Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:56

Ik voer bv altijd om 5 uur dan komen ze op een vaste tijd naar het hok.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:41

Voer je dan de rest van de dag niet? Mijn kippen krijgen s'ochtends te eten om 8 uur. Dan mogen ze ook meteen uit hun hok.

Hun hok is een grote kippenren met zeil er om heen, zodat het helemaal wind stil is. Het hok zit onder een afdakje dus ze zitten altijd droog. Het is eigenlijk een soort schuurtje. Dat is dus ook hun nachthok , overdag lopen ze los. Verder zit er een stok in (waar ze niet op zitten) en een bakje met lekker veel hooi. Ik moet wel elke dag hooi verwisselen, aangezien het altijd nat is .. Geen idee wat ze doen. De kans op bloedluis is best klein, aangezien we zowat geen hout hebben.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:01

s'morgens krijgen ze wel wat maar ze lusten altijd eten en het rammelen van de bak is genoeg.

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:31

Ik hoef alleen maar de deur uit te lopen en ze komen al naar de punt van de tuin gerend <3

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:37

^ dat heb ik ook ! Maar het is nogal gevaarlijk, omdat ze ontzettend voor me voeten lopen , waardoor ik 2x op de pootjes van een kuiken gestaan ben ... Ik ben niet echt veilig meer in mijn tuin :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:13

Ik voer ze smorgens vroeg. Dan gaan ook hun luikjes open. Vanavond zag ik mijn zijdehoentjes op stok zitten, zo lief! Dat zijn grondkippen. Eigenlijk heel bijzonder, want de biokippen leven wel op de grond en op hun vorige adres was geen legstok. Er is dus geen goed voorbeeld voor ze geweest.

Tegen de schemer komen ze uit zichzelf naar binnen en slapen als ik het luik dichtdoe. Dan geef ik geen eten meer. Ze kunnen mijn complete landgoed over en overal zijn wel lekkere hapjes te vinden, vooral fruit en wormen gaan er erg goed in!

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:05

Mijn kippen zijn helemaal weg van kaas, :') aan plakjes kaas zitten weleens harde randjes die ik zelf niet lekker vind en die geef ik dan ;-)

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:53

Haha, ga ik ook een keer proberen :) De mijne houden het allermeeste van rijst & rozijntjes :) (En ook van vlees, dat trekken ze zo van de bbq af :=)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:14

Hier zijn ze maar kieskeurig hoor..heb al diverse groenten en fruit geprobeerd, maar nee hoor, ze pikken er 2x in en laten het vervolgens liggen. Zelfs de kippen legkorrels die ze krijgen willen ze niet (goed) eten.
Ze scharrelen liever door het hooi en stro en slobbermash gaat er ook goed in..(ze doen alsof ze paard zijn)

Hebben wij weer, kippen met een identiteitscrisis..

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:58

Haha :') Mijn kip denkt ook dat ze een paard is :j

Afbeelding - Hindernissen gebouwd voor mijn kip :') toen was ik wel iets jonger hoor... :P *smoesjes! Ik word nu toch nooit meer serieus genomen op bokt :+*

O:) Mijn kipje is verder heel gelukkig hoor O:)

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:59

Haha met duplo :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:11

Neeeeeeeeeeeeeeee!!! _O- _O-

Kiphindernissen!! Hoe BRILJANT!

Die van mij zouden er een keer aan pikken en dan lag de 'balk' er al af. Whaaahahaha!!

Eergisteren trouwens... ik fietste naar huis en zag naast de 'hoofdstraat' onze wijk ineens een kipje lopen :oo Leek een chabo-achtig iets. Een klein kipje, vleugels laaggedragen. Ik ben erheen gefietst want er kwam een auto aan dus ze moest opzij.

Ze vloog over een grasveld een tuin in, en joh! Ze vloog zo een boom in die groter was dan mij! Die krieltjes kunnen hoog vliegen! :oo

Heb aan de mensen in het huis van de boom duidelijk gemaakt dat er 'iets' in hun tuin zat (met handgebaren) en heb het daarna maar laten gaan... Heb het kipje niet meer gezien daarna.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:08

SaartjeNina schreef:
Haha met duplo :+

Jaaaaa, daar was ik vroegah gek op *\%/* :o Nu worden ze dus gebruikt voor kiphindernissen xD

Amaris schreef:
Neeeeeeeeeeeeeeee!!! _O- _O-

Kiphindernissen!! Hoe BRILJANT!

Die van mij zouden er een keer aan pikken en dan lag de 'balk' er al af. Whaaahahaha!!

Haha, eigenlijk kan mijn kipje het alleen hoor :P Als de ander het moet doen gebeurd dit:

[ Afbeelding ] Dusj... Niet elke kip heeft dit geweldige, supernuttige talent ;) ;+

Amaris schreef:
Eergisteren trouwens... ik fietste naar huis en zag naast de 'hoofdstraat' onze wijk ineens een kipje lopen :oo Leek een chabo-achtig iets. Een klein kipje, vleugels laaggedragen. Ik ben erheen gefietst want er kwam een auto aan dus ze moest opzij.

Ze vloog over een grasveld een tuin in, en joh! Ze vloog zo een boom in die groter was dan mij! Die krieltjes kunnen hoog vliegen! :oo

Heb aan de mensen in het huis van de boom duidelijk gemaakt dat er 'iets' in hun tuin zat (met handgebaren) en heb het daarna maar laten gaan... Heb het kipje niet meer gezien daarna.

Hopelijk is het goed met m dan... Maar hij/zij zal zich wel redden als hij/zij zo hoog kan vliegen :oo

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:17

Oh, geweldig, die hindernissen, al laat ik het dochter maar niet zien := , krijgt ze nog ambities.
Dochter schommelt altijd met haar kip :D .
Gisteren vloog er een kip tegen mijn kop, de araucana slaapt altijd in de boom, nu kwam ik laat met nog wat fruithapjes, dus ze wist niet hoe snel ze uit die boom moest komen, hahahaha, ben maar in dekking gegaan toen de Barnevelders d'r aan kwamen, hahaha.

Hier slapen de "kuikens" nog steeds op een hoop in hun hok en niet op stok of mooi beschut, maar echt op zo'n open stuk, bij het gaat naar het trapje 8)7 .

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:19

Haha, leuk toch :D

Dat van die schommel doe ik nóóóóóóóóóóóit hoor O:) (wel dus... :o)

Die wil je niet tegen je hoofd hebben inderdaad... :Y)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:29

Oh, Pina, jij bent 14 zie ik, dan hoop ik echt dat onze dochter ook nog lekker met haar kippen schommelt en eens wat hindernissen voor ze bouwt, vind ik iig hartstikke gezond en lollig :j , die van ons heeft met een vriendinnetje ook een stokschommel voor ze gemaakt, soort van trapeze, maar volgens mij is hij wat te hoog, heb ze er vrijwillig nog niet op zien zitten, namelijk :')

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:33

Haha, ik weet ook niet of ze daar vrijwillig op gaan zitten... :')

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:45

Hallo ! Mag ik me ook melden? Sinds paar maanden in bezit van 3 bruine leg kippen. Gekregen voor onze(vriendlief en ik ) verjaardag. Ras weten we niet(nog niet in verdiept) maar we zijn er onzettend blij mee. We hebben samen een hok en ren inelkaar getimmerd en lopen sinds kort halve dag en soms hele dagen buiten. Ze heten samen K3 maar we zeggen altijd ''kippies''
Hier paar fotos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 06:42

Leuke kipjes!

Haha, K3 :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:05

Weet er nog iemand Cochin kippen te koop rond Rotterdam?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:10

Ik heb net 4 Zijdehoenders ergens opgehaald. Leuk stel. 2 komen er bij de beruchte Dicky uit Woerden vandaan, ongelovelijk dat mensen er nog kopen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:01

Help! Onze kippies zijn bange poeperds!!

Ze hebben 2 weken in de stal gezeten en tussendoor hebben ze ook op het gangpad mogen lopen. Dat was de eerste keer al doodeng voor ze, maar uiteindelijk ging dat best goed en liepen ze zelf vanuit de stal het pad in en weer terug.
Omdat fokker van onze kipjes had aangeraden ze 2 weken binnen te houden en ze dan pas naar buiten te doen, heb ik dat braaf gedaan. Maar nu hebben we de van het weekend de mogelijkheid gegeven om de tuin in te gaan (en ze zelfs buiten neer gezet), maar ze rennen telkens schreeuwend en kakelend meteen weer terug naar binnen en ze hebben de rest van de dag in een hoekje hutjemutje op elkaar binnen gezeten. Ze zijn echt niet voornemens om naar buiten te gaan of daar te blijven als we ze daar neerzetten.

Hoe pakten jullie dat aan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:07

Dat komt goed. Onze stalkipjes hebben dezelfde woonsituatie als die van jullie. Stal, stalgang en buiten. Het heeft bij hun ook weken geduurd voor ze naar buiten durfden. Ik ben uiteindelijk graantjes buiten gaan strooien, maar dan aten ze die en gingen dan weer snel naar binnen. Nu zijn ze telkens kwijt omdat ze oooooveral buiten rondhangen. Komt goed! Maar kan wel een tijdje duren ja...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:23

Hoi Jibbel, hier precies hetzelfde.

3 jonge kippen van 2 maanden oud nu, die uit zichzelf 2 weken in hun hok hebben gezeten. Ze durfde er niet uit, en als ze even in de ren waren, dan hoefde er maar een kraai over te vliegen of een merel geluid te maken, en ze schoten erg bang weer naar binnen. Dit heb ik niet geforceerd. Nu, sinds dit weekend, dus begin derde week, durven ze een paar meter de ren in om daar gras te eten en te scharrelen.
Niet buiten opsluiten, niet forceren. Ze gaan vanzelf een keertje de wereld ontdekken. Ik ben er eigenlijk wel blij mee dat het zo gebeurt zoals het bij mij gebeurt, dus het ze écht zelf alles laten ontdekken.
Voor ons is er inderdaad minder te zien en het gebeurt niet 'volgens het boekje', maar ik heb nu wel het idee dat deze kipjes goed weten waar ze veilig zijn en niet volgende week bij de overburen opgehaald hoeven te worden ;-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:26

Ok, afwachten dus!

Dat hoop ik ook niet idd, dat ze de tuin uit gaan wandelen en de weg over steken..Dan hebben we platte kip of kipfilet.. -O-