Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:hoi, ik kom dit topic tegen. is het hier alleen voor professionele rashondenfokkers? of zijn hobby/kruisingfokkers ook welkom?
Mijn teefje is vorige week gedekt.
KimD schreef:juval schreef:hoi, ik kom dit topic tegen. is het hier alleen voor professionele rashondenfokkers? of zijn hobby/kruisingfokkers ook welkom?
Mijn teefje is vorige week gedekt.
Berichtje ook gemist!
Professioneel zeker niet, maar zoals de OP aangeeft heeft een rashond fokken wel de voorkeur. Sowieso hou ik persoonlijk niet van kruisingen, dat is geen geheim. In sommige gevallen zijn ze natuurlijk wel goedgekeurd en gebeurt dat bewust ter behoud van een ras, dat valt voor mij persoonlijk ook onder een doordachte kruising en voor behoud van de rashond.
Als je alles getest hebt bij reu & teef, en daarmee gezondheid en verantwoordelijkheid voorop stelt ben je wat mij betreft welkom, ook met een kruising, er is sowieso al veel informatie te vinden in dit topic en bij vragen zal iemand je vast kunnen helpen.
Als je nest na nest uit een teef stampt, of met Henk op de hoek een random nest doet, daar is wat mij betreft geen plaats voor in dit topic.
ChefsSpecial schreef:Eens met Kim en Kim.
Waarom besloten om de teef niet te testen Juval? (Erfelijke) aandoeningen zie je niet met het blote oog….
Ik vind het eerlijk gezegd best een wilde gok die je neemt, alleen al vanwege het niet testen.
juval schreef:[ Afbeelding ]
Dit is Luna, 3 jaar oud. Zij is de kruising. Haar moeder Romy heb ik ook. Luna heeft als vader een Friese Stabij. Romy heeft als ouders een Australian Shepherd x Heidewachtel.
[ Afbeelding ]
Luna heb ik laten dekken door een volledig goedgekeurde ras Toller. De keuze voor dit ras is vanwege de goede karaktereigenschapen, intelligentie, gezinshond, en ik hoop dat er ook nog wat jachtinstinct doorfokt. Ik ben bewust dat dit soort honden opvoeding nodig hebben (welke niet) en wel eigenwijs kunnen zijn.
In overleg met de dierenarts heb ik Luna zelf niet laten testen.
Wij wonen op een boerderij en hebben ruimte en tijd om een nest groot te brengen. Pups groeien in huis op bij ons gezin (2 kinderen).
Dit wordt voor mij het derde nest. Met Romy heb ik 2 nestjes gefokt, beide met 8 pups. (beide met Friese Stabij). Een aantal pups hebben bij bokkers een fijn huis gevonden.
Luna is 24 april gedekt. De dag ervoor waren we ook bij de reu geweest maar toen lukte koppelen niet. 2 dagen erna had de reu geen interesse meer. Dus ik hoop dat het is gelukt. Afwachten maar. [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik begrijp prima dat niet iedereen op een kruising zit te wachten en het is ook niet mijn bedoeling een discussie te starten hier. Maar voor tips en meeleven lijkt het me gezellig om mee te doen hier.
Ik doe dit puur uit hobby en omdat ik het heel leuk vind.
juval schreef:hier was ik dus al bang voor, de oordelen. Het is zoals het is, en nu ook weinig meer aan te doen.
Ik ben afgegaan op het advies van mijn dierenarts. Ik ben mij bewust van het risico, en van mijn wettelijke verplichtingen naar de toekomstige pup-kopers. Pups worden met contract en garantie verkocht, met alle benodigde entingen, ontwormingen, chips en registratie.
Eerst maar eens afwachten of ze überhaupt drachtig is.
ChefsSpecial schreef:Klopt Kim, maar dan moet je dus wel weten of de ouders vrij zijn, en dat weet Juval dus niet, dus lijken dna testen me ook wel belangrijk