Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:13

8nnemiek schreef:
Nachtlampje, wat een lieve foto en een prachtige kip! Welk ras is het? Ze is zo mooi getekend!

Ik heb nu een biologisch grof kippenmeel voor alle kippen. Had eerst opfokmeel maar daardoor kreeg mijn oudere kip een teveel aan eiwit binnen waardoor ze goed ziek is geworden.

Janne, ik heb me juist heel goed geïnformeerd hoor, zelfs nog bij een fokster van araucana's en ik lees toch echt overal dat de vochtigheid van dag 1 tot 17 hetzelfde moet blijven en aangepast moet worden naarmate de luchtkamer wel of niet groeit, en pas op dag 18 de vochtigheid verder verhogen. Op dag 7 en 14 moet geschouwd worden en eventueel de vochtigheid aangepast. Dus dat heb ik ook zo gedaan: op dag 13 heb ik, zoals geadviseerd werd op het kippenforum, de vochtigheid omlaag gezet.
Ik ga maar gewoon zo door als hoe de fokster van de araucana's me vertelde, dus ik houd ze nu nog even droog en daarna zet ik em op 75%. Dat lijkt bij andere fokkers goed te werken voor een prima uitkomst.

Ik ben wel benieuwd hoe andere bokkers dit doen. Hoe vochtig broeden jullie?

hoi annemiek,

ik heb de luchtvochtigheid ook altijd tussen de 50-60 procent in het begin en laat hem op de 18e dag omhoog gaan, ivm uitkomen. laat in ieder geval de broedmachine dicht!!!! laat je niet verleiden om de kuikens er eerder uit te halen voordat al je eitjes uitgekomen zijn, ze kunnen goed tot 48 uur in de broedmachine blijven.

Ik spray op de 18e dag altijd nog met zo´n gezichtspray, of hoe heet dat spul, water in een spuitbus voor verkoeling iets nevel in de broedmachine als ik marans of araucana heb. Hoop dat het goed gaat bij je !!

Leuke kip die cruesli, is een wyandotte of niet?

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 07:59

NenaC schreef:
8nnemiek schreef:
Leuke kip die cruesli, is een wyandotte of niet?

Dankjewel :) en nee, een Orpington!

8nnemiek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:18

De kwoot verkloot :))

Nenac, goed te lezen dat het bij jou ook altijd goed gaat met een vochtigheid tussen 50 en 60%, dat geeft toch weer wat hoop :D
En ik had inderdaad gelezen dat ze echt in de machine moeten opdrogen en 48 uur zonder eten kunnen, maar kan me voorstellen dat die verleiding heel groot is om ze meteen eruit te halen :))
Ook een goede tip om wat te sprayen voor de vochtigheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 05:14

Vanmorgen was het eerste eitje aangepikt :D Spannend! Vanavond liggen ze er 21 dagen in. Helaas moet ik werken vandaag, dus ben benieuwd of er vanmiddag als ik thuis kom al vorderingen zijn :D

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 09:14

Spannend!welke broedmachine heb je?
Zet je ze ook nog onder de lamp?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:50

Ik heb eerder in het topic ergens een linkje gezet naar de broedmachine. Een goedkoop ding, maar wel aangepast zodat ie beter isoleert en ik alles goed kan regelen.
Ik ga vanavond de bak klaar zetten waar ze de komende tijd in mogen opgroeien, en een warmtelamp heb ik ook inderdaad :j

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 20:33

Leuk topic :D

Wij hebben thuis sinds kort ook wat kippen, 5 brahma's.
Opgehaald toen ze 2 weken oud begin Februari en het zijn alweer hele dames :D

Ze zitten nu alweer even in hun buitenhok, als het pas gelegde gras en de plantjes die binnen enkele weken geplant worden en een beetje geworteld zijn mogen ze ook de tuin in.

Net opgehaald <3
Afbeelding
Net naar buiten verhuisd
Afbeelding
Alweer van een paar weken geleden, flink gegroeid :)
Afbeelding
Deel van de tuin met achterin hun hok
Afbeelding

Ze zijn nu bijna 3,5 maand oud en krijgen nog kuikenmeel (tot de zak op is) en Garvo Kuikenmix. Vanaf welke leeftijd kan ik legkorrel en kippengrit en maagkiezel gaan voeren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:16

Maagkiezel altijd, want dat is nodig voor het vermalen van voer. Legkorrel en grit als je het eerste ei vindt meestal zo rond 5 maanden oud zijn ze dan. Eerder grit geven kan, maar dan eten ze er nog niks van.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:51

Wauw wat een mooie tuin! Gaaf hoor die brahma's!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:51

Bedankt Tamary, dan ga ik maar eens een zak maagkiezel kopen :)
Dankjewel Nivada :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:41

Annemiek, hoe is het met je kippies afgelopen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 22:27

Mijn kuikens (Barnevelder en NHB) zijn nu bijna 6 weken oud en komen nu echt in de veren. Binnenkort mogen ze lekker buiten gaan spelen. Ik maak me alleen wel een klein beetje ongerust, want bij beide beginnen de kammetjes en lelietjes te groeien en wat te verkleuren. Het zal toch niet zo zijn dat ik toch twee haantjes blijk te hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:14

Lijken mij haantjes :( wel mooie!

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:24

Even een spoedje?!

Ik heb gisteren twee hennen opgehaald.

Nu blijkt 1 daarvan ziek :( ze geeft water over en is lusteloos. De dierenarts is om 9 uur open dus ik ben aan het wachten totdat ik er mee heen kan gaan met haar.
Ik heb haar apart gezet, lekker rustig. Echter heb ik de andere kip nu nog met mijn 'oude' dames samen buiten, en er wordt een hoop gekakeld. Kan ik beter mijn 2e nieuwe kip ook nog even apart zetten totdat zieke kip ook bij de rest kan?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:49

Ik zou die andere nieuwe ook apart houden, voor je weet wat ze onder de leden hebben. Straks steken ze je oude kippen aan!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:33

Mag ik me hier ook melden? Wij hebben sinds vorige week twee kippen. M'n vriend wou een gewone saaie leghen, de grijze dus :+ , ik wou een zijdehoen. Ze zitten samen met de cavia's in een grote ren met stal. Probleem blijkt nu te zijn dat de kippen bang zijn van de caafs en het hok niet in durven := , wat de caafs helemaal geweldig vinden en ze dan nog banger gaan maken. Er komt dus nog een constructie bij, helemaal onbereikbaar voor mn terror-cavia's. Afbeelding
De ren toen de caafs net verhuisd waren, die wasmand hoort daar niet haha.

Afbeelding
Afbeelding

Vriendlief probeert McNugget duidelijk te maken dat de compostbak best leuk is om in te scharrelen _O-

Afbeelding
Kipjes mogen overigens best wel wat aankomen in gewicht. Het principe 'groenvoer' kennen ze ook nog niet helemaal maar komt allemaal wel goed!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:42

Wat sneu nachtlampje. Hoe is het nu met je kip?

Wat een leuke ren hierboven. En dat ze bang zijn voor de cavia's :')

Ik hoop dit weekend ons hok met ren binnen te hebben. De uitloop er omheen moeten we nog afmaken voor de kippetjes komen. Kijk er nu al naar uit haha.

Heb ook kippen lopen bij mijn paarden. Beetje de buitenbeentjes van een grotere groep, begon met 1 en nu lopen er 3. En een ervan is helemaal tam al haha. Ze komen keihard aangerend als ik kom aanrijden :') lig elke keer weer in een deuk. Ze blijven dan de hele tijd hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:09

Mijn kip doet het gelukkig weer! Ik heb op aanraden van wat appelazijn in het water gedaan om de krop basischer te maken, maar het zal waarschijnlijk stress zijn geweest van de verhuizing icm lichtelijk broeds zijn. Ze is zo'n grappig klein propje.
Dit is haar, op de foto was ze net verontwaardigd weggehopt om Kip Nummer Één (Cruesli) te ontwijken:
Afbeelding

En de donkere blauwgezoomde is de andere hen die we hebben opgehaald:

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 16:12

Wat een schatje <3 gelukkig dat ze is opgeknapt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:38

:oo ik heb een broedse hen >;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:00

Mijn kale kip is naar mn oom verhuisd.
De plukkende kip (Poek) is overgebleven met de andere kip (Kroe).
Helaas krijgt kroe nu ook een plek in dr hals waar de veren zijn afgebroken. Hoop niet dat Kroe nu het volgende slachtoffer is geworden van Poek...
Als het erger wordt dan halen We ze uit elkaar en gaan ze beiden naar een ander huisje. Kroe naar mn oom en Poek naar de ouders van een vriendinnetje. Mn kippenhok heeft ook een nieuwe bestemming voor als de kippies gaan verhuizen. Die gaat naar de ouders van vriendinnetje, zij willen hem tzt graag hebben. Scheelt weer voor mij!

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:58

Afbeelding
Onze kippen hebben identiteitsproblemen.. ze zaten gescheiden van de konijnen maar gingen elke x bij ze zitten, schot hebben we nu maar weggehaald..
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:23

_O- eliana

MRI, wat een lastig proberen zeg!

Hier haal ik de broedse kip steeds van het nest. Overdag een paar keer apart gezet zodat ze het hok niet in kan maar ze blijft broeden.
Wat zou ik kunnen doen? Als ik haar er af haal gaat ze wel eten en drinken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:44

Zit ze op eieren?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:15

Ik haal de eieren er steeds onder uit. Zijn volgens mij de eieren van andere kippen die ze steelt :o
Ik heb ook geen haan, dus een paar laten uitbroeden lukt niet