Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:54

Ik hoorde van de week iemand zeggen (collega fokker) dat het idd steeds verdubbelt. Ik weet ook niet hoe of wat hoor ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:58

Oh oke, dan volgt Fenna gewoon de regels niet :')

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 23:07

Ik weet ook niet of dat waar is hoor, want dan had ik met bounty al op vrijdag moeten gaan prikken ipv zondag. En zondag bleek een goede keuze want toen stond ze op 6,6 dus aan het ovuleren

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 08:58

Nog even terug op het stukje fokken met kruisingen... Ik ben juist enorm voorstander van het fokken van een type hond ipv een rashond. Gesloten populatie geeft vroeg of laat gewoon problemen. Alleen dan wel fokken met honden die getest zijn en een combinatie maken die doordacht is. Ik sta vrij eenzaam in mijn mening, meeste mensen zijn of team rashond, of team niet testen :+
Ik denk dat 'we' ooit naar een type moeten ipv een ras, aangezien de rassen meer en meer problemen krijgen. Bij de sporthonden voor flyball zie je al steeds meer bewust gefokte type honden komen die wel volle bak zijn getest :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 11:50

Reu is hier maar heeft geen idee wat te doen. :')
Arme Fenna er steeds achteraan, nestjes staart opzij etc. Maar hij springt niet :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:51

Niet gelukt, vanavond maar weer kijken. :=

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:14

Dat is lastig, dat hadden we bij Lizzy haar vorige dekking ook, die reu sprong wel maar deed verder niks

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:19

Deze sprong niet eens :=

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:49

Machie schreef:
Nog even terug op het stukje fokken met kruisingen... Ik ben juist enorm voorstander van het fokken van een type hond ipv een rashond. Gesloten populatie geeft vroeg of laat gewoon problemen. Alleen dan wel fokken met honden die getest zijn en een combinatie maken die doordacht is. Ik sta vrij eenzaam in mijn mening, meeste mensen zijn of team rashond, of team niet testen :+
Ik denk dat 'we' ooit naar een type moeten ipv een ras, aangezien de rassen meer en meer problemen krijgen. Bij de sporthonden voor flyball zie je al steeds meer bewust gefokte type honden komen die wel volle bak zijn getest :)

Ik ben team rashond of team goede kruising en dat houd in uit geteste ouder dieren liefst wel stamboom ouders maar dat is niet persee èèn must. De gezondheidstest daarin tegen dus wel. En ook geschikte combi zeg maar. Zo heb ik een lurcher pup. Dit vertelde ik in een whippet groep en daar zei iemand wat leuk ik heb ook een Lurcher en dat bleek een windhond Stafford mix te zijn. Dat is voor mij geen Lurcher. Ik heb niks tegen Stafford btw maar niet in deze mix.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik voor verantwoord fokken ben maar daar is ook weer verschil over in mening wat dat nou is :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 17:51

Windhond x Stafford is nochtans echt ook wel hét prototype van de sportieve Lurcher beoogde kruising hoor... Niets zo atletisch en sportief als een goed gefokte stafford en ook daar kunnen heus alle gezondheidstesten wel degelijk in orde zijn en een Stafford is ook gewoon een Terriër.

Sterker nog, oorspronkelijk waren Lurchers vooral kruisingen met ofwel herder ofwel Bedlington of Bull en Stafford achtige Terriërs.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:41

Machie schreef:

Ik heb ook echt niets tegen een verantwoorde gefokte kruising met een goed en gezond doel, goed getest op alles wat bekend voorkomt in beide rassen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:44

Little_Gift schreef:
Windhond x Stafford is nochtans echt ook wel hét prototype van de sportieve Lurcher beoogde kruising hoor... Niets zo atletisch en sportief als een goed gefokte stafford en ook daar kunnen heus alle gezondheidstesten wel degelijk in orde zijn en een Stafford is ook gewoon een Terriër.

Sterker nog, oorspronkelijk waren Lurchers vooral kruisingen met ofwel herder ofwel Bedlington of Bull en Stafford achtige Terriërs.

Gezien ik staffordshire bull terriers fok, weet ik dat alle testen in orde kunnen zijn :D
Mijn eigen honden zijn allemaal Embark getest,
Daarnaast HD,ED en PL getest
Embark kan ik niet van alle reu eigenaren verwachten. Niet iedereen is daar mee bezig. Maar dan verwacht ik wel L2-HGA en HC vrij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:35

Vanavond ook nog geen succes, maar wel al enthousiaster. Mijn eigen reu begint nu toch ook geintresseerd te raken. Dus vermoeden toch 1 dag te vroeg ondanks hoge progesteron.
Gaan het zien morgen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:40

mirjamalvaro schreef:
Vanavond ook nog geen succes, maar wel al enthousiaster. Mijn eigen reu begint nu toch ook geintresseerd te raken. Dus vermoeden toch 1 dag te vroeg ondanks hoge progesteron.
Gaan het zien morgen.

Je bent ook vrij vroeg. Ze zat gister op 25.
Dat is het ovulatie moment. Niet het dekmoment.. ze is dus waarschijnlijk ergens gister ochtend begonnen aan de ovulatie. Dan hebben eicellen 48 uur nodig om te rijpen. Dus morgen/overmorgen is tijd zat.
Ik probeer binnen de 48 uur te dekken. Maar zo hoog staat ze nog niet. Ze staat in ovulatie, en hoe hard ze daarna stijgen zegt niets over de rijping van de eicellen. Die rijpen niet sneller door een snellere stijging. Vaak zie je wel dat teven die snel stijgen zich vaak net wat makkelijker laten dekken.
Maar te vroeg ondanks hoge progesteron zegt dus niets..
er staat in de beschrijving ook; bepaal dekmoment. Niet: ga nu dekken.
Dit met de gedachte van de tijdspanne van rijping. Sommige dekken pas na die 48 uur voor t eerst en 1-2 dagen later nog eens, sommige dekken in die 48 uur al en 1-2 dagen later nog eens.

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 23:15

Ah duidelijk, dank je. :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 12:08

Het is gelukt :):)
Eerst weer niets. Toen reu eigenaar maar weg gegaan en ik ze meegenomen naar stal. En opeens begon het. :D
Edit: dachten nu om het morgenochtend dan nog een keer te doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 12:54

Wat fijn! Vaak is het dat ook, als die 'brandende ogen' weggelaten worden gaat het vaak een stuk makkelijker! *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:05

Little_Gift schreef:

orrigineel is de Lurcher een Greyhound met een Airdale en is van Oorsprong in Engeland ontstaan. De bedoeling is windhond x werkhond.
Voor mij is de ideale lurcher niet uit een vechthond x windhond. Dat bij staffords de tests etc op orde zijn geloof ik wel. De Lurcher kan ook een mix zijn van herder x whippet maar ook dat zou voor mij niet de ideale x zijn dan zou ik eerder voor een Silken gaan. Maar het ligt eraan welke herder etc. Ik wilde nu ook niet te groot en de combi lakeland of Airdale maar ook een fox terrier vind ik wel leuk ermee. Ik vind ook dat ze ruwharig moeten zijn.

Ik zeg niet dat windhond x Stafford niet geschikt kan zijn om mee te fokken. Alleen is dat voor mij geen Lurcher ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:37

Geen 2e koppeling ;(
Nu het lange wachten of 1x genoeg was.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:52

In principe zat je op t juiste moment met die dekking.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:54

Ja, dus nu hopen dat sperma goed was . :')
3 lange weken wachten

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:44

Doe jij met 3 weken de echo al? Kunnen ze dan al een beetje tellen?
Ik doe altijd met 4 weken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 17:47

Nee wij palperen, tot nu toe altijd gelukt. :o
En er is nu een drachttest die je thuis kunt doen met 95% zekerheid.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 18:42

Wij spieken altijd op 18 dagen, en dan vind ik al eeuwig voor mijn geduld! _O- Als ik lees dat mensen tot 28 dagen wachten dan denk ik 'HOE DOE JE DAT?!'. :')

Qua tijd zit je in ieder geval goed!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:46

Echt 28dagen klinkt zooooo lang :')