Het windhonden topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor soort windhond heb je?

Galgo
20 (21%)
Barzoi
3 (3%)
Saluki
3 (3%)
Afghaan
7 (7%)
Azawakh
2 (2%)
Whippet
24 (25%)
Greyhound
3 (3%)
Ierse wolfshond
8 (8%)
Podenco
21 (22%)
Sloughi
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 93

Anoniem

Re: Het windhonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:35

Weet iemand of coursing het jachtinstinct verscherpt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:55

Van coursing raken ze inderdaad heel gefixeerd op alles wat beweegt.
Ik werd gewaarschuwd dat ik maar goed moest opletten met konijnen en katten enzo na mijn eerste coursing, maar het viel bij mijn hond gelukkig wel mee.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 09:15

Darkcrystal@ zowel bij de deer als de barzoi hadden we geen last van jachtinstinten wat verscherpt word.
Bij beide konden de konijnen en herten om hun heen dansen. Blijven = blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:21

Nou als Nike een konijn ziet is ie weg....dan kan ik op mijn kop gaan staan....haha.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:07

Hier ben ik na een jaar heel intensief trainen eindelijk zover dat ze alleen nog achter konijnen en andere dieren aangaat als ze onverwachts voor ons langs schieten. Als ze stilzitten, ver weg of dichtbij, of gewoon voorbij huppen dan blijft ze bij me.

Vond ik al heel wat voor een podenco :')

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:01

na een keer achter de pauwen gezeten te hebben heeft mijn galgo totnutoe alles laten lopen en bleef ze gewoon bij mij

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 10:35

Onze hond is niet heel gefixeerd op vogels en konijnen etc. Laatst ging ze achter een duif aan, maar de hele groep vloog weg en dat mevrouw te spannend.
Vroeger rende ze achter katten aan, maar daar heeft mijn kat korte metten mee gemaakt. Ze heeft nu respect voor alles dat "miauw" zegt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:09

grappig, vanochtend rende er een konijn door de weide....daar ging meneer pijlsnel naartoe.
Maar kwam ook direct weer terug.

Toen we hem net hadden was het wel erger naar mijn idee.
Heeft toen ook een muis gevangen.

Katten buiten blijft hij wel op fixeren, binnen zijn ze oké.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:38

De honden die wij hadden werden allemaal getraind op coursing of rennen op de renbaan. Die durfde ik dus echt niet los te laten. Het is ook wel een gewoon thuis voor gekomen dat ik opeens een hoop lawaai hoorde achter en de 2 die binnen lagen te slapen opeens naar buiten stormde. Daarop ben ik naar buiten gegaan en stonden ze met zijn vijven buiten bij elkaar te grommen. Dus ik erheen hadden de jongste een konijn gevangen :r
Er was niet heel veel van over....
Hetzelfde ook wel eens gehad met een duif.

Tijdens het wandelen met de 2 jongste ben ik wel eens heel blij geweest dat er een boom stond. Ze zagen nagenoeg tegelijk een konijn en zette beide aan.... Ik kon net mijn armen om de boom slaan waardoor ik bleef staan maar anders hadden ze met toen zo om getrokken omdat ik die konijn niet gezien had en er niet op bedacht was.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze normaal gezien makkelijk te houden zijn en alleen op de renbaan echt wild werden maar dan fokte we ze ook aardig op.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:42

Eloy is erg gefixeerd op katten en konijnen
Wij wonen op een boerderij met boerderij katten :x maar Eloy krijgt buiten de muilkorf om aan de lange lijn van 10 meter en zonder korf aan de korte lijn

Ratjes was hij gefixeerd op totdat mijn overleden ratje Picasso hem vanuit de kooi snoeihard in de neus beet. Sindsdien heeft hij respect voor ze, maar hij mag niet dichtbij komen van mij

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:49

Xoran en Vaizia waren eerste ook gefixeerd op katten. Nu wonen ze samen met katten en zijn de katten daar hun beste vrienden. Xoran slaapt altijd samen met Mary Todd. De kat daar :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:53

Hadden jullie ook zo veel moeite om een echt passen tuig te vinden? Wij hebben na drie verschillende in nummer drie hebben wij een tuig gevonden wat past. Uit al de andere wist ze te ontsnappen en dat is natuurlijk gevaarlijk. Toen ze nog een echt kleine pup was had ze het niet door maar de afgelopen paar weken is ze gaan puberen en toen ging het hard :+

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:57

Wij hadden die K9 tuigen. En dan een riem die je zowel aan de halsband als aan het tuig vast kon maken voor dubbele beveiliging.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:01

Wij hebben nu een Ruffwear. Een veel te duur sporttuig waar je een rugzak aan vast kan maken ( <<) ), maar het werkt dus wij zijn er tevreden mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:34

Wij zoeken nog een fijn tuig. Denken ook aan ruffwear..

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:10

Ik heb dit tuig, maar gebruik ik alleen voor de flyball http://www.dogfysion.nl/tuigjes/fleece-harness
Heb ook een K9 tuig gehad, maar dat zat niet zo goed en ontsnapte ze vrij makkelijk uit, trok het zo over haar oren :P

Nila gaat ook wel achter vogels aan, katten vindt ze ook erg interessant maar die komen we meestal alleen tegen als ze aangelijnd is dus ik weet niet of ze er echt achteraan zou gaan.

Kippen hebben ook een leuk effecht ;) Vrienden van ons hebben een kippen ren, nou ze vindt het prachtig. Ze wil ze niet echt kwaad doen, maar wil alles volgen qua bewegingen en als ze dichtbij zijn gaat ze de veertjes likken :+

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:19

Wij hadden voor het rennen tuigen nodig die makkelijk af gingen maar waar wel de druk van de nek was. Vandaar de K9 tuigen. Die klik je zo los voor het starthok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:24

Ik heb bij mijn hond (geen windhond, maar heb het principe ook bij windhonden gezien) een simpel tuigje waar ik het riempje tussen de voorbenen heb weggehaald. Ik heb het tuigje wat groot gekocht (hij viel tussen 2 maten in), maar doordat het stukje tussen zijn voorbenen weg is, kan ik hem achter de ribbenkast sluiten. Doordat het tuigje relatief groot is en dus een lang rugstuk heeft, hoeft hij bij de nek dan niet ruim.

Dit type tuigje:
Afbeelding

Dit type tuigje is daar niet geschikt voor:
Afbeelding

Want daarbij moet het halsstuk te wijd, daar kan een windhond zijn kop doorsteken.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:27

Het bovenste type ging bij mijn hond een paar maanden goed, maar nu kan ze daar dus wel uit. Ze steekt haar poten en kop naar voren en het tuigje vliegt af.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:11

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:21

Even een tip: Als iemand nog op zoek is naar een ruffwear tuig, dandy dog (zoiets) heeft ze nu in de opruiming. Zag zo'n tuig voorbijkomen met 3 buikbanden waar ze niet uit kunnen ontsnappen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:22

Klopt! Die heb ik nu. Knappe hond die daar uit kan komen. :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:24

Wij hebben U-lead harnasjes. Worden we in combi met een gewone halsbad gedragen.

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:03

Isabel_k schreef:
Hadden jullie ook zo veel moeite om een echt passen tuig te vinden? Wij hebben na drie verschillende in nummer drie hebben wij een tuig gevonden wat past. Uit al de andere wist ze te ontsnappen en dat is natuurlijk gevaarlijk. Toen ze nog een echt kleine pup was had ze het niet door maar de afgelopen paar weken is ze gaan puberen en toen ging het hard :+

ik heb een hunter tuig, die zit om de buik en dan een band om de borstkast. ze is er nog niet uit ontsnapt(podenco klein). dat ding zit geweldig ze heeft namelijk de neiging om achteruit te trekken en dan blijft hij achter de poten hangen en vooruit trekken zit die borst band er. is een van de weinige tuigen die niet op haar hals drukt en waarin ze haar passen mooi af kan maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:13

Ik moet er ook nog een, van ruffwear die spreekt me erg aan maar hij zit echt precies op de grens van 2 maten...