'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:41

Diablo schreef:
Nikass schreef:
Ik denk dat deze hond wel te stoppen was geweest zonder kogel. Deze hond was ook niet uit op vechten en doden, maar wilde het huilen van de baby stoppen, op een hondse manier.
Ik zou zo'n hond dus zeker niet afmaken.

Net als dat een Stafford of pitbull andere honden wil uitschakelen, op een - voor hem- hondse manier. Dat kun je gewoon niet in de maatschappij hebben.
Buiten dat, als een hond van mij een kind van mij doodt, zou ik er niet mee willen en kunnen leven dat deze hond niet wordt in geslapen.

Nee sorry dat is iets anders.
De husky wilde het kind niet uitschakelen. De husky reageerde vanuit moederinstinct ophef geluid.
Ik ken dit van mijn eigen Husky mix die hier ook erg gevoelig voor was.
De hond hoort niet in de babykamer.

Als jij willekeurig welke lieve hond dan ook met een baby alleen laat in een kamer zullen heel wat baby's het onbedoeld niet overleven. Dat maakt die honden niet vals of gevaarlijk an sich.

Anoniem

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:44

Dan ben ik benieuwd hoe ze dat op willen gaan lossen... Ik pas nu op de honden van familie en 1 daar van draagt een muilkorf, en de ander kijkt niet naar andere honden om. En toch had ik ze beide aan het grommen omdat er 2 mensen kwamen met teckels die ze niet onder controle hadden op het veld. Ik kon weglopen (met mijn honden) wat ik wilde maar die teckels zouden voor hun part nog mee 't huis in lopen... En dan krijgen mijn honden de schuld als ze uithalen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:45

kimmie261 schreef:
nogmaals er komen echt geen labradors en colies op de lijst,zelfs de husky's komen weg met baby's doden..

Hier, in Spanje, daarom simpelweg alle honden boven 20 kilo een muilkorf op straat. Ja, ook GoldenRetrievers en Labradors.

Is heel redelijk en beter dan verbieden, heeft maatschappelijk draagvlak en is bovendien makkelijk te handhaven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-17 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven hoofdletter gebruik aangepast

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:46

Danique schreef:
Dan ben ik benieuwd hoe ze dat op willen gaan lossen... Ik pas nu op de honden van familie en 1 daar van draagt een muilkorf, en de ander kijkt niet naar andere honden om. En toch had ik ze beide aan het grommen omdat er 2 mensen kwamen met teckels die ze niet onder controle hadden op het veld. Ik kon weglopen (met mijn honden) wat ik wilde maar die teckels zouden voor hun part nog mee 't huis in lopen... En dan krijgen mijn honden de schuld als ze uithalen?

Het gaat niet om uithalen. Het gaat er om dat ze meteen verscheurd worden. Doen jouw honden dat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:48

Wat is uithalen. verscheuren of een snep?

Ik loop met mijn herder in het bos en er staan 15 border collies om hem heen die hem totaal insluiten. En niet luisteren naar de baas.
De een snuft aan zijn gat, de ander zit bij zijn neus.
Toch bijt hij niet.
Had hij een keer om zich heen gehapt had ik het kunnen begrijpen.
Maar dat geeft geen schade.
Had hij vol er in gevlogen was ik toch minder blij geweest.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:53

Je kunt wel van een hoop incidenten zeggen dat die prima verklaarbaar normaal hondengedrag zijn, maar dat maakt de incidenten nog niet acceptabel.
Honden die dergelijk normaal gedrag vertonen zouden dat nooit zo mogen kunnen doen dat dat schade oplevert. De roedel beschermen is heel normaal, maar zodra een hond daardoor willekeurige te dichtbij passerende voorbijgangers gaat grijpen, hoort deze niet ongemuilkorfd op straat.

Ofwel voorkomt een baas dat ongewenst (maar natuurlijk) gedrag wordt vertoond door opvoeding en opletten, ofwel voorkomt diegene dat als dergelijk gedrag toch vertoond wordt, dit schade oplevert voor de omgeving.
Bij honden waarbij de kans groter is dat ze ondanks maatregelen toch schade veroorzaken (honden die zwaarder/sterker zijn dan een baasje kan houden bijvoorbeeld) zouden hele strenge voorwaarden moeten worden opgelegd, áls je ze al in de openbare ruimte zou moeten willen.

Buiten het normale hondengedrag heb je ook nog abnormaal gedrag (uit het niets een mens of andere hond aanvliegen met het doel deze te doden). Honden die dit gedrag vertonen zou je überhaupt niet moeten houden. Concreet betekent dit dat honden die dit hebben gedaan direct ingeslapen dienen te worden en dat honden van rassen of afstammingen waarvan bekend is dat ze bovengemiddeld vaak 'een steekje los hebben', niet meer gehouden zouden moeten worden. Het heeft namelijk weinig zin om bij iedere pitbullachtige te gaan afwachten of dit dan toevallig die ene goedzak is zonder los steekje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:56

Diablo schreef:
_San87_ schreef:
Het punt is dat, ondanks dat het houden van risico-rassen ontmoedigd wordt, de bijtincidenten in Duitsland zijn toegenomen door met name herdershonden en kruising herdershonden.

En als je verder leest, zie je dat dat komt doordat die honden verreweg het meest gehouden worden (want door de lijst minder 'gevaarlijke' honden) en dat ze in de meeste gevallen bijten door verkeerde omgang met de dieren en onwetendheid van de mensen.

Klopt. Maar is dat niet in 99% van de gevallen zo?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:05

Danique schreef:

Als jouw honden naar een opdringerige kleine hond zodanig zouden uitvallen waardoor de teckel levensbedreigend gewond zou raken dan moet je ze (beide) muilkorven. Ik zie dat je ene hond dat al heeft, als je bang bent dat je andere hond dat ook zou doen dan heeft hij er ook één nodig.

Mijn herder formaat hond zal nooit een opdringerige kleine hond op zo'n manier bijten dat hij gewond raakt. Hij gromt ze weg, en als ze dan nog niet weg gaan dan gaat hij ze zelf de hele tijd uit de weg en snauwt en blaft boos naar ze. Maar bijten/doorbijten zal hij nooit doen. Zelfs niet als ze mee naar binnen zouden lopen in zijn territorium.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:06

_San87_ schreef:

Dat denk ik wel. Met dit verschil dat bepaalde rassen veel meer schade aanrichten en dat kun je gewoon niet hebben.
Maar ik ben voor een muilkorfplicht voor alle honden hoor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:10

Gewoon alles aanlijnen. In belgie zijn geen losloop plekken alles hoort aangelijnd.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:14

keona schreef:
Gewoon alles aanlijnen. In belgie zijn geen losloop plekken alles hoort aangelijnd.

Dan krijg je ook gevaarlijke situaties.. Als mijn hond nooit los mag lopen (en andere honden ook) dan worden die beesten extreem opgefokt (én ongelukkig) omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Als er dan een keer één ontsnapt dan kan je nog wel eens een groot probleem krijgen.

Ik ben desnoods voor het muilkorven van alle honden, dan ik mijn hond tenminste lekker rustig los laten lopen zonder bang te hoeven zijn dat hij verscheurd wordt door een valse vechthond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:14

Diablo schreef:
_San87_ schreef:

Dat denk ik wel. Met dit verschil dat bepaalde rassen veel meer schade aanrichten en dat kun je gewoon niet hebben.
Maar ik ben voor een muilkorfplicht voor alle honden hoor.

Uiteraard. Ik bedoel enkel te zeggen dat ondanks dat risicohonden in Duitsland blijkbaar nauwelijks worden gehouden, bijtincidenten dus wel toenemen.

Muilkorfplicht... Ik weet het niet. En dit is echt mijn hondenhart, maar ik zou het hartverscheurend vinden wanneer ik mijn Weim zou moeten muilkorfen :o . Gevoelsmatig past dat gewoon totaal niet bij zijn karakter.

keona schreef:

Dat vind ik oprecht sneu voor de honden. Als ik zie hoe mijn mannen (en andere honden!) genieten van los rondrennen op het strand, spelend in het zand en de golven... Nee, zou het echt doodzonde vinden als dat zou wegvallen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-17 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:16

_San87_ schreef:
Muilkorfplicht... Ik weet het niet. En dit is echt mijn hondenhart, maar ik zou het hartverscheurend vinden wanneer ik mijn Weim zou moeten muilkorfen :o . Gevoelsmatig past dat gewoon totaal niet bij zijn karakter.

Ja dat heb ik bij mijn hond ook. Sulletje en allemansvriend eerste klas. Maar als hiermee het probleem opgelost kan worden en mijn hond weer veilig los kan dan heb ik het er wel voor over. Ze kunnen moeilijk iedere hond individueel bekijken of hij wel of niet een muilkorf om moet.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:17

loslopende honden een muilkorf om en anders aanlijnen vind ik een goed idee. zo hoeft je hond geen muilkorf om, maar dan moet je hem wel vasthouden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:17

Marloez schreef:
_San87_ schreef:

Ja dat heb ik bij mijn hond ook. Sulletje en allemansvriend eerste klas. Maar als hiermee het probleem opgelost kan worden en mijn hond weer veilig los kan dan heb ik het er wel voor over. Ze kunnen moeilijk iedere hond individueel bekijken of hij wel of niet een muilkorf om moet.
Fair enough :j.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:18

Maar als het er een is aan de lijn die meteen een andere hond die in de buurt komt dan dodelijk verwond heb je er nog niks aan.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:19

StonedRomy schreef:
loslopende honden een muilkorf om en anders aanlijnen vind ik een goed idee. zo hoeft je hond geen muilkorf om, maar dan moet je hem wel vasthouden.

Alleen heb je dan nog wel het probleem van aangelijnde valse honden in losloop gebieden. Als mijn hond daar super vrolijk heen rent om te begroeten hangt ie zo in de kaken van zo'n hond. En in zo'n gebied kan je je hond niet altijd voor zijn als er veel bosjes zijn en een ander passeert met zo'n aangelijnde hond opeens om de hoek.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:21

bruintje123 schreef:
Maar als het er een is aan de lijn die meteen een andere hond die in de buurt komt dan dodelijk verwond heb je er nog niks aan.

Dan is aanlijnen alleen dus niet voldoende, en moet je eerder gaan denken aan aanlijnen + muilkorven of zorgen dat de hond niet van eigen terrein af kan komen of toch echt een spuitje.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:22

Marloez schreef:
StonedRomy schreef:

Alleen heb je dan nog wel het probleem van aangelijnde valse honden in losloop gebieden. Als mijn hond daar super vrolijk heen rent om te begroeten hangt ie zo in de kaken van zo'n hond. En in zo'n gebied kan je je hond niet altijd voor zijn als er veel bosjes zijn en een ander passeert met zo'n aangelijnde hond opeens om de hoek.

gewoon in een losloopgebied ALLE honden muilkorven. snap niet dat mensen met een hond aan de lijn en zonder muilkorf naar een losloopgebied gaan. die van mij loopt dan altijd met een muilkorf om, want ik wil het haar wel aanleren om het aan te kunnen... het moet dan wel veilig blijven voor mij, mijn hond en andere honden en eigenaren.

overigens heeft Nippon Inu een brief geschreven waarin ze verzoeken om eerst een goed onderzoek te starten naar welke hondenrassen ernstige bijtincidenten veroorzaken, waar deze zijn aangeschaft en of dit kruisingen waren. Dus vanuit de japanse wereld komt eigenlijk het verzoek om broodfok en marktplaats pups af te straffen. Zo heb je al meer controle over waar de hond terecht komt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:24

beert schreef:
Waarom leest niemand dat advies? Zou zoveel schelen in je mening geven.

Het gaat om erstige verwondingen of de dood van een mens of hond. Een teckel die in een vinger bijt, is dus totaal niet relevant.

Verder wordt er in het advies voorlichting genoemd naar ouders etc en er wordt gesproken over een houdverbod voor eigenaren die twee keer de fout in gaan. Schapen zijn geen partij in dit advies, omdat het alleen gaat om bijtincidenten bij mensen en andere honden.

Maar het blijft een advies en is de vraag wat overgenomen wordt. Gemeenten mogen ook zelf beleid maken, dus het kan zelfs zijn dat die honden in sommige gebieden (bijv centrum Rotterdam) helemaal niet meer mogen komen. In de bijlage van het advies is het beleid van Assen en Rotterdam ook te vinden.

In teckel die in een kind in zijn gezicht bijt, is opeens wel weer relevant.

Maar goed, het is maar goed dat we een regering kiezen, want wij zouden er nooit uitkomen :+
Teveel meningen, teveel invullingen.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 26-02-17 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:25

oomens schreef:
Dan is aanlijnen alleen dus niet voldoende, en moet je eerder gaan denken aan aanlijnen + muilkorven of zorgen dat de hond niet van eigen terrein af kan komen of toch echt een spuitje.

Meest redelijke oplossing inderdaad alleen ontkennen dit soort hondenbaasjes vaak dat hun hond vals is. := Ook al valt hij regelmatig andere honden aan, hun schatje doet niets. Ze zijn alleen sentimenteel naar hun eigen hond en denken niet aan alle getraumatiseerde medemensen die hun hond hebben zien hangen in de kaken van hun hond die oh zo lief is want thuis slaapt ie immers samen met hun kind van 3 in de hondenmand. :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:27

En bijvoorbeeld 3 zones. 1 zone ( bebouwde kom etc ) waar iedere hond altijd aangelijnd moet zijn. 1 zone ( bossen ) waar de honden los mogen met muilkorf en dan 1 zone waar iedere hond een muilkorf om moet ( stadscentrums of losloopweides waar veel honden samen komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

StonedRomy schreef:

Voor hondagressieve honden zou ik dan voor verplicht muilkorfen opteren. Mocht de hond dan losschieten dan is de schade minimaal.

Gisteren was ik met mijn honden aan het wandelen op het strand (losloopgebied deze tijd van het jaar!!) in de verte zag ik een vrouw met een jonge herder aankomen, de herder liep aan de lijn. Nu vertrouw ik herders sowieso niet, dus ik heb mijn honden bij me geroepen en aangelijnd en ben op 20 meter de vrouw met haar herder gepasseerd, mijn grote hond afleidend met een snoepje, want meneer herder ging dus volledig uit zijn plaat. Gelukkig kon de eigenaresse hem houden, maar hij is tot op 100 meter verderop doorgegaan met blaffen en proberen bij mijn honden te komen. Ik wil niet weten wat er gebeurd was als de hond los had gelopen tbh :\...

Marloez

StonedRomy schreef:
En bijvoorbeeld 3 zones. 1 zone ( bebouwde kom etc ) waar iedere hond altijd aangelijnd moet zijn. 1 zone ( bossen ) waar de honden los mogen met muilkorf en dan 1 zone waar iedere hond een muilkorf om moet ( stadscentrums of losloopweides waar veel honden samen komen.

Zoiets zou wel een goede oplossing zijn inderdaad! :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:44

StonedRomy schreef:
overigens heeft Nippon Inu een brief geschreven waarin ze verzoeken om eerst een goed onderzoek te starten naar welke hondenrassen ernstige bijtincidenten veroorzaken, waar deze zijn aangeschaft en of dit kruisingen waren. Dus vanuit de japanse wereld komt eigenlijk het verzoek om broodfok en marktplaats pups af te straffen. Zo heb je al meer controle over waar de hond terecht komt.

Goh, wat vreemd. Een rasvereniging die voorstelt om gelijk maar eens alles wat niet via die rasvereniging gaat aan banden te leggen. Gelukkig hebben ze daar zelf totaaaal geen belang bij wanneer dat zou gebeuren.

Misschien zou je het zelfs eens de andere kant op moeten zien en van die hele rasverenigingen en gesloten inteeltstamboeken af. Gewoon heel simpel. Is er met een hond iets mis (qua gezondheid of gedrag)? Dan niet mee fokken (evt. wel verplicht steriliseren). Niet binnen een ras en ook geen nestjes erbuitenom.

Uiteindelijk is het enige criterium of een hond geschikt is voor wat hij moet doen. In Nederland is dat meestal in de eerste plaats een sociale huishond zijn. Eventueel aangevuld met wat een baasje nog aan sportambities met het beestje heeft.
Voor dat doel is het echt niet nodig om een strak gesloten rasstamboek bij te houden.
Voor meer specifieke gebruiksdoelen zou je eventueel kunnen gaan selecteren (moet schapen kunnen drijven, wild kunnen opjagen/aanwijzen/ophalen, moet buitengewoon goed kunnen spoorzoeken/bagagesnuffelen, etc.) en dan kan het zin hebben om binnen een beperkter stukje genenpool te gaan kijken. Voor de overgrote meerderheid zou het geen slecht idee zijn om gewoon te 'vuilnisbakken' en puur naar gezondheid- en gedragscriteria te kijken bij het bepalen of en waarmee gefokt gaat worden.