Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:56

Gefeliciteerd!
De mijne halen de 63 dagen tot nu toe nooit haha.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 17:07

Qira is loops,
Maandag progesteron 0.9
Gisteren 5.5
Nu is het 12.7 nmol, dierenarts zegt nu al dekken, maar dat vind ik wel heel vroeg
Wat vinden jullie?
Mijn gevoel zegt morgen avond kijken of ze wil

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 18:10

Te vroeg, rond 15 begint pas de ovulatie en dan ongeveer 48 uur later dekken.
Ik zou morgen nog eens testen

Of is het ng ipv nmol?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:11

Afbeelding

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:42

Ik heb alleen ervaring met ng dus als het met nmol 15 eisprong is zou ik morgen nog een keer prikken denk ik.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 22:25

Het is nmol, dierenarts gaf aan dat ze werken met een schema vanuit Utrecht en dat vroeger dekken het nieuwe advies is
Of in ieder geval de assistente zei dat

Ik heb dat alleen nooit meegekregen ergens dat die adviezen zijn aangepast
Dus vroeg me af misschien heb ik dat gemist en zijn jullie op de hoogte

Dat schema hierboven ken ik idd, die hoort ook bij het apparaat waarmee ze testen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:20

Wat is dan in hemelsnaam hun reden om nog voor ovulatie te gaan dekken? :evaw:

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 23:45

Het is beetje afhankelijk wat ze gebruiken voor de metingen.
Blekz heeft nu 2 dekkingen gedaan, de 1e was 48 uur nadat de test boven de 5 was, die test zegt dat de ovulatie met 5 is. Hieruit zijn 8 puppen geboren.
Recent heeft hij gedekt toen de test 12 was, ook hierbij is boven de 5 eisprong. Dus die dag gedekt en teef is drachtig. Rond valentijnsdag worden de pups verwacht. Stuk of 6-7 gezien op de echo dus ik ben heel benieuwd!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:30

Dat is ng, dan is de eisprong rond de 5
Bij nmol is die eisprong vanaf 15.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 07:08

Machie schreef:
Het is beetje afhankelijk wat ze gebruiken voor de metingen.
Blekz heeft nu 2 dekkingen gedaan, de 1e was 48 uur nadat de test boven de 5 was, die test zegt dat de ovulatie met 5 is. Hieruit zijn 8 puppen geboren.
Recent heeft hij gedekt toen de test 12 was, ook hierbij is boven de 5 eisprong. Dus die dag gedekt en teef is drachtig. Rond valentijnsdag worden de pups verwacht. Stuk of 6-7 gezien op de echo dus ik ben heel benieuwd!

Bij jou is dus 2x dezelfde test gebruikt. De eerste dus na 48 uur wat de tijd is voor het rijpen van de eicellen en van de 2e weet je waarschijnlijk het moment van ovulatie niet. Het stijgen vanaf de ovulatie kan heel hard gaan maar zegt niets over de rijping.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 11:51

Ik vond progesteron prikken in het begin ook altijd lastig. Maar inmiddels wacht ik sowieso tot met zekerheid die ovulatie is geweest. Het eerste nestje met een waarde van 8ng gedekt, met 24 uur ertussen, waar de tweede dekking beduidend makkelijker ging. Drachtig, zeven puppen.

De twee nesten daarna gedekt op een waarde tussen de 13 & 15, en wederom 24 uur ertussen. Resultaat waren 10 & 7 puppen.

Die eitjes hebben nodig om te rijpen, en hoewel sperma goed zwemt en leeft zou ik toch liever wat meer richting de rijping dekken. :j

Dus voor de ovulatie dekken vind ik echt een onlogisch advies, maar eerlijk? Zowel met herprikken als met dekadvies zat onze dierenarts er ook echt flink naast. Ik heb er dan ook niet naar geluisterd. :+

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:03

Ik ga eigenlijk nooit dekken onder de 10 (ng)
Cookie zat bij haar eerste dekking op 7,7 (dag ervoor nog geen eisprong) en we zijn de dag erna gaan dekken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:23

Wij dekken minimaal 48 uur na de eisprong en dan 24 uur later nog een keer. Resultaat 13 pups en 9 pups. En het helpt dat we thuis een intacte reu hebben die heel goed aangeeft wanneer de loopsheid richting eisprong gaat. Zijn gedrag gecombineerd met de ng waarde geven echt wel een goede indicatie wanneer we moeten gaan dekken. We zijn als mensen vaak zo vaak te bang dat we te laat zijn, dat we juist vaak te vroeg gaan dekken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 18:18

Esplendido schreef:
Wij dekken minimaal 48 uur na de eisprong en dan 24 uur later nog een keer. Resultaat 13 pups en 9 pups. En het helpt dat we thuis een intacte reu hebben die heel goed aangeeft wanneer de loopsheid richting eisprong gaat. Zijn gedrag gecombineerd met de ng waarde geven echt wel een goede indicatie wanneer we moeten gaan dekken. We zijn als mensen vaak zo vaak te bang dat we te laat zijn, dat we juist vaak te vroeg gaan dekken.

Dat was bij ons ook, zeker toen geen van onze teven gedekt werd was het wel duidelijk. Toen we eenmaal een nest gehad hadden is dat wel omgeslagen, hij begint nu eerder en trekt minimaal een week door. Aan de hand daarvan zou ik de ovulatie niet meer kunnen vertellen. :=

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:44

Toen ik aangaf dat ik zo snel al dekken te vroeg vond, gaven hun aan maar als ze al wel gaat staan dan zit er alvast wat sperma in voor de eerste eitjes en kun je vaker dekken

Mijn antwoord was bij een teef waarbij je te vroeg bent waarvan je weet dat ze fanatiek is in nee zeggen tegen de reu, je ook kunt krijgen dat de reu niet meer durft straks
Of dat de teef het niet meer toelaat omdat ze de reu te vervelend of opdringerig vind als ze het spannend vind i.v.m. eerste keer

Toen gaven ze aan ja het is natuurlijk altijd je eigen keuze wanneer je gaat dekken
Nou bepalen we dat idd zelf maar als onervaren fokker mag je toch uitgaan van fatsoenlijk advies
Ze kunnen daar heel goed prikken en zijn verder heel fijn in omgang daarom gaan we daarheen voor dit, maar voor een ervaren praktijk had ik anders verwacht

Mama Lizzy is ook loops die gaat wel sinds gisteren heel duidelijk staan
Maar na de eerste dekking van haar snapte ze het en stond ze voor de volgende dekkingen als een huis :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 09:15

Hoewel onze dierenarts, en het lab absoluut ervaren zijn, en zelf ook meerdere nesten hebben gefokt was hun advies echt niet goed (genoeg).

Wat betreft het juiste moment bepalen en waarop te letten heb ik geleerd van andere fokkers en hun ervaring. Die is vele malen beter. :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:40

Ik heb vooral met dekkingen van teven die niet van mij zijn gedoe met advies van t dekmoment van de dierenarts.
De laatste dekking was de kers op de taart. Waarde was nog ver onderovulatie, (9 ipv 16)
Maar ze begon te draaien naar de andere hond. Staart weg. Dus DA zei; ja ga toch maar dekken. Wat ze uiteraard niet toeliet. Dus hun laten doorprikken. Staat ze ineens op 28 2 dagen later. Waarop de DA zegt; ze staat veel te hoog t MOET vandaag.
Wat ze, verrassend genoeg :') , wederom echt niet toeliet. Waarop ik zei; het is gewoon te vroeg. Morgen terug komen.
Nou hun wilden “morgen” de laatste x proberen. Uiteraard, binnen een paar minuten een goede dekking met koppeling. Maar t was genoeg want ze waren nu al 3x komen rijden en ze hadden de dag erop geen tijd.
Ja prima, we zitten op t juiste moment. Dus opzich is dat voldoende.
Vervolgens echo. Op de echo maar 2 pups te zien. Was onze schuld ivm maar 1x dekken volgens de DA.
Teef is van de week bevallen. 6 pups.. :')
dus heb ze toen maar subtiel (grappend)gezegd dat t tijd word voor een andere DA of hem een cursusje aan te bieden. Wat ze dan helemaal met me eens waren :')

Bij mn eigen teven gaat t eigenlijk altijd goed.
Ik prik niet verder dan ovulatie wat hier eigenlijk altijd betekend dat we rond de 6 zitten bij de laatste keer prikken. We dekken dan altijd de dag erop savonds voor t eerst.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:20

We gaan nu einde van de dag kijken bij de reu wat ze doen, zonder druk op de ketel gewoon even een uurtje samen
We kunnen daar dagelijks terecht dus dat scheelt

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:43

Vanmorgen nog een keer wezen prikken om de eisprong in te kunnen schatten,ze zat nu op 63.7

Dan gok ik dat ze zaterdag de eisprong heeft gehad en dat die gisteren is afgelopen, en dat nu de eerste eitjes trip beginnen te worden
Dus dan zou ze vanavond bereidwilliger mogen zijn en kunnen we nu dekken tot woensdag

Dierenarts was het niet met me eens en zei bijna in paniek als ze nog niet gedekt is dan zo snel mogelijk naar de reu :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:55

23/24 is LH piek geweest. 4 dagen later eerste dek. Ik prik niet meer tot ovulatie maar tot LH piek.
Nog nooit een lege teef gehad.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:30

We hebben 1 geslaagde dekking gehad, vaker wilde madame niet dus duimen dat dit voldoende was

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 06:31

Spannend! We duimen mee!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:58

Fijn dat er een geslaagde dekking is geweest.
Mijn duimen draaien voor een 'geslaagde bevruchting'.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:03

Ook ik duim voor je mee!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:01

Duimen