Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:13

Lukasje schreef:
Amaris schreef:
Wat ik net zag op de camera *\o/* <3
Al twee baby's! Hopelijk komen de andere twee eitjes ook nog uit, of gaat mams nog even erop zitten... ik ben helaas niet thuis om me ermee te bemoeien dat is wel jammer.

[ [url=m/0t3d7o.jpg]Afbeelding[/url] ]

EDIT: YES! ze zit weer op het nestje. Wat een die-hard superkloekje is ze toch =:)

Oh, <3 , zijn dat Serama's ?

Ja, de mams is iets te groot en grof om echt leuk serama te zijn, maar ze is stil en legt eitjes dus dat is wel okee. De kuikens zijn misschien krulserama's, dus extra leuk.

Het is bij twee gebleven de andere twee eitjes zijn niet uitgekomen.

Nu moet Bruine Krul nog, die moet nog een weekje broeden en dan wordt ze ook mama hopelijk!

Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt (altijd met broedmachine) maar wat is het ONTZETTEND leuk om het gezinnetje zo samen te zien zeg. <3 Napoleon het haantje weet niet altijd wat ie ermee aan moet met die twee piepbeestjes, maar hij voert ze af en toe ook. En het kloekje met de kuikens zien is ook fantastisch. Wat ben ik blij dat ik het ondanks het hanenrisico toch een keer heb gedaan zo. :)

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:27

Afbeelding

Kwam hier een hen tevoorschijn met 16! kuikens

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:51

jeetje, wat veel!!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:38

Jullie verzamelen dan.eerst eieren en dan ineens onder de broedse hen? Heb 1 keer gedaan maar toen is ze er errrder af gegaan.. waren er drie uit en de overige vier zaten nog dood int ei dat was jmmr

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:47

@ Amaris: echt keileuk he om het natuurlijk proces te zien! Ik heb geen broedmachine maar al wel een paar keer kuikentjes gehad. Zo schattig om de kloek bezig te zien <3

@ [***]: jeetje, hoe heeft mams die eieren allemaal warm kunnen houden :wow:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 06:20

Oh wat een hoop kuikentjes <3
Dan sta je ook raar te kijken, ineens zo veel gepiep :))

Mijn eitjes worden vandaag de laatste dag gedraaid, en zouden vrijdag of zaterdag moeten uitkomen. Ik ben heel benieuwd.
Ik vind de luchtkamers wel nog erg klein en heb je luchtvochtigheid al flink omlaag gehaald. Wanneer doen jullie de vochtigheid omhoog? En vanaf welke dag beginnen ze te piepen? Hebben jullie nog tips voor de laatste dagen?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:26

pfff wat een kuikentjes zeg. Je zou bijna denken dat er meer dan 1 kip gebruikt heeft gemaakt van het nest ofzo.

Hopelijk binnenkort eens tijd om naar de stort te rijden en de laatste dingen uit mijn achtertuin te gooien zodat ik nu eindelijk eens dat hok kan neerzetten...heb al een maand geen tijd gehad ervoor..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:53

Ik probeer vaak de kip zelf te laten bepalen welke eieren ze uitbroed. Want de eieren moeten niet te ver uit elkaar liggen qua legdatum omdat anders de kuikens te ver uit elkaar liggen qua leeftijd (en vanaf 3 dagen moet de hen met haar kuikens aan de slag.

Ik heb ook een keer 10 kuikens gehad bij een hen. Was kei leuk om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:06

Dit nest lag tussen de muur en de wand, wist dat ze ergens zat maar niet waar. Geen idee of het allemaal haar eigen eieren waren maar dat denk ik haast wel. Ik pak net 14 krieleieren onder een ander hennetje weg, even genoeg kuikens, maar dat was de enige hen die ik op dat nest zag. Vorig jaar had die kriel 12 kuikentjes.

Riddershow wat maakt die legdatum nu uit. Eieren ontwikkelen zich pas tot kuikens als de hen gaat broeden en of dat eieren zijn van 1 dag of 2 weken dat maakt niet uit. Tussen de 18 (hanen) en de 21 dagen komen ze allemaal uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:08

8nnemiek schreef:
Oh wat een hoop kuikentjes <3
Dan sta je ook raar te kijken, ineens zo veel gepiep :))

Mijn eitjes worden vandaag de laatste dag gedraaid, en zouden vrijdag of zaterdag moeten uitkomen. Ik ben heel benieuwd.
Ik vind de luchtkamers wel nog erg klein en heb je luchtvochtigheid al flink omlaag gehaald. Wanneer doen jullie de vochtigheid omhoog? En vanaf welke dag beginnen ze te piepen? Hebben jullie nog tips voor de laatste dagen?

Luchtkamer te klein dan had je ze de eerste te week te vochtig. Als je nu op het eind te droog broedt kunnen de kuikens niet uit het ei komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:27

Afbeelding

Kip met heel veel pootjes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:39

Ach wat prachtig!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:59

Wat een coole foto!

Kloekje is nog heel voorzichtig met haar kuikens. Zij is ook het minst (lees: niet) tamme hennetje, dus ze leert de kuikens helaas dat ik heel eng ben.

Heb maar een grote bak meelwormen gehaald, en twee keer per dag haal ik daar de witte vervelde uit, en laat haar die uit mijn hand pakken voor de kuikens.

Dat gaat onder veel gemopper "ik wil die meelworm wel, maar ik wil die niet uit jouw hand pakken want jouw hand is eng, maar ik wil die meelworm heel graag, maar zo eng, oh verdorie!
*maakt supergefrustreerd geluid en pakt meelworm*
Ik hoef maar op te staan om om iets te pakken en ze rent het hokje weer in.

Ik hoop dat ze nu wel snel naar buiten gaat met de kuikens, hoe lang duurt dat gemiddeld?

Ik heb gelukkig ook per toeval eindelijk iemand gevonden die eventuele haantjes kan euthaniseren. Gisteren overleg met paar collega's van dierenambulance, en een van de hoofdvrijwilligers is nog een beetje van de oude stempel en die weet hoe hij vogels netjes kan doodmaken. Fieuw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:12

[***] schreef:
Luchtkamer te klein dan had je ze de eerste te week te vochtig. Als je nu op het eind te droog broedt kunnen de kuikens niet uit het ei komen.

In het begin hebben ze rond 50% gezeten, en op dag 13 heb ik ze toen terug gezet naar 40% omdat de luchtkamer zo klein bleef. Nu zitten ze op dag 17 en zou ik morgen de luchtvochtigheid moeten verhogen naar 75% (moest iets vochtiger dan normaal omdat araucana's een dikkere schil hebben), maar ik vraag me dus af of ik die luchtvochtigheid dan beter nog een dag langer laag kan houden zodat de luchtkamer hopelijk nog wat groeit, of kan dat geen kwaad dat die vrij klein blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:23

Dat had je in begin moeten doen
Eerst 30/40% maximaal
Verander je nu niks meer aan, kuikens krimpen niet
Laat je ze te droog dan kunnen kuikens niet draaien in het ei en zich uitpikken dus komen ze er niet uit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:10

30% zelfs? := Ze hebben de afgelopen dagen helemaal droog gebroed maar kwamen zelfs nooit onder de 40%. 30% gaat niet lukken ben ik bang.
Op internet en zelfs in de boekjes kom ik alleen percentages tegen van 40 tot zelfs 60% de eerste 17 dagen, dus ik dacht wel goed te zitten met 50% -O-

Maar gelukkig lijken de luchtkamers wel sprekend op de luchtkamers van foto's die ik online tegen kom. Die lijken allemaal wat kleiner dan op de tekeningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:22

Nogmaals die 30 % doe je de eerste paar dagen om een grote luchtkamer te krijgen, nu er al volgroeide kuikens in het ei zitten heeft die lage luchtvochtigheid geen enkele zin meer (behalve dan je kuikens om zeep helpen) en die 30 lukt idd ook niet meer met kuikens in de eieren

Ik broed ook geregeld met broedmachine en heb verschillende handleidingen en boeken plus goede uitkomst resultaten maar 60 % in het begin gaat echt niemand je aanraden. 60-75 % is voor uitkomst

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 11:53

Dit staat in mijn kippenboek:
Afbeelding

En op internet lees ik dat juist in de laatste dagen de luchtkamer groeit.
Maar volgens jou moet ik nu dus vanaf dag 17 op 75% vochtigheid verder broeden?

Edit: de eieren/luchtkamers groeien nu vrijwel gelijk aan dit voorbeeldplaatje van internet:
Afbeelding

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:17

Wat een geweldige foto met die kuikenpootjes eronder uit <3

Één van mijn kipjes, Cruesli, komt sinds vandaag op vragen op schoot en laat zich ook een beetje aaien. Koek, de andere kip, blijft veilig op afstand :+

Afbeelding

Een vraagje aan de anderen; hoe doen jullie dat met het voeren van meel bij kippen van verschillende leeftijden?

Koek is een ruim jaar, net broeds-af maar normaliter zou ze moeten leggen, maar Cruesli is pas 5 maanden. Ik heb een Feedomatic en daar mix ik nu legmeel en opfokmeel in zodat ze van beiden wat krijgen, maar is dat genoeg om te leggen/op te groeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:22

Als dat in je boek staat waarom heb je dan op dag 13 teruggezet naar 40?

Hoe hoog de luchtvochtigheid aan het eind moet is op gevoel, net wat voor machine je hebt, doe je te vochtig verzuipen ze in het ei. Helemaal als je ze nu te droog hebt
Ik weet verder niet wat je wil met je kippenboek, volgens mij type ik niet in het Russisch :Y)
Lage luchtvochtigheid is alleen eerste paar dagen, daarna verhogen en constant houden tot bijna uitkomst, dan temperatuur iets verlagen en vochtiger zetten. Maar dat zijn toch dingen die je eerst op gaat zoeken voor je gaat broeden?! :o?

Nachtlampje hier zijn ze geen fan van meel
Ik voer korrel of mix en voor het mak maken graan
Verder groente en fruitafval, gedroogde eierschalen in stukjes en meelwormen
En ze scharrelen
En het zal slecht zijn maar mijne komen iedere morgen een boterham halen :D

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:30

[***] schreef:
Nachtlampje hier zijn ze geen fan van meel
Ik voer korrel of mix en voor het mak maken graan
Verder groente en fruitafval, gedroogde eierschalen in stukjes en meelwormen
En ze scharrelen
En het zal slecht zijn maar mijne komen iedere morgen een boterham halen :D

Het is fijne extra informatie, maar niet echt een antwoord op mijn vraag :+

Het gaat om de mix van opfok- en legvoer, of dat voldoende is om de volwassen kip te laten leggen en de jonge kip te laten opgroeien.

Buiten dat voer mogen ze de hele dag scharrelen in de tuin en krijgen ze wat meelwormen en gft-restjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:34

Nachtlampje, wat een lieve foto en een prachtige kip! Welk ras is het? Ze is zo mooi getekend!

Ik heb nu een biologisch grof kippenmeel voor alle kippen. Had eerst opfokmeel maar daardoor kreeg mijn oudere kip een teveel aan eiwit binnen waardoor ze goed ziek is geworden.

Janne, ik heb me juist heel goed geïnformeerd hoor, zelfs nog bij een fokster van araucana's en ik lees toch echt overal dat de vochtigheid van dag 1 tot 17 hetzelfde moet blijven en aangepast moet worden naarmate de luchtkamer wel of niet groeit, en pas op dag 18 de vochtigheid verder verhogen. Op dag 7 en 14 moet geschouwd worden en eventueel de vochtigheid aangepast. Dus dat heb ik ook zo gedaan: op dag 13 heb ik, zoals geadviseerd werd op het kippenforum, de vochtigheid omlaag gezet.
Ik ga maar gewoon zo door als hoe de fokster van de araucana's me vertelde, dus ik houd ze nu nog even droog en daarna zet ik em op 75%. Dat lijkt bij andere fokkers goed te werken voor een prima uitkomst.

Ik ben wel benieuwd hoe andere bokkers dit doen. Hoe vochtig broeden jullie?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:43

Nachtlampje schreef:
Wat een geweldige foto met die kuikenpootjes eronder uit <3

Één van mijn kipjes, Cruesli, komt sinds vandaag op vragen op schoot en laat zich ook een beetje aaien. Koek, de andere kip, blijft veilig op afstand :+

[ [url=m/lFQdu8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een vraagje aan de anderen; hoe doen jullie dat met het voeren van meel bij kippen van verschillende leeftijden?

Koek is een ruim jaar, net broeds-af maar normaliter zou ze moeten leggen, maar Cruesli is pas 5 maanden. Ik heb een Feedomatic en daar mix ik nu legmeel en opfokmeel in zodat ze van beiden wat krijgen, maar is dat genoeg om te leggen/op te groeien?

5 maanden lijkt mij voldoende tegen de leg aan om legmeel te kunnen gaan voeren. Het is niet zo dat ze zonder legmeel niet gaan leggen. Dat leggen komt heus wel, alleen is het legmeel net iets anders uitgebalanceerd om ze alle voedinggstoffen te bieden.

Je hebt er dus eentje die al legt, en eentje tegen de leg aan. Zou niet ingewikkeld doen en gewoon legmeel geven (of legkorrels, maar die van mij eten dat niet)

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:43

Goed om ook weer andere hoeken te horen! De fokker waar we de kipjes vandaan hebben (het zijn Orpingtonkrielen, 8nnemiek!) noemde dat ze niet/slecht zullen leggen als je ze niet tot het eerste ei op opfokmeel/korrel hebt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:22

nah, ik geloof daar niet zo in. Het is toch een hormonale kwestie, gebonden aan leeftijd. En de kippen in de gemiddelde achtertuin worden zo goed verzorgd en krijgen zo goed te eten. Die komen niets te kort. Dus geen enkele reden waarom niet gewoon de eitjes gaan komen.

Het is wel zo dat het groeien natuurlijk veel energie kost en eiwitrijk voer is dan wel beter, maar met 5 maanden is de grootste groei gedaan, en worden ze al volwassen dus dan lijkt me legvoer echt geen slecht plan.

En anders geef je ze 1 of 2 x per week een gekookt geprakt eitje (met ev wat kwark) vinden ze smullen en daar zijn de eiwitten weer! :D