[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:59

Project gat maken voor de electrische voeder is gestart..
Afbeelding

Wat een verschrikkelijke klus.. Gaatjes boren zodat het zaagje ertussen past.. Maar man man man... Ik ben al 20 min bezig voor een gat van 2.5 bij 2.5 cm..

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:44

@Casarell Dank je voor je antwoord, als ik het goed begrijp, gaat het qua bacteriën niet alleen maar om je filter. Ook al vervang je het filtermateriaal een keer helemaal dan is het niet zo dat je bak gelijk ontregeld is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:50

Nee.. en soms ontkom je er ook niet aan.. maar elke keer vervangen zou ik dus nooit doen..

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:16

Maakt het uit of ik een zak filterwatten koop of sponsmateriaal dat ik op maat knip om vanaf nu die cassette mee te vullen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:26

Ik heb ook een aquaflow, de 100.
Vervangen doe ik alleen als de spons echt te vies is, maar net wat casarell zegt, gewoon af en toe uitspoelen in wat aquariumwater en weer terug plaatsen, ik heb in een bak een zitten die al dik een half jaar er in zit en alles gaat prima.

Hier stata heel duidelijk uitgelegd hoe het allemaal zit met actieve kool
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/actieve-kool

Sowieso staat op de site van hobbykwekers heel veel goede info :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:47

Dat maakt niet uit.. zolang het maar filtert.. ;)

In het externe filter heb ik wel filtermatten die op maat zijn; in de kleine filters duw ik ook gewoon filterwatten.
Pas wel op dat je er niet teveel in duwt anders kan het zijn dat het filteren stagneert door teveel weerstand (door het filtermateriaal).. het water moet er nog wel doorheen gezogen kunnen worden.

Vandaag wat tetra's wezen halen, en uiteraard even een blik op de labeo geworpen..
Hij ziet er goed uit.. is nu net zo mooi als hij bij mij was.. maar dat jagen doet hij nog steeds.. de rattekop!

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:57

Dank jullie voor de tips, ik heb de link over actieve kool ook opgeslagen!

Net even in het filter gekeken, Superfish is zo gek toch niet, blijkt. In de spons zit een gat opgevuld met een ronde spons :) Nu blijkt dat je zelf de actieve kool eruit kunt kiepen en zo nodig dus weer terug.

Wel super fijn dat ik dit topic ben tegen gekomen!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:07

Wauw iedereen is echt lekker bezig met hun bak! Bij mij ligt het een beetje stil, moet er binnenkort weer mee aan de gang.

Zijn er hier Bokkers die garnaaltjes verkopen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:10

Volgens mij heeft LoveUggs inmiddels een overschot aan garnaaltjes.. :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 16:47

Ja klopt! Gister een advertentie op mp gezet, wss komt er dalijk al iemand langs om een 10 tal garnalen op te halen. Ik verkoop ze voor 4 euro per 10 en 20 voor 7.50

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:36

Ik wil ook wel wat vuurtjes kwijt. Woon alleen niet bij je in de buurt :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:45

Ik ook niet :=

Rond 20.00 worden er hier 20 garnaaltjes opgehaald! Mag zo weer gaan vangen dus haha

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:04

En ze zijn opgehaald. Nog altijd een bak vol garnalen haha.

Misschien een domme vraag maar; ramirezi's zijn bek broeders he..? Ik heb natuurlijk een man en vrouw zitten, maar t vrouwtje zonderd zich erg af. Dik bij de kop, ter hoogte van de kieuwen zegmaar. Moet ik me zorgen maken of kan t zijn dat we binnenkort kleintjes hebben? Ze is de enige waarbij er iets 'anders' is dan bij de andere vissen.

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:45

Hmm.. klein probleem hier..
Vandaag de tetra's erin gedaan, maar 1 van die tetra's ziet er niet uit.. net alsof ze schimmel heeft.
Ze zwemt goed, maar haalt wel snel adem..
Kan dat van de stress zijn? Of een schimmel? Of erger.. de tetra ziekte? Zoals ik al zei zwemt ze normaal..
Ik kan haar natuurlijk niet zomaar vangen.. :o

Heb trouwens al wel wat zeezout toegevoegd in mijn bak.. ;)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:21

Hier dus meer mensen die wat aan hun (nieuwe) vissen zien. Mijn visjes kwamen uit een bak waar de verkoopster zei toen ik lang voor de bak stond dat ze er ook wat aan zag. Eigenlijk moet je dan omdraaien, maar ja ik stond zo lang voor die bak omdat ik aan uitzoeken was niet omdat ik er toen wat aan zag.

Thuis zag ik bij 1 platy een soort schubje onder de kieuw en door de opmerking van de verkoopster denk ik dan gelijk dat het fout is. Een foto op internet waar net zoiets te zien was sprak over kieuwworm. Terwijl het net zo goed een schubje of 'rare' kieuw kan zijn. Voor de zekerheid esha 2000 in de bak gedaan. Vandaar mijn vraag over filters eerder.

Vervolgens zag ik de Cobomba voor mijn ogen wegkwijnen dus dat weer op google opgezocht en ja hoor die kunnen daar niet tegen, plant dus weer uit de bak. Ik hoop dat over een paar dagen alles eindelijk stabiel draait met gezonde vissen en planten....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:13

Loveuggs, geen idee, kun je geen info op google vinden?

Casaerell, je hebt neonziekte en valse neon ziekte, die eerste is echt niks tegen te doen,
beter vissen er uit halen en meteen doden.
Valse neon is te behandelen met antibiotica.
Zoek even op aquaforum daar staat heel veel info op :j

Neonziekte dan worden ze van binnenuit wit,dat lijtk vreemd.,op google afbeeldingen staan daar duidelijke fotos van
Ik had laatst die fot van die rasbora van mij hier toch neergezet die wit werd?
Die had het waarschijnlijk ook
. En ik meende dat ik een cory zag die ook wit werd,maar die krijg ik niet te pakken.dus dat blijft afwachten, bij corydoras mag je alleen nooi zout in doen,die kunnen daar niet tegen.dus ik moet even afwachten.

Tycho,,wat een zorgen he.
Soms gaat net tijden goed, alle vissen en planten blij en zo ineens gaat het fout

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 23:40

ellepel schreef:
Tycho,,wat een zorgen he.
Soms gaat net tijden goed, alle vissen en planten blij en zo ineens gaat het fout

Ja echt lekker rustgevend ook vooral deze nieuwe hobby :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:18

Haha, ja fijn is dat he :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:28

Met mn ramirezi werd me geadviseerd om haar even goed te voeren en goed in de gaten te houden. Is er iets waar ik levend artemia in kan doen en dit levend in kan houden? Misschien een stomme vraag :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:21

Ik weer nu wel de perfecte omschrijving; haar kieuwen staan 'open'. Zegt iemand dit wat?
Ik ga nu naar de speciaalzaak, neem haar even mee, vragen om advies, geef niet zomaar op! Net of ze de bof heeft ofzo.. Arm ding.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:14

Ben benieuwd LoveUggs..

Heb hier zojuist Esha in de bak gedaan.. niet omdat ik er fan van ben, maar hopelijk knapt mijn tetra ervan op.
Verder nog geen veranderingen.. ze zwemt goed, eet goed en is nog mooi dik.. alleen die waas die op schimmel lijkt.. tja.. kan nu niet meer doen dan afwachten.
Vangen is geen optie in zo'n grote bak met allemaal planten.. bovendien geeft dat extra stress..
Het is overigens wel mooi hoor.. een kleine school.. :o

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:27

wat ben ik vandaag weer een watje...
mn tante heeft reuma en kan haar bank niet onderhouden dus deed ze hem weg...je voelt hem al aankomen...mogen een paar vissen bij jou erin?
het zijn er niet veel 1 endelergup man....1 kardinaaltetra ach die had ik nog vijf dus zes kan ook wel...paar helena slakken ook goed en twee anstricussen kleinblijvend.
mijn dochter wilde wel een vrouwtje hebben.
Vanmorgen de uitbreiding afgeleverd alleen...nu zag ik dat zij ze gewoon in "koud"water heeft gehuden en mijn bak is 26graden. De anstricussen zijn wel echt heel mooi alleen vraag ik me nu f of ze wel echt kleinblijvend zijn en niet nu lekker gaan groeien in mn warme water :oo
het waren een mannetje en en vrouwtje heb ze nu uit elkaar omdat mn dochter het vrouwtje graag wilde..wat denken jullie zielig? het is geen bewezen koppel hebben nooit eitjes gehad of zal ik de ze toch maar samen zetten?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:16

De conclusie is; als we niet behandelen gaat ze zeker dood. Of kieuw wormen, of een bacteriële infectie. Ik gok dat ik haar optijd uit de bak heb gehaald want ze is de enige die wat mankeert.

Goed; carrantaine bakje gemaakt, en behandelen met esha 2000. Omdat ik geen extra pompje heb kon ik een luchtpompje aansluiten. En nu... Afwachten. Ik ga mijn vriend instrueren hoeveel hij moet druppelen elke dag en meer kan ik niet doen.. Anders moeten we haar doodmaken.

En natuurlijk net wanneer ik thuis kom, alles geïnstalleerd heb, besluit mijn verlichting van de grote bak ermee te stoppen.. Het is natuurlijk een 2e hands bak dus dat kan gebeuren.. Nu maar mn led verlichting aangezet..
Vind het wel vreemd dat beide tl buizen uit zijn.. Kan dit zo ineens?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:00

kan ook zijn dat de starter kapot is

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:26

Waar zit dat? We gaan dalijk sws nieuwe lampen halen, als dat t niet is hebben we reserve staan.

Eigenlijk vanaf nadat ik de luchtpomp aansloot viel hij uit. Dacht eerst dat er teveel op 1 verlengsnoer was aangesloten maar dat is t niet. Timer staat ook gewoon goed, niet perongelijk tegenaan gestoten ofzo.. En helaas is mijn vriend verder niet zo'n handige harry en zowel mijn ouders als die van hem zijn op vakantie dus kan ook niks aan paps vragen :=