Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 23:26

Inderdaad. Showlijn of niet. Het blijven honden die uitdaging nodig hebben! :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 00:04

Ik vind dat altijd zo grappig, show of werklijn, van de engelse staffies is wel bekend dat de showlijnen wat meer “bankhangers” zijn. Dat is hier ook wel t geval... sinds we een tweede erbij hebben. Want anders werd je gewoon knettergek soms. Heel veel willen spelen. Maar geen voldoening halen uit wandelen. Sinds we Chick hebben spelen ze vooral samen. Maar minder dan dat hij aan ons vroeg. En wandelen is echt iets waar ook hij in zijn koppie voldoening uit haalt. Wel is ie echt klaar na 3 km. Liever 1,5 km 3x pd bij wijze van dan 1x 3 km. Niet omdat ie dan moe is, maar dan vind hij het gewoon niet meer leuk.
Chick daar in tegen is sportlijn/sporttype. Als we daar een week niet mee wandelen, minimaal 4a5x per week 1 km. Dan is ze niet te houden. Word ze heel lastig. Ze vind meer wandelen geweldig,maar 1 km vind ze ook prima alsnhrt maar relaxte en ontspannende wandelingen zijn.(veel overzicht , geen gedoe met honden die onterecht loslopen en niet onder apel staan)
Uiteraard lopen we meer dan 1km per keer. Maar er zijn dagen dat we niet kunnen wandelen of dat we ivm het weer minder wandelen.
Maar besluit ik iedere dag 5 km per wandeling te doen vind Chick dat ook heel top. Boellie niet :')
Kortom, voor show is Boellie nu te simpel/relax maar toen hij alleen was net wat heftig.

Chick is eigenlijk wat te makkelijk voor sport. Je kan haar echt uitputten met wandelen, maar met korte wandelingen red ze zich ook prima

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 00:28

Ik had trouwens niet de showlijn van mijn vorige ras omdat je dan niet hoeft te werken hoor;) Want daar heb ik juist enorm veel jachttraining mee gedaan.. dat ging meer om het uiterlijk plus showlijn heeft fijner karakter, ik hoef geen scherpe hond die je niet kan vertrouwen.

Mijn ras nu is gewoon 1 ras, is ook pas in de jaren 70 weer opgebouwd door te fokken met look-a-likes en zo is er gewoon weer het ouderwetse type gekomen. Niks overdreven aan. Je ziet ze ook niet zoveel op shows, in NL is er maar 1 van mijn ras...het zijn ook geen honden die je zo met een handler kan meegeven, daarvoor zijn ze te gevoelig en ze hechten zich enorm aan hun eigenaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:28

Ianthe schreef:
RoyceMack schreef:
Mijn geliefde wederhelft en ik zijn sinds een tijdje serieus aan het praten over het aanschaffen van een pup. We willen beide dolgraag een duitse herder pup (werklijn) uiteraard van een erkende fokker.

Ik heb een goedlopend bedrijf maar werk nu 40-50 uur per week. Ambitie is dat dat drastisch gaat verminderen om te kunnen genieten van mn paard en eventueel onze hond dus :)
Mijn vriend is veel thuis en is bezig met de opzet van zijn eigen bedrijf. Hierbij zal de hond eigenlijk hele dagen met hem meekunnen als hij oud genoeg is. Als we hem hebben nemen we natuurlijk uitgebreid de tijd voor hem. We willen niet dat hij hele dagen thuis zit.

Enige waar we tegenop zien zijn de ochtendrondjes. Wij zijn echt geen ochtend mensen en dan is het lastig om je nest uit te komen zodat de hond zn plasje kan doen. We hebben wel een tuin die we klaar willen laten maken voor een hond (hebben nu gras en een heg met gaten). Eventueel kan zn ochtendplasje daar en laat ik hem voor mn werk mooi uit (vaak rond 09:30 uur). Savonds zullen de grote wandelingen gaan plaatsvinden.
Hij kan mee naar stal en op ritten. Dus dat wordt goed opvoeden.
Puppy cursus zal ik gaan doen (omdat partner al veel tijd met hem doorbrengt).

Enige waar ik verder nog tegenop zie is dat ik bij onze vorige hond altijd vies was (lees: kwijl, haar, modder).
Zeker als ik naar mn werk moet erna is dat niet wenselijk. Hoe gaan andere hondeneigenaren hiermee om? Ik vind het ook wel leuk dat ik ook nog wat leuks kan dragen (lees: schoon, onbeschadigd) thuis.

Waarom wil je een werklijn dan? Ga je er dan ook wel echt mee werken?

Ja dat is zeker ons plan! Wij zijn beide opgegroeid tussen duitse herders dus daarop valt ook nu onze keuze. Ik ben dol op agility en pakwerk. En speuren lijkt me ook tof als de hond maar kan doen wat ie leuk vind. Ik wil ook met name een werklijn aangezien ik deze honden minder gebogen in de rug vind. Ze zijn minder gebouwd voor show en ik vind dat fokkers met name voor showhonden doorslaan met fokken. Rechte rug is vaak ver te zoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:06

Pakwerk is geen sport he, RoyceMack? Dat is een onderdeel van een sport, zoals IPO en daar horen wel het speuren en het appelgedeelte bij. Maar als jullie dat of agility willen doen en al DH gewend zijn zie ik niet echt een probleem. Als je ooit vragen hebt over lijnen wil ik je graag helpen! Ik ken er ondertussen heel wat, ook degene waar je qua gezondheid of karakter van weg moet blijven of welke fokker je beter niet terecht kunt komen. ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:10

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 14:16

Dat vind ze wel echt leuk he? Misschien moet ze het die 2 van mij eens leren. Die vinden er niks aan helaas

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:17

Wat gaat het snel hier! Ik ben. Erg druk de laatste tijd dus ik heb moeite om alles bij te houden. Wat een leuke pups komen er voorbij!

Afbeelding
Zaterdag op het terras in de stad

Afbeelding
Gisteravond voor het laatste rondje..

Afbeelding
En vanmorgen weer op sleeptouw met de panda

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:21

wat een leuk fimpje! kleien waterrat <3

Haha er is iemand verliefd op zijn panda, Naya heeft dat met haar ezeltje :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 14:22

PANDA! Daar was Boellie ook altijd helemaal gek op! Maar met 2 staffies worden die dingen nogal snel sneeuw...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:26

Lekker joh dat zwemmen, de poedels hier zijn meer van het poedelbadje. Pootjes nat en klaar :+
Oeh misschien moet ik ook nog een knuffel zoeken <3
Maar gezien de hele roedel mee gaat in het begin en oppasoma Spip natuurlijk blijft zal het niet zo nodig zijn vermoed ik.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:27

Fannetje, wat is ze al groot! Ik dacht even dat er een volwassen hond uit de vijver kwam _O-

Blijft zo'n knuffel een beetje heel bij jullie? Dexter is helemaal gek op stoffen speelgoed maar met het doel het kapot te maken ^) Wil best zo'n Kong knuffel voor hem kopen maar niet als die in vijf minuten kapot is.

Edit: voor de jonkies!

https://www.facebook.com/23484492334891 ... 439579857/

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 15:56

Kaus schreef:
Fannetje, wat is ze al groot! Ik dacht even dat er een volwassen hond uit de vijver kwam _O-

Blijft zo'n knuffel een beetje heel bij jullie? Dexter is helemaal gek op stoffen speelgoed maar met het doel het kapot te maken ^) Wil best zo'n Kong knuffel voor hem kopen maar niet als die in vijf minuten kapot is.

Edit: voor de jonkies!

https://www.facebook.com/23484492334891 ... 439579857/

Die kong knots blijven hier met die 2 van mij lang heel. Zelfs als ze er met zn tweetjes tegelijk aan trekken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:58

Ik heb zo’n baby speeldoekje van Bumba al sinds Daeva pup is. Die trekken er met 2 als gek aan en nog altijd heel.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:08

Kaus ik had hem ook al voorbij zien komen, helaas is Roetsj al te oud, anders had ik graag meegegaan.
En Roetsj sloopt tot nu toe geen knuffels, hopelijk blijft dat zo ;) Wel haalt ze vulling er uit, als de knuffel al kapot is (was bij mijn moeder dus het geval, daar zat een gat in en dan kun je het fluffyspul er zo uit halen vond ze :) )
Ze is idd al aardig aan de maat, slungel op lange stelten ;)
Paloedie, lief die foto met panda.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:27

heb ook al veel goeds gehoord over die kong knot.
Naya heeft 2 knuffel. een krijgt ze heel snel kapot, de andere helemaal niets aan..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 16:52

Ik vind het jammer dat ik er geen foto's van heb, maar voordat we Chick hadden deed Boellie altijd Tutten. Dan ging hij op de oortjes of het staartje van Panda(zoals die van paloedie hierboven) en van varkentje sabbelen. Soms een beetje kauwen. Sinds Chick doet ie dat bijna nooit meer. Maar dat was altijd heel schattig om te zien

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:52

Hoeraa Eve haar eerste nachtje droog en helemaal doorgeslapen tot de wekker!

Kon mij nog rustig aankleden en mevrouw bleef nog even nadutten <3

Hier sleept ze met alles, ze heeft 3 knuffeldieren zonder vulling en 2 hebben er piepers. De 3e is voor snachts als ze zich wilt vermaken.

Mooie discussie over werk-/showlijnen, maar vooral jammer dat het vaak gebeurt wanneer mensen de showlijn onderschatten.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 07:40

Iris en Sofie lopen wel eens aan knuffels te trekken (van de ikea ratten en muizen sneuvelen langzaamaan de pootjes en de snuitjes) maar echt slopen doen ze niet. En op Panda wordt alleen gesabbeld en aan gelikt, die ziet er steeds platter uit haha.

Een vraag, niet over een pup maar misschien hebben jullie tips: Sofie, onze chihuahua van 3,5, slaapt sinds we hier wonen (oktober 2017) zonder problemen beneden. In haar bench in dekentjes of op de bank, altijd los.

Sinds een week of 2 (denk ik) begint ze snachts opeens heel fel te blaffen, lijkt erop dat ze dit doet als ze iets in de tuin hoort of er een kat op het dak van de serre springt. Maar het is dus wel nieuw gedrag, want die katten sprongen eerder ook rond.

Afgelopen maanden hebben de buren op een chihuahua gepast die de ganse dag loopt te blaffen, en iris is erbij gekomen. Dat zijn 2 veranderingen in de situatie, maar die zijn er dus al een paar maanden terwijl ze dit blaffen pas sinds kort doet.

Overdag blaft ze niet, ook niet als het hondje van de buren tekeer gaat of als de bel gaat. Heeft iemand tips hoe we dit gedrag weer kwijt kunnen raken?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:45

Sorry hoor maar wat maakt een hond het uit of er mee gewerkt wordt of dat hij een actief leven krijgt?

Ik werk met niet 1 van mijn honden. Hier 2 husky's en 1 langhaar duitser en 1 duitser x border collie ie en 1 duitser x mechel.
Werk of showlijn het zal wel zijn zijn beweeglijk en actief en krijgen wat ze nodig hebben.

In de winter doe ik wel met hele spul bikejoring en dogscooter maar soms weken niet en soms 3x per week ivm de omstandigheden. De husky's doen beiden niets fanatieks meer die vinden de 2 uur wandelen perdag meer dan oke.
Met dit weer zelfs 1 a 1.5 uur wandelen p dag lang zat.

Had wel de ambitie om te gaan werken met de duitser x mechel en daar ook op uitgezocht. Echter zijn karakter is er niet geschikt voor. Inmiddels stuk stabieler dus sluit niet uit dat ik dit najaar toch weer een poging doe. Prive les wil ik niet ivm probleem ook mens gericht is.

Zo lang je de hond genoeg activiteiten biedt zal het hem een worst wezen of het werken of plezier hebben is. Energie kwijt is kwijt dat geldt voor alle honden.

Ik zou ook zeker voor werklijn gaan. Hou rekening met mogelijk fel en heftig karakter en speel daar vlot op in. Hier heb ik een wereldhond aan mijn kanjer!!

Qua vies worden? Geen langhaar nemen haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:48

Blaffen kun je pas af leren als je de oorzaak weet. Angst, onzekerheid, paniek, waaksheid!??

Verder ivm afstand die je moet overbruggen zou ik baby foon aanschaffen of nog beter camera met functie waardoor je kan praten tegen de hond zonder dat je er bent. Met camera zie je gelijk waar ze op reageerd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 15:01

dierenfan schreef:
Sorry hoor maar wat maakt een hond het uit of er mee gewerkt wordt of dat hij een actief leven krijgt?

Ik werk met niet 1 van mijn honden. Hier 2 husky's en 1 langhaar duitser en 1 duitser x border collie ie en 1 duitser x mechel.
Werk of showlijn het zal wel zijn zijn beweeglijk en actief en krijgen wat ze nodig hebben.

In de winter doe ik wel met hele spul bikejoring en dogscooter maar soms weken niet en soms 3x per week ivm de omstandigheden. De husky's doen beiden niets fanatieks meer die vinden de 2 uur wandelen perdag meer dan oke.
Met dit weer zelfs 1 a 1.5 uur wandelen p dag lang zat.

Had wel de ambitie om te gaan werken met de duitser x mechel en daar ook op uitgezocht. Echter zijn karakter is er niet geschikt voor. Inmiddels stuk stabieler dus sluit niet uit dat ik dit najaar toch weer een poging doe. Prive les wil ik niet ivm probleem ook mens gericht is.

Zo lang je de hond genoeg activiteiten biedt zal het hem een worst wezen of het werken of plezier hebben is. Energie kwijt is kwijt dat geldt voor alle honden.

Ik zou ook zeker voor werklijn gaan. Hou rekening met mogelijk fel en heftig karakter en speel daar vlot op in. Hier heb ik een wereldhond aan mijn kanjer!!

Qua vies worden? Geen langhaar nemen haha

Ik denk dat het per hond verschillend is, maar er zijn er genoeg die ontzettend lastig worden als ze niet genoeg uitdaging hebben. En ook op de manier dat de baas het niet ziet maar anderen er wel last van ondervinden.
En ja er zijn genoeg honden die er prima mee toe komen om flink te wandelen maar veel echt werklijngefokte honden bijvoorbeeld niet. En dan nog is het per hond verschillend en per lijn verschillend natuurlijk.

Ik denk dat dat voornamelijk bedoeld word.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:02

Daarom benoemde ik activiteiten. Ik zit middenin de Duitsers en mechels en je moet er wel iets mee doen, niet alleen willen wandelen. Dan maakt een show of werklijn niet uit, zolang je de lijnen in de gaten houdt. Er zijn werklijnen die echt te pittig zijn om goed mee te draaien als er niet intensief gesport wordt waarbij ze mentaal bezig zijn en er zijn lijnen die wandelen met wat mentale uitdaging een paar keer per week of paar minuten per dag genoeg vinden.

Dat felle en hevige karakter is makkelijk te voorspellen hoor als je weet wat er in bepaalde lijnen zit. En er zijn er zat die niet zo zijn, dat die zo zijn vanwege een andere oorzaak / ander karakter. Maar inderdaad goed opletten als pup en van te voren bedenken wat je wil van een volwassen hond en realiseren dat er bij een herder een bepaald karakter hoort en de meeste toch andere dingen verstaan onder sociaal gedrag dan bijvoorbeeld een hond uit de gezelschap groep.

Edit: ik denk namelijk dat jij stiekem best intensief met zijn koppie bezig bent en niet alleen wandelt. Dat kan je al werken noemen, want het werk wat ik bijvoorbeeld doe is gewoon maar hobby waar ze mentaal flink bezig zijn. :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:27

Nee ik wandel zeker niet alleen om te wandelen. Puur al omdat hij (duits/mechel) niets doet met luchtjes in de omgeving. Echt wandelen doen we dus altijd met de bal erbij. Bal laat hij alles zien aan kuilen en konijnenholen enz. Bal laat hij ook expres liggen om later op te zoeken. Hij vermaakt zichzelf en bal uitstekend.

Wij wandelen ook eigenlijk nooit in park of door bebouwde kom maar 2x daags buitenaf in polder of diverse stukken bos. Op poep en plas ronde na zijn die ook erg afwisselend wat voor de husky's die continu snuffelen en jagen (aangelijnd hoor) dus ruim voldoende is en de herders spelen veel met zijn 3en met 1 bal. Meerdere ballen werkt niet ze verliezen alles op 1 na

Heb natuurlijk totaal 5 honden die altijd samen zijn of deels samen wat ook veel scheelt. De 2 jongste herdees doen ook veel (knaag) spelletjes samen. Ze gaan ook mee naar werk (pension) waar veel uitdaging is en stiekem kennen ze veel commando's. Maar alles geleerd vanuit hun dus niet ik kauw voor en hun voeren uit maar hun doen iets wat ik beloon en eventueel uit bouw en onder commando zet.

Ben dus idd veel bezig met ze en geen enkele dag is hetzelfde maar echt intensief trainen doe ik niet.

Degene die hier werklijn duitser wil lijkt mij zo te lezen de hond ook veel mee op sjouw te nemen. De gemiddelde werklijn herder vind dat wel oke. Echter hou rekening ermee dat je veel werk heb tussen de 6 maanden en 1.5 jaar om relaxt en stabiel te krijgen. Als je dat beseft kom je al heel ver.

Ik zou er zo voor tekenen als ik de rest van mijn leven enkel nog honden krijg zoals mijn Kenzo . De band met hem is zo anders en zo intenser als met mijn eerdere honden. Al vermoed ik dat dit komt omdat mijn boxers en mijn labrador x rottweiler allemans vrienden waren en gewoon heerlijke lomperiken terwijl Kenzo zijn wereld al vanaf dag 1 uit mij bestaat en de rest mag van hem dood neer vallen. Zelfs zeer goede vriendin van mij waar de rest eoont en wij dagelijks uren zijn die begroet hij eigenlijk nooit. Hij luisterd naar haar en heeft respect voor haar en absoluut een band met haar maar zal nooit enthousiast begroeten ze hoort er gewoon bij en dat is het.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:33

Overigens dat was ook mijn grote valkuil. Kenzo zag enkel mij. Verder negeerde hij alles op steaat niets bestond verder. Ik vond dat al lang goed immers hij hoeft niets met ansere dieren en mensen te doen.
Echter opeens kwam het besef (6 maanden jong ongeveer) dat er meer leeft dan zijn vrouwtje en toen besloot hij dat niet oke te vinden en ging steeds feller uitvallen en heftige agressie te vertonen. Waar ik uiteraard anders over dacht maar opeens was dat omslag punt er en moest daar opeens op in springen. Geen probleem maar duurt dan even eer je een weg hebt gevonden die voor beiden werkt.

Inmiddels na heellll veel werk en hoop vertrouwen is dat al enorm bij gedraaid maar dat is wel beetje een herder dingetje zeker bij de fellere (werklijn) types!

De langhaar duitser vind zichzelf golden retriever die vind alles mega gaaf maarrrr oh wee als hij iets te bewaken heeft dan is hij nog feller dan Kenzo!!
De herder x border tja das beetje een enorm slaafse hond die je gewoon uren vergeet en na die uren nog rechts achter in je knie holte loopt.