[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:02

Floorsil echt heel gaaf zeg!! Ik ben ook benieuwd die vissen krijgen het echt super!!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:23

Hopelijk krijgen zij het ook goed naar hun zin. Ben nog wel benieuwd hoe deze gaat worden. Gelukkig vind mijn vriend het allemaal erg leuk om te doen! Nu opzoek naar een groot stuk hout. Van de week zand gaan halen. Volgens mij kunnen er wel een paar zakken in. Vissen moeten we nog even naar kijken. Het is nu een samen geraapt zooitje. CO2 word nu ook even iets lastiger omdat we dat zelf maken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:23

Afbeelding

Ze worden mega :) 80 is echt te klein....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:40

Erg jammer dan voor mij. Zo groot wil ik niet gelijk ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:41

Ligt er toch ook aan welke soort maanvis je neemt? De ene soort wordt groter dan de ander. Neemt niet weg dat een bak van 80 cm te klein is :+

Ik kan niet wachten tot ik volgende week mijn bak compleet heb := dan heb ik verdeeld over 3 weken mijn bestand toegevoegd. Toch wel goed dan dat de maantjes er nu niet waren haha.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:39

Mag ik vragen waarom je bak niet tot de deksel rand gevuld is? Heeft dat een rede?

Zie het wel vaker en vraag het mij af! :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:18

@loveuggs nee maanvissen blijven niet klein :P Je hebt wel hoogte verschil tussen altum en scalare, maar ze hebben minimaal wel 50 hoog nodig en 150 lang en groep van 5.

Ik vul mijn bak ook niet altijd tot de rand, geen idee eigenlijk waarom :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:29

Mioux schreef:
@loveuggs nee maanvissen blijven niet klein :P Je hebt wel hoogte verschil tussen altum en scalare, maar ze hebben minimaal wel 50 hoog nodig en 150 lang en groep van 5.

Ik vul mijn bak ook niet altijd tot de rand, geen idee eigenlijk waarom :P

Haha bedoel ook niet dat ze klein blijven, idd t hoogte verschil

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:44

floorsil schreef:
Kan je altijd vissen naar de dierenwinkel brengen? Wil eigenlijk graag van eepln paar vissen af. Maar vraag me af of ze wel door de dierenwinkel worden geaccepteerd.

Hier in België kan je ze vaak kwijt bij Tom&Co, dan zetten ze ze effe in quarantaine.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:49

Oke het gaat het liefst een minimaal 100 liter bak worden dat is na bezoek aan aquarium zaak duidelijk.

Helaas na bezoek aan meubelzaak ook duidelijk dat ik het niet aan durf op het dressoir te zetten.

Dus even nu eerst maar verhuizen en meubels in elkaar zetten en dressoir verstevigen. Weet nog niet hoe maar denk in elk geval de achterplaat vervangen. De voorkant verstevigen weet ik niet of nodig is. Ik denk van niet. Ik las ook verhalen over extra plaat op dressoir.

Iemand tips? Mag altijd ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:38

Ik zie dat je het steeds hebt over 80 of 100 liter bakken, maar bedoel je niet 80/100 cm?
Mijn 100 cm bak is een 190 liter :)

Ik heb een 60 cm bak op mijn bureau gehad, maar groter zou ik niet aandurven.

@Floor, wat een mooie bak! Ben benieuwd wat de vierkant bak gaat worden qua inrichting!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:48

Minimaal 80 cm bak dus 100 liter toch? Vind ik mooi formaat;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:34

dierenfan schreef:
Minimaal 80 cm bak dus 100 liter toch? Vind ik mooi formaat;)

De inhoud is vaak net iets meer dan 100 L (110-120L), maar het is inderdaad een mooi formaat bak om mee te beginnen! :j

Denk eraan dat de bak zwaarder zal zijn dan het aantal liters door ombouw, bodembedekking en decoratie. :) Ik heb mijn 100 wel op een speciaal aquariummeubel, dus kan je niet helpen met tips om een dressoir te versterken. Geloof dat o.a. Spruit piepschuim onder haar bakken heeft om de druk te verdelen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 13:57

Ik heb dus een stevig dressoir die ook in het midden ondersteund is..
Daar bovenop heb ik een mdf plaat liggen van 18mm, daar bovenop ligt een laagje piepschuim van 10mm, en daarop staat mijn aquarium.
Je kan goed zien dat mijn dressoir en die mdf plaat niet 100% vlak zijn, want de piepschuim is aan 1 kant wat ingedrukt.
Hout 'werkt'.. vandaar dat ik er persé piepschuim onder wilde hebben.. :o

Daarbij is het ook belangrijk om te weten of de bak in een frame staat, of dat de onderste glasplaat direct op het hout staat/ligt.
Als dat laatste nl van toepassing is, leg er dan ALTIJD een piepschuimplaat onder.
Als er ook maar iets tussen het kastje en het glas zit, krijg je een punt belasting en kan je onderste glasplaat barsten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:53

Ik heb een 80 cm bak op het oog met frame.

Dressoir ga ik zelf in elkaar zetten mochten de middenplanken niet tot aan de grond komen dan zal ik daar balken onder doen.
Laagje piepschuim sowieso wel goed idee.
Heb je die extra plaat over de hele breedte van je dressoir of alleen iets ruimer dan het aquarium? Misschien kan ik dan net zo goed een extra plaat bij bestellen van het dressoir zelf?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:59

Mijn dressoir is slechts 2cm breder als de bak.. dus dat is aan allebei de kanten 1cm.
De plaat en het piepschuim steken aan beide kanten 1 cm uit en is dus net zo breed als het dressoir ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:01

Bedankt voor je mee denken! Heb echt wat aan je tips. Wil het graag gelijk goed doen zeker het neer zetten ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 22:52

Is ook wel belangrijk ja!

Ben even aan het kijken, als die ene bak weer goed draait dan wil ik er wel weer bodemvissen in hebben.
Kwam ik ineens deze tegen.
http://www.gdaquarium.nl/a-28341702/aqu ... elmeerval/

Kijk, Thomas vind ik echt een best enge vis haha,maar deze zijn klein!

En mocht dat niet lukken,dan wil ik dwerg corydoras er in
Maar ik moet eerst een paar weken wachten natuurlijk!

Vooralsnog gaat het met de fantoomzalmen pdima, de rest is dus allemaal dood gegaan.
Zij gelukkig niet, moeten maar even afwachten hoe het gaat

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:17

Haha die ken ik die visjes :P Houd wel rekening ermee dat deze erg schuw zijn, de hara's verstoppen zich graag dus veel zal je ze niet zien. Maar ik ken ze wel, zijn verder wel leuk en als je het prima vind je ze mogelijk 5 min op een dag te zien in de nacht dan zijn ze super leuk.

Thomas is best een leukerd hoor :P Alleen op een 1 of andere manier erg eenkennig... ik kan er vaak met me hand wel in, maar dat zou bv mijn moeder niet moeten doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:35

Whaha, die thomas, beetje verlegen dus. :P
Maar hem zie je toch ook niet zo vaak?
Is met de meeste bodemvissen zo denk ik hoor, mijn corydoras zie ik ook niet heel veel.
De scholenvisjes altijd wel.
Maar moet wel wat in de bakken hebben om de bodem wat opgeruimd te houden. :j

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 11:50

Nou tegenovergestelde :P als hij je niet kent wil hij je uit de bak hebben hahah. Maar is een leukerd, maar dat is smaak :P

Heb zie ik elke dag wel, heel de dag door, zo monster kan zich ook moeilijker verstoppen maar hij ligt ook altijd in het zicht :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:27

Ik zie mijn pleco en ancistrussen met grote regelmaat.
Heb trouwens bij de Formido hele gave vissen in hun showbak gezien.. die wil ik ook!!
Weet alles niet hoe ze heten.. dat zal ik straks eens opzoeken;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:15

Mijn ancistrus zit steeds verstopt in het hout... Zie vaak alleen wat vinnen bewegen, en dat is voor mij het teken dat hij nog leeft. :+
Als de bak verder compleet is wil ik er een vrouwtje bij halen, misschien dat er dan ook wat meer activiteit plaats vind en hij zich wat meer laat zien.. Ook hoop ik dat de led verlichting helpt, die ik op maanlicht kan zetten zodat ik de nacht na kan doen en hij misschien te voorschijn komt. :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:48

Mijn cory's zijn steeds zo ontzettend in de weer! Zo leuk om te zien! Zitten echt achter elkaar aan. In mijn oude bak waren ze de rust zelve en lagen ze maar wat.. Misschien dat ze dan toch leuker tot hun recht komen in een grote bak? Zwommen met zn allen langs de ramen enzo, wordt er vrolijk van!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:20

Wat zijn ze leuk he *\o/*

Die van mij worden actief als ik naar bed ga.
Kan ze namelijk vanuit bed zien en dan gaat de hele bak over zijn kop haha :P
Ze "dansen" ook zo ontzettend leuk met elkaar, om elkaar heen, over elkaar. Heel gezellig zo :j
Maar nieuwe bak moet ook wennen he, duurt meestal wel 2 week dan is het goed :j

Ik pluk nu uit die bak met die dode vissen net 2 dode helenaslakken.
Dus die gaan er ook al aan -O-