Ik heb vandaag een van mn cavia's bijna kaal geschoren, ze hadden in het opvang gezegd dat er weinig onderhoud aan was, dus zorgde dat haar kont vrij bleef en dat er niet van alles in haar vacht zat.
Maar ik merkte steeds meer dat ze oppakken minder fijn ging vinden, dus had haar wat bijgeknipt. Daar onder allemaal vervilt... Dus haar kort geschoren zodat het allemaal wat kan luchten. Allemaal korstjes, arm beestje.
Lang leve de langharig gefokte showcavia's... 's Winters zitten de meeste binnen, wat al warm kan zijn. Maar met die vacht in de zomer met 30 graden rondlopen is helemaal een crime
Ha! Dat lijkt op het model wat ik hier thuis ook heb rondlopen. En inderdaad om het voor de cavia leuk te houden moet je er wel wat aan doen. Vooral de achterkant vervilt snel en kammen doe ik haar geen plezier mee. Nu kan ik haar tenminste aaien zonder haar pijn te doen. De babies worden later als ze groot zijn ook zo.
DubbelFun
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-16 18:17
Ik zag op MP een castraat staan met zo'n leuk koppie, dat kon ik niet weerstaan, dus die ben ik vanmiddag wezen halen. Omdat ik langharig niet echt praktisch vind is er wel meteen de schaar in gegaan. Temeer omdat hij buiten zat en de overgang anders wel erg groot wordt. Hij zit nu even bij te komen van de stress op de bovenste plank en straks eens kijken wie hij er als vrouwtjes bij krijgt.
Meet Boris... (niet een naam die ik zou kiezen, maar het moet maar even )
Zijn koppie
en helemaal
en nadat hij geknipt was (rode oogjes is door de flits)
Ik gok dat het een Sheltie is, want voor een CH-teddy ligt het te plat, maar op de kop is het wel weer CH-achtig. De langste stukken zaten ook wat krullen/slagen in en waren erg dik.
kan dat hij minder krul heeft inderdaad, dat is het een zwaktepunt bij tessel en alpaca, de hoeveelheid krul verliezen. Maar mij doet hij daar enorm aan denken
_Clocloken_
Geplaatst: 17-01-16 19:27
Bij alpaca moet hij een pony hebben zoals een peruvian misschien dat die is afgebeten?
Hij zat alleen omdat ie vocht met de andere 2 castraten, maar ik weet niet hoelang... het was iig de reden van wegdoen. Echt een lange pony is het niet, maar wat langere haren tussen de oren op de kop vandaan.
Qua kleur dacht ik aan een roan; grijs lijf en zwarte kop.
Aaien vind ie prima, maar een aantal lekkere dingen kent ie niet; wortels worden met aandacht gegeten(= erg langzaam) ipv opgeschrokt zoals de rest doet. Toastjes kent ie niet. Water uit een bakje is natuurlijk vreemd. Maar het hooi eet ie wel en hij kan ook op een huisje springen.
Hij is leuk DD! Naam is ook niet mijn smaak Zou het niet gewoon een kruising kunnen zijn tussen verschillende (half-) langharige rassen? Weet niet zo veel van hoe dit vererft enzo hoor, sorry
Beurzen enzo hou ik me weinig mee bezig. Wilde graag naar die in de Zeelandhallen, maar aangezien daar nu een opvang/azc zit voor nood gaat die voor zover bekend niet door..
Omdat al dat lange haar niet handig is voor cavia's die een 'natuurlijk' leven leiden en niet op show hoeven. Ruwhaar hoef je niet te knippen, dat staat rechtop, maar is niet zo lang dat het in de knoop raakt.
Aaaah wat een leukerd Dubbeldun! Snap dat je voor dat koppie gevallen bent
Heb nu een skinny zeugje en een skinny beer (castraat) maar zou er graag nog eentje bij willen. (een zeugje, of twee zeugjes) Gaan een flat maken dus dan hebben ze zat ruimte en vindt meerdere altijd leuker. Maar zit nu een beetje te twijfelen wat te doen, aan het einde van het jaar nog een nestje met Flappie en de zeugjes houden (als die er zijn), of zeugjes kopen. Helaas zijn jonge Skinny zeugjes schaars, houd marktplaats goed in de gaten maar niks leuks tegengekomen. Als ik nog een Flappie nestje heb en er zou een beertje tussen zitten is een plekje zoeken niet erg lastig, was m'n vorige twee beertjes beide binnen een week kwijt naar twee super plekjes, beide nog contact mee. Maarja vindt fokken altijd een lastig iets, er zijn al zoveel cavia's.. ( niet zoveel skinny's..)