Vogels in de tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:09

Neonlight schreef:

Ja!

pien_2010 schreef:
Vanochtend zag ik een puttertje die lief snaveltje snaveltje deed met een mus. :oo We wisten niet wat we zagen. Daarna gingen ze ieders de eigen weg weer. Omdat ik dacht dat het wee puttertjes waren zetten we de kijkers erop en toen zagen we gelijk dat het een mus en puttertje was, die snaveltje - snaveltje deden. Wat ik daar nu van moet denken?

Wat je daarvan moet denken? VOORJAAR!!!

Nee, zonder gekheid, ik weet niet zo goed wat ze bezield moet hebben. Was het echt tortelduifjes-snavelen of was het toch meer een conflict uitvechten?

Zelf van de week een tijdje zitten kijken naar twee intens klef vozende raven. Zouden volgens de boekjes schuw moeten zijn, maar deze zaten bovenin een den pal boven een druk fietspad een hele tijd snavels tegen elkaar te wrijven en elkaars veren te poetsen. Vervolgens verplaatsten ze zich naar een paar bomen verderop om daar verder te gaan.
Helaas niet hier in de tuin (balkon) gezien, maar wel vlakbij.

Foto is helaas van een afstandje en met behoorlijk wat tegenlicht.
Afbeelding

pien_2010

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:27

Tja, we denken natuurlijk nu toch iets van knokken. Maar we pakten de kijker overtuigd dat we waren (zonder kijker zijn we een beetje kippig) dat we naar 2 puttertjes zouden kijken die lief waren met elkaar, dus voorjaar voelden.............
Omdat ik me ook niet kan voorstellen dat Putter minnekoost met Musje twijfel ik, maar het was een vrouwtjes mus en van de putter weer ik het geslacht niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:31

Gisteren de wielewaal voor het eerst gehoord, en vannacht werd ik wakker van de mooie zang van de nachtegaal. Het wordt lente en zomer :)) {:} *\o/*

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:34

Ik zie zo veel zonder camera, en met zijn ze gewoon foetsie :') leuk trouwens hierboven!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:57

Ik heb gisteren per ongeluk de koolmees van het nest gejaagd -O- Ik wilde even spieken hoe het nestje er uit zag, en zag geen vogel dus loerde flink door het kijkgaatje (nestkastje hangt binnenin het schuurtje, en heeft kijk-spleetjes vanaf binnen). Ineens kwam er een koppie met kraaloogjes uit het mos omhoog, die zich een ongeluk van mij schrok en snel naar buiten vloog... :(:)

Verder zit het ze ook al niet mee, we hebben nu de schutting neergezet tussen ons en de buren, waardoor de invliegroute van het kastje drastisch veranderd is. Er is op zich genoeg ruimte tussen kast-opening en schutting, maar ze moeten nu echt van boven af de schutting het kastje in, of met Bochtige Manoeuvre. Hopelijk leid het niet tot echtelijke ruzie waardoor ze het nest gaan verlaten...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:47

Wij hadden vandaag een vogel in de tuin die ik nog niet eerder had gezien; de zwartkop. Wat een mooi vogeltje is dat. Toen ik hem hoorde zingen herkende ik hem, die horen wij heel vaak. Grappig dat ik hem nog nooit eerder had gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:26

Jullie hadden van mij nog een foto te goed van het nestje van de boomklever. De renovatie is gedaan en mevrouw zit op het nestje. Dus nu durfde ik wel het toekomstig geluk eventjes te verstoren door vlakbij een foto te maken.

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:33

Duidelijk veel beter zo? :o?
Hehe

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:39

Ondanks dat wij hier toch al aardig wat jaartjes wonen, zien wij toch nog regelmatig vogelsoorten in onze tuin die wij nog niet eerder hebben gezien.

Begin vorige week zagen wij ineens de Zwartkop. Camera was niet bij de hand, dus die werd daarna in de aanslag gelegd.
Eind vorige week zagen wij hem weer, dus meteen de camera gepakt en toen bleek hij vergezeld te zijn van een andere nieuwe soort; de bonte vliegenvanger. Gelijk alletwee maar even op de foto gezet natuurlijk.
Afbeelding
Zwartkop
Afbeelding
Bonte vliegenvanger
Afbeelding
Bonte vliegenvanger

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:39

pien_2010 schreef:
Gisteren de wielewaal voor het eerst gehoord, en vannacht werd ik wakker van de mooie zang van de nachtegaal. Het wordt lente en zomer :)) {:} *\o/*

Wat gaaf!

Prachtige foto's allemaal weer! De zwartkop (een vrouwtje) heb ik hier gister ook voor het eerst gezien. Steeds als ik denk dat er weinig meer aan mijn lijstje toe te voegen valt zie ik toch weer een nieuwe soort. De bonte vliegenvanger heb ik nog nooit gezien, prachtig vogeltje! Ik geef nog braaf tellingen door via tuintelling.nl. Ondertussen al 37 soorten. :Y) Leuk om daar anderen te treffen die ook graag buiten zijn en onder andere vogels tellen. Mede daardoor ben ik hier iets minder actief geweest. :o Ik heb nog wel een paar leuke foto's van de laatste tijd.

De merel heeft het er maar druk mee.
Afbeelding

De puttertjes zijn weer gesignaleerd!
Afbeelding

De winterkoning is nog wat verlegen.
Afbeelding

Een gekraagde roodstaart.
Afbeelding

Niet helemaal scherp, maar wel een leuk vogeltje, de geelgors.
Afbeelding

Zo gaaf, deze landde gister op onze oprit, een draaihals! :D
Afbeelding

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:01

Geweldig zeg die Draaihals. En de gekraagde roodstaart ook. Mooi te pakken :-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:09

Gaaf zeg, al die vogels. Heel veel aparte soorten die hier nauwelijks voorkomen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:12

Ik wil me ook graag melden. Ik zie echt hele gave foto's voorbij komen. Ook van vogels die ik nog nooit hebt gezien :o

Deze buizerd vliegt regelmatig boven onze wei.

Afbeelding

En deze dikke duif nestelt sinds kort in dit kleine nestje naast ons huis :D

Afbeelding

Sinds kort wonen er ook twee patrijsjes op onze wei/in onze tuin. Ze zijn erg schuw, dus ik heb ze nog niet echt mooi op de foto gekregen. Net weer de camera gepakt toen ze door de paddock scharrelde, maar ze waren meteen weer weg -O-

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:15

Waaaat! Die draaihals is vet!
Vandaag naar een van de bossen van ons onderzoek: Cetti's zanger! Altijd leuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:45

Inderdaad is die draaihals vet. En, nu vraag ik me af, is dat de vogel die ik al in jaren niet kan duiden? Ik heb hem opgezocht in het vogelboek en ik denk dat hij hier ook regelmatig voorkomt alleen omdat ik er nu voor het eerst van hoor, heb ik hem nog nooit herkent.
Verder gave foto's van vogeltjes die we hier ook regelmatig zien.

Het lijkt dat de wielewaal weer gaat nestelen hier in de buurt. Dat zou ik toch wel weer heel leuk vinden, pap en mam die met de kleine oefenend van tak naar tak gaat vliegen over paar weken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:39

Is het bij jullie ook zo druk met vogeltjes in de tuin? HIer zijn overal vogeltjes bezig met hun jongen. In de nestkastjes zit. broedsel van: boomklevertjes, roodstaarten, mussen, koolmeesjes, pimpelmeesjes. In de heg zit broedsel van de cirlgors en de geelgors. We zien erg veel puttertjes dus vraag is waar zit hun broedsel? De Wielenwalen hoor ik elke dag flink hun wijsje fluiten, 's nachts zijn de nachtegalen weer actief, dus die hebben vast ook ergens een nest. Kortom het is erg leuk en vol van geluid om ons heen.
Van de week toen ik de paarden de vliegenkappen om ging doen, zag ik de zwarte specht! Vond het zo gaaf. Vandaag zagen we hoog in de lucht 8 roofvogels (zelfs voor hier erg veel) waarvan twee koppeltjes buizerds en twee zwarte wouwen. En als klap op de vuurpijl zagen we toen we naar huis reden naast ons huis de slangenarend wegvliegen. We waren met Franse vrienden in de auto en wij gingen helemaal uit ons plaat. De vogel was goed te zien, dus wij vertellen dat we een roofvogel hadden gezien die slangetjes eet. Ik wist echt niet de Franse naam, dus dat word nog opgezocht.
Inmiddels is het hier echt zomer geworden. Dat betekent dat we 's avonds allerlei kikkers en padden horen. Zowel de kikkers die in de heggen zitten als de boomkikkers en kikkers in de plassen. Daarnaast horen we veel krekels en dat vind ik zo gezellig zuidelijk. Kortom het wordt langzaam maar zeker zomer {:} , ook al is het hier ook nog steeds voor de tijd van het jaar te koud.

Hoe is het bij jullie? Ook genieten? Vast wel, want dit is natuurlijk het vogel seizoen bij uitstek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:12

Hier zitten alleen pimpelmeesjes in het nestkastje, en 2 koppels duiven zitten in de haag. De boomklevers zitten normaal bij de buren, maar die zijn er niet aan het broeden. -O- Heb ze ook al lange tijd niet meer gezien.
Ik vermoed ook ergens in de coniferenhaag een nestje van roodborstjes, die haag is al jaren hun stekkie, zomer en winter. Alleen nooit een nest gezien, maar we zoeken ook niet, willen niets verstoren.
De groenlingen vieren nog iedere dag feest bij ons voederplateau, de vreetzakken. Wij voeren nog steeds zonnebloempitten en havermoutvlokken. Op het laatste zijn de roodborstjes dol op.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:25

Bij het voer zie ik hier minder dan eerst. De zonnebloempitten worden volgens mij helemaal niet meer aangeraakt, de zaadjes zie ik af en toe mevrouw Vink nog. Aangezien we in een stukje nieuwbouw zitten zijn de broedmogelijkheden in de tuinen nog erg beperkt en zie ik dus weinig vogels...

De koolmezen nestelen in ons nestkastje. Ze vliegen af en aan met insecten, ik kan de jonkies vanaf de andere kant van de tuin horen schreeuwen :) De ouders hebben nu met de schutting wel hun vliegkunsten moeten oppoetsen, als stuntvliegers gooien ze zichzelf al driftend de bocht naar het kastje in. Super grappig om te zien, ik ga een deze dagen proberen een filmpje voor jullie te maken.

Van de week kwam ik er achter dat we nog een nest hebben! Op een dwarsbalk onder de carport hebben de zwarte roodstaarten hun nest gebouwd. Ik heb het totaal niet door gehad, dus extra leuk nu.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:07

Hier zitten op het moment heel veel zwaluwen op de telefoonkabels en ze scheren overal over de wei, gezellig gezicht.

Vorige week zag ik de uil weer in de schuur, maar nu overdag. Zag in m'n ene ooghoek wat wegfladderen en toen ik omkeek zag ik een grote witte vlek door het gat in de muur schieten.
Dus weet nu iig dat de onderkant wit is :+ verder was ik te laat om hem goed te zien.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 00:54

Bij mij op m'n werk is het nu echt hoogseizoen. Zowel ouders als jongen die geringd moeten worden. De jongen groeien zo hard! De eerste nestjes zijn al uitgevlogen, terwijl er ook nog paartjes zijn die pas net op de eieren zitten (koolmezen, pimpelmezen en boomklevers). Gisteren ook een nest merels tegen gekomen. Zo goed verstopt, gewoon op de grond.
Bij mijn moeder en de buurman waar ik de bak gebruik zijn de spreeuwen, mussen en mezen allemaal lekker in de weer. Ook de zwaluwen (boeren en huis) scheren mooi door de wei om de insecten te vangen. We hebben ook zeer regelmatig een gele kwikstaart in de wei zitten, die ook in de buurt een nest zal hebben, en scholeksters. Naast de kraaien, kauwen, gaaien, groene specht, eksters, zwarte roodstaarten, vinken, merels, duiven, boomklever etc etc etc...
Afgelopen week heb ik excursie gegeven in de Viroin (België). Het doel was de studenten planten te leren, maar we hebben ook zeer lang van een totaal niet schuwe zwarte specht kunnen genieten!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:01

*\o/*
Zonet bij mijn schoonouders tegenover in de vijver een ijsvogel gezien! Zo gaaf, hij zat minutenlang vol in beeld op de rietstengels.
Ik ben er helemaal blij van :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:38

Indy_Mouse_9 schreef:
*\o/*
Zonet bij mijn schoonouders tegenover in de vijver een ijsvogel gezien! Zo gaaf, hij zat minutenlang vol in beeld op de rietstengels.
Ik ben er helemaal blij van :o

Ach <3 <3 vind ik zo'n mooie vogel. Wat ontzettend leuk.
Leuk ook alle andere verhalen!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:40

Die zijn zoooo mooi! Zie ze veel te weinig.

Gister wel een grappig moment dat er echt vlák voor me een groene specht de weg overvloog. Maakte mijn veel te lange werkdag weer goed!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:53

We gaan alle seizoenen langs en nu is het seizoen aangebroken van het uitvliegen van de jonkies. e zijn opvakantie in onze Fermette en daar zitten weer andere vogeltjes. <3
Zo lief, leuk <3 Van de week ontdekten we dat de koolmees een nest had gemaakt in ene kleine pomp helemaal onderaan waar inderdaad een gaatje zit. Met veel plezier gekeken toen de eerste koolmees uitvloog 's avonds en een hele tijd op het fonteintje van de kleine fontein ging zitten. Zo schattig.
Gisteren vroegen we ons af waar we nu toch naar het kijken waren. We hadden geen flauw idee. Totdat we de zwarte roodstaart koppeltje met voedsel die vogeltjes zagen voeren. OK, dus net uitgevlogen zwarte roodstaart.
Gisteren hebben we ook ontdekt dat de hop een nest heeft helemaal achter in onze park tuin. We zagen hem te vaak foerageren en de zelfde kant uit vliegen, dus nu weten we waar hij zit. Prachtige vogel.
Vanavond werden we helemaal blij want we hoorden de wielewaal vlak bij in de tuin zitten.
Hier zitten duidelijk minder roofvogels, maar er zit verder genoeg. Daarnaast zagen we vanavond iets zeer bekends, namelijk de gierzwaluwen. we hebben in Rijen gewoond en daar zag je ze super vaak in de zomer. Voor hier was het lang geleden dat we ze zagen, dus helemaal blij mee.
De groene Specht zien we ook nogal eens met voedsel in de mond door de tuin vliegen. Die heeft waarschijnlijk jongen in het land achter onze tuin.
Dus allemaal niet heel erg bijzonder, maar dat kleine grut maakt het toch wel erg leuk. Mijn foto toestel is te eenvoudig om mooie foto's te maken.

Vliegen in NL ook al de vogeltjes uit?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 00:45

In ons studiegebied in België zijn een groot deel van de mezen al uitgevlogen!