Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:59

Hopelijk is er hier iemand die mij kan helpen.
Eind dit jaar gaan we verhuizen en hebben we eindelijk een boerderijtje met ruimte genoeg voor kippen.

Ik ben me inmiddels helemaal aan het inlezen in het houden van kippen.
Nu zou ik graagOrpington groot willen gaan houden. Zo'n 8-10 stuks.
Gezien ik een kleurtjesfanaat ben wil ik verschillende kleuren behalve de bruine tinten. Dus blauw, vuilwit, splas, gezoomd, zwart etc.

Gezien er hier in de buurt geen kuikens/ volwassen exemplaren te vinden zijn ben ik me aan het oriënteren op broedeieren en het uitbroeden daarvan.
Echter, hoe kom ik aan broedeieren in die kleurslagen?
Weten jullie misschien een fokker die eieren verstuurd?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 16:08

Je zou de dierhandel hoogendoorn in Stolwijk kunnen vragen. Die weten meestal heel goed welke kleurslagen er in hun eieren zitten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:18

Ik heb zelf net de hele zoektocht naar Orpingtons gehad, de krielversie weliswaar. Ze zijn inderdaad moeilijk te krijgen. Er is een Orpington Facebook, waar een paar fokkers op zitten. Ook als je even zoekt op google kan je een lijst met fokkers vinden + welke kleuren ze fokken.

Over het algemeen moet je echt een flink stuk rijden voor een Orpington, ei of kijken of kip, naar mijn ervaring.

Vergis je overigens niet in de grootte van een Orpington :') ze zijn geweldig, maar de grote versies zijn echt GROOT.
Daarnaast leggen ze kleine eitjes in vergelijking met hun grootte, ik weet niet of dat je iets uitmaakt.

Ik heb zelf mijn kippen bij Mannus Grolleman en Fons Gerritsen vandaan, die beiden ook grote varianten fokken. Ik weet dat Mannus in blauwgezoomd, zwart en buff fokt en Fons in buff en rood porselein.

Bij zulke fokkers heb je wel een zekerheid dat je gezonde kippen koopt die geen inteelt hebben in hun lijn, dat gebeurt best vaak door de grote vraag en moeilijk te fokken kleuren.

Succes met je zoektocht!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:25

Ik vind het formaat van de eieren normaal, gewoon maat M, soms een tikkie kleiner.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:32

Super bedankt voor jullie hulp.
Ik ben nu lid van de facebookgroep en idd daar staan wat fokkers op. Tegen de tijd dat het volgend jaar voorjaar is zal ik er eens een oproepje plaatsen voor broedeieren.

Dat het grote kippen zijn dat weet ik. Dat is juist de bedoeling.
We hebben bij brahma's gekeken en ik weet dat ze van vergelijkend formaat zijn.
Het formaat van de eieren maakt me niet uit zolang het maar geen kriel-eitjesformaat is.

Nogmaals super bedankt voor jullie hulp!
Wat betreft inteelt, daar had ik al over gelezen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 19:02

Afbeelding

Jaaaaa toch nog 1 geboren ! *\o/*
Best een flinke jongen en een klein ei...
Heb hem ff geholpen :(:)
Inmiddels is hij al droog en probeert al mee te komen.
Gaat de goede kant op *\o/*

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:59

Wat schattig die kuikentjes. Hier is een kip broeds, dat hadden we nog niet eerder meegemaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:42

Wat goed, nog een tweede kuiken!!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:39

Wat fijn dat er toch nog een tweede is :) Wat een verschil als ze nog nat zijn en die andere fluffy ernaast :))

Ik had net mijn eieren gekook voor eiersalade, maar ineens heb ik meerdere rotte eieren ertussen -O- Ze zijn niet heel oud, dus dat kan het niet zijn. Iemand een idee hoe dit kan?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:27

Misschien door de warmte van de afgelopen dagen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:34

yvje86 schreef:
Ik ben nu lid van de facebookgroep en idd daar staan wat fokkers op. Tegen de tijd dat het volgend jaar voorjaar is zal ik er eens een oproepje plaatsen voor broedeieren.

Het formaat van de eieren maakt me niet uit zolang het maar geen kriel-eitjesformaat is.

Veel fokkers doen ook aan een najaars-broed, daardoor kun je in september soms eieren krijgen. Ook nog een idee?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:38

Ceetje_bokt schreef:

Daar dacht ik eerst ook aan inderdaad, maar volgens mij waren deze eieren juist niet van de 30 graden periode maar daarna.
Maar ik bedenk me net dat het in huis natuurlijk ook wel een stuk warmer was de laatste tijd, dus misschien ze toch maar in de koelkast bewaren nu :j

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:32

Nachtlampje schreef:
yvje86 schreef:

Veel fokkers doen ook aan een najaars-broed, daardoor kun je in september soms eieren krijgen. Ook nog een idee?

Bedankt voor je tip maar we verhuizen pas in oktober dus ik denk echt dat komend voorjaar beter is.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:32

Hoi allemaal :wave:
Ik heb hier een hele tijd geleden eens aangemeld maar heb al lang niets meer gepost (weinig te vertellen) en ook niet meer bijgelezen :o
Maar nu heb ik toch een vraag en hopelijk willen jullie met me meedenken!

We zijn dik 4jr geleden begonnen met 3 kriel Wyandotte zusters. Afgelopen winter vond ik Plucky dood in de ren 's ochtends vroeg. En zo'n 1,5wk geleden blies ons Trix haar laatste adem uit. Ze zouden minstens 5jr oud geweest zijn, maar dat weet ik niet zeker, ze waren al volwassen toen ik ze ging halen.
Hoe dan ook; Hennie bleef alleen achter en aangezien we de ren al hadden uitgebreid met extra verlengstukken leek het ons wel zo gezellig voor haar om wat vriendinnetjes aan te schaffen.
Dus; enter Brownie, Commandant Kipmans en Kipthulhu (m'n man heeft iets met Lovecraft :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien hadden we Hennie eerst even om haar mening moeten vragen want ze was Not Amused. Ons gezellige bolle kabouterkippie ontpopte zich tot Terror Hennie. We zitten nu op dag 8 en er is nog weinig rust in de tent. De ren is groot genoeg om elkaar te kunnen ontlopen, ze kunnen op verschillende plaatsen omhoog, naar binnen, er zijn verschillende plekken om de fourageren, zandbad nemen enz. Variatie genoeg. Maar Hennie zoekt de andere dames actief op, achtervolgt ze en pikt ze in de nek, waarbij ze stevig vasthoudt. Niet tot bloedens toe, maar er is duidelijk stress van beide kanten.
(niet continu, Hennie spendeert veel tijd in het leghok, hoewel ze niet legt. Ik denk dat ze een punt probeert te maken)
Gek genoeg zit het spul 's avonds en 's nachts wel heel knus met z'n allen in het nachthok en ik had dus de hoop dat ze op een gegeven moment wel op een normale manier met elkaar aan de dag konden beginnen.
Tot nu toe is dit niet het geval. Hoe lang moet ik het een kans geven en wat zouden we nog kunnen doen om de onderlinge band te bevorderen?

PS Hennie was voorheen nooit de baas, dat was Trix - afkorting van Dominatrix. Die had er de wind ook goed onder :+ Maar niet zo extreem als Hennie

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:09

Geef haar de tijd :D
Ze draait vast bij! De kip van mn zus was ook zo'n haai. Inmiddels huppelen ze samen rond.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:55

Ik heb meerdere malen nieuwe kippen hier bijgezet, maar t is nooit goedgekomen. Ik verjong dus alleen met eigen broed of broedeieren die ik geregeld heb. :D Kuikens worden goed geaccepteerd, de rest komt hier niet goed.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:30

SpeechLess schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Daar dacht ik eerst ook aan inderdaad, maar volgens mij waren deze eieren juist niet van de 30 graden periode maar daarna.
Maar ik bedenk me net dat het in huis natuurlijk ook wel een stuk warmer was de laatste tijd, dus misschien ze toch maar in de koelkast bewaren nu :j

Ik bewaar de eieren in een kartonnen eierdoos in de koelkast en schrijf met potlood de legdatum erop. Zodat we het 'fifo'- systemen kunnen volhouden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:28

dusssss…..ik had een reactie op m'n hanen advertentie. Hij wou morgen om 11 uur een haan ophalen. Helaas, dat kan dus niet op dat tijdstip. Of ik de haan niet bij de buren neer kon zetten??? Ehhmmmm…tuurlijk joh, ik prop hem om 7 uur in een doos? En dan mag ik de buren daarmee lastigvallen? Dus gezegd dat ik dat niet ging doen, kreeg een erg onvriendelijke reactie terug. Gekke is dat ik al mijn bedenkingen had bij deze persoon.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:34

Waren er 2 kleine kuikentje geboren, vind ik ze dood terug, beide met kapot koppie. Nu weet ik dus niet of dat laatste de doodsoorzaak is of naderhand gebeurd is. Mams is in ieder geval een goede moeder, daar ligt het niet aan. Maar waren het de 4 jonge hennen (allen nog kuiken te noemen) of de 2 hanen die de kuikens te grazen hebben genomen?

Ik weet het niet. Het waren kruisingen dus ze zouden de pan in gaan, maar dan nog vind ik het jammer, vooral omdat ik niet weet wat de oorzaak is.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:49

Kunnen er kouwen bij jouw in de ren? Of eksters of andere wilde vogels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:08

Bij ons zijn het ook de andere hennen die pikken. Zelfs sommige volwassen maar kleinere kipjes worden te grazen genomen.. -O-

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:31

Ik heb die ervaring dus niet echt, maar nu heb ik dan ook een hoop (jonge) hennen en een ander ras dan eerst. De kuikens zijn het hok niet uit geweest. Waren dan ook net een dag uit het nest.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:22

Nivada en Antheman, bedankt!
Zolang het niet de spuigaten uitloopt is het de bedoeling dat ze alle vier blijven, dus we zullen het dan toch maar aanzien. Hopelijk trekt het inderdaad nog bij, ik gun ze gewoon rust onderling.

Kinke, ja wat raar zeg. Gelukkig ben je er op tijd achter gekomen dat dat geen best baasje is.

Riddershow getsie wat sneu!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:26

Afbeelding

Eén van de dames is gisteren begonnen met huur betalen! M'n man vond het 's middags midden in de ren. We weten dus niet van wie het is. Een nette 40gr, iets groter dan de eitjes van Hennie.
Laat de rest maar komen! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:10

keurig eitje :)
we gaan haan nr.2 ook maar in de diepvries doen, 1 haan wordt nu geterroriseerd door de andere haan.