Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:35

Bovenstaand zijn er al goede tips gegeven. Wat wij ook wel eens doen is echt onze ruimte opeisen. Jezelf groot maken en met lichaamstaal hem 'wegduwen' zonder aan te raken. Ik blijf dan ook voor hem staan (zonder direct aan te kijken) totdat ze aftaaien en wat anders gaan doen. Verder zeg ik dan ook niets. Proberen ze om je heen te lopen doe je een stap opzij en sta je weer voor ze. Gaan ze dan wat anders doen geef ik een korte beloning met stem. Ik ben niet boos, maar wel de baas :o

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:03

Ik herken mijn labrador hier wel in als pup (nu 2 jaar). Ik dacht wat een terror ding. Ook dat op de bank springen. Zat ik aan de keukentafel, sprong zij op de bank. ik heb haar er wel 20x afgetrokken en ben weer gaan zitten. Ik ging soms maar in de keuken staan, over het aanrecht hangen en haar negeren. Enige om haar uit die terror vibe te halen. Ze ging dan ineens rustig naast me zitten , dacht waarschijnlijk zo komt er vast iets lekkers haha. Ik heb zelfs weleens een avond haar aan de riem binnengehad omdat ze maar aan de bank bleef bijten etc. En als ik haar toesprak beet ze me of het interesseerde haar niet. Heb echt gaten in truien gehad om dat ze echt uithaalde naar mijn arm als ik haar wegtrok van bijvoorbeeld de bank.
Maar... het is goed gekomen. De liefste hond, kan goed alleen zijn. Maakt niks kapot en blijft van de bank vandaan haha. Het is echt ff die paar maanden doorkomen. En nu denk ik weleens aaah was ze nog maar zo klein. Ik vergeet ook bijna weleens hoe ze was tot ik deze verhalen weer lees haha.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:09

Naast genoeg rust bij overprikkeling en hierboven genoemde punten moet je ook goed letten op hoeveel aandacht je de hond geeft bij negatief gedrag.
Let namelijk goed op, negatieve aandacht is ook aandacht en sommige honden kicken daar enorm op. Dus wegduwen, oogcontact, corrigeren is ook aandacht geven en kan het gedrag erger maken. Als hij op de bank zo opdringerig doet en in je nek springt, gewoon opstaan en weglopen, geen oogcontact, niks zeggen. Eventueel kun je naar een andere ruimte lopen en de deur dichtdoen zodat je helemaal weg bent. Even tot 10 tellen en dan weer terug komen. Pup negeren en geen oogcontact maken. Herhaal indien het gedrag blijft. Geduld is een schone zaak!

In combinatie met genoeg rust en regelmaat en consequent zijn, zal het gedrag waarschijnlijk aanzienlijk veranderen. Puber honden vinden grenzen opzoeken en uitdagen leuk. Maar heb geduld het komt goed! :j

xSannee

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:10

Wij deden het ook zoals Leo uitlegt. Geen oogcontact meer maken of andere "leuke" dingen doen.
Wegduwen, vinger, praten: was allemaal heel leuk :')
Scheelde wel dat onze pup niet op de bank kon komen met d'r korte pootjes haha (nog steeds niet trouwens)

En ja; het kost ook even wat doorzettingsvermogen en geduld :P

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:35

Heb je je pup wel geleerd wat nee betekent? En zo ja, op welke manier?

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:32

Haha ik lees iets over een terrorpup :')
Iets met aan mijn broek en sokken hangen en op mijn bank willen springen.......

Mag ik me melden? weliswaar niet onze eigen pup, die komt hopelijk later dit jaar, maar wel de pup van mijn ouders waar ik twee dagen in de week oppas (deze week 3). Wij zelf zijn in contact met iemand die een nestje pups wil fokken in de zomer.
Pup van mijn ouders is nu bijna 9 weken

Ik ga eens even bijlezen in dit topic :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 12:35

Ik kom gewoon simpel even Freddie laten zien. Mee lezen doe ik wel maar reageren staat even op een laag pitje.

Gisteren voor t eerst een lesje mee gedaan met de ringtraining. Ipv alleen aanwezig zijn :o
Afbeelding
Afbeelding
Meneertje word zondag 22 weken

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:38

kiwiwitje schreef:
Ik kom gewoon simpel even Freddie laten zien. Mee lezen doe ik wel maar reageren staat even op een laag pitje.

Gisteren voor t eerst een lesje mee gedaan met de ringtraining. Ipv alleen aanwezig zijn :o
[ [url=m/9c2MCT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/v2Neju.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat issie knap! Flinke kop erop, dat wordt een showsteler denk ik <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 12:44

Gaabje schreef:
kiwiwitje schreef:

[ [url=m/9c2MCT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/v2Neju.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat issie knap! Flinke kop erop, dat wordt een showsteler denk ik <3

Dat was wel het plan. Nu zien hoe alles loopt, vooral financieel :Y)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:45

Een tijdje geleden heeft Nori model gestaan voor een aantal fotografen tijdens een workshop. Inmiddels de foto’s allemaal binnen. De resultaten zijn prachtig! Mooi om te zien hoe ieder zijn eigen stijl heeft.

Als jullie er een zouden laten afdrukken welke zou het dan zijn?

Lotte van Alderen Foscofotografie • Lotte van Alderen

Afbeelding

Afbeelding

Patricia Mulder @patriciamulder_photography

Afbeelding

Afbeelding

Skrällan LuKi Photography

Afbeelding

Afbeelding

Michel den Hollander @m.den.hollander_photography

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 12:46

Die zijn gaaf!
Ik denk dat ik 2-3-4 t mooist vind

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:47

Felien_Kyra schreef:
Haha ik lees iets over een terrorpup :')
Iets met aan mijn broek en sokken hangen en op mijn bank willen springen.......

Mag ik me melden? weliswaar niet onze eigen pup, die komt hopelijk later dit jaar, maar wel de pup van mijn ouders waar ik twee dagen in de week oppas (deze week 3). Wij zelf zijn in contact met iemand die een nestje pups wil fokken in de zomer.
Pup van mijn ouders is nu bijna 9 weken

Ik ga eens even bijlezen in dit topic :)

Afbeelding

Dit is overigens Luna :D

kiwiwitje wat is die knap :)

Gaabje ik vind 1 4 en 5 heel erg mooi, maar zijn eigenlijk allemaal mooi :D

Iemand de tip als ze dan wel heerlijk met speelgoed aan t spelen is en ik haar eigenlijk wil belonen?
Heb het idee als ik "goed zo" roep dat ze dan weer naar mij toegerend komt en op de bank wil springen of aan mijn sokken gaat hangen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:50

Prachtig Gaabje! Ik zou denk ik 1 of 2 doen. Maar pose van 5 vind ik ook heel gaaf. Zit alleen op m'n telefoon en vind hem dan best donker, maar misschien valt dat op een scherm wel mee. Wij hebben binnenkort ook weer fotoshoot, altijd moeilijk kiezen haha!

Ahh Freddie <3 die ogen <3

Welkom Felien_Kyra! Leuke pup! Ik zou goed gedrag in deze situatie niet echt belonen. Evi kwam bij "goed zo" idd ook meteen aanrennen. Gewoon lekker d'r ding laten doen dan.

Wat voor pup krijgen jullie zelf?
Laatst bijgewerkt door xSannee op 22-02-24 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:14

Gaaf Gaabje! Ik zou voor 1 of 5 gaan :j

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:20

@Gaabje, ik heb ook over die verborgen onzekerheid nagedacht inderdaad, ook over gehad op puppycursus. Onze trainster zegt echter, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, dat hij in de meeste situaties echt niet bang of onzeker is. Het is gewoon een hele ondernemende en uitdagende pup.
Hij slaapt zeker 18-20u per dag, of zit in ieder geval die tijd wel in de bench. Soms zit hij in de bench en wil hij zelf echt nog niet slapen, gaat enorm lopen piepen, krassen op de grond, heeft z'n kussen al kapot gebeten etc. We laten hem er dan wel inzitten en negeren zijn gedrag.

@Leo, negeren doen wij ook veel ja, maar dan verzint hij wel iets anders wat hij niet mag doen. Stoelen, plinten, handdoeken etc... Ook in zijn ren begint hij of aan het fleecekleed, of als we die weghalen is hij al eens aan de plinten en het behang begonnen. ;(

@Jestop, je beschrijft echt precies onze pup ja.. Toevallig ook een halve labrador, kruising met duck toller. Vanaf wanneer werd ze bij jou rustiger?

@Pippa, dankjewel. Gaan we nog harder ons best op doen. Maar wel vervelend dat als we hem dan compleet negeren hij aan bovenstaande dingen begint..

@Machie, we zeggen altijd 'nee' als we iets afpakken wat hij niet mag hebben en belonen met stem als we hem dan iets aanbieden om te wisselen en hij dit aanneemt. Ook als hij ergens in bijt, bijvoorbeeld in onze truien etc, pakken we hem bij zijn snuit en zeggen duidelijk 'nee'. Heb je verder nog tips?

Verder is hij wel ontzettend slim en leert snel, wil niet alleen maar negatief over hem praten hoor :(:)

-

@Gaabje, wat een ontzettend mooie foto's!!
Ik zou 4 af laten drukken! Ik vind het een hele aandoenlijke, maar tegelijkertijd ook een hele sterke foto! Denk dat zo één heel gaaf zal staan aan de muur! <3

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:25

ohh prachtige foto’s ja! Ik zou voor 1 of 3 gaan. Ik vind de foto’s van Patricia en Lotte toch wel het mooist uit de verf komen persoonlijk.

En knappe Freddie, wat een kerel al met 22 weken <3

Met wat hierboven nog bezig was; Ik zie van meer mensen dingen voorbij komen wat wij bv gecombineerd hebben, afhankelijk van de situatie en het gedrag. Voor ons was niks voor elke situatie precies passend en de oplossing. Negeren werkte bij ons ook het snelst in veel situaties wel, wat Pippa aankaart + (verplichte) rust/begrenzing, maar we hebben ook zeker juist andere technieken gebruikt.

Hier ook een german shredder/kleine landhaai die de eerste 1,5 week letterlijk in onze broekspijpen hing bv. Maar bv bij ons met in de broekspijp hangen: meteen stil staan, afleiden en wat anders doen met d’r en dat werkte voor Dat bv prima bij onze hond.

Wij combineerden andere dingen overigens ook met wat Leo aangeeft; alternatief aanbieden, etc. en dat deden we met name wanneer ze wat happerig was in het begin met willen spelen/aandacht willen krijgen en moeten leren dat handen geen speelgoed zijn - wat begrijpelijk is voor een pup die ontdekt met de bek.

Maar ongewenst gedrag negeren en een lange adem hebben, werkt vaak ook ontzettend goed ook, alleen het is imo echt afhankelijk van de precieze situatie. Is even aftasten en kijken wat werkt in welke situatie. Zeuren voor aandacht/eten wanneer het niet uitkomt; dan werkt hier negeren gewoon het beste bv.

En een pup die echt zo uitbundig is en hardnekkig blijft happen, zou ik bv volledig negeren en geen aandacht geven in eerste instantie om te kijken of het daarmee wegtrekt. Zo ja: belonen. Houden ze toch echt vol, omdat ze er zelf niet uitkomen wat heel realistisch is ook met een pup, dan: het liefst echt even wegzetten; voorkomen dat ze fysiek gewoon dit gedrag niet meer Kunnen doen en dat er rust terug in komt - en (stem)belonen wanneer ze erna rustig zijn. Een time-out is dan vaak gewoon ook echt even wat ze nodig hebben, als ze hier zo ‘in’ zitten en er niet mee stoppen. Sommige individuen, zeker bepaalde rassen, kunnen hier gewoon echt snel in overdrijven namelijk :')

De Duitse herder van m’n schoonzus heeft dit gedrag heel lang vertoond; dat echt hardnekkig blijven happen. Tot ongeveer 1,5 jaar zelfs en soms hangt ze me nog in m’n arm }>. Daar is het heel hardnekkig gedrag bij omdat ze echt super extreem in haar enthousiasme gaat heel snel en niet altijd begrenst word vanaf pup af aan. Als ze haar in de mand houd tot iemand binnen is en zit en ze rustig is, is het goed bv. Laat ze haar gewoon bij de deur al los wachten op mij dan word ze zo snel gek dat ze met ruim 1,5 jaar dit gedrag nog steeds wel eens laat zien bv. Ze hebben dan echt even een begrenzing nodig en die adrenaline moet zakken en terug naar rust.

Maar ja, er zijn nog tig andere dingen hoe en wat je kunt doen, maar zo situatie afhankelijk imo en hoe een individu zelf reageert op wat je probeert. Een fikse AUW! roepen hielp hier bv ook maar het is een beetje afhankelijk van hoe snel je pup leert en linkjes legt tussen alles. Want dan kun je ook een Nee aanleren op een gegeven moment bv. maar in het begin is dat lastiger aan te leren, zeker als ze echt zo ‘in’ hun gedrag zitten. Dan zou ik gewoon echt de hond begrenzen en rust terug erin brengen. En een NEE bv aanleren wanneer dit gedrag aan’t oplopen is, maar nog niet zo hevig is dat ze te overprikkeld zijn om ervan te leren. De timing is dan gewoon belangrijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-02-24 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:30

cursebreaker schreef:
ohh prachtige foto’s ja! Ik zou voor 1 of 3 gaan. Ik vind de foto’s van Patricia en Lotte toch wel het mooist uit de verf komen persoonlijk.

En knappe Freddie, wat een kerel al met 22 weken <3

Met wat hierboven nog bezig was; Ik zie van meer mensen dingen voorbij komen wat wij bv gecombineerd hebben, afhankelijk van de situatie en het gedrag. Negeren werkte bij ons ook het snelst in veel situaties, wat Pippa aankaart + (verplichte) rust/begrenzin. Hier ook een german shredder/kleine landhaai die de eerste 1,5 week letterlijk in onze broekspijpen hing bv. Maar bv bij ons met in de broekspijp hangen: meteen stil staan, afleiden en wat anders doen met d’r en dat werkte voor Dat bv prima.

Wij combineerden het overigens ook met wat Leo aangeeft; alternatief aanbieden, etc. en dat deden we met name wanneer ze wat happerig was in het begin met willen spelen/aandacht willen krijgen.

Maar ongewenst gedrag negeren en een lange adem hebben, werkt vaak ook ontzettend goed ook, alleen het is imo echt afhankelijk van de precieze situatie. Is even aftasten en kijken wat werkt in welke situatie.

Een hond die echt zo uitbundig is en hardnekkig blijft happen, zou ik bv volledig negeren en geen aandacht geven in eerste instantie om te kijken of het daarmee wegtrekt. Zo ja: belonen. Houden ze toch echt vol, omdat ze er zelf niet uitkomen of gewoon een hard hoofd hebben, het liefst echt even wegzetten; voorkomen dat ze fysiek gewoon dit gedrag niet meer Kunnen doen en dat er rust terug in komt - en (stem)belonen wanneer ze erna rustig zijn. Een time-out is dan vaak gewoon ook echt even wat ze nodig hebben, als ze hier zo ‘in’ zitten en er niet mee stoppen. De Duitse herder van m’n schoonzus heeft dit gedrag heel lang vertoond, tot 1,5 jaar en soms hangt ze me nog in m’n arm. Daar is het heel hardnekkig gedrag bij omdat ze echt super extreem in haar enthousiasme gaat. Als ze haar in de mand houd tot iemand binnen is en zit en ze rustig is, is het goed bv. Laat ze haar gewoon bij de deur al los wachten op mij dan word ze zo snel gek dat ze met ruim 1,5 jaar dit gedrag nog steeds wel eens laat zien bv. Ze hebben dan echt even een begrenzing nodig en die adrenaline moet zakken en terug naar rust.

Ik begrijp wat je zegt wbt de time out. We hebben toevallig as we speak weer zo'n moment :D We hebben hem in zijn bench gedaan maar hij is nu ondertussen al 25 minuten aan het piepen en krassen op de grond van zijn bench en tegen de benchdeur aan slaan met zijn poot.

Soms voel ik me zo machteloos, alsof we alles verkeerd doen.. Terwijl we ontzettend ons best doen om het goede te doen, heel veel vragen op puppycursus etc.

Interessante constatering van de hond van je zus. Fijn dat ze door heeft hoe ze het beste met de situatie om kan gaan!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:30

xSannee schreef:
Prachtig Gaabje! Ik zou denk ik 1 of 2 doen. Maar pose van 5 vind ik ook heel gaaf. Zit alleen op m'n telefoon en vind hem dan best donker, maar misschien valt dat op een scherm wel mee. Wij hebben binnenkort ook weer fotoshoot, altijd moeilijk kiezen haha!

Welkom Felien_Kyra! Leuke pup! Ik zou goed gedrag in deze situatie niet echt belonen. Evi kwam bij "goed zo" idd ook meteen aanrennen. Gewoon lekker d'r ding laten doen dan.

Okee dan had ik dat goed bedacht.
Degene met wie wij contact hebben is voor een nestje labradoodles.

Zucht, ik was even vergeten hoeveel het van je vraagt een pup :')
Ik kan op t moment gewoon geen stap meer zetten zonder dat ze mijn sokken/ broek vastpakt. Ook afleiden gaat heel moeizaam. bovendien heb ik niet continue iets in de beurt om haar mee af te leiden. kan me niet herinneren van de vorige pups dat het zo erg was. Heb helaas geen bench hier, las ik net wat over. Thuis gaat ze daar ook liever niet in. Ik ga nu maar gewoon op de bank zitten en negeer haar, maar zodra ik op sta begint het gewoon opnieuw. Ook kwestie van dat volhouden?

Edit : ik zie nu de post hierboven pas, even lezen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:35

Dat gevoel van machteloos en alles verkeerd doen heb ik Nog steeds ruim 4,5 jaar later. Is een beetje aard van het beestje ook in mijn geval, dus ik zal Altijd dingen blijven houden waar ik onzeker in ben of denk dat ik het niet goed mee doe etc.

Je zit ook gewoon in een lastige periode, waarin je zo’n pup nog moet leren kennen en dan is het ook vooral uitproberen.

Maar bij pups moet je gewoon ook echt een lange adem hebben soms en dat is gewoon niet altijd makkelijk. Het kunnen ook echt vreselijke drammers zijn en het is niet alleen maar overprikkeld zijn/rust nodig hebben al gaat dat soms wel samen met elkaar. Maar soms zijn ze gewoon echt kleine kinderen die hun zin willen door drijven, omdat ze ook gewoon die begrenzing nog moeten leren; dat niet alles maar altijd kan wanneer zij willen dat het moet.

Op dit moment denk ik dan idd dat hij gewoon probeert aandacht te krijgen van je en dat zou ik echt negeren. Soms moeten ze hier gewoon even doorheen om tot dat punt te komen van: oke, ik krijg m’n zin niet dus ik ga maar liggen. Als ze dan echt die rust terug gevonden hebben, zou ik ‘m eruit halen met een rustige stem beloning en dan ook niet meteen veel aandacht geven. Gewoon deurtje open, en ‘m laten lopen en zelf even rustig gaan zitten en negeren/verder met waar je mee bezig was thuis. En dan erna kun je bv weer even een aandacht momentje pakken en ‘m lekker aaien, kriebelen en spelen bv. en ook belonen wanneer ze

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:38

Felien_Kyra schreef:
xSannee schreef:

Okee dan had ik dat goed bedacht.
Degene met wie wij contact hebben is voor een nestje labradoodles.

Zucht, ik was even vergeten hoeveel het van je vraagt een pup :')
Ik kan op t moment gewoon geen stap meer zetten zonder dat ze mijn sokken/ broek vastpakt. Ook afleiden gaat heel moeizaam. bovendien heb ik niet continue iets in de beurt om haar mee af te leiden. kan me niet herinneren van de vorige pups dat het zo erg was. Heb helaas geen bench hier, las ik net wat over. Thuis gaat ze daar ook liever niet in. Ik ga nu maar gewoon op de bank zitten en negeer haar, maar zodra ik op sta begint het gewoon opnieuw. Ook kwestie van dat volhouden?

Edit : ik zie nu de post hierboven pas, even lezen.

Ik zou als je niet altijd wat bij je hebt, toch proberen iets van een speeltje ofzo in je broekzak te steken bv. Maar het is ook niet altijd makkelijk om ze af te leiden. Lange adem en veeeel herhalen :') Ipv bench kun je ook gewoon een deel van de kamer afzetten bv. Als je maar even voorkomt dat ze constant bezig kunnen blijven; Als ze echt ‘in’ dat gedrag blijven hangen, raken ze gewoon wel echt overprikkeld en kan dit gedrag wel gewoon ongewenst worden en minder snel wegtrekken bv. Maar blijft even gewoon kijken op elk moment zelf wat wel en niet ‘pakt’ qua methode. Zijn ze niet af te leiden en te belonen? dan maar even zorgen dat ze het gedrag gewoon Niet meer kunnen doen door ze fysiek bij je weg te houden; dus even op een afgezet stuk wegzetten bv.

Maar ja, wederom; elke situatie, elk individu hond, elke eigenaar is anders. Dus het is toch ook een beetje je eigen weg erin zoeken aan de hand van adviezen. Want wat voor mijn hond werkte, is idd niet perse iets wat voor een ander wel werkt. Het (broek) happen was hier bv met 1,5 week echt helemaal weg - tot groot genoegen van onze zoon hahaha. Maar we hadden dan ook wel weer andere dingen waar we langer mee bezig waren weer.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-02-24 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:38

cursebreaker schreef:
Dat gevoel van machteloos en alles verkeerd doen heb ik Nog steeds ruim 4,5 jaar later. Is een beetje aard van het beestje ook in mijn geval, dus ik zal Altijd dingen blijven houden waar ik onzeker in ben of denk dat ik het niet goed mee doe etc.

Je zit ook gewoon in een lastige periode, waarin je zo’n pup nog moet leren kennen en dan is het ook vooral uitproberen.

Maar bij pups moet je gewoon ook echt een lange adem hebben soms en dat is gewoon niet altijd makkelijk. Het kunnen ook echt vreselijke drammers zijn en het is niet alleen maar overprikkeld zijn/rust nodig hebben al gaat dat soms wel samen met elkaar. Maar soms zijn ze gewoon echt kleine kinderen die hun zin willen door drijven, omdat ze ook gewoon die begrenzing nog moeten leren; dat niet alles maar altijd kan wanneer zij willen dat het moet.

Op dit moment denk ik dan idd dat hij gewoon probeert aandacht te krijgen van je en dat zou ik echt negeren. Soms moeten ze hier gewoon even doorheen om tot dat punt te komen van: oke, ik krijg m’n zin niet dus ik ga maar liggen. Als ze dan echt die rust terug gevonden hebben, zou ik ‘m eruit halen met een rustige stem beloning en dan ook niet meteen veel aandacht geven. Gewoon deurtje open, en ‘m laten lopen en zelf even rustig gaan zitten en negeren/verder met waar je mee bezig was thuis. En dan erna kun je bv weer even een aandacht momentje pakken en ‘m lekker aaien, kriebelen en spelen bv. en ook belonen wanneer ze

Oke, dus eigenlijk zeg je als hij zo rustig gaat liggen niet laten slapen, maar juist eruit halen? Want hij moet eigenlijk wel slapen, is ondertussen al heel lang wakker..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:43

Isabelle98 schreef:
cursebreaker schreef:

Oke, dus eigenlijk zeg je als hij zo rustig gaat liggen niet laten slapen, maar juist eruit halen? Want hij moet eigenlijk wel slapen, is ondertussen al heel lang wakker..

Als hij echt in slaap valt zou ik ‘m zeker gewoon laten slapen wel :j Had ik misschien wat onduidelijk geschreven ja haha. Want vaak gaat dit gedrag wel gepaard met overprikkeld zijn en rust is ook gewoon belangrijk bij een pup. Dus het is altijd even kijken wanneer je dan wel weer ‘ingrijpt/traint’. Maar als ze in slaap vallen, zou ik altijd laten slapen :j En dan gewoon als hij dan wakker word, in rust gewoon uit de bench laten en even zelf ook gewoon rustig aan doen in huis en op een rustige manier even lekker kroelen, en een speelmoment maken op jouw voorwaardes: met een speeltje wat hij kan vast pakken en dan met stembeloning lekker belonen als hij leuk speelt ermee en niet naar jou grijpt zeg maar :')

Edit.

Mocht hij niet in slaap vallen maar Wel echt rustig zijn hierna, dan kun je ‘m bv ook weer eruit laten en dan maak je er een train moment van: rustig worden in de bench is de bedoeling en dram gedrag word genegeerd en dan krijg je geen aandacht. Ligt er een beetje aan hoe hij verder is denk ik of ik ‘m idd eruit zou laten voor hij in slaap valt of niet. Als het gedrag nav overprikkeling is of gewoon omdat hij uitprobeert en z’n zin wil door drijven omdat hij niet anders kent; dat zijn toch wel verschillende dingen zeg maar. Met overprikkeling is die rust gewoon belangrijk en zou ik willen dat hij gaat slapen ja. Met dat laatste waar je gedrag wil afleren zou ik hem dus wel eruit laten als hij zo rustig is bv. dus imo is het een verschil; is dit idd gedrag bijsturen of is dit een overprikkeld moment waarin hij rust nodig heeft.

Maar ja, het blijft lastig ook hoor om vanachter een scherm wat te zeggen, sowieso ook omdat iedereen eigen ideetjes heeft over alles. De een gebruikt geen bench, de ander wel, de een gebruikt het Zo, de ander zó. Elke hond is anders ook dus ik vind het altijd lastig om wat te zeggen eigenlijk :') wij zijn natuurlijk niet daar en zien gewoon niks verder, dus het is dan afgaand op wat geschreven word en dan kun je ook best mis zitten met advies gewoon :j En zoals wij dingen deden met bepaalde situaties, zal voor een ander misschien niet werken of zou ik zelf misschien ook weer anders doen Nu met een pup enz. het is altijd afgaand op wat je eerder zelf hebt meegemaakt, maar dat is niet perse altijd 1 op 1 over te nemen voor een ander natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-02-24 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:47

Dankjewel!! <3
Ondertussen is hij rustig gaan liggen, thank God :o

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 13:47

Isabelle98 schreef:
Dankjewel!! <3
Ondertussen is hij rustig gaan liggen, thank God :o

Kijk aan <3

Wij deden dan na het slapen of in ieder geval gewoon wanneer ze er uit kwam erna: even rustig belonen - stem beloning heb ik vanaf jongs af aan veel mee gedaan ook - en dan gewoon doorgaan met waar je gebleven was thuis en het normaal houden, niks speciaals van maken verder. Gewoon even belonen en weer door :j

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:08

Ook Luna is er bij gaan liggen. Ik merk ook bij mezelf onzekerheid dat ik bang ben dat ik het fout doe/ verpest.
Ik ga inderdaad maar zorgen dat ik altijd een speeltje op zak heb. Moet ik zelf gewoon even heel bewust mee bezig zijn. Lastig dat ze dan 3 seconde bezig is met het speeltje en dan mijn broek/ sok weer op zoekt. Zou er bijna een filmpje van opnemen om te laten zien wat er gebeurt. Ga het voor nu in ieder geval weer gewoon proberen op de manier van het afleiden en vooral zelf proberen daarin rustig te blijven.

Kamer afzetten zou prima kunnen maar dan moet ik even iets gaan kopen waarmee dat kan.
Bench kan ik eventueel van mijn schoonouders ook krijgen.
Zouden jullie dan als ze bijvoorbeeld echt heel erg aan mijn broek hangt en ik haar niet kan afleiden kijken wat er gebeurd als ze in de bench moet en dan deurtje dicht tot ze inderdaad rustig is?