Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:44

Ik behandel mijn hout niet, maar bedek het met zeil oid. Mijn binnenbak is van wit meubelpaneel en de naden zijn gekit en er ligt een laag zeil overheen die ook aan de randen gekit is.
Het buitenschuurtjes is van Douglas hout met een stoeptegel bodem waar een rubber mat van 1x2 mtr op ligt.
Ik heb nog niet gezien dat ze aan dat hout knagen. De binnencaafs knagen wel eens aan één van hun slaaphuisjes. Dat is blijkbaar van lekker hout gemaakt. De andere huisjes laten ze met rust.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 12:53

Oh nee ik wil er niks overheen leggen en het liefst houtkleur houden, dat past bij de rest van het hok. Dan zoek ik nog even door, heeft geen haast.

Mijn eerste hoekje is klaar! Ik heb nieuwe bakken gehaald en kussentjes voor mezelf :-).

Op de bovenste plank een vervoersbox voor de dierenarts o.i.d. Eronder hun voer, bak met groente en prullenbak. En de twee containers zijn voor brokvoorraas en bodembedekker.

Het kussentje is dus voor mij, zodat ik in het hoekje kan zitten om naar ze te kijken of daar een kind kan neerzetten. En de bovenste plank is ideale sta-hoogte voor mij om ze te behandelen of even neer te kunnen zetten als het moet. Dus ik ben er blij mee!

De constructie is stevig en verdient misschien geen prijs voor de beste afwerking, maar ik moet ergens beginnen en voor mijn doen is dit best goed :-)

Afbeelding

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:01

Springen de cavia’s daR niet vanaf

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 13:11

Photograph schreef:
Springen de cavia’s daR niet vanaf

Die zaten daar alleen voor de foto hoor! En als ze daar normaal neerzet, dan sta ik erbij :-). Ik denk overigens niet dat ze snel eraf springen, maar ga het risico niet nemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:51

Alleen als ze in paniek zouden zijn, maar hier springen ze ook nooit over de rand heen.
Een mooi hoekje geworden. Is het zitgedeelte niet erg smal voor een volwassene ??

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 14:50

DubbelDun schreef:
Alleen als ze in paniek zouden zijn, maar hier springen ze ook nooit over de rand heen.
Een mooi hoekje geworden. Is het zitgedeelte niet erg smal voor een volwassene ??

Ik ben redelijk smal . Het is 45 cm, dat is even breed als een gemiddeld stoelkussen. En ik ga er geen uren zitten, dus dan is het wel te doen. Hele breedte is 135 en de bovenste plank is 90 cm.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:24

Neee ik vind pongo dood in het hok :(

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:27

Weer eentje..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:34

oh jeetje :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:53

Wat sneu... was dat één van de jonkies die je er net bij had ??

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:55

DubbelDun schreef:
Wat sneu... was dat één van de jonkies die je er net bij had ??

Ja :( at super goed vanmorgen nog gezien niks aan de hand geef ze eten geen pongo ik gelijk zoeken dood in hok was nog warm :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:17

Bah, wat naar. Sterkte !!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:49

Hè bah wat naar! Sterkte!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:05

Echt ik was net nog even bij de cavias en 3 lieten zich niet zien zelfs niet toen ik met vitamine c pillen doosje schudde dus ik in paniek mijn vriend wakker gemaakt die is samen met mij gaan kijken lagen 2 in huisje samen te slapen en 1 onder het huisje te slapen.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:13

Wat rot Pandameisje :(

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 14:55

Ik ga alle 4 de cavias laten controleren bij de dierenarts

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:03

Ik denk dat die weinig voor je kan betekenen. Hij zal naar het hart en de longen luisteren, misschien een bloedje trekken en testen op de standaard dingen. Maar dan nog is het geen garantie op niet vroegtijdig overlijden...

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:40

De dierenarts vermoed het bortella virus Edward klonk benauwd en had bloed uit de neus nu alle cavias behandelen met hoop dat over gaat.

In ieder geval zijn we nu optijd bij voor de rest

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:52

Kan die daar niet op testen dan ?? Want er zijn veel meer virussen die gelijke eigenschappen hebben.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:14

DubbelDun schreef:
Kan die daar niet op testen dan ?? Want er zijn veel meer virussen die gelijke eigenschappen hebben.

Nope maar Edward had wel 3 symptomen er van en cavias die zo plotseling dood zijn is ook een symptoom

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:16

Je kunt ze ook tegen Bordetella laten enten, niet dat dat nog effect heeft wanneer ze het al hebben. Bordetella zou je normaliter wel moeten merken aan de cavia's. Heb je toevallig ook konijnen?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:19

Ilja_1997 schreef:
Je kunt ze ook tegen Bordetella laten enten, niet dat dat nog effect heeft wanneer ze het al hebben. Bordetella zou je normaliter wel moeten merken aan de cavia's. Heb je toevallig ook konijnen?

We hebben sinds zondag 1 konijn in huis maar remy was al overleden voor dat konijn er was.

De dierenarts vertelde ons dat je bordetella binnen 12 uur de dood kan zijn voor je cavia omdat zo nare bacterie is die echt kan lijken alsof niks aan de hand is word vaak ook niet of te laat opgemerkt vertelde ze. Want kan zijn dat ze gezond lijken vallen niet af eten en soms hoor je die hele reutel niet eens...

Verder konijn staat in huis cavias in de schuur en ook geen 1x contact met ze dierenarts zei honden dragen die bacterie ook en ze kunnen ook via de mens worden overgedragen volgens da was hele kleine kans dat van konijn af kwam omdat daar toch hele grote afstand tussen zit + muur

En ze niet met elkaar in contact zijn geweest.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:31

Pandameisje schreef:
Ilja_1997 schreef:

We hebben sinds zondag 1 konijn in huis maar remy was al overleden voor dat konijn er was.

De dierenarts vertelde ons dat je bordetella binnen 12 uur de dood kan zijn voor je cavia omdat zo nare bacterie is die echt kan lijken alsof niks aan de hand is word vaak ook niet of te laat opgemerkt vertelde ze. Want kan zijn dat ze gezond lijken vallen niet af eten en soms hoor je die hele reutel niet eens...

Verder konijn staat in huis cavias in de schuur en ook geen 1x contact met ze dierenarts zei honden dragen die bacterie ook en ze kunnen ook via de mens worden overgedragen volgens da was hele kleine kans dat van konijn af kwam omdat daar toch hele grote afstand tussen zit + muur

En ze niet met elkaar in contact zijn geweest.

Kan inderdaad dat je het niet merkt wanneer ze het hebben, maar geregeld ook wel. Een aantal heb ik geënt, maar *klopt af* ik heb eigenlijk nooit luchtweginfecties hier.

Nu je een konijn hebt zou ik wel zorgen dat je je handen goed wast en eventueel andere kleren aan hebt wanneer je ze oppakt. Ze krijgen het eerder van konijnen dan van honden, dat hoor je niet zo vaak.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 02:42

In huis heb ik altijd een andere trui aan dan bij de cavias en was ook altijd mijn handen sws al voor ik naar de cavias ging.

Zodra ze gezond zijn verklaard ga ik ze laten inenten

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 10:04

Bah wat naar :-( sterkte ermee!!