Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:31

Lekker eitje!!

Nog een paar dagen, dan horen bij ons de eitjes uit te komen *\o/*

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 12:30

Zijn jullie bekend met racisme onder kippen?
Wij hebben vier kippen, 2 blauwe, 1 confetti (rood porselein, vrij donker) en 1 buff. De buff kip wordt gepest, voornamelijk door de blauwe kippen.
Ze mag niet meedoen met graan pikken, soms niet op stok en ze wordt vaak gepakt. Er liggen overal veertjes van haar en het toont nu steeds meer dat ze een dunner verenpak heeft.

We zitten te denken over een extra buff kip erbij halen in de hoop op racisme voor 2, dat de buff kipjes tenminste nog samen kunnen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:20

ik heb wel ooit gelezen dat verschillende rassen wel hun eigen ras herkennen, maar niet altijd andere rassen alszijnde kip. Dit speelt ook vaker op naarmate de dieren al ouder zijn en bij elkaar gezet worden. Ik weet niet of jouw groepje altijd al bij elkaar heeft gezeten, en het gedrag pas geleden is ontstaan, of dat je ze net bij elkaar hebt gedaan. Een andere buff kleur kip halen kan helpen, hoeft niet.
Hebben ze wel een voldoende grote ren, zodat ze weg kan, als de andere kippen haar aanvallen? En hoe is de rol van de rood porselein? Zijn alle kippen van hetzelfde ras?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:28

Ja zeker. Ik heb op de wei een stuk of 20 kippen lopen. Allemaal los maar de brahma's blijven bij de brahma haan, pavlov bij bij pavlov en langstaart bij langstaart. Nu had ik nog een paar oude kippen die niet bij het ras van de hanen horen, deze hebben zich bij de liefste haan aangesloten, de brahma. De hanen dekken elkaars hennen ook nooit.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 13:54

Ik heb nu 1 hen weer terug gekregen, die mijn eigen hen heeft uitgebroed.
Maar elkaar herkennen doen ze niet meer :+

2 weken krijgen ze de tijd om aan elkaar te wennen achter gaas en daarna bij elkaar.
Ze slapen wel samen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:46

HELP!! De eieren komen uit :oo
De kip (lijkt op goede bedoelingen) pikt het nog erg zwakke kuiken. Ze pikt de schaal er af en het vlies. Is dat normaal? Afbeelding
Afbeelding

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:29

Ja dat doen ze wel vaker, gewoon met rust laten.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:08

NenaC schreef:
ik heb wel ooit gelezen dat verschillende rassen wel hun eigen ras herkennen, maar niet altijd andere rassen alszijnde kip. Dit speelt ook vaker op naarmate de dieren al ouder zijn en bij elkaar gezet worden. Ik weet niet of jouw groepje altijd al bij elkaar heeft gezeten, en het gedrag pas geleden is ontstaan, of dat je ze net bij elkaar hebt gedaan. Een andere buff kleur kip halen kan helpen, hoeft niet.
Hebben ze wel een voldoende grote ren, zodat ze weg kan, als de andere kippen haar aanvallen? En hoe is de rol van de rood porselein? Zijn alle kippen van hetzelfde ras?

Het zijn 4 Orpingtonkrielen. De buff en de rood porselein komen van hetzelfde adres, maar zaten op kleur apart in rennen.
Zij gingen samen heel goed, rood porselein was de baas.
Daarna 2 blauwe dames geïntroduceerd, die zijn hun hele leven samen geweest. Ze komen van een fokker die alleen in blauw en zwart fokt, en zij zijn ook degenen die de buff kip pesten en kaalpikken. De porselein kip doet de buff kip niets, maar verdedigt haar ook niet.

Ze hebben een ren van 20m2 + 2m2 binnenhok, dat zou het probleem niet moeten zijn leek mij..
Ze krijgen binnenkort nog wel een paar M2 erbij, hoe ruimer hoe beter vind ik altijd.

Ik las overigens op andere sites dat het wel een ding is, echt kleurracisme.
Maandag halen we een extra buff op. Een paar weken aankijken, als het niets uithaalt zoek ik wel een fijn plekje voor de buff dames.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:40

het kuiken heeft het niet overleefd, het bleek een andere kip te zijn die de eieren heeft ingepikt. De broedse kip liep op dat moment net buiten.
Een ander ei is wel uitgekomen, het kuiken zit nu onder de verkeerde kip :oo Is het verstandig die er af te halen zodat ze toch onder de broedse hen komt?

Op de eerste foto zien jullie een licht bruin ei. ik vermoed dat daar niets in zit omdat alle eieren wit waren. Of i dat een rare gedachte en moet ik het nog even laten liggen? Vandaag is dag 22 geloof ik.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:24

No_No schreef:
het kuiken heeft het niet overleefd, het bleek een andere kip te zijn die de eieren heeft ingepikt. De broedse kip liep op dat moment net buiten.
Een ander ei is wel uitgekomen, het kuiken zit nu onder de verkeerde kip :oo Is het verstandig die er af te halen zodat ze toch onder de broedse hen komt?

Op de eerste foto zien jullie een licht bruin ei. ik vermoed dat daar niets in zit omdat alle eieren wit waren. Of i dat een rare gedachte en moet ik het nog even laten liggen? Vandaag is dag 22 geloof ik.

Balen dat het kuiken het niet overleefd heeft.. Ik weet verder niet wat je het beste kan doen met de kip-switch. Wel zou ik het bruine ei gewoon nog even laten liggen. Kleur zegt niets over de bevruchtheid en aangezien je de eieren ergens anders vandaan hebt denk ik gewoon dat het een ei is van een andere kip dan de kip van de lichte eieren. Maar die andere kip kan ook wel gewoon bevrucht geweest zijn lijkt me.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:34

Het gekleurde ei is ook uitgekomen maar helaas is dat kuiken ook dood.
We hebben nu 1 levend kuiken *\o/* ik doe de kip die ze uitgebroed heeft samen met het kuiken in een bench zodat het kuiken veilig is en niet dood gaat door twee kippen die beide het kuiken willen.
Misschien halen we voor de andere kip ook nog wel een paar eieren als die echt broeds blijkt te zijn.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:17

Hoe gaat het nu met kip en kuiken No_No?

De huur van vorige week:
Afbeelding
:)
Ze smaakten goed!
We hoopten stiekem ook op bruine eitjes... En wat lag er daags erop in het nest *\o/*
Haaibaai Hennie is trouwens een stuk verdraagzamer naar de anderen. Wel had Kipthulhu ineens haar snavel open en hangende vleugels... Hield zich wat afzijdig. Aangezien ik ze vorige week met die hitte een teil water had gegeven waar goed gebruik van werd gemaakt (ze gingen er echt in staan) was ik even bang voor coccidiose maar ik zag geen diarree en de volgende ochtend was ze weer helemaal de oude gelukkig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:20

Wat een mooie eitjes!

Volgens mij gaat het goed met kip en kuiken. Kuiken lijkt een wondje bij een vleugeltje te hebben. Ik zal het vanmiddag even vangen. Kuikentje eet en drinkt goed. Ik heb ze nu tijdelijk in de bench.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:30

Wat fijn dat het goed gaat!

Inmiddels gaat het bij ons ook beter met de kip die terug is gekomen.
Ze werd flink achterna gezeten maar inmiddels is de boel wat gesust.

Met de kuikens gaat het ook super goed. Groeien als kool!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:37

Wat een heerlijke kuikenfoto's <3
Die van ons groeien ook enorm hard.
Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:50

Wat leuk al die kuikens!!
Heb ook een kip broeds en er 9eieren onder gelegd. De hrahma usabell lavendel en lemon pyle..
Hopen op kuikens met 29dagen ongv

Al twijfel ik nog steeds over een broedmachine die blijft sowieso broeden..haha

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:17

Wij hebben weer een broedse.
Kunnen er nog eieren onder of wordt het te laat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:56

Heeft iemand hier toevallig ervaring met pauwen? We hebben op stal eieren onder een broedse kip gehad. En die loopt nu heerlijk te moederen over 4 kuikens. En vanmorgen liep mevrouw pauw met 5 kleintjes (heeft ze er eindelijk eens lang genoeg op gezeten). Helaas 1 kleinere achterblijver die niet goed mee kwam. Aangezien we last hebben van een marter heb ik die uk nu mee naar huis genomen. Aangezien die mama niet goed bij kon houden.

Zien of die zo wel blijft leven. Maar het eet niet echt goed nog. Heb opfokmeel. Maar enige wat Piep wil is in mn shirt chillen. Iemand toevallig tips om het te laten eten?

Afbeelding

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 08:27

Ach wat een mooi dinkie! Hoe gaat het er nu mee? Ik heb geen verstand van pauwen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:38

Piep heeft de nacht overleefd! Had om 3 uur de wekker gezet om vers heet water in de kruik te doen. Gisteravond gewoon vol in de zak voer gezet en toen heeft ie er wel een paar keer in gepikt. Dus zet m daar maar gewoon even regelmatig in en hopelijk is het dan voldoende. Af en toe bakje water ervoor houden..

Heel veel meer kan ik ook niet doen. Met kruikje onder een handdoek is ie aardig tevreden. Al rende die na zn hapje eten gisteravond luid piepend naar me toe om op mn arm een dutje te doen <3

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:50

oh mennnnn…dat is wel heel erg schattig.
Misschien ff rondje Google doen over pauwen?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:33

Pauwen kun je beter tot ze een week of 18 a 20 zijn opfok- korrel voor siervogels geven, te veel graan is op jonge leeftijd nog niet aan te raden vanwege het missen van belangrijke voedingstoffen. Verder is op Google een hoop te vinden over pauwen en de juiste voeding!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:54

Niet alle jonge vogels weten uit instinct hoe voer te vinden, in dierentuinen zetten ze er een kippenkuiken bij, als ze uit de broedmachine komen, omdat die dat wel uit zichzelf doen. Moeder leert ze het normaal gesproken, maar die kan dat hier dus niet.

Voordoen met je vingers proberen door in het voer te tikken, jonge dieren immiteren graag en jij bent al belangrijk genoeg om op te letten voor deze uk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:44

Thanks allemaal! Eten gaat een stuk beter al! En drinken gaat ook goed. Mn vriend is nu aan het oppassen :')

En neemt dat bloedserieus. Krijg net een appje: ben aan t shoppen voor Piep. Uhm wat dan? Een knuffel... volgens mij mist ie je. Misschien helpt dat :')

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:40

Dat is echt heel lief :D