Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:37

Hoi allemaal! Ik wilde me graag melden in het topic. Sinds een maand of 2/3 ben ik eigenaar van twee leuke eenjarige dames. Het leek me wel interessant om met ratteneigenaren te kunnen praten. :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:47

Leuk simoonzel heb je foto's? :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:53

De dames in kwestie :D :
Afbeelding

Ik heb ze overgenomen van een vriendin. Ze zijn bij ons omgedoopt tot Alice & Lizzie, twee personages uit een game die ik op dat moment speelde met mijn vriend. :+
Alice is de avontuurlijke met de dumbo oortjes. Lizzie is wat terughoudender en is geboren met een onderontwikkeld oog waardoor ze daar alleen een spleetje heeft.

Alice gezellig aan het gamen met vriendlief:
Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:23

Lief! <3
Wel fijn dat ze bij jou terecht konden!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:37

Vandaag eindelijk een nieuwe toevoeging voor de dames binnengekregen en er wordt al meteen in genesteld. <3
Zal niet lang duren voordat ik de naald en draad tevoorschijn moet halen want deze dame heeft het al haar missie gemaakt om de naden kapot te maken. :')
Voor nu heeft ze er in ieder geval plezier van.

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:42

Net bijna een hartverzakking gehad. Een van de jonkies had de oudste dame (ruim 2,5 jaar) op de rug gelegd. Maar toen het jonkie weg was bleef het oudje doodstil liggen. Toen ik met mijn hand in de buurt kwam, kwam ze gelukkig zelf weer overeind. Was even bang dat het over was met haar.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:49

Oh bah wat eng! Je gaat toch geen bejaarden onderuit maaien (de jeugd van tegenwoordig :+ ). Ik trof er laatst ook een aan terwijl ze lag te slapen in houding die ik nog nooit bij haar had gezien, achterpoten helemaal opgetrokken en staart ertussen. Toen ook even gecheckt of er nog wel leven in zat. :=

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:51

Hoi allemaal!

Ik ga (waarschijnlijk) deze zomer 2 ratjes kopen.
Was even aan het rondzoeken naar bodembedekking en kwam hennepvezel van happy home tegen. Dit lijkt mij erg geschikt, maar heeft hier iemand ervaring met de hennepvezels van happy home?
En welk merk voedsel geven jullie de ratjes?

Ga nu dit topic even helemaal lezen, zodat ik geen dingen dubbel ga vragen :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:20

Ik heb nu voor het eerst hennepvezel, maar dan van een ander merk (MiniHemp). Ze stonden eerst op beukensnippers maar omdat de een toch wat vaak moest niezen overgestapt om te kijken of er verbetering in kwam, en dat lijkt wel zo. Het enige nadeel ervan vind ik dat het een redelijk aanwezig luchtje heeft van zichzelf, maar dat went wel. Ook hebben mijn dames de neiging om een hoek vol te plassen en die vervolgens uit te graven waardoor de urinelucht weer naar boven komt. :')
Ze gooien het ook makkelijk over de rand van de kooi heen bij mij dus ik veeg er elke dag even omheen zodat ik het niet door het hele huis heen loop. Het is overigens heel lekker zacht spul.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:51

Ik heb Back2Nature als bodembedekking nu en dat gaat super. Geen ge-ief meer en het sluit geurtjes goed in.
Qua voer geef ik ze Crispy Pellets van Versele-Laga.

Heb weer een bunch basic hangmatjes gemaakt voor de mannen, dus die kunnen weer ff vooruit. :)
Primark had een heel leuke fleece plaid (wit met blauwe hartjes) voor 4 euro. Dus ik dacht hey, dat kan ik goed gebruiken! :D Sowieso al 6 hangmatten uitgehaald van zo'n 25x25 cm. Misschien zelfs 30x30, heb niet echt gemeten.
Afbeelding

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 06:40

Bedankt voor jullie reacties!

Wow, Marley93, maak je zelf hangmatjes? Leuk! Hoe doe je dat?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 20:55

M_noushka: ja af en toe haal ik bij een tweedehands winkel wat stof (oude kussenslopen, fleece plaids etc.) en bij de Primark hebben ze dus nog wel eens wat liggen, en daar naai ik dan simpele hangmatjes van. Ik naai héél af en toe huisjes voor ze, maar daar heb ik eigenlijk te weinig geduld voor. O:)

http://jollyrats.nl/ Hier staan allemaal tutorials voor verschillende dingen die je kunt naaien. :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 06:46

Ooh bedankt! Ga ik daar even kijken. :D

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:13

Eindelijk heb ik het topic gevonden wat ik dus al lang zocht!!!
Via de zoekfunctie kan ik dit topic dus niet vinden :(...

Zou ik me hier ook mogen melden?

Ik ben de mama van 3 dames.

Ik heb mijn eerste dame weggehaald van een boerderij waar ze in een klein hokje zat zonder een soortgenootje.. En ze zat buiten. Ze had in haar hele leventje nog nooit een andere rat gezien.
Dus toen ze bij mij was heb ik meteen op marktplaats gekeken en toevallig zat er een bejaarde 3-jarige dame die weg moest. Dus die wilde ik maar al te graag bij mijn Miep hebben!
Miep en Mara waren meteen koek en ei, maar omdat ik weet dat Mara niet lang zou leven heb ik besloten er nog een 3e meisje bij te nemen.
Dit werd een prachtige argent-japanner van een maand of 7 uit de opvang, genaamd Sookie.

Helaas is gisteren geconstateerd bij mijn lieve Sookie dat ze een tumor in haar buik heeft die niet te opereren valt. Ik heb gehuild als een kind, mijn meisje van nog geen jaar oud... Ze gaat niet lang meer mee, maar voor zolang ze nog gelukkig is geniet ik met volle teugen van haar!
Mara is nu 3jaar en 2 maanden ongeveer, dus ook zij zal niet lang meer leven, ze heeft ook een tumortje onder haar oksel, maar gelukkig zit die los. Ook begint ze te verlammen achter, maar ontlasting en plassen kan ze nog en ze heeft er absoluut geen last van..

Omdat vrouwen zoveel meer last hebben van tumoren dan mannen wil ik over op de mannen, dus ik ben momenteel aan het rondkijken voor een castraat. Stel dat Sookie en Mara beiden binnen een maand overlijden, dan wil ik niet dat Miep alleen komt te zitten.
Hoe dan ook hoop ik dat ik mijn meisjes alle 3 nog lang bij me zal hebben!

Ik hoop dat ik hier mee mag kletsen.

Dit is Miepje
Afbeelding
Afbeelding

En mijn lieve oude Mara
Afbeelding

En de knappe Sookie
Afbeelding
Afbeelding

Miep met de beer
Afbeelding

Miep en Mara <3
Afbeelding

En hun kooitje waar ze momenteel in verblijven.

Afbeelding

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:20

Leuke ratjes!
Zou alleen wel kijken voor een grotere maar vooral hogere kooi zodat ze meer kunnen klimmen. :)
Volgens mij is dit namelijk een konijnenhok.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:29

Carr_friesje schreef:
Leuke ratjes!
Zou alleen wel kijken voor een grotere maar vooral hogere kooi zodat ze meer kunnen klimmen. :)
Volgens mij is dit namelijk een konijnenhok.

Het is hun tijdelijke verblijf :P.
Ik zit momenteel even 2 maanden in een ander huis omdat ons huis gerenoveerd wordt.
Thuis zitten ze in een andere kooi, die kleiner is dan deze, maar dan kunnen ze 24/7 loslopen over mijn bureau en mijn boekenplank.

In dit huis kunnen ze niet 's nachts loslopen, dus om 11u wanneer ik mijn bed inga doe ik hun in de kooi, dan heb ik ze liever in een meter kooi dan dat ze nog kleiner zitten.
Dit wordt niet hun standaard verblijf hoor !

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:16

Wat jammer dat ze niet zo lang meer bij je hebben. Ze hebben in ieder geval geen tekort aan aandacht. :)
Ik weet nog niet wat voor geslacht ik zou willen als mijn dames overlijden... Als er eentje het loodje legt (wat hopelijk nog meer dan 2 jaar duurt) wil ik wel graag alvast een nieuw koppel introduceren zodat er niemand eenzaam achterblijft. Mannetjes lijken me erg leuk omdat ze wat rustiger zijn, maar dan moeten het dus wel castraten worden. :oo

Edit: Dit is trouwens mijn kooi op het moment. Hij wordt steeds iets voller. :=

Afbeelding

Ik ben ook nog op zoek naar knaagmateriaal dat de dames lekker vinden. Hout lijkt ze niet echt te boeien. Maar ik wil ze ook niet vetmesten. :+
Een walnoot die ze zelf open moeten breken lijkt me ook wel leuk maar ik weet niet waar ik die los kan kopen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:27

Simoonzel schreef:
Wat jammer dat ze niet zo lang meer bij je hebben. Ze hebben in ieder geval geen tekort aan aandacht. :)
Ik weet nog niet wat voor geslacht ik zou willen als mijn dames overlijden... Als er eentje het loodje legt (wat hopelijk nog meer dan 2 jaar duurt) wil ik wel graag alvast een nieuw koppel introduceren zodat er niemand eenzaam achterblijft. Mannetjes lijken me erg leuk omdat ze wat rustiger zijn, maar dan moeten het dus wel castraten worden. :oo

Edit: Dit is trouwens mijn kooi op het moment. Hij wordt steeds iets voller. :=

[ Afbeelding ]

Ik ben ook nog op zoek naar knaagmateriaal dat de dames lekker vinden. Hout lijkt ze niet echt te boeien. Maar ik wil ze ook niet vetmesten. :+
Een walnoot die ze zelf open moeten breken lijkt me ook wel leuk maar ik weet niet waar ik die los kan kopen.

Gewoon bij de AH of de Dirk van den Broek! Ligt tussen het fruit!
Maak er wel een klein gaatje in, anders krijgen ze hem denk ik echt niet open.
Wilgentak vinden mijn meiden ook leuk om te slopen, die doe ik dan 24u in de vriezer leggen en dan zijn alle bacterien dood!
Maar echt van die knaaghoutjes doen mijn dames ook niks mee :P.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:18

Wilgentak is wel een goede ja. Misschien als ik hem ergens tussen span kunnen ze ook nog gymnastieken. :+
Vanmiddag misschien even langs AH om te kijken of ze walnoten los hebben.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:37

Alleen als ze de walnoot niet snappen de eerste keer een gaatje in maken. Zodra ze het doorhebben kun je ze gewoon heel in de kooi leggen.

Gister met Grijs naar de dierenarts geweest. Ze heeft klem gezeten met haar pootje welke gister flink opgezet was. Medicatie mee gehad. Hopelijk gaat het snel beter

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:08

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:36

Haha yup! Ik gooi er ook wel eens een walnoot in. Vooral bij de eerste paar pogingen worden de jongens van de mannen gescheiden hier. }>
Tot de jongens doorhebben wat de echte mannen eruit weten te krijgen, dan kunnen ze het plotseling wel. :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:07

Zo, de hangmatjes zijn goedgekeurd volgens mij! :D

Afbeelding

Afbeelding

Hij werd wakker toen ik het deurtje open deed, helemaal verstoord. "Vrouwtje laat me slapen!" <3

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:39

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:15

Hoi annwfyn,

Wat vervelend! Lastig ook met regelen omdat je in het buiteblad zit nu. Om wat voor periode gaat het? Ben je een aantal maanden weg, of langer?