Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:46

Onlangs bij mijn moeder toch een kat aangelopen die met haar pootje door het bandje zat, blijkbaar al enkele dagen want er was al een fikse zwerende wond in de nek ontstaan. Eigenaars waren blijkbaar op vakantie en de buren vulden het eten aan maar keken er blijkbaar niet goed naar. Gelukkig dat ze bij ons in de schuur kwam slapen dat we het gezien hebben. Eigenaars waren trouwens wel dankbaar en kat brengt nog regelmatig een bezoekje :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:53

Chippen is ook geen garantie dat deze ook daadwerkelijk word uitgelezen als hij/zij gevonden word.
Iets wat wel zou moeten gebeuren maar in praktijk niet altijd word gedaan helaas.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:23

Vjestagirl schreef:
tita schreef:
Echter als de TS de kat NAAR ASIEL had gebracht was de kat weer bij de huidige eigenaren geweest
Het asiel ZOEKT VERDER DAN STRAAL VAN 10km....
Dus kosten claimen is niet relevant want de TS ging de kat als eigen beschouwen

Asiels zoeken helemaal niets. Ze melden een dier aan op amivedi en hun eigen site en dat is het.

Mijn ervaring is daarin dus heel anders. Het asiel hier zoekt wel degelijk en meld het dier daarnaast op verschillende sites. Neemt ook contact op met dierenartsen in de omgeving of het dier daar bekend is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:48

Er stond een link in dit topic om je chip op naam te zetten. Nu heb ik al 2 keer alles doorgebladerd maar kan het niet terugvinden. Weet iemand op welke pagina dit stond? Dank!!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:53

kiki1976 schreef:
Chippen is ook geen garantie dat deze ook daadwerkelijk word uitgelezen als hij/zij gevonden word.
Iets wat wel zou moeten gebeuren maar in praktijk niet altijd word gedaan helaas.

Niet chippen is wel de garantie dat hij helemaal niet uitgelezen kan worden.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:54

youaremystar schreef:
Even offtopic maar misschien wel handige info.

Als je een beest vind met chip, of de chip van jou beestje is niet goed geregistreerd, hier kan je de eigenaar vinden of veranderen dat jij de eigenaar bent.

http://www.chipnummer.nl

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:21

Ik chip mijn katten wel, ik heb er 3 waarvan 2 binnen/renkatten en 1 buitenkat die niet aan de wandel gaat. 3 jaar terug is mijn grote lieveling platgereden en wat was ik blij toen de dierenambulance belde dat ze haar hadden gevonden. Chip uitgelezen en ik kon adscheid nemen en het afsluiten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:51

Het asiel hier deed niet veel. Ze gaven het advies de kat aan te nmelden op amivedi en ze zouden het melden als ze hem binnenkregen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 10:53

420BlazeIt schreef:
Mensen praten hier over katten alsof het bezittingen zijn :+

Wij hebben 500 euro voor onze kat betaald, dus ik zíe hem niet alleen als ons bezit, hij ís ook nog eens ons bezit.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 12:05

Ik ben weer terug van vakantie en zit nu even achter mijn laptop, dus kan ik even wat makkelijker reageren.

Mijn ervaring met asielen is dat ze niet opzoek gaan.
Mijn andere kat is in eerste instantie een stalkat geweest. Tot hij verdween.
Ik heb hem aangemeld bij de amivedi en verschillende asielen gebeld en het is dat ik hem zelf wat later zag staan dat ik dus wist waar hij zat. Zo heb ik hem op kunnen halen.

De poes waar het hier over gaat was al een week bij het depot waar ik toen voor liep. De loods lieten we maar open op een kier, omdat ze vrij mager was en steeds voor de deur bleef liggen. Deze week is ze toen door de leiding gevende aangemeld bij het asiel en de amivedi en na die week moest helaas de deur weer gesloten worden dus zou ze naar het asiel gebracht worden.

Ik heb toen gezegd dat ik haar zolang in huis zou nemen en heb op mijn beurt haar nogmaals aangemeld en op facebook rond laten gaan. Ik heb haar wel dezelfde dag dat ik haar in huis nam laten chippen enten, ontwormen, ontvlooien en nakijken. Dit kostte mij al 100 € maar nam ik voor lief ookal zouden de eigenaren op komen dagen.

Ik dacht dan is ze in ieder geval geënt en gechipt ook voor mijn kat.

Ik heb een half jaar lang geroepen dat ik hoopte dat de eigenaar nog langs zou komen en de eerste 2 maanden bijna dagelijks amivedi afgezocht.

Door haar karakter in het begin ( geloof mij, ze was niet zo lief ) en het niet chippen bedacht ik mij na dat half jaar dat de "eigenaren" haar misschien zelfs wel niet meer wilde.

Pas toen heb ik eigenlijk gezegd dat ze van mij was ( of dit zou wettelijk gezien correct is of niet )

Een kennis van mij is beheerder van een asiel en ik heb aan haar nagevraagd door vele reacties over het vragen van geld, wat het nou kost voor een eigenaar per dag dat een dier daar zit.

Voor kleine dieren als in knaagdieren etc is dit € 2,50 per dag.

Stel ik zou een opvang zijn en de kat dus zolang verzorgt hebben en die prijs aanhouden zou dit nu neerkomen op € 1747,50 euro .

Voor de mensen die nu denken dat ik dat ga doen, dat bedoel ik er niet mee

Ik heb de mensen niet willen bellen met het idee: "ik maak slapende honden wakker en jullie krijgen je kat toch lekker niet terug"

Ik heb gebeld, omdat IK als eigenaar van dieren dat graag zou willen als ik in die situatie zou zitten.

Beide katten zijn binnen katten, toch worden ze bij mij gechipt mocht er eens een ontsnappen.

Ik laat die mensen zeker langskomen en ga met ze in gesprek, maar zomaar meegeven doe ik nog steeds niet.
Mede dankzij sommige reacties hier.

Ik denk dat ik ze morgen een berichtje zal gaan sturen om wat af te spreken. Vandaag niet omdat ik nu ik net pas thuis ben gehoord heb dat mijn opa niet goed gaat dus ik daarheen moet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:10

Storm schreef:
Er stond een link in dit topic om je chip op naam te zetten. Nu heb ik al 2 keer alles doorgebladerd maar kan het niet terugvinden. Weet iemand op welke pagina dit stond? Dank!!

Dat kan bij de Virbac Backhomeclub:
https://www.backhomeclub.nl/
Of bij bijv de NDG of een andere databank, al kosten de meeste geld en is de backhomeclub gratis (onlangs nog een kat bij ingeschreven).
Als de kat dan gevonden wordt en ze zoeken op het chipnummer dan komt deze registratie ook omhoog bij chipnummer.nl. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:12

Ik vind dat je echt heel goed doet TS!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:12

Knappe insteek al vind ik wel dat je de oude eigenaren te veel keuzevrijheid wil geven :-)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 13:14

Riel schreef:
Knappe insteek al vind ik wel dat je de oude eigenaren te veel keuzevrijheid wil geven :-)

Of het echt keuze vrijheid is weet ik niet, ik heb wat vragen voor ze en wil het ze niet ontnemen om langs te komen. Mochten ze met een kattenmand aankomen, komen ze al niet eens binnen. Dat zou dan namelijk niet de afspraak zijn.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:47

lor1_1984 schreef:
Storm schreef:

Dat kan bij de Virbac Backhomeclub:
https://www.backhomeclub.nl/
Of bij bijv de NDG of een andere databank, al kosten de meeste geld en is de backhomeclub gratis (onlangs nog een kat bij ingeschreven).
Als de kat dan gevonden wordt en ze zoeken op het chipnummer dan komt deze registratie ook omhoog bij chipnummer.nl. :)

Ik zou eerst via www.chipnummer.nl kijken of hij al geregistreerd is, er zijn namelijk meerdere databanken en zoja bij die databank nieuwe gegevens doorgeven. Zo niet, kun je zelf een databank uitzoeken om je dier te registreren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:47

Waarom stel je niet gewoon het belang van de kat voorop?!
Die heeft het nu goed. Jij gaat haar hele leven zomaar overhoop gooien, zonder dat daartoe een goede reden voor is. Ze hoeft niet weg en jij wil haar niet kwijt. Achteraf gezien en ook gezien de reactie van de oude eigenaren (dat ze nog jong genoeg is om te verhuizen) ben je nu in de lastige situatie gekomen dat zij de kat waarschijnlijk terug willen.
Jij niet blij, kat niet blij ... Dus al met al heeft het zo niet veel goeds opgeleverd. Ik zou duidelijk zijn en duidelijk tegen hen zeggen: kat blijft bij jou, ze mogen een keer langskomen om te kijken en klaar.
Klinkt hard, maar zo schep je wel duidelijkheid en rust voor iedereen, inclusief poes! :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:57

Wat een lastige situatie zeg! Ik vind het heel goed van je dat je gewoon contact hebt opgenomen. Dat was zeker het juiste om te doen. Hopelijk gaat de oude eigenaar nu ook het juiste doen en laten ze de kat gewoon bij jou. Katten kiezen zelf hun baasje, ze is duidelijk happy bij jou en je zorgt goed voor de kat. Ik zou het vreemd vinden als ze haar weer terug willen. Als je echt om een dier geeft dan handel je in het belang van het dier. En dat is dus zo min mogelijk veranderingen.

Heel veel sterkte in ieder geval! Ik hoop voor je dat ze de kat bij je laat als ze haar weer heeft gezien bij jou thuis en ziet dat het zo goed is en dat de kat waarschijnlijk niet eens zoveel van haar wil weten. En gaan ze wel moeilijk doen en willen ze de kat terug, dan zou ik daar niet mee akkoord gaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:01

XxDiandraxX schreef:
Ik zou eerst via http://www.chipnummer.nl kijken of hij al geregistreerd is, er zijn namelijk meerdere databanken en zoja bij die databank nieuwe gegevens doorgeven. Zo niet, kun je zelf een databank uitzoeken om je dier te registreren.

Uiteraard, maar ik ging er vanuit dat de kat van Storm gewoon van haar is maar dat de registratie nooit is bijgehouden oid. :)

Ikzelf hou de registratie trouwens heel strikt bij, dat heeft er ook voor gezorgd dat ik gelijk een mail kreeg (had mijn telefoonnummer per ongeluk afgeschermd op de backhomeclub :o) toen mijn kat buiten bleek te lopen (achter me langs geglipt denk ik, ze komt normaal nooit buiten) en werd opgepikt door de dierenambulance.
Had haar binnen ong 1,5u weer thuis op het vakantieadres toen omdat ze haar hadden meegenomen omdat er geen telefoonnummer bij het chipnummer stond.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:07

Sorry hoor, maar bij de asiels die ik ken.

Er wordt een advertentie op hun site gemaakt en de eigenaar heeft twee weken recht te reageren.
Zo niet, wordt de kat geënt, gechipt, geholpen en aangeboden in het asiel.

Als een andere eigenaar, na drie weken de kat neemt. Dan heeft de vorige eigenaar gewoon... PECH.

Hadden ze m maar moeten chippen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:15

Thenexttry schreef:
Ik ben weer terug van vakantie en zit nu even achter mijn laptop, dus kan ik even wat makkelijker reageren.

De poes waar het hier over gaat was al een week bij het depot waar ik toen voor liep. De loods lieten we maar open op een kier, omdat ze vrij mager was en steeds voor de deur bleef liggen. Deze week is ze toen door de leiding gevende aangemeld bij het asiel en de amivedi en na die week moest helaas de deur weer gesloten worden dus zou ze naar het asiel gebracht worden.

Door haar karakter in het begin ( geloof mij, ze was niet zo lief ) en het niet chippen bedacht ik mij na dat half jaar dat de "eigenaren" haar misschien zelfs wel niet meer wilde.

Ik laat die mensen zeker langskomen en ga met ze in gesprek, maar zomaar meegeven doe ik nog steeds niet.
Mede dankzij sommige reacties hier.

Ik heb even wat stukken uit de quote weggehaald, maar TS geeft dus aan dat toen ze kwam ze vrij mager was en dat haar karakter niet zo lief was.

Dat zet mij weer aan het denken, willen ze haar daarom eerst zien?
Eerst kijken of ze lichamelijk op geknapt is en of het karakter in positieve manier is veranderd en dan bepalen of ze haar terug willen.

TS heeft het gelukkig voor het zeggen, en als ik TS was, had ik wel duidelijk voor kennismaking gezegd dat ze kunnen zien dat de kat het goed maakt, maar dat ze de kat niet terug krijgen. Gewoon een laatste aai, en klaar voor de oude eigenaren zodat ze het boek kunnen sluiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:49

Ts: ik zou ook heel duidelijk zijn dat het effectief een komen kijken bezoekje is en je in eerste instantie niet de intentie hebt om ze terug weg te doen. Want volgens mij schep je nu ook valse verwachtingen daar zij ergens aangeven ze terug te willen. (ik als oude eigenaar zou heel erg teleurgesteld zijn, denkend dat ik kat terug mag halen, dan aankomen en blijken dat ze niet terug mag, dan zou ik liever opteren om gewoon wat foto's te zien, weten dt ze het goed heeft, en het zo laten, ipv oude wonden open te rijten. Zeker ook omdat ze een kind hebben).
Dus dat zou ik zeker wel op voorhand aangeven om drama's te vermijden (zij komen aan, willen ze meenemen, jij zegt nee, kind begint te krijsen, ouders boos, etc :D )

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 15:26

Ja natuurlijk! Als ik ze morgen een berichtje stuur voor een afspraak maak ik ook zeker duidelijk dat het is om te komen kijken en niet om haar mee te nemen

Verder spreek ik dan liever mensen face to face omdat ik via WhatsApp kunnen dingen anders/ vervelend overkomen.

Ik zeg dus erbij dat het is om te komen kijken en om te praten en dat het niet is om haar mee te nemen.

Omdat ik niet weet wat voor mensen het zijn zorg ik dan sowieso dat ik niet alleen ben dus neem wel voorbereidingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 17:20

Ik vind het wel een nadeel dat mensen daarna weten waar je woont. Klinkt ver gezocht, maar je hoort toch de gekste dingen tegenwoordig.

Volgens mij is het sowieso een ander verhaal als je via het asiel een dier aanschaft, omdat zij tussen 2 eigenaren in zitten. En zij zijn bevoegd om een dier te verkopen na de verlopen periode dat de eerste eigenaar aanspraak kan maken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:03

Ik zou hen trouwens geen berichtje sturen. Zij hebben uw nummer toch? Ik zou de bal met betrekking tot eventueel contact in hun kamp laten liggen. Als zij contact opnemen moet je wel heel duidelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 21:52

maralyn schreef:
Sorry hoor, maar bij de asiels die ik ken.

Er wordt een advertentie op hun site gemaakt en de eigenaar heeft twee weken recht te reageren.
Zo niet, wordt de kat geënt, gechipt, geholpen en aangeboden in het asiel.

Als een andere eigenaar, na drie weken de kat neemt. Dan heeft de vorige eigenaar gewoon... PECH.

Hadden ze m maar moeten chippen.

Dat is omdat dit wettelijk zo geregeld is. Vind jij een kat en wil je deze graag houden dan is het aan te raden om de kat bij het asiel aan te melden of daar heen te brengen en hem dan na de 2 weken via het asiel te adopteren, zo voorkom je dat een eigenaar later nog aansprak kan maken op de kat. Doe je dit niet en houd je de kat zelf dan heb je de kans dat je hem na 3 maanden toch nog af moet staan.
Een paar jaar geleden is er een aflevering van de rijdende rechter over een kat geweest die al een hele tijd bij iemand anders woonde, deze kat moest uiteindelijk volgens mij toch terug naar de eigenaar. Misschien is die uitzending nog terug te kijken en heb je er iets aan TS.