Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:04

Wat stom, ik vind het best verwarrend dat sommige dingen alweer achterhaald zijn. Volgens mij hoorde ik laatst bij de puppycursus (ik moest daar gaan kijken, omdat Django steeds naar mij toe wilde in plaats van naar mijn partner te luisteren) nog iemand uitgelegd krijgen dat hun hond niet meer op de bank mag, juist vanwege dominantie perikelen. En dat zijn trainers van het asiel, waar ik van zou verwachten dat ze lesgeven volgens de nieuwste standaarden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 09:06

Er zijn echt maar weinig hondenscholen en pensions die met de laatste standaarden mee gaan. Of fatsoenlijk bijscholen..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:12

Ik wilde net zeggen, er zijn maar weinig hondenscholen die na de middeleeuwen een update hebben gehad.

Hier in de buurt krijg je, als je je aanmeld voor de puppycursus, een slipketting met riempje cadeau. :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:22

Mijn teefje slaapt op mijn bed. Speciaal een 2 persoons bed aangeschaft voor haar. Ze is een hele schone hond en zelfs met haar loopsheid heb ik er 0 last van.

De reu van mijn pa slaapt op de bank of voor mijn kamer deur. Die durft de twee Japanners niet lastig te vallen... de oudste teef slaapt bij mijn ouders op bed of op haar mandje voor het bed.

Zelf vind ik de band die je met je hond krijgt wel echt een voordeel. En het feit dat de brokken op de kamer gegeven kunnen worden natuurlijk ook!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:30

Ik heb er echt geen moeite mee, voor al met de pups had ik overal verschillende fleece dekens liggen waar karma sliep zodat ik die kon meegeven :+ en de haren tja dat weet je met een langharige hond die gaan echt overal zitten ze hoeven daar niet eens te lopen met verhaar tijd stofzuig ik 3 keer per dag :') plus het gezellig knuffelen op bed is heerlijk <3 nu heb ik wel honden die zich gedragen dus als ze je wakker maken dan moeten ze heel nodig uit anders slapen ze gewoon lekker. Regelmatig liggen ze zo :p

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:39

Die band vindt ik echt een heel stom excuses.
Ik wil voorop stellen ik ben totaal niet tegen honden in bed hoor!
Maar mijn band is echt niet afhankelijk daarvan. Met Kenai heb ik een iets mindere band dan met Daeva en aelynn. Maar dat is omdat mijn moeder met hem werkt en onze karakters matchen niet zo als ik met de dames.
Maar mijn band is net zo sterk met Cooper en rocky, die hier nieteens wonen. Rocky haal ik 1 keer per week op voor training en nu binnenkort zijn 2e weekend voor show. En die hond en mijn band is gewoon gigantisch. Als ik daar binnen kom bekijkt hij zijn vrouwtje niet meer. Vorige week heeft hij zelfs proberen uitbreken toen ik hem terugbracht om me te volgen.
Cooper zie ik zelfs niet wekelijks. Ik haal hem enkel op als hij mee op show gaat. Wat nu since januari geleden was. Toch hebben we ook een enorme band. Hij loopt zo met me mee als ik hem ophaal. Bij mij thuis loopt ie snel de trap op en gaat in bed liggen. En hij werkt met volle aandacht op mij.

Dus dat de band sterker is door een hond in bed vindt ik geen goed argument :)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:07

KimD schreef:
_Christina schreef:
Ik krijg ook echt de kriebels als ik mij voorstel dat m'n bed er zo uit zou zien als zijn kussen in de bench :r En qua rangorde/dominantie is op bed/bank mogen ook niet aan te raden toch? Of is dat alweer achterhaald? Gelukkig is Django het niet gewend om erop te mogen.

Ja, dat is van voor de middeleeuwen. :=

Dit :')

Overigens had AJ mn vriend vannacht half uit bed geduwd en lag AJ languit op zijn plek toen ik wakker werd :'). In z'n slaap gaat m'n vriend altijd aan de kant _O-

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:29

Dat vind ik ook raar klinken, want als je hond niet op bed/bank mag dan kun je er nooit bij gaan zitten/knuffelen (als dat het meest belangrijke zou zijn voor het opbouwen van een band)? Ik ga gerust op de grond zitten waar hij erbij kan komen liggen.

Ik snap dat ik zelf een zoekmachine kan gebruiken, maar wat vinden jullie dan de laatste standaarden qua omgang met honden?
Tot vorige week was ik best tevreden met de vereniging waar ik cursus loop (een andere dan mijn partner), maar daar kwam laatst ook onduidelijkheid in. Want je moet altijd consequent zijn, en dus corrigeer ik hem als hij (bijvoorbeeld) een sprintje trekt naar de agility groep (sinds een paar weken trainen die tegelijk, wel aan de andere kant van het veld). Wat hij dus ook deed in aanloop naar een oefening, want daarmee gingen we eerst recht op die groep af om dan linksaf de oefening in te lopen (drie hindernissen achter elkaar). Toen moest ik hem maar negeren, niet corrigeren en gewoon de oefening lopen.. (wat niet echt kan als je hond voor je uit trekt en je linksaf moet over een hindernis, moet ik hem er dan maar tegenaan schoppen of hoe zagen ze dat voor zich 8)7). Mijn inziens zou ik hem juist wel moeten corrigeren (want consequent zijn), eerst z'n aandacht terug krijgen en dan pas de oefening lopen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:38

StonedRomy schreef:
Mijn teefje slaapt op mijn bed. Speciaal een 2 persoons bed aangeschaft voor haar. Ze is een hele schone hond en zelfs met haar loopsheid heb ik er 0 last van.

De reu van mijn pa slaapt op de bank of voor mijn kamer deur. Die durft de twee Japanners niet lastig te vallen... de oudste teef slaapt bij mijn ouders op bed of op haar mandje voor het bed.

Zelf vind ik de band die je met je hond krijgt wel echt een voordeel. En het feit dat de brokken op de kamer gegeven kunnen worden natuurlijk ook!

Waarom zou je brokken op je slaapkamer willen geven?

Hier geen bank/bed oid. Gewoon zijn eigen plaats. Gezien zijn dominantie werkt dit het beste, hij moet weten dat hij onderin de roedel staat en niet boven ons, daarnaast is hij nogal beweeglijk dan slapen wij helemaal niet meer.
Na de laatste ronde loopt hij zo zijn bench in en gaat slapen :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 10:46

Dat is sowieso dubbel Christina. Ik ben heel simpel; Ja is Ja en nee is nee. Dus als er iets gedaan word wat ongewenst is corrigeer ik ook gewoon. Maar afhankelijk van wat er gebeurd wil ik ook wel eens negeren. Maar dat is afhankelijk van wat er gedaan word.
Ik houd van duidelijkheid, en ik vind dat je met een correctie duidelijker bent dan altijd alles negeren en alleen maar positief werken. Uiteraard beloon je al het goede gedrag en alles wat je vraagt.
En ik blijf er bij, dat heel veel hondenbezitters het gedrag van hun hond niet snappen en niet kunnen lezen en dat de meeste hondenscholen daar weinig tot niets mee doen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:54

Ben ik met je eens Kim! Hier gelukkig een goede hondenschool en inderdaad duidelijk zijn zoals je zegt. Dat scheelt echt al zoveel.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:54

Het is niet helemaal achterhaald hoor wij krijgen nog steeds deze methodes bij de opleiding alleen wordt er anders naar gekeken als voorheen. Toen werd er gezegd ongeacht hoe de hond is niet op gelijke niveau want daar wordt die dominant van evenals poot op hand leggen enz. Dat is achterhaald mijn honden mogen op de bank en bed mits ik het toelaat. Een al dominante hond wordt geacht op een lager niveau te blijven want het gaat om de lichaamshouding... met lopen corrigeren we vaak baasjes om rechter op te lopen omdat ze zich klein maken en de hond daar juist onzeker of sterk van wordt. Hetzelfde met het oppakken van kleine hondjes die maak je sterker door ze op hoger niveau te tillen en vast te houden.
Mensen die een dominante hond hebben raad ik juist af om deze ongevraagd op de bank te laten want dan zie je juist dat de hond over hun heen gaat klimmen springen enz als de hond rustiger is geworden en ze een goede band ontwikkeld hebben mogen ze echter we de hond uitnodigen om er lekker bij te komen liggen.
Niet alle nieuwe methodes zijn even goed hoor wij zien juist alleen meer probleem gevallen door een aantal nieuwe methodes.
Wel zijn er dingen verfijnd vroeger waren de correcties hard en streng bv een trekkende hond werd kei hard terug getrokken en het liefst op zn rug (Martin gaus methode) tegenwoordig wordt er eerst gekeken waarom trekt de hond angst, dominantie of gewoon enthousiastme daaruit ga je een correctie of beloning aanpassen.
Hetzelfde als het verhaal rondom het steunen van een angstige hond met bv vuurwerk. 15 jaar geleden mocht dat al alleen werd het uit verband getrokken want je moest niet als een gek gaan riepen aaah kom maar schatje het is goed schatje en dat deden mensen dus werd er gezegd niet aaien en aandacht geven maar lekker bij je laten zitten en kriebeltje aan het oor was juist heel goed...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:07

Een hond wórdt niet dominant van op de bank mogen. Maar ik zou een hond die dominante trekjes vertoont niet op de bank laten. Hier weten ze inderdaad ook dat met 'aan de kant' ze gewoon weg moeten en anders ga ik wel op ze zitten. Maar als ik ergens wil zitten of langs wil gaan zij aan de kant.

Een dominante hond die zijn plek op de bank gaat verdedigen krijgt hier vliegles. Dus op dat gebied vind ik een hond niet op de bank vanwege dominantie wel een oké theorie. Je moet m alleen wel goed uitleggen :Y)

Hier inderdaad ook een les op een school gehad waarbij werd uitgelegd dat als je hond fysiek hoger dan jij was dus jij ligt op de grond, hond staat, of jij ligt op de bank, hond zit op de rugleuning. Dat de hond dan dominant probeert te zijn _O- Zij vond ook dat je absoluut nooit een correctie mocht geven want dat snapt een hond niet. Je mag dus niet eens 'nee " zeggen tegen een hond. Ze vertelde dus vol trots dat haar honden weleens een hele rollade van tafel hadden gepikt en die heeft ze ze laten opeten. Ze zag het gebeuren maar het was haar schuld dat het gebeurde dus tja... En toen ik haar honden even kwamen bekijken (ze had ook 2 Kelpies) stonden die beestjes te gillen als een malle van opwinding. Maar niet corrigeren hoor :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:19

Dat is wel raar Kaus, hier krijgt hij dan meteen "vliegles" hoor :') Waarom zou je een hond niet corrigeren die een rollade pikt :=

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:27

Kaus nou precies dat!

Ik heb een klant gehad die bij me kwam met een 9 week oude labradoodle pup die al gericht naar de kinderen uitviel. Ik haar geholpen om dit in goede banen te lijden dus duidelijk “nee foei” en wegsturen maar op de puppy cursus werd er gezegd nee dit moest ze negeren alleen positieve bekrachtiging. Dus alles wat de hond fout deed negeren en belonen als ze het niet deden. (De nieuwe trend noem ik het maar) deze methode paste beter bij haar. (Was een beetje een grijze wollen sokken figuur met losgeslagen kinderen) nou prima maar dan houdt onze samenwerking op want ik ga niet met die methode mee. 3 weken later kreeg ik bericht of ik iemand wist voor de pup want ze was totaal losgeslagen en 1 van de kinderen had naar de hap gemoeten voor hechtingen in zn kuit. Ik vind het vooral sneu voor de hond ... ik heb zelf al een aantal klanten met problemen gehad van deze honden school en een collega krijgt er geregeld ook een aantal die wij weer op het rechte pad moeten krijgen. Wat ik vooral belangrijk vind is dat er tegenwoordig meer aandacht aan besteed wordt waarom doet een hond wat die doet vroeger kreeg alles stempeltje agressief maar tegenwoordig wordt er gekeken gebeurt het uit angst onzekerheid of pure dominantie. Honden zelf zijn ook heel duidelijk en winden er geen doekjes om. Mijn hond maakt dr eigen groot kijkt een keer en als dat niet genoeg is gromt ze ook en dan hebben ze dat echt nodig. Een onzeker hond zal ze zachtjes uitdagen voor spel en gaat ze ook rustig bij liggen terwijl bij een dominante hond zij echt niet haar rug toekeert of gaat liggen tot die toegeeft.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:29

Mijn teef is erg mager en eet alleen in rust, wanneer ze zelf wilt. Nu ging dat met de meeste akita’s zo en dan hadden we op meerdere plekken wat bakken brokken staan die dan na x dagen wel leeg waren en dan vulde je ze weer...

Maar onze Griek zou zo 12 kg opeten als hij de kans krijgt en dan heeft mijn teef niets gegeten. Daarom staat er op mijn kamer altijd een bak brokken voor haar. De Griek durft mijn kamer niet op en komt ook niet aan de brokken daar.

Verder consequent betekend niet straffen. Je kunt heel consequent opvoeden zonder ook maar een keer te straffen. Loopt je hond voor je uit, dan draai om of laat hem even zitten. Neem dan wat meer tijd voor je oefening of beloon hem eerder/ loop op een hoger tempo.

Edit: een nee noem ik dan weer geen straf. Das meer een ‘ commando ‘

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 11:32

Ik heb toevallig van de week een mega discussie gehad in een staffordgroep. Hadden logehondjes binnen zitten en die hond at al dagen niet meer en was niks anders dan overstuur als die andere hondjes aandacht kregen..
Hondlief toonde ongewenst gedrag en moest gestraft worden -O-

Hond schreeuwde er gewoon om dat de nieuwe situatie hem niet beviel. En toen ik dat zei en haar tips gaf was het ineens crisis. Want ze wist donders goed hoe het met haar hond ging en dat ze er goed voor zorgde en dat ze haar hond goed genoeg kende om te weten dat ie zich aanstelde. Hij moest het maar gewoon accepteren en zich gedagen -O- Nog maar niets gezegd over waar ik allemaal voor uitgemaakt ben :')

''nee'' zie ik ook niet als straf, wel als een correctie. :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:19

Hier is het ook positief dat ik train. Maar een correctie is gewoon nodig af en toe.

De recentste aanwint aan mijn team heb ik hier nog niet geshowd denk ik.
Meet Rocky :D (hij woont nu nog bij andere mensen, maar op termijn gaat hij volledig bij mij komen wonen).
Hij is een reu van 13 maanden oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:15

Wij corrigeren ook niet, enkel positief. Enige keer wanneer ik 'nee' zeg is als ze willen happen naar een bij of wesp, of als er echt gevaar dreigt wat ze zelf niet zien.

Wij vragen de honden bij naam waar ze mee bezig zijn, en laten ze zelf denken over de juiste oplossing. Dat wordt dan beloond.

Ze kennen wel de 'eh-eh', dat is als hulpmiddel als ze zelf op zoek zijn naar het juiste maar graag hulp willen in het vinden daarvan.

Net zoals bij de meeste hier is het bij ons of zwart of wit, wij hebben geen grijs gebied.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:16

Zoe_97 schreef:
Hier is het ook positief dat ik train. Maar een correctie is gewoon nodig af en toe.

De recentste aanwint aan mijn team heb ik hier nog niet geshowd denk ik.
Meet Rocky :D (hij woont nu nog bij andere mensen, maar op termijn gaat hij volledig bij mij komen wonen).
Hij is een reu van 13 maanden oud.

[ [url=m/FpbyUB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aFj8Ae.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GuSdYw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ga je ook lekker in aantal omhoog! Vanwaar de keuze voor deze reu?

Gefeliciteerd!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:38

Ik ben zeker niet voor correctie, maar ook niet pertinent tegen. Als iemand bij me komt met een uitvallen de pup, dan zou ik eerst uitzoeken waarom. Is dit omdat de pup geen rust krijgt en de hele dag aangehaald wordt door bv de kinderen? Dan bench training en gebied afsluiten voor kinderen zodat de pup rust krijgt, grote kans dat het uitvalgedrag verdwijnt. Een correctie zou in dit geval niets uithalen. Maar negeren dus ook niet, negeren helpt alleen als gedrag ontstaat om gericht aandacht te trekken en dan nog ben ik niet voor negeren.
Correctie is meestal het gevolg van of niet goed aangeleerd gedrag of slecht management. Maar...ik zou ook niet een hond een rollade laten opeten of laten uitvallen. Doe je dat wel, dan uitvallen = succes = conditionering en dat wil je niet hebben. In zo'n situatie corrigeer ik wel, maar dat is dan in veel gevallen toch omdat je zelf niet goed hebt opgelet of je een rollade hebt laten liggen bij een hond die je niet geleerd hebt dat met rust te laten. Bv gejank aan de kant kun je negeren of corrigeren tot je een ons weegt, maar als de oorzaak 'overprikkeling' is, dan moet je daar wat mee doen bv dmv een bench.
Nu corrigeer ik ook heus wel eens, ben niet heilig en ook niet anti ofzo, het kan best zin hebben. Maar als je 5x moet corrigeren, dan weet je dat het niet werkt.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 14-05-19 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:38

Ik stuur je voor respect voor de mensen waar hij nu woont een pb’tje. Hun situatie moet niet open baar op het internet :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:46

aww rocky heeft een lieve blik zeg!

tja ik corrigeer waar nodig, nu was er wat spanning tussen balto en chansy ik was zelf in de andere kamer, op dat moment corrigeerd Karma balto gewoon dmv haar poot op hem te leggen en hij stopt direct ik vind dat prima is een zeer goede correctie van karma. Dat betekend niet dat karma boven mij staat want zij weet donders goed wat wel en niet kan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 14:41

Je moet sowieso altijd denken vanuit de hond en niet vanuit de emotie die het gedrag veroorzaakt.

Daarom ben ik ook voorstander van de clicker, die is ten alle tijden emotieloos, of de baas die hem gebruikt nou goede of slechte zin heeft.

Slecht gedrag is een veel gemakkelijk positief om te buigen, het kost alleen tijd, en dat hebben de meeste mensen nou eenmaal niet.

Mooiste voorbeeld zijn mensen die aan agility beginnen omdat ze het gezien hebben "dat is vet, wil ik ook!". Maar voordat je fatsoenlijk een ronde door komt ben je een hele poos verder. Dan zeggen de meeste mensen "ja maar dit is geen agility, dat wil ik niet!". Mijn standaard respons is de vraag of zij dan wel al konden rennen voordat ze konden lopen?

Puk was agressief naar alles en iedereen, nog steeds naar vreemde, ik heb er echter geen problemen mee, want ze doet het vanuit een zeer verklaarbare reden.

Mensen zijn heel egoïstisch war dat betreft, en reflecteren dat op het dier. Als zij bijvoorbeeld spontaan over Puk duiken, hapt ze, ze waarschuwt kort en bondig, reageer je daar niet op, is het prijs. Kan ik de hond niet de schuld van geven, maar de persoon, want die buigt als wildvreemde zomaar over een onbekende hond. Maar 9 van de 10 mensen flippen uit naar Puk, want die beet!!!! Ja, maar mensen, wáárom beet ze?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:15

Hier doen we niets met "dominantie" idd hier is ja is ja en nee is nee. Gewoon heel simpel. Wel houden wij ons aan de rangorde onderling van de honden in situaties waarin dat nodig is. Met 3 pubers die elkaars grenzen niet altijd respecteren is het wel eens nodig in te grijpen of bij te sturen.

Overigens ik corrigeer gerust. Negeren is vaak ook geen optie. Moet je maar eens 6 grote honden bij je hebbdn en jacht gedrag negeren. Dat beloond zichzelf wel en binnen korte tijd kan dan niets meer los.

Correctie kan al gewoon "nee" zijn maar ook gerust door te laten schrikken, dan afgeleid, en gewenst gedrag te vragen en als dat uitgevoerd wordt te belonen.

Werkt niet altijd zwart/wit. Vanochtend op omheind veld van 1,5 hectare een nukkige husky reu mogen vangen.... Jaren geleden dat hij zo gek was dat hij niet te pakken was. Leuk dan allemaal struiken, paadjes, sloot (yahoeee) enz. Uiteindelijk gevangen door anderen snoepjes te geven. Na 15 minuten kwam hij mee eten pffff en nee dan is straffen totaallll geen oplossing dus kwrstie van hoop koekjes er in, aanlijnen, tot 10000 tellen en "vrolijk" naar de auto lopen whahahaha.... Neem een husky ze zijn meestal geweldig