Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:30

Haha ze luisteren ook nooit hè, die teven :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 20:06

Van mij mag je meekletsen juval. Maar ik ben niet zo actief als de rest haha

Nope luisteren nooit :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:41

juval schreef:
hoi, ik kom dit topic tegen. is het hier alleen voor professionele rashondenfokkers? of zijn hobby/kruisingfokkers ook welkom?

Mijn teefje is vorige week gedekt.

Tuurlijk!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 23:06

Sorry, berichtje gemist!
Welkom Juval!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 06:23

juval schreef:
hoi, ik kom dit topic tegen. is het hier alleen voor professionele rashondenfokkers? of zijn hobby/kruisingfokkers ook welkom?

Berichtje ook gemist!

Professioneel zeker niet, maar zoals de OP aangeeft heeft een rashond fokken wel de voorkeur. Sowieso hou ik persoonlijk niet van kruisingen, dat is geen geheim. In sommige gevallen zijn ze natuurlijk wel goedgekeurd en gebeurt dat bewust ter behoud van een ras, dat valt voor mij persoonlijk ook onder een doordachte kruising en voor behoud van de rashond.

Als je alles getest hebt bij reu & teef, en daarmee gezondheid en verantwoordelijkheid voorop stelt ben je wat mij betreft welkom, ook met een kruising, er is sowieso al veel informatie te vinden in dit topic en bij vragen zal iemand je vast kunnen helpen.

Als je nest na nest uit een teef stampt, of met Henk op de hoek een random nest doet, daar is wat mij betreft geen plaats voor in dit topic.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:08

Dit vraagt nou wel om een voorstelling van je teefje hé Jubal 8-)
Super benieuwd welke combinatie je gemaakt hebt <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:34

KimD schreef:
juval schreef:

Berichtje ook gemist!

Professioneel zeker niet, maar zoals de OP aangeeft heeft een rashond fokken wel de voorkeur. Sowieso hou ik persoonlijk niet van kruisingen, dat is geen geheim. In sommige gevallen zijn ze natuurlijk wel goedgekeurd en gebeurt dat bewust ter behoud van een ras, dat valt voor mij persoonlijk ook onder een doordachte kruising en voor behoud van de rashond.

Als je alles getest hebt bij reu & teef, en daarmee gezondheid en verantwoordelijkheid voorop stelt ben je wat mij betreft welkom, ook met een kruising, er is sowieso al veel informatie te vinden in dit topic en bij vragen zal iemand je vast kunnen helpen.

Als je nest na nest uit een teef stampt, of met Henk op de hoek een random nest doet, daar is wat mij betreft geen plaats voor in dit topic.

Ik sluit me hier bij aan

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:53

Ondanks dat ik weinig reageer hier, sluit ik mij ook aan bij Kim & Kim.

Weloverwogen kruisingen zijn wat mij betreft meer dan welkom in dit topic (dus met de bovengenoemde dingen in het achterhoofd die Kim hierboven noemt).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:06

Afbeelding
Dit is Luna, 3 jaar oud. Zij is de kruising. Haar moeder Romy heb ik ook. Luna heeft als vader een Friese Stabij. Romy heeft als ouders een Australian Shepherd x Heidewachtel.

Afbeelding

Luna heb ik laten dekken door een volledig goedgekeurde ras Toller. De keuze voor dit ras is vanwege de goede karaktereigenschapen, intelligentie, gezinshond, en ik hoop dat er ook nog wat jachtinstinct doorfokt. Ik ben bewust dat dit soort honden opvoeding nodig hebben (welke niet) en wel eigenwijs kunnen zijn.

In overleg met de dierenarts heb ik Luna zelf niet laten testen.

Wij wonen op een boerderij en hebben ruimte en tijd om een nest groot te brengen. Pups groeien in huis op bij ons gezin (2 kinderen).

Dit wordt voor mij het derde nest. Met Romy heb ik 2 nestjes gefokt, beide met 8 pups. (beide met Friese Stabij). Een aantal pups hebben bij bokkers een fijn huis gevonden.

Luna is 24 april gedekt. De dag ervoor waren we ook bij de reu geweest maar toen lukte koppelen niet. 2 dagen erna had de reu geen interesse meer. Dus ik hoop dat het is gelukt. Afwachten maar. Afbeelding
Afbeelding

Ik begrijp prima dat niet iedereen op een kruising zit te wachten en het is ook niet mijn bedoeling een discussie te starten hier. Maar voor tips en meeleven lijkt het me gezellig om mee te doen hier.

Ik doe dit puur uit hobby en omdat ik het heel leuk vind.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:14

Sorry maar de teef niet testen, zeker uit deze rassen, valt in mijn ogen niet onder verantwoorde fok. Ik sluit met met de kimmen aan

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:18

Eens met Kim en Kim.
Waarom besloten om de teef niet te testen Juval? (Erfelijke) aandoeningen zie je niet met het blote oog….
Ik vind het eerlijk gezegd best een wilde gok die je neemt, alleen al vanwege het niet testen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:19

He ik fok friese stabij, haha :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:24

ChefsSpecial schreef:
Eens met Kim en Kim.
Waarom besloten om de teef niet te testen Juval? (Erfelijke) aandoeningen zie je niet met het blote oog….
Ik vind het eerlijk gezegd best een wilde gok die je neemt, alleen al vanwege het niet testen.

In overleg met de dierenarts. De reden die zij aangaf is dat er geen erfelijke aandoeningen van een kruising bekend zijn aangezien het een kruising is.
De moeder van de moeder is getest en goed. De vader van Luna is getest en goed, de vader van de evt. pups is getest en goed.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:38

Ik denk dat HD en ED wel het minste is wat je zou moeten testen bij een hond van deze rassen en deze grootte.
Zoals ik begrijp is de moeder en deze hond niet getest, dus je weet alleen van de generaties ervoor info en van de vaderdieren.
Kleine moeite om je eigen honden toch ook te screenen? Dan weet je ook hoe ze er van binnen uit zien en of je wel of niet met je hond zou moeten fokken...

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:40

Maar je beseft wel dat juist doordat kruisingen niet getest zijn, er geen aandoeningen bekend zijn? Ik vind dat altijd een beetje struisvogelpolitiek, als je het niet ziet, is het er niet. Ik heb genoeg honden gezien en gekend om te weten dat er ook bijvoorbeeld pups met slechte heupen uit ouders kunnen komen die beide A heupen hebben.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:40

Bovendien, als er een (al dan niet) erfelijke aandoening naar voren komt uit een door jou gefokte pup, ben je wettelijk aansprakelijk hé. Dus het is ook voor jezelf.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:41

Ik zou bij een kruising alle testen doen die bij de rassen horen die in de kruising zitten, want het kan allemaal voorkomen. En daarnaast HD, E.D., en ogen, liefst rug ook nog.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:47

juval schreef:
[ Afbeelding ]
Dit is Luna, 3 jaar oud. Zij is de kruising. Haar moeder Romy heb ik ook. Luna heeft als vader een Friese Stabij. Romy heeft als ouders een Australian Shepherd x Heidewachtel.

[ Afbeelding ]

Luna heb ik laten dekken door een volledig goedgekeurde ras Toller. De keuze voor dit ras is vanwege de goede karaktereigenschapen, intelligentie, gezinshond, en ik hoop dat er ook nog wat jachtinstinct doorfokt. Ik ben bewust dat dit soort honden opvoeding nodig hebben (welke niet) en wel eigenwijs kunnen zijn.

In overleg met de dierenarts heb ik Luna zelf niet laten testen.

Wij wonen op een boerderij en hebben ruimte en tijd om een nest groot te brengen. Pups groeien in huis op bij ons gezin (2 kinderen).

Dit wordt voor mij het derde nest. Met Romy heb ik 2 nestjes gefokt, beide met 8 pups. (beide met Friese Stabij). Een aantal pups hebben bij bokkers een fijn huis gevonden.

Luna is 24 april gedekt. De dag ervoor waren we ook bij de reu geweest maar toen lukte koppelen niet. 2 dagen erna had de reu geen interesse meer. Dus ik hoop dat het is gelukt. Afwachten maar. [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik begrijp prima dat niet iedereen op een kruising zit te wachten en het is ook niet mijn bedoeling een discussie te starten hier. Maar voor tips en meeleven lijkt het me gezellig om mee te doen hier.

Ik doe dit puur uit hobby en omdat ik het heel leuk vind.

Wat een bijzonder hondje is Luna... Je zou zo op het oog denken aan Border Collie invloed ver weg en dat zit er dan helemaal niet in.

Je ziet wel duidelijk de Heidewachtel invloed bij mama Romy en bij enkele van Luna haar zusjes/broertjes (die met de bruine hoofdjes) duidelijk de Heidewachtel en stabij invloed...

Denk dat je de Friese stabij, Heidewachtel, Toller comformatie het meest zal benadrukken met de combinatie Luna x Toller...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 11:54

DNA zou ik nog kunnen begrijpen als je vrijXvrij fokt, maar HD, ED, OCD, ECVO etc is allemaal hondafhankelijk. Kun je nog zo goed fokken, als je pech hebt, heb je geen goede heupen of ellebogen, of fok je een hond met een oogafwijking. Als de dierenarts dat gezegd heeft mag die ook wel even terug in de banken. := Maargoed, nu is het wel zo dat de meeste dierenartsen zelf niet fokken en daarin helemaal niet thuis zijn ook.

Ik begrijp deze keuze sowieso niet, waarom bewust kruisen met een kruising, dit is wat mij betreft ook geen verantwoordelijke fok. Een kruising betekend niet dat er ineens geen ziektes en aandoeningen meer zijn...

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:02

Klopt Kim, maar dan moet je dus wel weten of de ouders vrij zijn, en dat weet Juval dus niet, dus lijken dna testen me ook wel belangrijk

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:09

OCD valt onder ED toch?
(Ik weet weinig van testen lol, stabij test op CD, HD en ED)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:22

hier was ik dus al bang voor, de oordelen. Het is zoals het is, en nu ook weinig meer aan te doen.
Ik ben afgegaan op het advies van mijn dierenarts. Ik ben mij bewust van het risico, en van mijn wettelijke verplichtingen naar de toekomstige pup-kopers. Pups worden met contract en garantie verkocht, met alle benodigde entingen, ontwormingen, chips en registratie.
Eerst maar eens afwachten of ze überhaupt drachtig is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 12:31

juval schreef:
hier was ik dus al bang voor, de oordelen. Het is zoals het is, en nu ook weinig meer aan te doen.
Ik ben afgegaan op het advies van mijn dierenarts. Ik ben mij bewust van het risico, en van mijn wettelijke verplichtingen naar de toekomstige pup-kopers. Pups worden met contract en garantie verkocht, met alle benodigde entingen, ontwormingen, chips en registratie.
Eerst maar eens afwachten of ze überhaupt drachtig is.

Dat is wel te verwachten als je je meld met een kruising op een kruising, en niks getest... Dat heeft verder niks met een oordeel te maken, maar met feiten.

Over het algemeen zitten in de topic fokkers die zich inzetten voor het behoud en verbetering van een ras, dan is het logisch dat deze situatie niet met positief onthaal wordt ontvangen.

ChefsSpecial schreef:
Klopt Kim, maar dan moet je dus wel weten of de ouders vrij zijn, en dat weet Juval dus niet, dus lijken dna testen me ook wel belangrijk

Dan heb ik niet goed gelezen, dacht gelezen te hebben dat de moeder van deze hond wel getest was.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:42

Prima, dat is duidelijk. bedankt voor de informatie. Ik zal jullie verder niet meer lastig vallen met mijn (evt.) nestje :)
misschien maak ik tzt wel een eigen topic aan als ik nog vragen heb.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:44

juval schreef:
Prima, dat is duidelijk. bedankt voor de informatie. Ik zal jullie verder niet meer lastig vallen met mijn (evt.) nestje :)
misschien maak ik tzt wel een eigen topic aan als ik nog vragen heb.

Jammer.... Had ze graag gevolgd... -O-
Ik hoop dus op een eigen topic <3