honden)voer. Oa over voedingswaarden (dat gaat dieper dan simpelweg de ingrediëntenlijst analyseren, ze kijken dan verder dan bijv alleen het percentage proteïne), onderbouwing (hebben ze bijv een gekwalificeerd iemand die de formulering uitdenkt) en onderzoek.
Als je twijfelt over het type voer: wetenschappelijk gezien zijn er ook geen voordelen bewezen van vers t.o.v. brok, maar als je fijner bij vers voelt en/of je hond doet het daar beter op dan lekker voor vers kiezen :j. Volgens mij zijn er dan genoeg in dit topic die daar een goed merk van kunnen aanraden :D. Heel veel opties dus!

Vanuit deze WSAVA / wetenschappelijke hoek bekeken is jouw Eukanuba gewoon goed, kwalitatief voer. Dus doet je hond het er goed op en jij bent er tevreden mee verder, dan lijkt er mij geen reden om te switchen.

Wij voeren zelf Purina Pro Plan, daar krijgen ze ook van PPP wat probiotica poeder bij vanwege de (nasleep van) Giardia. Maar vind Royal Canon ook goed (voldoen ook beide aan de WSAVA guidelines, net als Hills Science Diet en Iams).

@Kim ja dat van die oren zo heb ik het ook gehoord :j

@Tigress: oeh die vult ook al mooi uit ja!

@Daghara: ohhhh die laatste is zo cute!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 06:46

IMANDRA schreef:
onpaard schreef:

Daar zijn de meningen over verdeeld haha. Bovenal: als je hond het er goed op doet, dat is het belangrijkste.

Eukanuba is een van de merken die voldoet aan de WSAVA guidelines -die zijn opgesteld door dierenartsen (World Small Animal Veterinary Association) op basis van wat belangrijk is bij het formuleren van (honden)voer. Oa over voedingswaarden (dat gaat dieper dan simpelweg de ingrediëntenlijst analyseren, ze kijken dan verder dan bijv alleen het percentage proteïne), onderbouwing (hebben ze bijv een gekwalificeerd iemand die de formulering uitdenkt) en onderzoek.
Als je twijfelt over het type voer: wetenschappelijk gezien zijn er ook geen voordelen bewezen van vers t.o.v. brok, maar als je fijner bij vers voelt en/of je hond doet het daar beter op dan lekker voor vers kiezen :j. Volgens mij zijn er dan genoeg in dit topic die daar een goed merk van kunnen aanraden :D. Heel veel opties dus!

Vanuit deze WSAVA / wetenschappelijke hoek bekeken is jouw Eukanuba gewoon goed, kwalitatief voer. Dus doet je hond het er goed op en jij bent er tevreden mee verder, dan lijkt er mij geen reden om te switchen.

Wij voeren zelf Purina Pro Plan, daar krijgen ze ook van PPP wat probiotica poeder bij vanwege de (nasleep van) Giardia. Maar vind Royal Canon ook goed (voldoen ook beide aan de WSAVA guidelines, net als Hills Science Diet en Iams).

@Kim ja dat van die oren zo heb ik het ook gehoord :j

@Tigress: oeh die vult ook al mooi uit ja!

@Daghara: ohhhh die laatste is zo cute!

Bedankt voor je fijne uitleg. We voeren naast brok een beetje fruit, dagelijks 1 bruine boterham en 1x per week een ei. Dit staat ook in het voerschema. Omdat ze het er goed op doet laat ik het voorlopig zo. De andere voer keuzes vind ik erg interessant. Bedankt voor jullie input, het is fijn om te lezen dat er ook andere mogelijkheden zijn en misschien dat ik in de toekomst wel switch.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 08:26

Ik ben toevallig onlangs diep de puppyvoeding ingedoken geweest voor m'n opleiding, erg interessant. :j

Zelf voerde ik ongeveer 70% kvv en 30% brok en nu zo goed als volledig kvv met zo nu en dan brok. Bij een evt volgende pup zou ik het weer zo doen, deels brokken en deels kvv.
Fitz kreeg Carnilove als pup.

Vesper is idd prachtig uitgegroeid Flux! Plaatje!

Senna met haar helmpje, hopelijk heeft het effect! In ieder geval veel plezier en succes op show! Verder nog meer schattige oren die alle kanten op gaan, ik vind het cute haha!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:42

Isabelle98 schreef:
Vanaf welke leeftijd is dat met de jonge intacte reuen waar jullie het over hebben?

Dat zal verschillen aan de ontwikkeling per jonge hond gok ik zo. Bonne is net een jaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:36

StalMelyn schreef:
Isabelle98 schreef:

Dat zal verschillen aan de ontwikkeling per jonge hond gok ik zo. Bonne is net een jaar.

Het is ook zeer zeker verschillend per ras en per opvoeding. Terriërs hebben over het algemeen meer en sneller last van hun hormonen tegenover bijvoorbeeld onze Schotse Collies. Wij voeden onze reuen heel consequent op, ik wil dat geneuzel allemaal écht niet hebben, niet ín huis en niet buitenshuis. Onze teven zorgen al genoeg voor rondvliegende hormonen (hun goed recht), die reuen hoeven zich daar niet mee te bemoeien of een schepje bovenop te doen door onnozel en onterecht gedoe.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:31

onpaard schreef:

Onze hond kreeg ook Eukanuba maar deed het daar niet zo goed op, dus wij zijn wel overgestapt :j Gaat nu veel beter.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:45

Wij hebben de eerste nacht overleefd. *\%/*
We hadden ze alle drie apart in de bench gedaan, op hoop van zegen. :+ Nos heeft de eerste nacht alles bij elkaar gegild en het baasje heeft op de bank moeten slapen met hem in haar armen. Dus ik vreesde het ergste maar niks is minder waar. Spicy & Dutch hebben van 22.30u tot 6.30u geslapen, Spicy heb ik helemaal niet gehoord en Dutch was rond 3.45u een beetje aan het klooien. Maar voor het slapen had ik ze een konijnenoor gegeven en daar had hij nog een stukje van, dus dat bracht hem rust. Atari moest om 3 uur plassen, dus naar buiten in de stromende regen ( :Y) ), en netjes een plasje en een poepje gedaan. Daarna terug in de bench en na 10 minuten ietwat jammeren weer geslapen ook tot 6.30u. <3 Om 6.30u hebben ze allemaal buiten geplast en gepoept.

Op enkele hoopjes poep na alle plasjes ook buiten gedaan. Ik ben nu alweer blij als deze periode voorbij is. :)F

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:53

KimD schreef:
StalMelyn schreef:

Het is ook zeer zeker verschillend per ras en per opvoeding. Terriërs hebben over het algemeen meer en sneller last van hun hormonen tegenover bijvoorbeeld onze Schotse Collies. Wij voeden onze reuen heel consequent op, ik wil dat geneuzel allemaal écht niet hebben, niet ín huis en niet buitenshuis. Onze teven zorgen al genoeg voor rondvliegende hormonen (hun goed recht), die reuen hoeven zich daar niet mee te bemoeien of een schepje bovenop te doen door onnozel en onterecht gedoe.

Dit zijn nu precies de dingen die ik zou willen leren op puppycursus. Want dat Terriërs het ook nog eerder/sneller heb wist ik niet.

De cursus gaat best goed, behalve met regen... Liggen in de regen heb ik in de dagelijkse praktijk ook niet nodig en oefen dat dus ook niet. 23 maart hebben Bonne en ik examen en heb voor mezelf besloten dat als het regent we niet gaan. Hij doet dan vrijwel niks, zelfs zitten is een uitdaging dan haha. Dus als we zakken doe ik deze cursus over maar alleen in de zomer periode :j
Hierna (cursus start in april) gaan we sport en spel doen. Een laagdrempelige cursus waar we kennis gaan maken met verschillende sporten en obstakels. Voor Bonne denk ik heel goed want die kan nog zo onhandig zijn, ook met zijn lijf. Hij is ook nog snel onzeker.

Ringtraining lijkt me ook super leuk maar afgelopen week kon ik me niet opgeven en na een mailtje waren ze op de club nog aan het nadenken over hoe of wat. Dus wie weet geven we ons daar ook nog voor op, die training is maar eens de twee weken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 07:30

Gaandeweg leer je zoveel, het meeste door ervaring, het doen en meemaken. Met onze twee puppen doen we weer tien dingen anders dan met de vorige pups.

Wij hebben weer een goeie nacht, voor het eerst sinds ik weet niet wanneer geslapen van +/- 22.45u tot +/- 6 uur. *\o/* Wat een luxe. De puppy's hebben dus ook die tijd geslapen en het droog gehouden. :)F

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 08:30

Wat fijn Kim! Je zal je bijna herboren voelen gok ik zo :D

Hier zijn de bandieten gister de 6 maanden gepasseerd :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding