Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:06

JesdaJinn schreef:
Gister was de kleine Koning Simba alweer 8 maand. Tijd gaat echt super snel!

We hebben een lange wandeling gemaakt want morgen en zondag heb ikn2 dagen wedstrijd en kunnen Jinn en Simba lekker veel slapen.

[ [url=m/78dyue.jpg]Afbeelding[/url] ]
We zijn rustig 'blijf' aan het oefenen en ij mag niet klagen met Simba

Succes met je wedstrijd! Hoopers?

jolandje schreef:
de puppyren staat daar om haar snel te kunnen laten plassen , we hebben geen omheind tuintje ,( een hectare) zijn we mee bezig om een stuk af te zetten, bij de tuindeuren, daar kan ze dan loslopen, we hebben een grote bench in de kamer , daar gaat ze in voor de nacht, de nachten gaan heel goed, we horen haar niet en 's morgens is de bench schoon.

Maar waarom staat die ren dan bij de voordeur? Zit ze daar dan standaard in bij de voordeur? Of begrijp ik dat niet zo goed?

In het donker snap ik nog dat je het er niet op durft te gokken, maar overdag gaan die puppen nergens naartoe.

Sterker nog, het eerste half jaar lopen ze bij ons zo min mogelijk aan de riem. Want als ze los kunnen lopen is aan de riem wandelen een stuk makkelijker. := Hoe langer je wacht mer loslopen, hoe lastiger het wordt wel.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:08

kimD nee ze zit daar natuurlijk niet de hele tijd in, we zetten haar er even in om een plasje en poepje te doen. dan gaat ze gewoon weer mee in huis, wij wonen in buitengebied maar wel aan een drukke straat waar te hard gereden word, daarom vind het loslopen spannend , we stappen de deur uit en staan op de oprit en dan de straat , ruby is erg ondeugend en ik ben dan bang dat de de straat op rent , we gaan straks naar de hondenschool, kijken wat zei ervan zeggen ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:28

jolandje schreef:
kimD nee ze zit daar natuurlijk niet de hele tijd in, we zetten haar er even in om een plasje en poepje te doen. dan gaat ze gewoon weer mee in huis, wij wonen in buitengebied maar wel aan een drukke straat waar te hard gereden word, daarom vind het loslopen spannend , we stappen de deur uit en staan op de oprit en dan de straat , ruby is erg ondeugend en ik ben dan bang dat de de straat op rent , we gaan straks naar de hondenschool, kijken wat zei ervan zeggen ;)

Je hebt die ren buiten staan? Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen of gelezen. Ik dacht binnen, zodat je sneller buiten was met pup. _O-

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:03

KimD schreef:
jolandje schreef:

Je hebt die ren buiten staan? Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen of gelezen. Ik dacht binnen, zodat je sneller buiten was met pup. _O-

haha nee ze is gewoon in huis hoor , in huis staan een grote bench voor de nacht of als ik even weg moet, en er staat een lekker zacht mandje waar ze overdag fijn slaapt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:22

Als ze haar rust niet goed pakt (wat veel pups lastig vinden) zou ik haar overdag ook laten slapen in de bench. Ik zou haar persoonlijk niet elke keer op schoot in slaap laten vallen, omdat ze ook zelf moeten leren slapen. Maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn :)
Wat de rest ook zegt; pups moeten echt veel slapen.

Wij hebben Evi vandaag precies een jaar! <3
Afbeelding
Volgende maand weer op de foto bij dezelfde fotograaf *D

En nu zijn we lekker een weekendje naar limburg, lekker wandelen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:55

xSannee schreef:
Als ze haar rust niet goed pakt (wat veel pups lastig vinden) zou ik haar overdag ook laten slapen in de bench. Ik zou haar persoonlijk niet elke keer op schoot in slaap laten vallen, omdat ze ook zelf moeten leren slapen. Maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn :)
Wat de rest ook zegt; pups moeten echt veel slapen.

Wij hebben Evi vandaag precies een jaar! <3
[ [url=m/mKC5Ow.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgende maand weer op de foto bij dezelfde fotograaf *D

En nu zijn we lekker een weekendje naar limburg, lekker wandelen!

Waar in Limburg? :D

xSannee

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:21

In Grashoek :)) heel klein, helemaal op de grens met Noord Brabant.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:32

xSannee schreef:
In Grashoek :)) heel klein, helemaal op de grens met Noord Brabant.

Ohhh, dat is geen Limburg voor mij. _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:04

Hahaha Kim! Geniet van jullie weekend xSannee. Benieuwd naar de nieuwe foto’s binnenkort!

Ik zit mobiel dus lange bij lees post lukt even niet, om overal op te reageren. Wij zijn ook een weekend er tussenuit. Naar een van onze ‘vaste’ stekkies; Zeewolde. Vanochtend een rondje gedaan bij losloop van Horsterwold. In totaal 3 honden ‘tegen gekomen’; 1 van afstand, 1 liep een tijdje achter ons op het eind en 1 gepasseerd. Iedereen hield zich fijn met zichzelf bezig. Wat een rust voor de rest :j en modder, veeeel modder. Dus Arya heeft een douche gehad erna haha. Ik ga zo even het bubbelbad aanzetten als ik mezelf van de bank krijg.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uncle Chuck was weer gezellig mee • ik ben Zo blij met die neppe stokken! Ze vind ze echt fantastisch.

Afbeelding
Afbeelding

Nu tutti kaputti (allebei). Zij slapen en ik nog even met een boek op de bank.

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:21

KimD schreef:
JesdaJinn schreef:
Gister was de kleine Koning Simba alweer 8 maand. Tijd gaat echt super snel!

We hebben een lange wandeling gemaakt want morgen en zondag heb ikn2 dagen wedstrijd en kunnen Jinn en Simba lekker veel slapen.

[ [url=m/78dyue.jpg]Afbeelding[/url] ]
We zijn rustig 'blijf' aan het oefenen en ij mag niet klagen met Simba

Succes met je wedstrijd! Hoopers?

Nope. Trainingswedstrijd. 1e keer open ingeschreven.
1e rondje was ik tevreden. Wat foutjes. 2e rondje DK. Hij was heel erg aan het k*tten op de wip dus wip opnieuw gedaan.

En JP 1 weigering palen. Hij kwam veel te hard uit de tunnel. Insteek goed maar haalde de 2e paal niet. Tja, foutje van mij. Moet aan allemaal nieuwe dingen denken

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:58

Haha Kim :')
Niemandsland dan! Maar we hebben er heerlijk gewandeld. Vandaag was het vies, maar gister was heerlijk, dus echt flink gewandeld. Hele leuke route, Evi deed het top.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag naar de Grootte Peel, was natuurlijk hartstikke nat, maar toch wel mooi!
Afbeelding
Afbeelding

En achteraf lekker in de badjas opdrogen <3
Afbeelding

Foto's van Arya zien er ook weer heerlijk uit cursebreaker!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:23

Wat een leuke foto's van mooie wandelingen (en kletsnatte honden) komen er voorbij!

Wij zijn druk bezig met onze (nieuwe) prive trainer en het is echt heel fijn. Een paar dingetjes waar we echt al lang vast mee zaten gaan echt al een stuk beter.
Detectie gaat ook echt heel goed.

Volgende week zaterdag hebben we onze eerste onderlinge wedstrijd en komende dinsdag hebben we een 'Sporting Detection Dogs Association' odour test. Afgelopen dinsdag hadden we tijdens training een mock test en we hebben ons rot gelachen. Er waren twee trainers die ook officiele judges zijn aanwezig. In principe waren we met de set-up aan het oefenen (12 dozen, 1 met odor) waarbij de handler wist welke de juiste was. Dat ging eigenlijk al heel goed. Ik begin Layla haar indicatie goed te kennen (we zijn aan het trainen dat ze haar neus erop houdt, maar dat is work in progress) - ze doet nu een 'touch' van de doos, dan een soort "trappeltje" met haar voorpoten, een kwispel en ze kijkt me aan. Het is bijna een soort dansje. Onze laatste ronde koos ik er voor om het echt als de test te doen en 'blind' te gaan (geen idee welke doos het was). Je wordt dan toch een beetje zenuwachtig, en ik vind het ook best lastig om er echt 100% op te vertrouwen dat ze het goed heeft, maar Layla maakte het extreem duidelijk. Ze stak haar hoofd door het gat (het zijn grote kartonnen dozen en boven in zit een klein gat om het makkelijker te maken tijdens de training) en gooide de doos omhoog en ging er kwispelend naast zitten. Ik zo heel voorzichtig "uhm, is it this one?". Trainers lagen helemaal dubbel van het lachen omdat ze het zo duidelijk maakte en ik nog zo heel onzeker de alert riep :D

We gaan zien hoe ze het doet dinsdag en zaterdag - ben heel benieuwd! We gaan in iedergeval rustig door trainen. De volgende stap wordt interior / exterior hides ipv alleen de boxes. Dan gaan we ook de geur zoeken in auto's enzo!

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:23

Wat een geweldige foto's van wandelingen hierboven <3

Dit weekend, vooral gisteren, was het zo nat en daar is Balu niet voor gemaakt. Gelukkig hebben we in de ochtend een wandeling kunnen maken voordat het de rest van de dag ging regenen. We hebben wel een jasje voor haar tegen de regen, maar toch gaat ze dan liever niet naar buiten.

Ik heb voor onszelf besloten dat we gaan beginnen met gehoorzaamheid 1 cursus, gewoon omdat ik opnieuw wil leren en het voor Balu ook goed is om weer vanaf het begin te starten. 4 maart is onze eerste les en er gaat een theorieles aan vooraf. Ik ben heel benieuwd hoe het ons gaat bevallen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:39

Godver, hier zitten we ook (weer) met Giardia |(
Heb snel getest toen de poep wat minder vast was omdat ik al het idee had dat het heerste, maar ze zijn allebei positief _-:(

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:37

Wat vervelend Imandra! Giardia is ook zo lastig te voorkomen als je op plekken komt waar veel andere honden komen... hopelijk hebben ze er beide niet te veel last van! Nu aan de panacur?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:01

Leo schreef:
Wat vervelend Imandra! Giardia is ook zo lastig te voorkomen als je op plekken komt waar veel andere honden komen... hopelijk hebben ze er beide niet te veel last van! Nu aan de panacur?

Buiten wat zachte poep (en wat vervelender gedrag vanuit maize) valt het wel mee. Inderdaad alle drie (de kat ook) aan de panacur en lekker veel wassen en schoonmaken nu. 8)7

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:16

Ahh dat is vervelend IMANDRA :(:)
Sterkte met de schoonmaak, hopelijk zijn jullie er vlot weer vanaf.

Oshaa klinkt goed dat speuren! Beetje op jezelf/Layla gaan vertrouwen dus!!

Coalizione leuk! Succes met de lessen binnenkort *D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:32

Nationaal Park de Groote Peel lijkt me ook erg tof om eens naartoe te gaan - uurtje rijden voor me dus dat moet in de toekomst wel eens te doen zijn. Zo te zien hebben jullie een mooie wandeling gehad wel xSannee, heerlijk! En Evi in een badjas is echt te schattig haha.

Oshaa
Wat een leuke update mbt jullie nieuwe trainer e.d. Ben erg benieuwd hoe die onderlinge wedstrijd jullie gaat bevallen, veel plezier en succes gewenst alvast! Blijf het echt zo’n heerlijke hond vinden die Layla. Die is echt voor Alles in en lijkt ook gewoon in alles plezier te hebben, zo leuk zeg om daarmee te werken!

Coalizione
Leuk dat jullie aan een cursus gaan beginnen. Ik zie dat je in Maastricht zit? Da’s lekker kortbij! Alvast veel plezier gewenst!

Imandra
Oh jakkes en dan heb je er meteen 2 tegelijk nu en de kat nog. Succes met alles.

Hier ondertussen ook alweer thuis na ons weekendje en terug naar de normale gang van zaken. Heb nog wat foto’s van de camera geplukt van onze wandeling afgelopen weekend, daar zaten toch nog een paar leuke tussen. Kwaliteit gaat wel goed achteruit met uploaden op bokt, maar m’n camera en lenzen hebben ook hun langste tijd wel gehad jammer genoeg. Al doe ik normaal alles met m’n iPhone, maar soms is de camera meenemen toch ook wel leuk :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mijn standaard view wanneer ik met Arya loop en er is water :')
Afbeelding

En vanochtend ben ik even langs de Aldi geweest om te kijken of ze de snuffelmatten hadden liggen nog en daar ben ik voor geslaagd <3 Sansa vind ‘m ook erg interessant - die is sowieso gek op snuffel matten - dus daar ga ik apart nog eens met deze mee aan de slag. Met Arya erbij is er niet genoeg rust voor d’r want Arya is te snel met alles haha. Met denk aan aan KimD en love_mandy, anders had ik niet geweten dat Aldi dit had liggen. Echt tof <3 Ondanks dat sommige dingen wat kleiner zijn, kreeg Arya toch met haar grote snoet overal alles uit dus ook prima geschikt voor de wat grotere hond(en) :j 9,99Euro!

Afbeelding
Afbeelding

Ze hadden ook nog fijne droog doeken liggen, daar heb ik nog eentje van meegenomen als extra - had al zo 1 en vind ze echt top - en nog een speelgoed pluchen mandje met speeltjes erin voor kinderen, maar die leuk is om met snoepjes te vullen - zit ook zo’n cinnamon bun bij die je kunt uit-en oprollen en dan met klittenband vastmaakt; leent zich ook uitstekend voor snoepjes.

Afbeelding

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:11

cursebreaker wat leuk!! Goede tip, ga ik ook eens naar kijken!

Hebben jullie tips voor ons?; Het lijkt alsof onze pupper 'nee' niet helemaal accepteert. Hij is er totaal niet van onder de indruk, soms als we met vinger wijzen gaat hij terug blaffen en happen, en hij blijft gewoon doen wat hij aan het doen is.

Ook het negeren wanneer hij zich erg opdringt, bijvoorbeeld als ik op de bank zit, werkt niet. Hij springt letterlijk boven op mijn hoofd, wanneer ik dan nog steeds negeer gaat hij in mijn haar bijten..

Natuurlijk vragen we dit de eerst volgende les ook op puppycursus, en gaan we eventueel een trainer of gedragsdeskundige die aan huis komt inschakelen. (Als jullie trouwens aanraders hebben omgeving Ede/Veenendaal/Lunteren? :j )

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:38

Isabelle98 schreef:

Hebben jullie tips voor ons?; Het lijkt alsof onze pupper 'nee' niet helemaal accepteert. Hij is er totaal niet van onder de indruk, soms als we met vinger wijzen gaat hij terug blaffen en happen, en hij blijft gewoon doen wat hij aan het doen is.

Ook het negeren wanneer hij zich erg opdringt, bijvoorbeeld als ik op de bank zit, werkt niet. Hij springt letterlijk boven op mijn hoofd, wanneer ik dan nog steeds negeer gaat hij in mijn haar bijten..

Natuurlijk vragen we dit de eerst volgende les ook op puppycursus, en gaan we eventueel een trainer of gedragsdeskundige die aan huis komt inschakelen. (Als jullie trouwens aanraders hebben omgeving Ede/Veenendaal/Lunteren? :j )

Doet hij zo de hele dag? Of zijn het bepaalde momenten wanneer het erg is? Als het op bepaalde momenten is kan het aan vermoeidheid of overprikkeling liggen. Dan kun je het zo veel mogelijk voorkomen door op die momenten rust in te bouwen.

Een pup snapt nog niet dat een vinger of uhuh nee betekent. Een vinger lijkt eerder een uitnodiging om te spelen, erg verleidelijk. Er moet een oorzaak-gevolg gaan ontstaan. Bij ongewenst gedrag een nee, uhuh of vinger of wat je dan ook wil gebruiken. Biedt een alternatief aan om op te kauwen. Als dat niet werkt dan de pup op de grond. Blijft de pup doorgaan dan zetten wij hem in de ren. Je kunt ook zelf weglopen, maar dat kan ook een achtervolgingsspelletje worden. Of naar een andere kamer gaan, maar dan kan je niet goed in de gaten houden hoe ze reageren. Voordeel van de ren vond ik dat je kunt zien als ze kalmeren en dan zie je dat ze of gaan slapen of je kunt ze er weer uit laten om opnieuw te proberen.

Qua timing belangrijk om de pup genoeg tijd te geven om na te denken over wat de bedoeling is (zeg max 10 seconden) maar niet zo veel tijd tussen de stappen te laten zitten zodat ze niet meer snappen waar het voor bedoeld was.

Edit. Als de pup altijd zo om aandacht vraagt wordt hij dan genoeg uitgedaagd qua spel? En kan hij genoeg ravotten met andere honden?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:51

Leuke fotos van Arya!

Naast overprikkeling merk ik hier trouwens dat als ze 'uit' moeten ze ook vervelender gaan doen. Dan is het nog niet het stadium van "we moeten NU piesen", maar beginnen ze wel onrustig te worden. Vaak als ze dan hun behoeftes hebben kunnen doen is het thuis vrijwel direct rustig.

Wij wonen in de omgeving van tuinders en boeren. Volgens mij hebben we hier Pokon-water uit de kraan als ik zie hoe hard Harrie groeit _O-

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 22:58

mavantos schreef:
Leuke fotos van Arya!

Naast overprikkeling merk ik hier trouwens dat als ze 'uit' moeten ze ook vervelender gaan doen. Dan is het nog niet het stadium van "we moeten NU piesen", maar beginnen ze wel onrustig te worden. Vaak als ze dan hun behoeftes hebben kunnen doen is het thuis vrijwel direct rustig.

Wij wonen in de omgeving van tuinders en boeren. Volgens mij hebben we hier Pokon-water uit de kraan als ik zie hoe hard Harrie groeit _O-

[ [url=m/62Y4js.jpg]Afbeelding[/url] ]

Poahhh wat een flinkerd inderdaad!

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:52

Gaabje schreef:
Isabelle98 schreef:

Doet hij zo de hele dag? Of zijn het bepaalde momenten wanneer het erg is? Als het op bepaalde momenten is kan het aan vermoeidheid of overprikkeling liggen. Dan kun je het zo veel mogelijk voorkomen door op die momenten rust in te bouwen.

Een pup snapt nog niet dat een vinger of uhuh nee betekent. Een vinger lijkt eerder een uitnodiging om te spelen, erg verleidelijk. Er moet een oorzaak-gevolg gaan ontstaan. Bij ongewenst gedrag een nee, uhuh of vinger of wat je dan ook wil gebruiken. Biedt een alternatief aan om op te kauwen. Als dat niet werkt dan de pup op de grond. Blijft de pup doorgaan dan zetten wij hem in de ren. Je kunt ook zelf weglopen, maar dat kan ook een achtervolgingsspelletje worden. Of naar een andere kamer gaan, maar dan kan je niet goed in de gaten houden hoe ze reageren. Voordeel van de ren vond ik dat je kunt zien als ze kalmeren en dan zie je dat ze of gaan slapen of je kunt ze er weer uit laten om opnieuw te proberen.

Qua timing belangrijk om de pup genoeg tijd te geven om na te denken over wat de bedoeling is (zeg max 10 seconden) maar niet zo veel tijd tussen de stappen te laten zitten zodat ze niet meer snappen waar het voor bedoeld was.

Edit. Als de pup altijd zo om aandacht vraagt wordt hij dan genoeg uitgedaagd qua spel? En kan hij genoeg ravotten met andere honden?

Bedankt voor je uitgebreide reactie, heel fijn!!

Goed om te benoemen idd, maar hij speelt dagelijks met andere honden, gaat elke dag óf mee naar stal óf mee naar het bos en we spelen (denk ik) zeker genoeg met hem! Dagen hem mentaal ook regelmatig uit met denkspelletjes, maar lassen ook veel pauzes in aangezien hij het lastig vindt om zijn rust zelf te pakken.

Pup op de grond zetten hebben we ook geprobeerd, het kwartje lijkt alleen niet te vallen. We kunnen hem eindeloos op de grond blijven zetten, en hij springt er eindeloos direct weer op.. Denk je dat dit echt volhouden vanuit ons is of wachten op ouder worden van hem? Vaak zetten we hem als het dan niet lukt om van de bank af te blijven in de ren inderdaad, maar voor als nog heeft hij die link niet gelegd.

Soms lijkt het ook wel alsof hij gewoon nergens van onder de indruk is.. Hij is nu 4,5 mnd en is nergens bang voor. Heeft ook (bijna) geen ontzag voor oudere honden die duidelijk hun grenzen aangeven, hij blijft het gewoon opnieuw proberen. Ook wanneer ik een keer m'n stem verhef (om hem vervolgens direct te belonen wanneer hij goed gedrag laat zien natuurlijk!) lijkt dit hem niks uit te maken.

Ik ben me er trouwens absoluut bewust van dat het nog een pup is en hij eigenlijk alles nog moet leren, maar er zit ook een karaktertje op haha! ;)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:55

Isabelle98 schreef:
Gaabje schreef:

Bedankt voor je uitgebreide reactie, heel fijn!!

Goed om te benoemen idd, maar hij speelt dagelijks met andere honden, gaat elke dag óf mee naar stal óf mee naar het bos en we spelen (denk ik) zeker genoeg met hem! Dagen hem mentaal ook regelmatig uit met denkspelletjes, maar lassen ook veel pauzes in aangezien hij het lastig vindt om zijn rust zelf te pakken.

Pup op de grond zetten hebben we ook geprobeerd, het kwartje lijkt alleen niet te vallen. We kunnen hem eindeloos op de grond blijven zetten, en hij springt er eindeloos direct weer op.. Denk je dat dit echt volhouden vanuit ons is of wachten op ouder worden van hem? Vaak zetten we hem als het dan niet lukt om van de bank af te blijven in de ren inderdaad, maar voor als nog heeft hij die link niet gelegd.

Soms lijkt het ook wel alsof hij gewoon nergens van onder de indruk is.. Hij is nu 4,5 mnd en is nergens bang voor. Heeft ook (bijna) geen ontzag voor oudere honden die duidelijk hun grenzen aangeven, hij blijft het gewoon opnieuw proberen. Ook wanneer ik een keer m'n stem verhef (om hem vervolgens direct te belonen wanneer hij goed gedrag laat zien natuurlijk!) lijkt dit hem niks uit te maken.

Ik ben me er trouwens absoluut bewust van dat het nog een pup is en hij eigenlijk alles nog moet leren, maar er zit ook een karaktertje op haha! ;)

Haha een groot deel is inderdaad ook volhouden.
Als ik het zo lees en even terugkijk naar eerdere posts denk ik dan misschien toch eerder aan overprikkeling/oververmoeidheid. Wat ik bij Nori merkte is als er een dag wat ‘nieuws’ was gebeurd, met een nieuwe hond spelen, op een nieuwe plek wandelen, een nieuwe ervaring etc, dat hij daarna een dag veel voorspelbaarheid en rust kon gebruiken. Dezelfde rondjes wandelen, geen gekke dingen doen, even niet met andere honden spelen.

Wat ik achteraf trouwens ook zie bij Nori is dat hij erg stoer en dapper leek (en deels was hij ook wel voldoende zelfverzekerd), maar dat overal op af gaan ook zijn copingmechanisme was als hij juist wel onzeker was. Je hebt snel de neiging om bij pups die geen expliciete angst uiten te denken dat ze dan geen stress ervaren.

Krijgt hij wel voldoende slaap buiten de activiteiten om? Pups slapen/rusten zo’n 18-20 uur per dag.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 09:27

Wat wij deden was eerst een alternatief bieden (bijvoorbeeld: in je voet bijten -> meteen speeltje of touwtje geven, ga hier maar op bijten). Blijft hij doorgaan of blijft hij hangen in druk en pusherig gedrag, zonder iets te zeggen pup oppakken en in de ren. Dan was hij gewoon moe en sliep hij ook binnen een paar minuten, al niet sneller.
Niets zeggen deden we omdat een correctie óók succes / aandacht kan zijn. Want snapt de pup al dat het een correctie is?
Ik zeg niet dat het voor iedere pup werkt, maar voor Fitz werkte het om hem in de ren te zetten als een alternatief om mee te spelen niet werkte.
In de ren lag altijd ook iets te kauwen of te spelen. Dat was ook verder écht geen strafplek ofzo, we gaven er ook geen negatieve lading aan als hij er in ging bij zulk gedrag. Gewoon even begrenzen om rust te vinden.