Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:32

Morganlefay schreef:
Ooit gezien wat oormerken doen (heb het dus niet over zielig) maar over het compleet afsterven van oren en chronische ontstekingen.

??? Nog nooit meegemaakt.
Oormerk erin, kalf schudt een keer met de kop en speelt weer vrolijk verder met de andere kalfjes. Nog nooit een kalf meegemaakt wat ook maar een seconde van de leg was hierdoor, om over afstervende oren of ontstekingen al helemaal niet te spreken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:35

Ibbel schreef:
[BB] Koe kijken ipv Merries kijken.

Paperboy, misschien moet je deze moderatoropmerking even lezen?

Waar is de vindt ik leuk knop.

Verder denk ik dat we Paperboy beter kunnen negeren.
Dit rakelt iedere keer weer een reactie op.

geertje3

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:39

mee ens pony paradijs. laten we paperboy lekker negeren en ons bij ons eigen houden.

er was iemand die had het over gabrovet??? dit mochten we gebruiken als we de halocur ook gebruikten.

nu gebruiken we dat spul niet meer, halocur is vreselijk duur en het werkt niet bij ons. En de gabrovet kost geen "drol"maar laten ze je bij de dap ook flink voor betalen.

kheb nog even gekeken naar de naam we hadden eerst solucox, vreselijk stinken en is heel bitter, maar werkt als een tierelier en is ook nog eens veel goedkoper als de halocur.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:40

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:56

Paperboy schreef:

En zo maar even hups omschakelen qua voeding mensen en eigenschappen vee gaat niet. Dat kost generaties en vele jaren tijd. Dan dus maar de best mogelijke zorg die past bij de eigenschappen die de voorgaande generaties er in gefokt hebben.

En nu weer on topic : TS: het is een schattig ding, hoe gaat ze in de dagelijkse omgang heten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:04

't is net of we hier op de FB pagina van WD zitten _O-

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:11

Wat is WD?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:12

WakkerDier

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:13

Dit is NIET tegen het weghalen van de kalfjes maar waarom gooi je eigenlijk die eerste melk van de moeder weg? Kan je dat niet aan het kalf geven? (Zal vast een goede reden voor zijn maar ben wel benieuwd)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:14

De biest gaat vaak ook naar de kalveren toe. :)
Die wordt niet weg gegooid.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:17

Ohh!
Ik vroeg het me af omdat TS dit zei een paar pagina's terug:
Citaat:
Ze stijgt dus langzaam. Vanavond gaan we haar gewoon rechtstreeks in de leiding melken nu vangen we de melk nog op in een emmer en gooien het weg omdat biest niet in de tank mag.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:19

liliekska schreef:
Dit is NIET tegen het weghalen van de kalfjes maar waarom gooi je eigenlijk die eerste melk van de moeder weg? Kan je dat niet aan het kalf geven? (Zal vast een goede reden voor zijn maar ben wel benieuwd)

De biest wordt niet weggegooid, echter om bepaalde redenen mag DIT kalf niet de biest van eigen moeder, maar krijgt het biest van een nadere koe.
Eigen moeder KAN een ziekte bij zich dragen, welke niet overgedragen mag worden aan kalf, omdat dit een "speciaal" kalf is. Als er meerdere kalven rond de zelfde tijd geboren worden, kan het biest daar heen gaan, of bewaard worden, en soms idd wel weggegooid.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:28

Aah op die manier! Dankjewel!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:22

Kinke schreef:
Morganlefay schreef:
Ooit gezien wat oormerken doen (heb het dus niet over zielig) maar over het compleet afsterven van oren en chronische ontstekingen.

??? Nog nooit meegemaakt.
Oormerk erin, kalf schudt een keer met de kop en speelt weer vrolijk verder met de andere kalfjes. Nog nooit een kalf meegemaakt wat ook maar een seconde van de leg was hierdoor, om over afstervende oren of ontstekingen al helemaal niet te spreken.

Enige probleem wat ik met oormerken heb meegemaakt is dat een dier ergens achter blijft hangen en het oor uitscheurt. Niet prettig en niet wenselijk maar ze overleven het wel.

Ik vind de oormerken wel erg lelijk , zou liever koeien zonder zien.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 22:40

Morganlefay schreef:
Oormerken mogen ze van mij afschaffen. Stelletje dierenbeulen. Krijg nu vermoedelijk half Bokt over mij heen maar ben nog steeds voorstander van vriesbranden. Chippen is ook geen optie want dat kunnen verwijderen.

Ja! Helemaal mee eens!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:44

Mijn vriend heeft ook een melkveehouderij en als daar een koe moet kalven gaat hij constant kijken.

De koeien geven er ook niks om,ze kalven en staan op en lopen direct naar het voerhek om te eten.
Kalf kunnen we zo weghalen en geen van beide roepen om de ander.

Hier gaan ze ook ongeveer 14 dagen in een eenling box en daarna gaan ze naar de schuur waar er 2 grote strohokken zijn en dan lopen ze gewoon met een groep van 10 kalfjes in het strohok.

En een lol wat ze af en toe hebben!
Rennen en bokken en spelen met elkaar,heerlijk om te zien.

Je hebt een mooi kalf TS,ben benieuwd hoe ze het als melkkoe gaat doen.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:44

Oormerken vind ik ook niet tof. Had er altijd ern hekel aan wanneer we dat bij de lammetjes moesten doen -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:05

waarom is vriesbranden dan wel ok en oormerken niet?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:16

Kinke schreef:
waarom is vriesbranden dan wel ok en oormerken niet?

omdat vriesbranden 1 keer zeer doet.
oormerken kunnen uitscheuren, ontstekingen veroorzaken en kwijt raken.
bovendien moeten verloren oormerken bij besteld worden en opnieuw worden ingedaan wat weer stress mee brengt.

Vriesbranden is ook niet alles want dat zie je als ik het goed heb niet als je een koe hebt met witte billen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:21

ja, alles kan. Maar de kans dat het gebeurt is niet zo groot. Beide oormerken verliezen…die kans is nog veeeel kleiner. Een oormerk doet dus voor 99% van de gevallen ook maar 1x pijn.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:25

Kinke schreef:
ja, alles kan. Maar de kans dat het gebeurt is niet zo groot. Beide oormerken verliezen…die kans is nog veeeel kleiner. Een oormerk doet dus voor 99% van de gevallen ook maar 1x pijn.

waar ik werk zijn we zeer regelmatig oormerken kwijt en in de 5 jaar dat ik er loop is er 2x een oor zo ernstig beschadigd dat de koe in dat oor geen oormerk meer kon dragen.

ik denk dat bij ons gemiddeld 5% van de koeien een oormerk kwijt is en daarnaast hebben we er heel af en toe ook wel 1 die er 2 kwijt is. daarnaast moeten ze ook als ze er 1 kwijt zijn er een nieuwe bij in krijgen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 00:21

Ze hebben nu ook van die bandjes, toch?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:42

Paperboy schreef:
Ik zit op een forum, volgens mij mag iedereen hier reageren! Als je niet tegen kritiek kan moet je niet op een forum gaan zitten! Wees niet bang hoor ik ga jullie niet lastig vallen, maar geef wel even mijn mening. Ik heb genoeg ervaring en kennis van veehouderij om te weten dat er ontzettend veel verborgen dierenleed zit. Gelukkig wordt er tegenwoordig veel aandacht aan besteed en gaan mensen steeds meer nadenken wat het verhaal achter hun stukje vlees of glas melk zit!

Dat klopt, ze gaan er inderdaad over nadenken en als het goed loopt worden er steeds meer dingen veranderd/verbeterd. Tot op het moment dat ze bij de slager/supermarkt weet ik waar komen en dan kopen ze allemaal hun goedkope stukje vlees/melk/kaas of iets dergelijks en dan maakt het ineens niet meer uit

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:46

Kinke schreef:

Ook al verliezen ze hun oormerk, het gaatje van het oormerk zit er nog gewoon. Door dit gaatje kun je zo het nieuwe oormerk drukken waardoor het geen pijn doet want je maakt geen nieuw gaatje. Zie het als een ander stel oorbellen in doen voor een feestje

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 08:53

Paperboy schreef:
Ik zit op een forum, volgens mij mag iedereen hier reageren! Als je niet tegen kritiek kan moet je niet op een forum gaan zitten! Wees niet bang hoor ik ga jullie niet lastig vallen, maar geef wel even mijn mening. Ik heb genoeg ervaring en kennis van veehouderij om te weten dat er ontzettend veel verborgen dierenleed zit. Gelukkig wordt er tegenwoordig veel aandacht aan besteed en gaan mensen steeds meer nadenken wat het verhaal achter hun stukje vlees of glas melk zit!

Natuurlijk mag ook jij hier je mening geven. Iedereen heeft zn eigen mening, gelukkig maar. Ik ben ook blij dat mensen erover na gaan denken waar hun vlees en melk vandaan komt.

Maar ik heb een vraag: Stel jij stond in mijn schoenen wat had jij dan anders gedaan en waarom en vooral hoe?