Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:52

Wij hebben ze vaak met kippenkuikens omdat ze zelf anders niet eten/ slecht eten en idd opfokmeel voor kuikens of siervogelmeel. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:22

Knuffel helpt alleen niks ... leuk geprobeerd :+ Piep moet maar snel leren dat ik vanzelf weer thuis kom. In principe heeft t eten en drinken staan. Maar de meelwormpjes zijn ook in trek en die krijgt ie gewoon af en toe gevoerd. Ga die vieze dingen niet in dat hok laten rondkruipen :')

Maar eten en drinken gaan prima. Alles bij elkaar piepen ook. En er begint nu naast gepiep af en toe ook een melodietje uit te komen. Super schattig!

En Piep is vergeleken gister niks afgevallen. Dus dat is positief... elke dag even wegen. Nu bedtijd, gister was dat met veel gepiep. Maar uiteindelijk werd Piep pas om 9 uur beetje wakker..

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:07

Wat zouden jullie doen:

We hebben binnen 4 kuikens zitten, cochin hoenders.
De oudste is 9 weken, dan eentje van 8 weken en dan twee van 6 weken. De warmteplaat heb vrijdag weg gehaald.

In de buitenren zitten 2 kippen van zo'n 24 weken.

Wanneer mag ik de kuikens naar buiten brengen? Ik vind het zo zielig worden in hun binnenverblijf :(. Buitenren is trouwens een grote kippenweide met binnenhok, maar er is geen gaas over, de kraaien zouden er dus zeg maar wel aankunnen

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:25

zitten ze al volledig in de veren?
Zijn het krielen? Mijn Faverolles doe ik met 9-10 weken wel naar buiten, maar dat zijn grote kippen en daarmee zijn de kuikens ook al een stuk groter. Als kraaien er wel bij kunnen, zou ik zeker met kleine kippen wel voorzichtig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:55

Met kraaien zou ik oppassen dat ze niet nog te klein zijn. Dan liever wat langer binnen houden..

De krieltjes gaan hier altijd van klein hok (binnenhok met rennetje eraan) naar de voliere als ze echt op hun grootst zijn. Maar dat is ivm de marter.. maar kraaien zijn denk voor kuikens die ze denken te kunnen pakken ook geen lieverdjes.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:56

Ik heb een stukje van de kippenweide afgezet met gaas rondom rond en bovenop een zeil getrokken voor kwaaie eksters of kraaien. Ze hebben een leuk dagje buiten gehad en heb ze net terug in hun binnenverblijf geplaatst :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De laatste is de nieuwe broedse loeder.. >;)

De kip met het kuiken viel vanmorgen onze hond aan ~~}> ze fladderde over het hek!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:27

Hallo :)

Ik kom even binnen vallen hier!

Ik heb namelijk een vraagje.
Hallo,

Nu sinds iets meer dan een maand heb ik drie cochin kriel hennen van rond de 16 weken oud. Nu merk ik dat ik het leuk zou vinden voor hun en voor mijzelf om nog één hennetje erbij te nemen. De ruimte hebben we. We hebben een middelgroot hok en ze mogen altijd los in de tuin lopen. Nu vroeg ik ik mij af kan ik er beter een volwassen hen bijzetten, jonger of van dezelfde leeftijd? Qua ras zou ik het leuk vinden om er een ander bij te hebben ik dacht zelf aan een hollandse sabelpoot kriel. Maar kan dit zomaar bij drie cochin krielen? En hoe gaat het koppelen in zijn werk? Veel vragen maar ik zou het heel tof vinden als iemand hier deze voor mij zou kunnen beantwoorden. :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:34

Hallo, ik kom hier even een vraag stellen, hopelijk mag dit even tussendoor.

Ik ben voor een vriend op zoek naar een paar (2 of 3) leuke kippen. Hij heeft echter al een haan en een kip, maar ik kan niet ontdekken welk ras dit is en zelf is hij de naam vergeten. Het gaat om vrij grote, wit met zwart gespikkelde kippen met witte oorlellen (wat ze volgens hem bijzonder maakt?). Ik kan morgen eventueel een foto maken, maar iemand toevallig een idee wat het zou kunnen zijn?

Edit: volgens mij heb ik het gevonden. Duitse koekoek, de foto's op Google zijn echt precies zijn haan. Zijn volgens verschillende websites rond de 2 tot 2,5 kg (de hen).

Ik zou graag een ander ras erbij kopen, maar kun je dit gewoon bij elkaar zetten?

Het nieuwe ras moet denk ik wel ongeveer net zo groot zijn als de huidige denk ik? Het duurt nog even tot hij jarig is, dus ik heb tijd genoeg om een leuk ras uit te zoeken. Als iemand hier misschien leuke ideeen heeft, hoor ik dit graag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:51

Wij hebben in de voliere meerdere soorten. Van kleine krieltjes tot een Barnevelder. Gaat prima samen.

Qua introduceren schijn je nieuwe kippen het beste er savonds laat bij te kunnen zetten (correct me if I'm wrong). De Barnevelder is er hier gewoon overdag bij in gezet en ging prima. Ze hebben ook wel echt ruimte zat..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:54

Ik zet er wel het liefst twee tegelijk bij van hetzelfde ras, ik merk hier dat ze echt naar elkaar toe trekken en steun aan elkaar hebben.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:02

8nnemiek schreef:
Ik zet er wel het liefst twee tegelijk bij van hetzelfde ras, ik merk hier dat ze echt naar elkaar toe trekken en steun aan elkaar hebben.

Ja dacht al zo iets :) zit er ook aan te denken als ze over een tijd broeds zijn om er dan eitjes bij te doen :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:23

Ik heb ook weer eens foto's gemaakt van mijn kippies. Ze hebben hun eigen topicje gekregen hier op bokt: [BB-ITP] Knuffelkippies!

Het zijn echte knuffelkipjes (nou ja haantjes) geworden. Had ik geweten dat kippen zo leuk waren, dan hadden we ze al veel eerder gehad!
Afbeelding
Afbeelding

Coco, de donkere, kukelt inmiddels al vrolijk elke ochtend. We hebben zo gelachen toen hij zijn eerste pogingen ondernam, het klonk echt nergens naar en hij keek er zo trots bij. Inmiddels begint het al wat op een uu-u-u-uuu te lijken :D

Pippi laat nog helemaal niks van zich horen. Zou dat komen omdat Coco de baas is? Of zou er toch nog hoop zijn dat Pippi toch geen haan blijkt te zijn?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:43

@Murosch, ik ben geen kenner, maar aan de kam gezien, vind ik Pippi wel op een hen lijken. Maar ben totaal geen kenner, heeft 2 maand geduurd voor ik erachter was dat mijn Arthur geen kip, maar een haan was. :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:21

Wat zijn ze knap :)
Onze 'alfa-hen' kakelt trouwens ook wel eens 's ochtends vroeg :+ Zij is sowieso een stuk spraakzamer dan de rest, maakt vrijwel voortdurend allerlei geluidjes en kondigt het ook altijd luidkeels aan als ze een ei heeft gelegd :)
De anderen doen dat altijd heel stilletjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:50

Oh wat een schatjes op de fotos hierboven!

Met Piep gaat het goed. Nu ruim een week oud. Moet vandaag nog wegen, maar gister was hij 59 gram. En dus gegroeid, de eerste dagen zat ie op 53 gram.

Vandaag ook eerste dagje best lang alleen thuis geweest. Lijkt ook goed te zijn gegaan. Hij was iig stil toen ik thuis kwam.

Nu wel heel gelukkig met wat aandacht..
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:13

Wat een snoepje <3

Hier helaas luis -:(- toen ik de broedse kip vAn het nest gooide, zag ik ze lopen :r Het viel mij toen ook op dat ze eigenlijk wel bleekjes was!
Dus direct hok leeg, sop en daarna kalk er in gesmeerd.. de andere kippen zien er nog goed uit. De kip met kuiken had ik al ergens anders in.
Vandaag maar even geen vloerbedekking er in gedaan, alleen kalk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:50

Wat is Piep een snoepje!! <3

No_No gets wat balen, luis :(. Ik als newbe leer hiervan wat te doen als je last hiervan hebt. Wat voor kalk gebruik je daarvoor?

Mijn Pippi bleek wel degelijk een haantje te zijn (kenner heeft ernaar gekeken) en ik heb ontzettend geluk gehad want ik heb een fijn huisje voor hem gevonden waar hij 7 vriendinnen heeft! Gisterochtend is hij vertrokken en hoewel het wel dubbel voelde, weet ik dat dit goed is zo.

Aangezien ik niet wou dat Coco alleen bleef zitten, heb ik gisteravond twee vriendinnetjes voor hem opgehaald. Ik ben zo blij dat ik nu eindelijk een goed toompje heb dat samen kan blijven! Ik heb de dames uitgezocht op leeftijd (even oud als onze Coco), formaat (groot) en karakter (rustige kippen, geen vliegers en makkelijk tam te maken). Zo kwam ik uit bij Orpingtons. En heel toevallig zat er een fokker niet ver bij ons vandaan. Ik had de keuze uit zo'n 30 hennetjes van dezelfde leeftijd dus dat was ontzettend moeilijk, aangezien ze in zoveel kleurslagen waren. Uiteindelijk zijn het deze beide geworden:

Nora:
Afbeelding
Afbeelding

en Elsa:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Beide ook van april dit jaar.

Mocht iemand weten hoe deze kleurslagen worden genoemd dan hoor ik het graag, want ik ben het uiteraard alweer vergeten :o

Coco moet nog wel een beetje wennen aan dames om zich heen. Gisteravond heb ik ze samen in het nachthok gezet en dat ging prima. Vanmorgen toen ik het hok open deed wist Coco niet hoe snel hij eruit moest fladderen _O- . Inmiddels lopen ze samen in de ren en lijkt het allemaal wel goed te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:05

Bah luis, vervelend! Hopelijk snel er vanaf!

Wat een leuke nieuwe dames! Fijn dat Pippi een mooi nieuw huisje heeft. En Coco gaat de dames vast snel waarderen!

Piep fladdert lekker rond. Springt telkens op bed om dan met een aanloopje er vanaf te vliegen. En het is een wandelende poepjesfabriek... maar zo schattig dat ik het niet eens vervelend vind.

Iemand trouwens een idee wat dit is? Viel me gister op. Bultje huid met geel 'sprietje' eruit stekend bij zn staart..
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:44

idinn is dat geen nieuwe veer?

murosch wat een leuke kippetjes!

De kalk die ik gebruik komt van de welkoop. Het wordt ook gebruikt als kalk voor in de duiventil. Kalk in een emmer, wat water er bij zodat het of witte latex lijkt en dan het hele hok er mee insmeren. Leuk klusje.. >;) Ik was helemaal wit :o

De broedse kip lijkt niet meer broeds!! geen strooisel in het hok was blijkbaar genoeg om er mee te stoppen _O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:45

Murosch wat een leukerds :D Orpingtons zijn echt tof :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:57

Piep moet wel de grootste gevleugelde knuffel ooit zijn :)
Wij zijn ook zo blij met onze Orpingtons, wat een gemakkelijke dieren zijn dat.
Onze haan heeft 1 1/2 week geleden een fotoshoot gedaan, fotografe hier op Bokt zocht een tamme haan. Ze wilde op een andere locatie foto's maken, of dat kon en of de haan ook een tuigje om kon? Geen idee, kom maar eens kijken was mijn antwoord. Het bleef niet bij kijken, we zijn dus naar onbekend terrein voor hem gegaan, inclusief tuigje om. Was geen gezicht…alsof ik de haan aan het uitlaten was :D De foto is heel erg gaaf geworden.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:17

Oh wat gaaf Kinke! Ik had die oproep nog gezien en haar ook doorverwezen naar dit topic. Leuk dat het uiteindelijk gelukt is :D Zelfs met tuigje haha :))

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:43

Ik heb dankzij (de moeder van) een bokker 6 jonge brahma's in huis. Mijn broedeieren zijn bij hun in de broedmachine gegaan.
Super leuk. Ze zijn nu 3 weken oud en super tam.
Ze liggen, as we sprak, alle 6 op schoot <3

1 september verhuizen ze naar hun volgende (en voorde hennen als het goed is laatste en blijvende) huisje bij een vriendin van mij.

Kam zo wel wat foto's maken als jullie dat leuk vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:45

Oh ja foto! Brahma's zijn leuk!

Piep is idd een grote knuffel :+

No_no, geen idee... gaan t zien!