Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:47

Ik vind het niet hard klinken hoor, ben het met je eens. Bedoel meer te zeggen dat ik niet €500,- ga uitgeven om even een dingetje te laten weghalen. Heb me in operatiekosten ook niet ontzettend Ik en andere beesten moeten ook nog comfortabel kunnen leven. :') Daarnaast ben ik ook niet van het oefenloos sleutelen aan wat voor beest dan ook. Op een gegeven moment is het klaar, maar dat hangt natuurlijk van de situatie af. Het moet een dierwaardig bestaan blijven.
Ik begrijp dat het heel bot klinkt, maar ik weet even niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden. (En ik roep heel stoer klaar is klaar maar puntje bij paaltje vind ik het zwaar poedersuiker als het echt zover is.)

Ik heb wel net een paar foto's kunnen nemen. Een snoepje doet wonderen om drukke ratjes stil te laten zitten. :D Duidelijker kreeg ik ze niet, sorry.

Afbeelding

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat t een soort aanhangseltje is. Het doet me heel erg aan een speen van een zogende teef denken, kan er niks anders van maken. :')

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:53

Dan zal ik je maar niet vertellen wat mijn duurste DA rekening was, voor een ratje...
Daar is €500,-- een lachertje bij...

marley93

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:17

Nee doe maar niet dan. :')

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:23

Banjer schreef:
Mijn woorden klinken misschien hard, maar als je het niet kan of wil besteden aan een rat, moet je je afvragen of ratten wel de juiste huisdieren voor je zijn :)

Thnx voor de reminder waarom ik ook al weer niet zo vaak in dit topic te vinden ben. :D

Ben op andere fora al uitgemaakt voor moordenaar en er is een heuse klopjacht op me geweest. :')
Nehh, ik ben een beetje klaar met al dat gedoe.
Want dat soort mensen kunnen natuurlijk het aaaaaaaallerbeste voor hun ratjes zorgen en iemand die er ook maar iets minder aan uit wil geven is ze niet waard.

Opereren of inslapen, voor het beestje is het om het even.
Die denkt niet; 'goh, jammer dat ik nu dood moet vanwege een tumor'
Dus ja, ook inslapen bij een tumor is een goede/diervriendelijke oplossing als het financieel niet zo lekker gaat.

't is dat ik een hele goedkope DA heb en dat ik voor zo'n operatie tussen de 20,- & 50,- kwijt ben.
Want als het meer dan 50,- per operatie wordt dan laat ik ze ook echt inslapen.
Heb nu nog 10 rattendames zitten waarvan er laatst 3 tegelijk een tumor hadden dus ook 3x een operatie in 1x... Heb het geld niet op de rug groeien en de rest van de dieren wil ook graag eten.

En om dan gelijk het tegenargument 'ja dan moet je maar een potje maken' de kop in te drukken;
Ja, tuurlijk heb ik een potje voor DA kosten etc.
Maar niet iedereen is zo koekoek om zowat een 3/4 maandsalaris uit te geven voor 1 ratje.

Heb 1 ratje nu al 3x laten opereren en ze heeft nu weer 2 tumoren.
Beestje is 2,5 dus die ga ik echt niet meer vervelen met een operatie, hechtingen, pijn en in een klein hok zitten.
Die mag lekker door stiefelen tot ze op is en dan mag ze gaan.

Prima dat ieder daar z'n eigen mening over heeft.
Maar ik word er altijd een beetje moe van dat de mensen die niet voor opereren gaan gelijk worden afgeschilderd als een stelletje monsters die geen dieren waard zijn.
Het is nou niet zo dat ze ratjes laten creperen met immens grote tumoren.
Zoals ik al zei; inslapen of opereren, het is allebei goed & diervriendelijk.
Het zijn de emoties van de mens zelf die 'beslissen' of iets zielig is of niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:44

Carr_friesje schreef:
Banjer schreef:
Mijn woorden klinken misschien hard, maar als je het niet kan of wil besteden aan een rat, moet je je afvragen of ratten wel de juiste huisdieren voor je zijn :)

Thnx voor de reminder waarom ik ook al weer niet zo vaak in dit topic te vinden ben. :D

Ben op andere fora al uitgemaakt voor moordenaar en er is een heuse klopjacht op me geweest. :')
Nehh, ik ben een beetje klaar met al dat gedoe.
Want dat soort mensen kunnen natuurlijk het aaaaaaaallerbeste voor hun ratjes zorgen en iemand die er ook maar iets minder aan uit wil geven is ze niet waard.

Opereren of inslapen, voor het beestje is het om het even.
Die denkt niet; 'goh, jammer dat ik nu dood moet vanwege een tumor'
Dus ja, ook inslapen bij een tumor is een goede/diervriendelijke oplossing als het financieel niet zo lekker gaat.

't is dat ik een hele goedkope DA heb en dat ik voor zo'n operatie tussen de 20,- & 50,- kwijt ben.
Want als het meer dan 50,- per operatie wordt dan laat ik ze ook echt inslapen.
Heb nu nog 10 rattendames zitten waarvan er laatst 3 tegelijk een tumor hadden dus ook 3x een operatie in 1x... Heb het geld niet op de rug groeien en de rest van de dieren wil ook graag eten.

En om dan gelijk het tegenargument 'ja dan moet je maar een potje maken' de kop in te drukken;
Ja, tuurlijk heb ik een potje voor DA kosten etc.
Maar niet iedereen is zo koekoek om zowat een 3/4 maandsalaris uit te geven voor 1 ratje.

Heb 1 ratje nu al 3x laten opereren en ze heeft nu weer 2 tumoren.
Beestje is 2,5 dus die ga ik echt niet meer vervelen met een operatie, hechtingen, pijn en in een klein hok zitten.
Die mag lekker door stiefelen tot ze op is en dan mag ze gaan.

Prima dat ieder daar z'n eigen mening over heeft.
Maar ik word er altijd een beetje moe van dat de mensen die niet voor opereren gaan gelijk worden afgeschilderd als een stelletje monsters die geen dieren waard zijn.
Het is nou niet zo dat ze ratjes laten creperen met immens grote tumoren.
Zoals ik al zei; inslapen of opereren, het is allebei goed & diervriendelijk.
Het zijn de emoties van de mens zelf die 'beslissen' of iets zielig is of niet.

Ik heb zelf een superslechte ervaring met het opereren van een knaagdier: mijn hamster kreeg een snelgroeiende tumor achter de voorpoot, en omdat ze nog geen jaar oud was besloten de dierenarts en ik het er op te wagen en tot opereren over te gaan.
Na de operatie kwam mijn man met de hamster thuis en ik zeg tegen hem: "joh, ik zie een handskeletje!" %) Mijn man dacht dat dat flauwekul was, maar nee: de hechtingen zaten ietsje te strak, dus de bloedtoevoer en gevoel naar het pootje waren gestremd, en de hamster besloot haar eigen poot af te knagen...
Ruim een week later weer naar de dierenarts, voor nacontrole (voorpoot was helemaal afgeknaagd). Hamster realiseerde zich waar ze was, herinnerde zich blijkbaar wat er was gebeurd, was doodsbang en van pure angst rook de hele behandelkamer naar zwavel (Syrische hamsters hebben een stresslucht die naar zwavel ruikt, een lucht die lijkt op de lucht tijdens hun loopsheid.)

Wat ik hiermee wil zeggen: als een knaagdier dat minder hersenen heeft dan een rat al zó goed beseft en onthoudt dat het ergens is geweest waar het foute boel was, hoeveel meer zal een rat dat beseffen en eronder lijden?
Oh ja, de hamster was goed handtam, dus daar lag het niet aan.
De hamster overleed een paar weken later alsnog.

Ik zal dan ook echt even goed nadenken voor ik een oudere rat laat opereren. Als ik het al doe.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:45

Het hangt natuurlijk ook van de leeftijd en verdere gezondheid af inderdaad. Maar tegelijkertijd: als een dier op jongere leeftijd al zo'n last van tumoren krijgt, hoe gaat het er dan in de toekomst uitzien?
Dit soort overwegingen hangen van zoveel dingen af, je kan het nooit over één kam scheren natuurlijk.
Maar inderdaad, ik vind dat je het dier (al is het alleen al qua stress en herstelperiode) vaak meer 'kwaad' dan goed doet met teveel gehannes.

Peter heeft overigens nergens last van, die rommelt vrolijk verder, en ik heb ook niet het idee dat het dingetje is gegroeid sinds ik die foto's heb genomen. :) We kijken het dus lekker aan, en ondertussen ga ik eens bedenken wat ik met een hele hoop oude sokken voor ze kan maken... Misschien voerpuzzeltjes ofzo. :)*

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:56

Herstelperiode is op zich niet zo heel lang.
Zelfs de wond van een flink grote tumor was na een dag of 4/5 alweer zodanig dicht dat ze weer op gewone bodembedekking kon en met een week weer in de groep.
Heb nu een ouder dametje zitten die al 3x geopereerd is en daar heeft ze weinig last van gehad.
Maar nu heeft ze weer een tumor en laat ik haar echt niet meer opereren. 't is goed zo.
Als hij te groot wordt/in de weg gaat zitten mag ze gaan hemelen.

Het gaat mij er meer om dat je voor sommige mensen blijkbaar geen dieren waard bent en als half monster wordt afgeschilderd als je er iets anders in staan dan zij.
En die mensen menen ook altijd het beste voor hun dieren te kunnen zorgen grappig genoeg.
Iedereen die niet hetzelfde voor hun dieren doet als zij zijn blijkbaar geen dieren waard.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:03

Hoi allemaal!
Mag ik mij melden?
Ik had niet goed gezocht en een topic aangemaakt, maar werd toen op dit topic gewezen.

Dit was mijn topic :
[BB] Ratjes aanschaffen . Rattenbaasjes op bokt?

Waar ik een aantal vragen stel.
Misschien willen jullie dit lezen, en kunnen jullie mij misschien verder informeren? *\o/*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:38

Als er een tumor of meerdere ontstaan en in sneltrein vaart groeien en je lieve rat is bijna 3 jaar oud .
Heeft n fijn en goed leven gehad .
Wie ben ik dan om t beest in de ellende van narcose en operatie wonden te storten .

En ja ratjes zijn de juiste huisdieren .
Zeker met het oog op mijn kinderen ook

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:42

cheybinky schreef:
Hoi allemaal!
Mag ik mij melden?
Ik had niet goed gezocht en een topic aangemaakt, maar werd toen op dit topic gewezen.

Dit was mijn topic :

Misschien willen jullie dit lezen, en kunnen jullie mij misschien verder informeren? *\o/*

Denk niet dat ik al je vragen heb onthouden, haha.. Maar! Klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht!
Volgende week krijgt mijn zusje twee rittens van rattery Neraida in Dordrecht ben ik erg over te spreken!
'Mijn' rattery heeft even een pauze in het fokken helaas.
Ook over de rattery in Alphen a/d Rijn (ben de naam ff kwijt) ben ik wel te spreken!

Als bodembedekking gebruik ik zelf kranten en houtsnippers, ik denk dat jij ecobed bedoelt? Persoonlijk vond ik dat relatief vrij duur, dus vandaar deze bodem.

Ben zelf gestopt met (dure) hangmatten kopen haha, ze slopen ze toch in no time. Dus koop eens in de zoveel tijd een goedkoop fleece dekentje en maar daar zelf hangmatten van.

Heb zelf op een moment een groep gehad van 4; 3 dames en 1 gecastreerde man. De man kwam er later bij. Ging prima! Maar ook 3 dames ging super. Nu twee mannen.
Heb zo'n 8 ratten gehad de afgelopen tijd, waarvan 2 'nieuw' als rittens bij de rattery, de rest allemaal opgevangen.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 00:23

Die in Alphen aan de Rijn is AI rattery? Ik ben er niet echt over uit of ik daar wel zo'n fan van ben. Ik ben bij haar thuis geween en het huis stinkt enorm naar dieren/ratten. De rattenkamer zit vol, er is veel rommel en er hangt een sterke geur. Wel lijkt ze heel erg van de dieren te houden en zijn ze allemaal heel erg tam en sociaal.

Neraida leek mij ook een goede, Ik was eerst van plan daar mijn rittens te halen. Ik volg ze nog op Facebook en het klinkt altijd heel goed daar. Veel andere ratteries zijn ook via Facebook te bereiken :)

Kranten vinden ze ook leuk om een nestje van te maken of mee te spelen. Net als wc rolletjes en doosjes.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:11

LaCiega schreef:
Die in Alphen aan de Rijn is AI rattery? Ik ben er niet echt over uit of ik daar wel zo'n fan van ben. Ik ben bij haar thuis geween en het huis stinkt enorm naar dieren/ratten. De rattenkamer zit vol, er is veel rommel en er hangt een sterke geur. Wel lijkt ze heel erg van de dieren te houden en zijn ze allemaal heel erg tam en sociaal.

Neraida leek mij ook een goede, Ik was eerst van plan daar mijn rittens te halen. Ik volg ze nog op Facebook en het klinkt altijd heel goed daar. Veel andere ratteries zijn ook via Facebook te bereiken :)

Kranten vinden ze ook leuk om een nestje van te maken of mee te spelen. Net als wc rolletjes en doosjes.

Ja klopt, ik heb twee volwassen ratten van haar opgevangen, door baasjes die ze als ritten van haar hadden gekocht terug gegeven.
Ik vond het ook een bende in huis daar, maar ik vond het wel heel tof hoe veel aandacht ze haar beestjes geeft en ik vond het prettig dat ze er alles aan doet ratjes te herplaatsen of desnoods zelf op te vangen. Ook blijft ze wel geïnteresseerd in het welzijn de diertjes als ze weg zijn.

Door degene waar ik mijn rittens vandaan heb (rattery4nikita) werd ik naar Neraida doorgestuurd.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:08

Neraida is een goede rattery... We hebben daar al een aantal ratjes vandaan... Heerlijke knuffeldieren, geen problemen met gezondheid gehad... :)

Verder ben ik ook fan van rattery Razzy in Bleiswijk :) en Rattery Rootz in Amsterdam... Maar zij is helaas gestopt... ;(

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:15

AnneJ1995 schreef:
cheybinky schreef:
Hoi allemaal!
Mag ik mij melden?

Dit was mijn topic :

Denk niet dat ik al je vragen heb onthouden, haha.. Maar! Klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht!
Volgende week krijgt mijn zusje twee rittens van rattery Neraida in Dordrecht ben ik erg over te spreken!
'Mijn' rattery heeft even een pauze in het fokken helaas.
Ook over de rattery in Alphen a/d Rijn (ben de naam ff kwijt) ben ik wel te spreken!

Als bodembedekking gebruik ik zelf kranten en houtsnippers, ik denk dat jij ecobed bedoelt? Persoonlijk vond ik dat relatief vrij duur, dus vandaar deze bodem.

Ben zelf gestopt met (dure) hangmatten kopen haha, ze slopen ze toch in no time. Dus koop eens in de zoveel tijd een goedkoop fleece dekentje en maar daar zelf hangmatten van.

Heb zelf op een moment een groep gehad van 4; 3 dames en 1 gecastreerde man. De man kwam er later bij. Ging prima! Maar ook 3 dames ging super. Nu twee mannen.
Heb zo'n 8 ratten gehad de afgelopen tijd, waarvan 2 'nieuw' als rittens bij de rattery, de rest allemaal opgevangen.

Ja! Ecobed ja, o ik ga is even kijken wat het kost.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:16

Ik ga is even kijken naar die 2 ratterys

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:28

Welk voer voeren jullie ?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:12

Ik heb net weer een zak Crispy Pellets rat&muis van Versele Laga besteld.
Voor €30,- heb je dan een zak van 20 kg ofzo, en daar doen ze best lang mee. Voor mij een stuk voordeliger in vergelijking met het voer wat ik eerst gaf (supreme science, ook super spul, maar zo duur...)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:38

Okee, dus dat voer zou ik net zo goed kunnen kopen? Wil graag goed voer, maar als je er inderdaad een minder dure en wel goede versie van hebt, is dat altijd mooi meegenomen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:55

Ik maak een eigen voermix... die is voor me samengesteld door iemand die er verstand van heeft :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:08

Ik voer voer, van een kennis die voer mixt. Zij heeft er ook verstand van.

Rattery waar ik heel erg over te spreken ben is raatery Shi-ta in loenen (zonder streepje)

Verder rattery Safari in zwijndrecht ( onder de fb pagina celine's ratjes)
Rattery creepy critters in alphen aan de rijn, heeft vaak wel wat kleinere ratjes

*hangmatjes en speeltjes kan je idd prima zelf maken, lapje katoen, lapje fleece, tegen elkaar aanzetten met de naaimachine en je hebt een super leuk hangmatje. de site van jollyrats.nl is hier erg handig voor

*Qua kooi, de furet tower xl heeft wel een vrij ruime tralie afstand, iets om op te letten met rittens en kleine vrouwtjes. ik zou dan eerder voor een enkele furet xl gaan. of iets als een enkele critter nation.

*Bodembedekking vind ik de combinatie karton bedekking (ecobed, finacard, greenmile, bedxl) met in de wc'tjes back to nature (papier korrels) heel fijn werken

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:33

Ik voerde eerst Crispy pellets van Versele laga maar die zit wat hoog in het eiwit.
Ben nu aan het uitproberen met de muizenbrok van garvo, die zit wat lager in de eiwitten dan hun rattenbrok en het scheelt me ook nog eens 12,- op een zak van 20kg.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:52

Ik zit inderdaad aan de furet xl te denken, hoeveel ratjes zou ik daar maximaal in kunnen huisvesten?
Ik heb veel voor ze over, alleen ik wil niet na een half jaar / jaar een nieuwe kooi kopen, want wil uiteindelijk wel 4..5... Dames.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:55

8 dames past zeker naar mijn mening
Mits lekker vol ingericht

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:59

Heb je een foto? Of heb je die al eventueel eerder gepost in dit topic?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 23:05

Ik voer science selective