Gaabje schreef:
Doet hij zo de hele dag? Of zijn het bepaalde momenten wanneer het erg is? Als het op bepaalde momenten is kan het aan vermoeidheid of overprikkeling liggen. Dan kun je het zo veel mogelijk voorkomen door op die momenten rust in te bouwen.
Een pup snapt nog niet dat een vinger of uhuh nee betekent. Een vinger lijkt eerder een uitnodiging om te spelen, erg verleidelijk. Er moet een oorzaak-gevolg gaan ontstaan. Bij ongewenst gedrag een nee, uhuh of vinger of wat je dan ook wil gebruiken. Biedt een alternatief aan om op te kauwen. Als dat niet werkt dan de pup op de grond. Blijft de pup doorgaan dan zetten wij hem in de ren. Je kunt ook zelf weglopen, maar dat kan ook een achtervolgingsspelletje worden. Of naar een andere kamer gaan, maar dan kan je niet goed in de gaten houden hoe ze reageren. Voordeel van de ren vond ik dat je kunt zien als ze kalmeren en dan zie je dat ze of gaan slapen of je kunt ze er weer uit laten om opnieuw te proberen.
Qua timing belangrijk om de pup genoeg tijd te geven om na te denken over wat de bedoeling is (zeg max 10 seconden) maar niet zo veel tijd tussen de stappen te laten zitten zodat ze niet meer snappen waar het voor bedoeld was.
Edit. Als de pup altijd zo om aandacht vraagt wordt hij dan genoeg uitgedaagd qua spel? En kan hij genoeg ravotten met andere honden?
Bedankt voor je uitgebreide reactie, heel fijn!!
Goed om te benoemen idd, maar hij speelt dagelijks met andere honden, gaat elke dag óf mee naar stal óf mee naar het bos en we spelen (denk ik) zeker genoeg met hem! Dagen hem mentaal ook regelmatig uit met denkspelletjes, maar lassen ook veel pauzes in aangezien hij het lastig vindt om zijn rust zelf te pakken.
Pup op de grond zetten hebben we ook geprobeerd, het kwartje lijkt alleen niet te vallen. We kunnen hem eindeloos op de grond blijven zetten, en hij springt er eindeloos direct weer op.. Denk je dat dit echt volhouden vanuit ons is of wachten op ouder worden van hem? Vaak zetten we hem als het dan niet lukt om van de bank af te blijven in de ren inderdaad, maar voor als nog heeft hij die link niet gelegd.
Soms lijkt het ook wel alsof hij gewoon nergens van onder de indruk is.. Hij is nu 4,5 mnd en is nergens bang voor. Heeft ook (bijna) geen ontzag voor oudere honden die duidelijk hun grenzen aangeven, hij blijft het gewoon opnieuw proberen. Ook wanneer ik een keer m'n stem verhef (om hem vervolgens direct te belonen wanneer hij goed gedrag laat zien natuurlijk!) lijkt dit hem niks uit te maken.
Ik ben me er trouwens absoluut bewust van dat het nog een pup is en hij eigenlijk alles nog moet leren, maar er zit ook een karaktertje op haha!