Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:56

Hele weekend druk geweest met alle terra's, maar nu gelukkig weer klaar :')
Slakken / beestjes terra ziet er nu zo uit ( van 1.10 meter):
Afbeelding

Anoniem

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:01

Dit is mijn slakkenbak met nog een zooi pissenbedden. Ga alleen inrichting weer veranderen. En over op echte planten.

Komen ook nog rouwgekko's bij in. Maar jij hebt dus ook nog kevers en miljoenpoten?

Afbeelding

Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:06

Ik heb er inderdaad kevers en miljoenpoten bij. De kevers zijn dag actief, dus dan heb je overdag tenminste ook iets om naar te kijken.
Gekko's erbij lijkt me ook leuk, maar ben te bang dat hij de rest op gaat eten. Plus dat ik dan het hok minder makkelijk kan onderhouden.
En ach, heb gelukkig al een mooie gekko <3
Afbeelding

Anoniem

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:11

Die is mooi <3 wat voor soort is dat?

Heb inmiddels genoeg pissenbedden en rouwgekko's zijn gelukkig niet heel groot.

sandorra

Berichten: 4031
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:06

love_western schreef:
Die is mooi <3 wat voor soort is dat?

Heb inmiddels genoeg pissenbedden en rouwgekko's zijn gelukkig niet heel groot.



Phelsuma madagascariensis Oftewel madagascardaggekko

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:00

Ik ben druk bezig met de bak van mijn egelmans (bak is 200X50X50)
Doel bioactief en zo veel als lukt natuir getrouw.

Vind het wel lastig om daar een echt goed idee bij te krijgen.
Zuid afrika is groot en best divers, en de meeste fotos die ik kan vinden zijn close up (dus weinig omgeving te zien.)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:59

Wat een mooie terra's weer hierboven!! <3

Bij mij komen de twijfels weer hoor. :') Ik had een video van mijn haakneusslang op YT gezet en nu reageert iemand daar dus constant op. :+ Vermoedelijk uit Amerika (aan de manier waarop hij/zij de slang zou huisvestingen).
Over dat ik shreds of Aspen in het terra zou moeten leggen in plaats van zand. Want het zand zou in zijn neus terecht kunnen komen en op de muis. Nu oké, ik voer hem niet in zijn terra dus dat is al geen probleem, neus kan ik nog begrijpen maar ik weet niet of dat klopt of per se zo'n gevaar is?

En het volgende punt, ik zei dus dat ik Aspen niet vertrouw omdat ik een warmtelamp heb, en het me toch iets lijkt wat in brand zou kunnen vliegen. Zegt ie natuurlijk 'neem een warmtemat en een thermostaat', heb ik ook. :') Alleen geeft een warmtemat echt niet genoeg warmte af, aangezien mijn kamer soms een vriesvak is. :+

Het irriteert me dat ik mezelf dit zo fel aantrek.. _O- Het frustreert me ook wel dat ik nu de hele tijd 'advies' krijg terwijl het niet echt nodig is. Alleen zand in de neus dus, is het een risico?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:21

Persoonlijk vraag ik me af hoe het kan dat een dier in de natuur in/op zand prima leeft dit in een terra ineens niet meer kan... maar he wie ben ik :+ O:)

Lestrange01

Berichten: 2831
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:12

Het schijnt zo te zijn dat het zand dat gebruikt wordt in terraria anders is dan echt zand. Dat meer bij elkaar klontert dan echt zand en daarom is het gevaarlijker. Aspen heb ik juist van gehoord dat het slecht is voor de luchtwegen omdat het stoffig is of voor irritatie zorgt van de longen (dit weet ik niet zeker).

Maar het is inderdaad wel typisch dat er gezegd wordt dat je maar een warmte mat moet gebruiken, die hoor ik namelijk ook ontzettend vaak :+ blijkbaar denken mensen dat het of overal altijd warm is, of dat iedereen de ruimte en het geld heeft om een aparte ruimte te hebben voor hun reptielen en om de kamer altijd warm te houden

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:29

Dat vroeg ik me ook af cherll0. :+ Al leven haakneuzen niet altijd in het zand in het wild, of alleszins misschien niet het woestijnzand dat ik heb op dit moment. Het vreemde is dat je ze op foto’s in het wild vaak tussen de struiken ziet op plaatsen waar het vochtig lijkt maar dat hebben ze net niet nodig? En andere keren zie je ze weer eerder op grindachtig zand. Echt foto’s vinden van hun in het wild is niet zo simpel. :’) Ze kunnen zich volgens mij nog wel redelijk aanpassen aan de ondergrond, zolang het niet te vochtig is. (En ik zie net wel een paar foto’s met woestijnzand)

Maarja, ik vertelde dan ook dat hij zich onder zijn drinkbank ingraaft, en het zand daar wat harder is dus zijn ‘holletje’ niet invalt. (Omdat hij er zo over bezig was dat Aspen beter is om holletjes te maken) Krijg ik terug ‘Ja dat is omdat het daar niet invalt dat hij daar gaat liggen, daarom heb je blablabla nodig..’
of... het is gewoon iets koeler onder zijn drinkbank en hij graaft zich gewoon graag onder? _O-

Maar zal inderdaad het cultuurverschil zijn... Die warmtematten zijn wel typisch en volgens mij houden velen van hun hun haakneusslang echt nooit warm genoeg, want zo fel verwarmen die matten het terra niet eens.. := Achja... Velen van hun houden hun slang dan ook gewoon in van die plastieke bakken, als je kweekt kan ik het nog begrijpen, maar wat heb je aan een slang in een plastieke bak. :+
Vond het gewoon vervelend dat ik dan wel ‘Yeah watch more care videos about Hognose snakes or you can always ask me if you have questions..’
LIKE BITCH IK HEB ME ECHT WEL INGELEZEN. Ugh. :’)

Mijn slang staat ook op mijn kot dus veel plaats is er niet.. :p Arme beest moet het maar met zijn warmtelamp overleven..xd
Maar van het klonteren, hoe is dat gevaarlijk? Ik vind het net heel handig om zijn keutels er zo uit te halen, verder blijft het vrij ‘effen’. Tenzij hij door zijn water kruipt en dan terug onder de waterbak, dan blijf je wel de openingen zien van de ‘doorgangen’, is nog wel cute en hij lijkt er gebruik van te maken.xd
Aspen lijkt me dan ook weer moeilijk om keutels op te ruimen.. (En kunnen die stokjes niet in zijn oog prikken..? Hij is nogal lomp soms)

Lestrange01

Berichten: 2831
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:49

Het is gevaarlijk doordat een slang het niet kan "verwerken". Het zand wordt dus niet netjes uitgepoept maar blijft in de darmen achter. Uiteindelijk gaat de slang dood omdat hij verstopt zit. Dit schijnt dus zeker met het neppe zand echt een risico te zijn

Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:27

Mijn zus heeft haar haakneus op Corbo zitten, en dat bevalt erg goed.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 07:09

Lestrange01 schreef:
Het is gevaarlijk doordat een slang het niet kan "verwerken". Het zand wordt dus niet netjes uitgepoept maar blijft in de darmen achter. Uiteindelijk gaat de slang dood omdat hij verstopt zit. Dit schijnt dus zeker met het neppe zand echt een risico te zijn

Maar de slang eet toch geen zand op..? Ik voer hem alleszins niet in zijn terra. Of krijgen ze het ook binnen als ze de omgeving aan het verkennen zijn en het aan hun tong blijft plakken? (Voor zover ik gezien heb blijft er nooit iets aan zijn tong plakken tho xp)

Corbo is ook nog wel een optie, bedankt.:p

VenoSnorlax

Berichten: 4529
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:11

Zoiets las ik ook over gekko's, heb er nu nog zand in zitten maar over 2 weken moet dat eruit en ga ik ook op zoek naar een andere bodembedekking

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:05

Maar gekko’s voer je natuurlijk ook in je terra dus dat maakt het al iets anders... Lijkt me voor dieren die je in het terra eten geeft idd wel iets gevaarlijker.

Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:25

Je hebt speciaal calcium zand dat wel schijnt te verteren.

VenoSnorlax

Berichten: 4529
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:19

Woont r iemand in de buurt van den haag die wel een bakje middel dubia’s kan gebruiken? De gekko eet t niet en wachten tot ze dood zijn en weggooien vind ik zonde

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:09

Ausi flappetak
Afbeelding
Wat is het stil hier :o

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:15

Gaaf! Ja jammer dat het zo stil is... Alle beestjes en baasjes in winterslaap waarschijnlijk :=

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:22

Ik ben er wel regelmatig, maar om nou in mijn eentje te praten :')

lor1_1984

Berichten: 12114
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 01:17

Ik heb geen ongewone huisdieren meer, tenzij je die goudvis (nee geen sluierstaart!) met telescoopogen meetelt. :+

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:36

Die zijn wel heel leuk net als leeuwenkopjes :=

lor1_1984

Berichten: 12114
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:09

Sluierstaarten met telescoopogen heb ik ook, maar deze jongen is een gewone goudvis met telescoopogen:
Afbeelding

Goudvissen zijn geweldig idd, maar de meeste zijn niet heel bijzonder meer. :)

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:15

Is het een mix of gen afwijking ?
Ik heb een goudvis met dergelijke ogen eigelijk nooit gezien.

lor1_1984

Berichten: 12114
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:30

Het is een recessieve mutatie, het kan dus al tig generaties eerder zijn ontstaan maar nu tot uiting komen omdat er toevallig in beide ouderdieren deze mutatie zit.
Foutje vd natuur zegmaar.
In Japan wordt er overigens bewust mee gekweekt net zoals we hier de telescoopoog sluierstaarten hebben, hier in Nederland worden dergelijke vissen normaal gecullt maar deze is er wsl tussendoor geglipt. :)