Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:38

Coalizione wat een prachtige hond heb je <3 Kijkt erg wijs de wereld in!
Lastig die keuze voor een tweede hond! Wij hebben het er ook al weleens over, maar ik wil eerst echt meer ruimte én dan moeten we nog heel goed gaan nadenken over welk ras dan eventueel. Hebben veel ideeën, maar ik kom ook langzaamaan van alle rassen weer nadelen of "stomme" (met een korrel zout nemen uiteraard) honden tegen.

Het schema van KimD lijkt me slopend _O-
Maar met jullie roedel is alles toch echt wel wat anders dan 1 of 2 honden haha.

Tunnel is hartstikke leuk om mee te beginnen! *D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:45

Nee hoor, iedereen denkt dat maar het enige antwoord wat ik altijd geef is 'hoe meer, hoe makkelijker' en dat is echt zo.

Toen we van drie naar vijf gingen, gingen ze ook als roedel functioneren waar ik me zelden mee moet bemoeien en als ik me ermee moet bemoeien weten ze dat het te laat is. :+

Puppen 'geef' ik dan ook aan de roedel om op te voeden, dat is perfect. De manier zoals een pup dan grenzen en respect leert is ideaal, ik hoef zelf maar af en toe bij te sturen.

De uitdaging zit vooral in het logistieke gedeelte, stapelen in de auto en in huis breek je geregeld je nek. Voeren kost ook iets langer dan één of twee. :')

Maar of ik nu met één hond of tien ga wandelen, dat moet ik toch.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:51

Ik begin ook al jong met voorbereidend werk op agility. Maar ik denk dat als je nog nooit een hond hebt opgeleid het verstandig is daar wel hulp bij te zoeken.
Springen doen we vanaf een maand of 10-12 en dan rustig opbouwen. Vaak heb ik ze dan met 18-20 maanden op de 60 cm.

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:24

Dank iedereen voor de diverse antwoorden.

@Century, bij Balu heb ik ook bijna alles zelf gedaan. Ik had toen een stage waarbij ik veel kon thuiswerken en toen kon ik dat goed combineren. Tuurlijk hebben mijn ouders en broertje er ook een aandeel in gehad, want die wonen ook in het huis, maar zindelijk maken, trainen, cursus en benchtraining heb ik zelf gedaan.

@beauty1love, ik vraag me vooral af hoe het zou gaan mocht ik uit huis gaan en met mijn vriend gaan wonen. Het liefste zou ik dan de hond meenemen naar ons eigen huis, maar vind het ook oneerlijk om ze bij Balu weg te halen. Mijn ouders vinden het nu nog te vroeg voor een tweede hond, maar ik ben over een jaar klaar met mijn studie en dan een 7-8 maanden 'niks op de planning'. Dat zou dus de ideale tijd zijn om een tweede hond/pup op te voeden.

@KimD, ik moet zeggen dat Balu super rustig en stabiel is. Het enige wat ik nog zou willen veranderen/trainen is het scherper zijn op commando's en het loslopen. Maar ik merk dat mijn opvoedstijl anders is als die van mijn ouders, dus daar verschillen we nog wel eens in.

@xSannee, dankjewel!! Ik ben ook heel blij met haar. Ik zou ook niet weten welk ras ik zou willen, maar mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar nog een Ridgeback, en dan het liefst bij de fokker waar we Balu vandaan hebben.

Ik zou graag nog een gehoorzaamheid cursus willen doen met Balu, maar weet niet goed waar te beginnen. Veel hondenscholen willen dat je als je nieuw bij hun bent, dat je vanaf het begin start. Iemand tips/suggesties waar ik op zou kunnen zoeken?

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:40

Ik begin ook met “agility training” wanneer de pup bij ons in huis komt met 8 weken, of in het geval van Mallow zodra ze 8/9 weken oud is. Ik introduceer vergelijkbare oefeningen als wat Kim aan geeft. Springen pakken we pas op vanaf een maand of 10-12, om uiteindelijk met een maand of 16-17 opgebouwd te zijn naar 40cm (kleinere honden springen lager als bijvoorbeeld de border collie van Machie). De meeste technieken die je uiteindelijk toepast in agility kun je echter op jonge leeftijd al onbelastend spelenderwijs aanleren.
Maar wat al gezegd is, als je geen ervaring hebt met het opleiden van een hond in agility, doe het dan vooral niet zelf. Je maakt sneller dingen kapot dan je lief is. Zowel Kim, Machie en ik zijn zeer actief in de agility wereld, en hebben al meer ervaring in het aanleren bij pups. Als je dat niet hebt, zoek dan alsjeblieft hulp bij het aanleren. Er zijn hondenscholen waar je vanaf dat de hond 12 maanden is al een pre-agility fun voorbereidingstijd cursus kan volgen.

@Coalizione
Ik heb Skye, mijn eerste hond, gekocht toen ik nog thuis woonde. Mijn moeder had toen al een hond dus die hebben de eerste anderhalf jaar samen gewoond. Daarna ben ik bij mijn vriend ingetrokken en ging hij mee. Opzich heeft hij er geen last van gehad om ineens over te gaan naar alleenstaande ( :') ) hond, en zag de hond van mijn moeder dan ook nog wel wekelijks. Ik heb hem destijds bewust gekocht in het laatste jaar van mijn studie waarin ik zeer weinig contact uren had. Zo was ik veel thuis om met hem aan de slag te kunnen, en als ik dan na mijn opleiding aan het werk ging had ik een stabiele hond in huis.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:43

Coalizione schreef:
Dank iedereen voor de diverse antwoorden.

@Century, bij Balu heb ik ook bijna alles zelf gedaan. Ik had toen een stage waarbij ik veel kon thuiswerken en toen kon ik dat goed combineren. Tuurlijk hebben mijn ouders en broertje er ook een aandeel in gehad, want die wonen ook in het huis, maar zindelijk maken, trainen, cursus en benchtraining heb ik zelf gedaan.

@beauty1love, ik vraag me vooral af hoe het zou gaan mocht ik uit huis gaan en met mijn vriend gaan wonen. Het liefste zou ik dan de hond meenemen naar ons eigen huis, maar vind het ook oneerlijk om ze bij Balu weg te halen. Mijn ouders vinden het nu nog te vroeg voor een tweede hond, maar ik ben over een jaar klaar met mijn studie en dan een 7-8 maanden 'niks op de planning'. Dat zou dus de ideale tijd zijn om een tweede hond/pup op te voeden.

@KimD, ik moet zeggen dat Balu super rustig en stabiel is. Het enige wat ik nog zou willen veranderen/trainen is het scherper zijn op commando's en het loslopen. Maar ik merk dat mijn opvoedstijl anders is als die van mijn ouders, dus daar verschillen we nog wel eens in.

@xSannee, dankjewel!! Ik ben ook heel blij met haar. Ik zou ook niet weten welk ras ik zou willen, maar mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar nog een Ridgeback, en dan het liefst bij de fokker waar we Balu vandaan hebben.

Ik zou graag nog een gehoorzaamheid cursus willen doen met Balu, maar weet niet goed waar te beginnen. Veel hondenscholen willen dat je als je nieuw bij hun bent, dat je vanaf het begin start. Iemand tips/suggesties waar ik op zou kunnen zoeken?

Ergens is dat best begrijpelijk natuurlijk, maar je kunt altijd vraag of je niet een lesje mag meepikken (desnoods privé) om te kijken wat voor jullie een geschikte instroomgroep zou zijn. En dat als je bijvoorbeeld GG1, GG2 of obedience wilt gaan doen je aan het begin moet beginnen lijkt me niet gek. Tenzij je het natuurlijk aan een lange tijd op een bepaald (aantoonbaar) niveau doet, ook dan is instromen in de juiste groep belangrijk.

Coalizione

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:06

@beauty1love, dan zitten we ongeveer in het zelfde schuitje. Ook al ga ik dan samenwonen met mijn vriend, we zullen bij mijn ouders in de buurt wonen, dus elkaar zien zullen ze vaak genoeg! Ik ga me nog verder oriënteren en zal hier ondertussen updates plaatsen van Balu.

@KimD, dankjewel voor je advies. Ik heb een club in de buurt benaderd via mail en ga nog rondkijken naar andere verenigingen die GG1-GG2 aanbieden.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:51

Met Nero Dow ik agility puur voor de fun maar ben wel met 6mnd met de basis begonnen. Springen gaan we nu de officiële hoogte mee beginnen nu hij 1,5 is als we weer starten na de winterstop. Maar indien niet. Maakt me dat ook niet uit.
Hij moet de A-schutting, slalom en wip ook nog leren. En de kattenloop zijn we ook nog niet zo heel lang mee bezig.
Alle tijd :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:29

Coalizione schreef:
@beauty1love, dan zitten we ongeveer in het zelfde schuitje. Ook al ga ik dan samenwonen met mijn vriend, we zullen bij mijn ouders in de buurt wonen, dus elkaar zien zullen ze vaak genoeg! Ik ga me nog verder oriënteren en zal hier ondertussen updates plaatsen van Balu.

@KimD, dankjewel voor je advies. Ik heb een club in de buurt benaderd via mail en ga nog rondkijken naar andere verenigingen die GG1-GG2 aanbieden.

Ik ben van een KC naar een andere KC overgestapt en hebt gewoon een email gestuurd met wat we geleerd hebben en waar ik in moest stromen.

Wij willen uiteindelijk ook graag agility gaan doen. Konden beginnen bij een andere club in maart, maar dat was helaas niet praktisch voor ons qua dag en tijd. Hopelijk krijgt onze KC volgens seizoen een beginnersklas. Freek is dan ruim 2 jaar oud (hij is van 2-2-2022).

Mijn vriend doet de puppy cursus nu met Harrie. Ik vermoed dat hij nog een vervolgcursus wil doen, maar het daarna wel gezien heeft. Als dat zo is ga ik lekker verder met hem *D

Prins Harrie _O-
Afbeelding

Het vertekend een beetje bovenstaande foto, maar hij groeit flink :wow:
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:06

Wij hebben de DNA resultaten deze week ontvangen.

Voor de mensen die het interessant vinden, de uitslagen staan openbaar om in te zien, mocht iemand meer willen weten, of iets niet duidelijk hebben, vraag maar gerust! *\o/*

Ze zijn sowieso vrij van alle genetische ziektes die er te testen zijn én, het belangrijkste :+ , ALLES IS KORTHAAR! *\%/* *\%/*

Vihaan Aditi Queen Of Hell - Vitani - Teef Roze: https://www.wisdompanel.com/app/s/7hjnx12
Afbeelding

Vihaan Aditi Ghost With An Ego - Spicy - Teef Geel: https://www.wisdompanel.com/app/s/qz9ljrk
Afbeelding

Vihaan Aditi Demonic Chief Of Staff - Reu Groen: https://www.wisdompanel.com/app/s/xwctlh3
Afbeelding

Vihaan Aditi Reapers Favorite Demon - Dutch - Reu Oranje: https://www.wisdompanel.com/app/s/3521wpt
Afbeelding

Afbeelding

Vihaan Aditi King Of Hell - Reu Paars: https://www.wisdompanel.com/app/s/kj0b2n4
Afbeelding

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:20

Wat een aangename verrassing dat spicy toch een korthaar is Kim! Als je haar dan nog in de bruine modder gooit heb je ook nog je gewilde bruine :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:27

beauty1love schreef:
Wat een aangename verrassing dat spicy toch een korthaar is Kim! Als je haar dan nog in de bruine modder gooit heb je ook nog je gewilde bruine :')

Nu nog die prikoren en dan vergeef ik haar de kleur wel. :Y) _O-

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:42

Harrie ligt er prinsheerlijk bij! Wat een knap hondje :D

Kim wat tof deze site met de uitslagen. Moest er erg om lachen. "First, we learned he’s a very good boy. But here’s what else we found." - hebben ze leuk gedaan haha!
& toch fijn dat Spicy korthaar is! Kom maar op met die oren nu *D
De foto's zijn echt heerlijk haha

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:45

Super fijn Kim!! Dat zijn nog eens uitslagen waar je blij van wordt *\o/*

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:18

Morgen Whisky gaan halen <3

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:21

Oh wat schattig! Veel plezier morgen

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:05

Gister was Bonne mee naar de welsh hengstenkeuring. Hij deed het echt voorbeeldig maar was helemaal gesloopt na de dag, logisch ook. Vanochtend nog zo moe en de cursus ging dan vandaag ook niet zo goed. Snel afgeleid, niet willen blijven zitten of liggen maar geeft niet. Volgende week nieuwe kans. Leer ik ook weer van wat nog wel en niet gaat.

Edit: foto toegevoegd
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door StalMelyn op 10-02-24 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:25

Whisky opgehaald?

@StalMeleyn: herkenbaar, soms zitten ze gewoon iets te vol al in hun hoofd. Is ook niet altijd goed te reguleren. Volgende keer weer een kans!

Ik had mijn laatste les puppycursus vandaag, een privéles. Meeko was eigenlijk al wat op, en was nog wat drukker dan ik had verwacht, maar ik kon eindelijk met hem trainen. Dat was heel fijn.
Nu eerst verder met hem en gedragstherapeut aan de slag en hopelijk in de toekomst een vervolgcursus.
Maar... fietsers zijn nauwelijks meer een probleem *\o/* Wandelaars een beetje hit-and-miss, soms nauwelijks reactie, soms wel wat meer. Honden en paarden zijn nog wel echt een issue. Behalve als ie moe is en bijv. al gespeeld heeft met een hond, dan reageert ie niet zo meer.
Ik heb hem ook al naar de Pet's Place en naar de Intratuin mee kunnen nemen *\o/* Hij blaft en piept nog steeds meer dan ik wil, maar het kán; zonder dat iedereen enorm last van ons heeft.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 18:35

Heel veel plezier met ophalen!

Echt top dat ze allemaal gezond zijn Kim. Dat moet toch ook als een prestatie voelen als fokker. Dat je echt fijne gezonde honden fokt. Gaan de nieuwe eigenaren veel plezier van hebben +:)+

Bonne en Meeko ook knap geweest *\o/*

Wij hebben gisteren en vandaag heerlijk gelopen bij ons in de buurt in een park. Dat park zit aan twee maneges en de wandelpaden zijn her en der ook fietspaden. Ze waren allebei zo vreselijk lief. Keken niet om naar de fietsers. Harrie vond het eerste paard dat we tegen kwamen een beetje gek (dat was een paard van de fokker van Freek, dus hij kon op het gemak even kijken toen we een praatje maakte), maar de paarden daarna keek hij niet meer naar. Ook andere honden worden steeds minder spannend en ze hebben onwijs leuk gespeeld en gerend met een ander klein hondje.

Afbeelding
Afbeelding

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:25

Onze lieve avonturier Beer is vandaag 5 jaar geworden! Het is alweer de vierde verjaardag die we samen met hem mogen vieren.

Afbeelding

In de winter is hiken in de bergen wat lastig, dus dan maar een 10km trailrun tussen de bergen. Dat vond hij ook wel leuk. En Layla ook, want die heeft na 100m al een kaak van een hert gevonden die ze bijna de hele ronde heeft meegesleept.

Afbeelding

En natuurlijk moet je verjaardag met een ijsje van de Dairy Queen worden gevierd.

Afbeelding

Ook moest er heel veel geknuffeld worden (mijn man is op het moment zijn meest favourite person in the world. Denk omdat ik veel met Layla train :j . Beer is dol op op schoot zitten, dus nu is mijn man leuk de klos :D )

Afbeelding

Het verjaardags selfie ging niet helemaal goed, maar ach!

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:52

Mijn lieftallige Simba is 15 februari 8 maand.
Het gaat super goed. Is zindelijk, luistert goed. Gaat lekker mee wandelen en we hebben van de week een keer over de lage schutting laten gaan wat ie totaal niet eng vond. Tunneltje pakken we heel af en toe mee maar alles rustig aan, alleen 1 ding.
Meneer is goed zindelijk, geeft ook aan maar hij plast soms maar 3 of 4 keer per dag. Vaak wel grote plasjes. Soms zelfs 2 of 3 keer per dag. Gaat geregeld mee naar buiten maar doet gewoon niks.
Ik ken dit niet. Is dit normaal voor een klein hondje.
Vandaag z'n fokker gesproken en moeders heeft dit ook xD

Hij kan zo heerlijk slapen

Afbeelding

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 07:02

Whisky is thuis 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Bommetje energy en ik vind hem een pup met al heel veel zelfvertrouwen! :+

Vannacht ging verbazend goed? Geen gehuil of niets, heel de nacht doorgeslapen…

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 07:26

Knappe pup! Gefeliciteerd en veel plezier met Whiskey!

Gefeliciteerd met Beer!

En ik lees heel veel knappe puppy's die het goed doen!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 07:30

Ondanks dat het allemaal nog heel onzeker is, wil ik mij toch alvast hier melden.
Fudge (ons Golden Retriever teefje van bijna 4) is loops en zal een deze dagen gedekt worden.
Ik ben zo te spreken over deze combinatie, dat ik absoluut de wens heb om een teefje aan te gaan houden uit dit nestje.
Maar natuurlijk loop ik dan op de zaken vooruit. Dus eerst maar eens duimen dat alles goed verloopt en ze drachtig mag raken! <3

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 07:32

Welkom whisky!

Wat een knapperd!