Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:45

Ah wat sneu zeg! Onze kuikens hadden we ook via mp maar dat zag er allemaal goed uit. We willen straks ook nog red een legkip adopteren als de hokken en rennen gemaakt zijn!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:55

Ik heb ons "kneusje" (de kip die geplukt werd) vandaag naar mn oom gebracht.
Zodra het donker is zet hij haar tussen de rest en dan kan ze vanaf morgen lekker de boomgaard in met de andere kippies en de 2 geiten.

Voor haar is het beter, hopelijk Is ze daar niet het sulletje en zijn haat kale plekken snel weer weg getrokken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:19

mijn krullenkipje zit nu sinds eergisteren ook op vijf krulleneitjes.

Witje moet nog een week, Bruine Krul dus nog drie weken. Arme Napoleon snapt er niets van! Zijn twee dames zitten alleen maar in het hok dus van ellende gaat ie er maar bij zitten en dan doen ze nog lelijk ook nog :')

De vier eitjes van Witje zijn alle vier stevig in ontwikkeling (heb vorige week kunnen schouwen) de vijf eitjes van Bruine Krul wil ik over een dag of 4-5 schouwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:23

Haha arme Napoleon :))
Wat leuk dat je binnenkort ook kuikentjes krijgt! Krulkipjes zijn zo leuk!

Mri, ik hoop dat het kipje bij zijn nieuwe thuis beter erbij past.

Mijn eitjes in de broedmachine en gisteren heb ik ze geschouwd. Bij drie eitjes waren adertjes te zien, van de andere drie was de schaal te dik en kwam er gewoon geen licht door (schijnt normaal te zijn bij araucana's, die dikkere schaal), dus dat wordt afwachten. Spannend!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:37

Mri hopelijk gaat het daar beter met haar!

Ben benieuwd naar jullie kuikentjes straks 8nnemiek en amaris!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:52

Ik heb waarschijnlijk een adres om kippen te kijken en te kopen. Er stonden japanse kriel kuikens in een hok, in de intra tuin en deze bleek van een collega te zijn die fok en handelt in diverse soorten. Alleen was hij er vandaag niet (heb ik weer) dus nu vrijdag weer langs gaan en eens kijken of ik een afspraak kan regelen om kippen te kijken en te overleggen wat nu het beste bij mij zou passen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:22

Mag ik hier even inbreken. Ik heb twee leuke zijdehoentjes van 3 a 4 jaar waar ik een lief nieuw baasje voor zoek. De dames leggen prima als ze niet broeds zijn. Het is een lichtrode en een donker rode. Heb nog geheel dichte zak scharrelmix voor krielkippen die mee mag gratis in ruil voor een goed tehuis.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:28

Tinkermuts schreef:
Mag ik hier even inbreken. Ik heb twee leuke zijdehoentjes van 3 a 4 jaar waar ik een lief nieuw baasje voor zoek. De dames leggen prima als ze niet broeds zijn. Het is een lichtrode en een donker rode. Heb nog geheel dichte zak scharrelmix voor krielkippen die mee mag gratis in ruil voor een goed tehuis.

Ik woon wat uit de richting (woon in Noordwest Duitsland) maar mocht je niemand kunnen vinden zijn ze hier van harte welkom. Heb nog 3 zijdehoentjes en 4 wyandottes lopen op ong. 350 m2 kippenwei met afsluitbaar nachthok van 5 m2. Plek zat :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:02

Heel aardig. Dankjewel. Wacht nog even af voor iets meer in de buurt.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:57

Tinkermuts, hoop dat je iemand voor ze vindt!

Mijn knappe dames vandaag, zooo lief <3

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:38

pffff…helemaal geen belangstelling voor onze hanen. Dan verdwijnt er binnenkort wel 1 in onze crockpot vrees ik.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:41

Sinds enkele weken ben ik ook rustig opzoek gegaan naar een degelijk hok en wat kippen te houden.

Via internet heb ik dit hok gevonden:
https://www.laagsteprijsgarantie.com/ki ... ArGt8P8HAQ
Wij hebben thuis een hele grote tuin en er komt dus een hele grote ren bij naast

Ik wil het liefst 3 kippen houden? Is dat een goed aantal?

Welk ras is makkelijk te beginnen?

Mocht ik dit hier allemaal niet vragen, dan open ik zelf een topic ;)

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:49

Het hangt net af van het ras wat je leuk vindt! Wil je grote kippen, of juist hele kleine?
Wil je voetbevedering? - waardoor de grond minder snel kapot gaat, maar je wel meer kans hebt op schimmels en rot tussen de teentjes

Wil je veel eieren of maakt dat niet uit, ga je een haan erbij houden, wil je gekleurde eieren?

Enkele grote rassen;
Jersey Giant
Brahma

Middelrassen;
Bielefelder
Isabrown
Barnevelder
Cochin

kleine rassen;
Chabo
Serama
Zijdehoender

Het is echt de moeite waard om even op te zoeken wat je leuk vindt qua uiterlijk, gewoon eens een rassensite opzoeken.

Daarnaast is het handig om voorkeuren voor de hoeveelheid eieren, de grootte en de kleur (als je ze voor sier en eieren wilt houden) te bepalen.

De meeste rassen hebben ook een krielversie. Zo is bijvoorbeeld de Wyandotte een kip van 3-4 kilo, maar de kriel is rond de 900-1000 gram.

Kleine kippen vliegen meestal hoger, op de zijdehoenders na.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:58

Kinke schreef:
pffff…helemaal geen belangstelling voor onze hanen. Dan verdwijnt er binnenkort wel 1 in onze crockpot vrees ik.

Wat jammer zeg, dat er niemand reageert.
Als ik geen eitjes in de broedmachine had liggen en in de buurt woonde had ik er graag een komen halen, ik vind ze prachtig!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:19

Vanmorgen bericht gehad van iemand die 1 haan wil, maar nog geen reactie terug dus het is maar afwachten of het geen onzin bericht was.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:37

Hier had ik sinds vorig jaar een koppel Brahma's (gekregen van een vriend, in de veronderstelling dat het 2 kippen waren. Niet dus. :( ).

Helaas als dummie (al kippen gehad, maar nooit een haan) niet geweten dat 1 haan niet genoeg heeft aan een hen. Donderdag mijn kip heel suf en lusteloos gevonden in haar park, en er direct de DA bij gehaald. We dachten eerst aan coccidiose, want ze had ook diarree, maar ze had een grote ontstoken wonde waar de injectiespuit helemaal in kon, vermoedelijk van de sporen van de haan. Heb dan beslist om haar maar direct te laten inslapen, de kans was sowieso heel groot dat ze de volgende ochtend niet zou halen.

Dus nu zit Arthur (mijn haan) alleen, en kan ik intussen op zoek naar een paar grote stoere dames die hem de baas kunnen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:52

JesdaJinn schreef:
Sinds enkele weken ben ik ook rustig opzoek gegaan naar een degelijk hok en wat kippen te houden.

Via internet heb ik dit hok gevonden:
https://www.laagsteprijsgarantie.com/ki ... ArGt8P8HAQ
Wij hebben thuis een hele grote tuin en er komt dus een hele grote ren bij naast

Ik wil het liefst 3 kippen houden? Is dat een goed aantal?

Welk ras is makkelijk te beginnen?

Mocht ik dit hier allemaal niet vragen, dan open ik zelf een topic ;)

Wat een leuk hok en leuk prijsje!

Ik ben begonnen met 2 kipjes. Wyandottes krielkip. 3 is ook prima! Kies een ras die voor je gevoel bij je past. Ik wil graag verder met de cochin bobtail, super mooie kipjes! Alleen die geveerde poten is wat onhandig. Ff wennen!

Heb 2e hand een hokje weten over te nemen :)
https://www.grootplezier.nl/kippenhokke ... luxe-large

Daar passen m'n krieltjes met gemak in! Zodra het allemaal naar mijn zin staat in de tuin zal ik eens wat foto's plaatsen *\o/*

NachtlampjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:15

Wat een leuke hokjes allemaal!

Wij zijn een echt DIY hok aan het maken in ons schuurtje. Er komt een tijdelijke ren aan vast, want we halen dinsdag 2 dames op *\o/*
En onze schutting wordt pas in juni of later geplaatst.

Ik zal zometeen eens wat foto's maken van ons binnenhok :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 12:24

Ik zit in dubio. Heel leuk huis gezien . Maar dan moeten er eigenlijk wat kippen weg en dat vind ik best moeilijk. Hier lopen ze los maar dan moeten ze in een hok.
Het verstand zegt het minst nuttige ras weg. Maar het hart...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:31

Ik ben blij dat ik een gouden huisje (en een gouden backup huisje ) voor ze heb gevonden. Over een jaar Is ons huis ongeveer klaar maar helaas kunnen de dames niet mee.

Een van de 3 dames hebben wij dinsdag weggebracht omdat de grijze echt de pik op haar had. Nieuwe plekje Is ze vriendjes geworden met de haan en heeft ze het naar dr zin

Afbeelding

Lekker de ruimte en hopelijk snel dr veren weer terug!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:57

Ik meld me ook graag in dit topic! Vorige week kreeg ik een beetje een onverwacht cadeau van mijn man, namelijk 2 kuikentjes. Hij zou even vlas gaan halen bij de Welkoop maar kwam dus hier mee thuis ! Nadat ik van de schrik en het smelten voor deze twee onwijs leuke schatjes was bijgekomen eerst maar voor een goed huisje, voer enz gezorgd voor ze. Ze wonen nu dan ook in de woonkamer en zijn daar heel gezellig aanwezig.

Inmiddels heb ik me al een eind ingelezen over kuikens en kippen. Mijn schoonvader is al bezig om een goed nachthok te maken voor straks als ze groter zijn en mijn man is een ren aan het maken. We hebben veel ruimte thuis dus dat moet goed gaan komen.

Ik heb navraag gedaan wat voor ras we nu eigenlijk hebben en er zijn twee mogelijkheden, namelijk Barnevelder of Hollands blauwe. Beide wel rassen die vrij rustig en tam zijn gelukkig! Ik denk dat we van beide 1 hebben maar dat is nog even afwachten.

Ze zijn vandaag 20 dagen oud en ze zijn nu 5 dagen bij ons. Je ziet ze echt per dag groeien en zich ontwikkelen, zo leuk! Ze zijn ook supermak, klimmen zo op je hand of komen gezellig even op schoot. Sinds een paar dagen beginnen ze te fladderen en dat lukt al heel aardig. Ook vinden ze het heerlijk om hun bodembedekking om te spitten en erin te graven. Geen probleem op zich, maar ze scheppen het ook over hun voerbak en waterbak heen zodat ze vervolgens luid piepend mij roepen omdat ze niet bij hun eten kunnen :). En dat nu zo'n 6 keer per dag! Ik ben aan het bedenken hoe ik dat het beste kan gaan oplossen want dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Dit waren ze toen ze net bij ons waren. Inmiddels alweer een stukje groter en een paar veertjes rijker:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:31

Konijnendrinkfles of de speciale drinkbakjes met een drinknippel er aan. Voer wat hoger zetten/ophangen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:35

_O- _O-
Je bent er maar druk mee Murosch :D

Mijn voorgevoel was blijkbaar juist, diegene die via MP beweerde interesse te hebben in een haan hult zich in stilzwijgen :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:54

Haha, dat kun je wel zeggen ja! Niet dat ik het heel erg vind hoor, dat niet :). Ik had speciaal van dit soort bakjes gehaald omdat die voor kuikens waren:
Afbeelding

Maar dat is dan dus toch niet zo'n goed idee? Verhogen zat ik ook al aan te denken, misschien op een steen zetten ofzo?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:02

Kippen zijn de spreekwoordelijke varkens met veren. Als ze ergens een troep van kunnen maken, doen ze dat.
Verhogen is idd optie, dan komt er al minder rommel in.
https://www.agradi.nl/olba-plastic-kuik ... sel-1l.htm Dit is bv een drinkfles die ze niet vies kunnen maken, want ze kunnen niet bij het water afgezien van de druppels die uit de nippel komen om meteen opgedronken te worden. Gewone konijnenfles werkt volgens vergelijkbare principes en kunnen ze ook mee overweg, want ergens aan pikken is instinct.