Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 19:55

Gelukkig! Ik heb alles zo goed mogelijks schoon gemaakt!

Simoonzel, ja......

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:48

Hallo rattenvrienden! :wave: Ik heb al langere tijd niet meer gereageerd maar wel meegelezen en meegeleefd met jullie leuke en minder leuke ratten-avonturen. Het is echt een groot nadeel van ratjes dat ze zo kort leven. -O- Maar daar staat tegenover dat het fantastisch lieve huisdieren zijn.

Zelf hebben we op het ogenblik drie grijze broertjes van nu ca een jaartje oud (jong). Ze hebben wel namen, maar ze lijken uiterlijk zo op elkaar dat we ze meestal gewoon liefdevol onze "stinkies" noemen. :)) Als we ze echt willen onderscheiden moeten we naar hun buikjes kijken: de ene heeft een helemaal grijs buikje, de tweede één klein wit vlekje en de derde twee vlekjes.
Maar van karakter zijn ze echt verschillend: een bangerikje, een knuffelaar en een ondernemende.

Nu de reden waarom ik hier weer schrijf. De zomervakantie komt er aan en mijn dochters (8 en 10 jaar) moeten bezig gehouden worden. We willen graag speelgoed voor de ratjes gaan knutselen. Wie heeft er ideeen en ervaringen van spulletjes die je goed met kinderen samen kan knutselen en waar de ratjes plezier van hebben?
En wie heeft er nog ideetjes welke eenvoudige "kunstjes" mijn dochter hen nog kan leren? Ze kunnen nu: komen als je hen roept (handig als ze vrij door de kamer scharrelen en we weer niet weten waar ze zijn :)) ) en over een touw van de ene plaats naar de andere klimmen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:49

Ik doe altijd veel ideeën op via pinterest. Ik weet niet of je dochters van handwerken houden? Dan kan je zelf hangmatjes maken? Ook met kartonnen doosjes kan je veel maken!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:55

Hoe staan jullie tegenover lijm? Nietjes zijn helemaal not done, maar welke lijm zouden jullie gebruiken?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:08

Ik durf lijm helemaal niet aan eigenlijk, maar
Volgens mij kan het wel als ze er niet bij kunnen? Of misschien kinderlijm?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:17

Inderdaad, ik zou ook het liefst helemaal geen lijm gebruiken. Maar al die huisjes, laddertjes, kartonnen doosjes etc. uit de handel zitten toch ook op de een of andere manier in elkaar. :?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:20

Ja ik ken het probleem inderdaad. :') Heb destijds voor mijn hamster wel het een en ander met lijm gedaan maar dan wel gezorgd dat het niet er tussenuit lekte zeg maar. Of je moet al een vouwsysteem bedenken maar dat is voor kinderen wel weer heel veel gedoe denk ik. Daar heb ik als twintiger nog geen geduld voor. XD

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:36

Hoi! Ik meld me hier weer even. Heb 3 jaar lang ratten gehad en in november helaas mijn oudste rat laten inslapen en daarom in december mijn laatste ratje naar de opvang gebracht.

Nu mis ik het knuffelen van deze kleine beestjes enorm. Ik zou het daarom super leuk vinden als ik eens bij iemand langs mocht komen om wat ratten te knuffelen :D Ik woon zelf in Friesland en heb helaas geen gratis OV dus ik kan niet heel ver reizen.
Wie woont er in (de buurt van) Friesland waarbij ik hopelijk eens wat ratjes mag komen knuffelen? <3

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:39

Ligt eraan waar in Friesland :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:01

In Drachten :D

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:20

Ah, ik in Oosterwolde!

Ik heb 4 dames en 2 mannetjes

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:15

Je mag met alle plezier langskomen, maar ik woon bij zwolle :')

Ik gebruik wel lijm, de ratten van mij knagen alleen aan de takken, de rest laten ze met rust. En als je niet met te veel lijm werk en het niet er tussen uit druipt, gaat het wel goed!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:28

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:57

Ik woon daarvoor te ver weg haha. Wel leuk dat je er nog mee bezig bent (behalve de reden dan :( ).

Edit: Hey eclair, ik zie nu pas dat we naar dezelfde school gaan. :+ Volgens mij herken ik je nog ook! Was jij niet ook mee naar Londen?!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:16

Jaaa londononononon, wat grappig! Ik ga je profiel even uitpluizen, misschien herken ik je :o Maar alles is een zwart gat van de weinige slaap en de drukke dagen :o

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:33

eclair98 schreef:
Ik gebruik wel lijm, de ratten van mij knagen alleen aan de takken, de rest laten ze met rust. En als je niet met te veel lijm werk en het niet er tussen uit druipt, gaat het wel goed!

Maar welke lijm?

@Kaus, je bent hier welkom, maar we zitten helaas veel te ver uit de buurt voor jou. Ratjes knuffelen is zo leuk! <3

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:37

Lijmpistool droogt snel!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:48

Is dat niet erg chemisch spul? Zelf dacht ik aan witte houtlijm of kiner knutsellijm, maar vooral bij het eerste weet ik niet hoe schadelijk dat is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:48

edit: dubbelpost

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:55

Ik zou inderdaad ook eerder denken aan lijm die veilig is voor kinderen, dus niet giftig (hoewel dat geen 100% garantie geeft dat ratten er wel tegen kunnen, natuurlijk). Ik heb ook op internet wel gelezen dat mensen lijm maken op basis van bloem, maar ik weet niet hoe sterk dat is. :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:10

Dat is echt niet sterk, geloof me :') Kinderlijm ed kan op zich wel, maar ik merk dan juist dat ik zelf veel meer knoei en dan kunnen ze er weer afknagen. Als je voorzichtig met het lijmpistool werkt, druipt het niet en dan knagen ze er niet aan. Wat er wel per ongeluk tussen uit druipt, krap ik dan weg met een mesje...

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:15

Hoi allemaal,

Ik heb een Savic Royal Suite, een kooi die je in tweeën kunt opdelen. Dit heb ik ook gedaan, omdat ik twee groepen had. Beneden zaten twee mannen, en boven zaten drie mannen. Helaas heb ik in korte tijd twee van de drie bovenste mannen moeten laten gaan... Nu heb ik dus onderin nog steeds twee mannen, maar Bram zit nu in zijn eentje bovenin...

Toen mijn overleden mannen nog leefden, heb ik een paar keer geprobeerd ze te koppelen. Maar één van de overleden mannen was erg dominant, en beet de twee 'ondersten' continu. De 'ondersten' deden niets terug, behalve piepen. Ze verzette zich niet, ze waren doodsbang voor Puck. Ik heb toen besloten om niet verder te gaan, en heb de mannen gescheiden gehouden.

Maar nu zijn er dus plotseling twee mannen weggevallen, en nu zit mijn lieve Bram alleen. Toen Puck overleed hadden Bram en Beer steun aan elkaar, maar nu Beer ook weg is, is Bram erg van slag. De 'ondersten' (Bodi en Levi) zitten nog altijd met zijn tweetjes, en hebben dit ook nooit anders gekend.
Het liefst zou ik Bram, Bodi en Levi willen koppelen. Zodat Bram niet meer alleen zit, en zodat Bodi en Levi meer aandacht krijgen (ik moet toegeven dat ze er altijd een beetje bij in schoten...).

Maar ik heb even geen flauw idee hóe ik dit het beste kan aanpakken. Bodi en Levi zijn allebei heel fel als ze iets lekkers krijgen, ze pakken mijn vingers dan mee. Toen ik ze probeerde te koppelen toen mijn twee mannen nog leefden, waren ze heel bang. Maar ik ben bang dat ze zich zelfverzekerd gaan voelen en dat ze Bram de kooi uit vechten. Bram is zich namelijk van geen kwaad bewust, vind alles en elke rat helemaal prima, en zou nooit iets of iemand kwaad doen. Van Bodi en Levi ben ik niet helemaal zeker, hen vertrouw ik gewoon wat minder. Ik kan ze niet goed inschatten...

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Gewoon proberen? En als ik weg moet (naar het werk) moet ik ze dan weer uit elkaar halen? Het is onmogelijk om er 24 uur per dag bij te blijven. Moet ik ze meteen alle drie bij elkaar zetten, of eerst alleen Bodi of Levi bij Bram? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik ben een beetje radeloos, en nog steeds van slag door de dood van mijn andere kereltjes...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:42

Ik zou het inderdaad gewoon proberen.
Wel op een moment dat je zelf langere tijd thuis bent dan. (bijv. middag + avond) zodat je ze in de gaten kan houden.
Als je ze elke keer weer uit elkaar moet halen als je weggaat heb je dus telkens opnieuw kleine koppelpogingen en dat lijkt me minder succesvol dan wanneer je langer de tijd hebt. :)

Hier ook weer even een kleine fotospam!
Ik maak eigenlijk nooit zo veel foto's van ze :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:16

Ik zou als ik jou was de ratten op neutraal terrein koppelen. Misschien kan je beginnen met een en later de derde rat erbij zetten?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:21

Ik heb ben meestal begonnen op neutraal terrein (op de bank of in de serre, wel een ruimte waar ik ze kon zien) met de makkelijkste van de twee, daarna de andere er ook bij zodat ze met drie waren en even gekeken hoe dat ging.
vier keer ging het koppelen hier super, een keer werd er gelijk tot bloedens toe gebeten dus die koppeling was mislukt. Bleek dat die rat ook echt een mensenrat was. Verdroeg echt geen andere rat om zich heen.
Andere keren ging het prima! Lagen ze na 10 min al naast mekaar te slapen, dus kooi verschoond en helemaal schoon gemaakt en bij mekaar gezet. Geen enkel probleem.
Moet ik er wel bij zeggen dat dat meestal gemengde groepen waren, dus vrouwen en castraten. Alleen de laatste keer kwamen er bij mijn oude vent twee kleine guppies, maar dat ging ook prima.