Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:32

Lisette1987 schreef:
Qira was op die leeftijd die jij noemt echt nog heel jeugdig en onzeker, nu veel stabieler en beter in haar lichaam gegroeid. Dat extra jaar heeft haar goed gedaan

Dat is inderdaad wél een belangrijke nuancering!
Het kan inderdaad pas vanaf het teefje zelf lichamelijk én geestelijk daar klaar toe lijkt.

Als het dan pas op 4 jaar is, is dat inderdaad wel een belangrijke doorwegende factor.

Maar ik had het ook niet persoonlijk op jou bedoeld.
Ik sprak eigenlijk in het algemeen.

Hier vaak aanvragen voor mijn dekreu van mensen met een teefje van 5 of 6 jaar voor een eerste nest, die weiger ik eigenlijk altijd omdat ik dat riskant vind voor de teef zelf...

Net zoals ik weiger als het teefje nog geen bijna 3 is omdat ik dat dan te jong vind.

Billy

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:35

Ik vind een nest met 7 jaar voor bijv een Jack Russell echt anders dan voor bijv een Duitse Dog oid...
Denk dat je de individuele hond ook mee moet nemen.
Maar ook binnen een ras kan het per teef verschillen hoe ze zijn en of leeftijd een probleem is. Bij mij krijgen ze ip niet meer dan 3 nesten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 21:00

Little_Gift schreef:
Lisette1987 schreef:
Qira was op die leeftijd die jij noemt echt nog heel jeugdig en onzeker, nu veel stabieler en beter in haar lichaam gegroeid. Dat extra jaar heeft haar goed gedaan

Dat is inderdaad wél een belangrijke nuancering!
Het kan inderdaad pas vanaf het teefje zelf lichamelijk én geestelijk daar klaar toe lijkt.

Als het dan pas op 4 jaar is, is dat inderdaad wel een belangrijke doorwegende factor.

Maar ik had het ook niet persoonlijk op jou bedoeld.
Ik sprak eigenlijk in het algemeen.

Hier vaak aanvragen voor mijn dekreu van mensen met een teefje van 5 of 6 jaar voor een eerste nest, die weiger ik eigenlijk altijd omdat ik dat riskant vind voor de teef zelf...

Net zoals ik weiger als het teefje nog geen bijna 3 is omdat ik dat dan te jong vind.

Maar daar heb jij toch geen hol mee te maken, het gaat hier niet om jouw eigendom. Jij kent die teef helemaal niet maar maakt de keuze puur gebaseerd op de leeftijd.

Het is je goed recht te weigeren, het gaat om de jouw reu. Maar dan kijk je niet naar het ras, of verbetering maar alleen naar je eigen principes?

Ik ga ervanuit dat een teveneigenaar die beslissing weloverwogen maakt, en dat kan tevens ook gevraagd worden.

Het is mijn taak om te kijken of mijn reu aansluit bij de teef, naar het stamboom van de teef en de kennel waarin deze geboren worden.

Je kan mijn ergste vijand zijn, als jouw teef iets toevoegt aan het ras en de combinatie klopt. Be my guest.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:41

KimD, ik ga deze discussie niet aan met je.

Zoals je zelf zegt in jouw eigen woorden: dat gaat jou dan ook geen hol aan.

De reu zijn genen zijn wel degelijk mijn eigendom. Ik ga een teef geen risico laten lopen omdat ik mijn reu perse overal op laat.
Zo ga ik niet te werk.
Dan gaan ze maar naar een andere reu.

Gelieve niet meer op mij te reageren want de ondertoon is overduidelijk.

Fijne avond nog.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 21:51

Little_Gift schreef:
KimD, ik ga deze discussie niet aan met je.

Zoals je zelf zegt in jouw eigen woorden: dat gaat jou dan ook geen hol aan.

De reu zijn genen zijn wel degelijk mijn eigendom. Ik ga een teef geen risico laten lopen omdat ik mijn reu perse overal op laat.
Zo ga ik niet te werk.
Dan gaan ze maar naar een andere reu.

Gelieve niet meer op mij te reageren want de ondertoon is overduidelijk.

Fijne avond nog.

Ja want dat respecteer jij natuurlijk ook in ieder topic waar je ongewenst, ongevraagd en niet gemotiveerd commentaar komt leveren.

Hier wordt over het algemeen met respect met elkaar gediscussieerd, en hoewel hier ook op tien manieren gefokt wordt is er zelden tot nooit hummelus of gezeik, of iemand nu zijn eerste, of vijfde nest fokt. Was nu ook niet nodig, want er is helemaal niks aan de hand. Je wordt alleen door twee mensen op je eigen woorden gewezen, en er wordt gezegd dat het allemaal niet zo zwart-wit is. Een eigen mening mag iedereen hebben, jij, ik, en ieder ander hier.

Maargoed, ik wens het je.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:02

Moderatoropmerking:
Hierbij het dringende verzoek om met respect naar elkaar te reageren en tevens niet persoonlijk te worden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:18

Een combi 5 keer herhalen.. why. Echt why..
Ik heb, als de teven t aan kunnen en de eerdere nesten probleemloos geweest zijn geen moeite met 3 nesten.

We hebben zelf uit Chicka 3 nesten gehad.
Haar 3e was niet gepland, maar de reu die we voor haar dochter gebruikt hadden was op zo’n dusdanige leeftijd dat we de combi opnieuw maken niet wilden afwachten aangezien ik, als t even kan pas na 1,5 jr(3e loopsheid na t nest) een dekking wil doen. En uit de reu wilden we een reutje hebben maar die uit de dochter voldeed niet aan onze wensen en wij vielen als een blok voor een teefje :')

Ik hoop volgend jaar uit Djessey haar 3e nestje te mogen verwachten. De combi die ik dan hoop te kunnen maken is een “lang verwachtte” omdat ik niet kon vinden wat ik zocht(inmiddels wel)

Maar 3 is ook wel echt de max voor mij. En dan moet ik ook echt geen gedoe in eerdere bevallingen gehad hebben.
Djes heeft tot nu toe geen complicaties gehad behalve overvallen werden door de naweeen bij haar 1e nest maar niet bij het 2e nest.
Chicka had alleen in haar 3e nest een nageboorte die er wat langer over deed om eraf te komen.

Hopelijk komen er vruchtbare weken aan en hebben we in mei een happy mama met kinders van het eerste nestje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 22:25

kiwiwitje schreef:
Een combi 5 keer herhalen.. why. Echt why..
Ik heb, als de teven t aan kunnen en de eerdere nesten probleemloos geweest zijn geen moeite met 3 nesten.

We hebben zelf uit Chicka 3 nesten gehad.
Haar 3e was niet gepland, maar de reu die we voor haar dochter gebruikt hadden was op zo’n dusdanige leeftijd dat we de combi opnieuw maken niet wilden afwachten aangezien ik, als t even kan pas na 1,5 jr(3e loopsheid na t nest) een dekking wil doen. En uit de reu wilden we een reutje hebben maar die uit de dochter voldeed niet aan onze wensen en wij vielen als een blok voor een teefje :')

Ik hoop volgend jaar uit Djessey haar 3e nestje te mogen verwachten. De combi die ik dan hoop te kunnen maken is een “lang verwachtte” omdat ik niet kon vinden wat ik zocht(inmiddels wel)

Maar 3 is ook wel echt de max voor mij. En dan moet ik ook echt geen gedoe in eerdere bevallingen gehad hebben.
Djes heeft tot nu toe geen complicaties gehad behalve overvallen werden door de naweeen bij haar 1e nest maar niet bij het 2e nest.
Chicka had alleen in haar 3e nest een nageboorte die er wat langer over deed om eraf te komen.

Hopelijk komen er vruchtbare weken aan en hebben we in mei een happy mama met kinders van het eerste nestje.

Ik vind het super knap dat je de fokkerij doorzet en aandurft na alles wat er gebeurt is. :(:) Alleen dat al is een prestatie an sich!

Een derde nest fokken waar in eerste instantie vooral voor jezelf fokt vind ik ook iets heel anders.

In jouw ras lijkt het me sowieso een uitdaging om überhaupt een geschikte reu te vinden, om de wel vaker (privé) besproken redenen. :+ Ik bedoel, voor de BC vind je op iedere hoek wel een reu en moet je vooral goed kijken naar gezondheid. Ook niet mijn ding overigens, mensen zouden best kritisch mogen kijken naar de reuen die ze aanbieden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:47

Haha ja hier word ook genoeg “rommel” aangeboden voor de fok. Een van de voornaamste redenen voor import :')

Ik durf het nog niet helemaal. Maar dit is wel het moment. Nu hopen dag alles samenloopt zoals gehoopt _O-

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 23:42

De regels in het KR zijn natuurlijk algemene regels die gelden voor de Chihuahua tot aan de Ierse Wolfshond, maar beiden hebben een totaal andere levensverwachting en zijn op een andere leeftijd ‘oud’. De RvB geeft dan ook duidelijk aan dat er bij ieder ras door de rasvereniging gekeken moet worden wat verstandig is. De verschillen tussen de rassen kunnen daarin gewoon groot zijn. En naast de regels van het KR, de RV moet iedere fokker ook nog naar zijn eigen teef/reu kijken. De een is nu eenmaal sneller volwassen als de ander.
Voor mij persoonlijk maakt het ook echt wel verschil of een reu jong ingezet wordt of een teef. Een dekking is toch echt een stuk minder belastend voor de hond zelf dan een dracht en zoogperiode.
Maar als het gaat om erfelijke ziektes en andere afwijkingen zit er natuurlijk geen verschil in de wenselijke minimale leeftijd van de reu en de teef.

Persoonlijk wachten wij altijd tot de loopsheid rond de drie voor een eerste nest. Ons ras wordt vaak maar twee keer per anderhalf jaar loops dus als je nog langer wacht heb je maar twee kansen want een eerste nest moet voor de vijf.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:05

Het ene ras is ook het andere ras niet. Bij een border collie zou ik toch graag pas na 3 jaar fokken en een 2e nest pas een paar jaar later om te zien hoe nest 1 een beetje is geworden. Er zit zoveel ellende in het ras…
Voor reuen vind ik ook dat ze niet te vroeg ingezet moeten worden en liever ook niet te veel. Sommige reuen zie je nu in ongeveer alles terug komen, heel erg zonde.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:07

Hier inmiddels een eerste dekking gehad. We gaan nog een keer. Maar t lange wachten is begonnen :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 16:06

kiwiwitje schreef:
Hier inmiddels een eerste dekking gehad. We gaan nog een keer. Maar t lange wachten is begonnen :')

No way back! Ik ga voor je duimen, het is je gegund. <3

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 19:34

Spannend! Hopelijk meer geluk dan wij

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:55

Succes!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:27

Succes!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:48

Spannend! Ik duim :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:41

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:

No way back! Ik ga voor je duimen, het is je gegund. <3

<3

Dankjewel allemaal! Kijk er enorm naar uit. Dis spannende tijd!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:02

kiwiwitje schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*

Spannend Kim.
Het is je gegund na het afgelopen jaar :knuffel:

Ik duim dat het gelukt is. En ik ben uiteraard enorm nieuwsgierig naar Freddie baby's.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 22:10

Zo lief <3
Ik kijk er erg naar uit

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:37

Freddie heeft nog een dekking achter de rug. Hondje hebben wij gefokt is een zus van Elmo
Afbeelding

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:12

Spannend! Hopelijk een vruchtbare dekking! <<) <<)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:30

T is een echte gentleman :+ hij moet eeuwig spelen en dan ineens gaat ie er voor

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:49

Zo, vandaag voor de gezondheidsonderzoeken geweest met Lotje (ons eigen gefokte meisje). Ze is de eerste nakomeling van de reu én teef die voor de officiële onderzoeken gaat, dus extra spannend!
Maar heupen en ellebogen zagen er goed uit, en ogen alvast vrij! Nu nagels bijten tot de officiële uitslag vanavond :D

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:59

Spannend Denise!

Ik ga ze binnenkort ook maar eens plannen.
Nog niet aan toegekomen door alles rondom mijn vader.