Beginnen met kippen houden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:27

Ik kan eindelijk met jullie meekletsen!
Dit weekend komen er 3 grote orpington hennen! En natuurlijk hebben we ook al namen bedacht :D

Afbeelding
(De lichtste op de foto, saartje )

Afbeelding
(de 2 donkere, bertha en bep)

We zijn druk bezig met het hok en de ren, het hok wordt ons tuinhuisje van 6 vierkante meter en alle ruimte eromheen wordt de ren. Zon 15/20 vierkante meter.

Het huisje heb ik al bijna helemaal witgekalkt vanbinnen. Vanavond nog het plafond afmaken. En van de week komt de zitstok en legnesten erin.
Afbeelding

Alle benodigde spulletjes ook al gekocht gisteren:
Afbeelding

Laat de kippies maar komen!

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:49

oh leuk zeg!
Aftellen tot je kipjes komen *\o/*

Mijn wyandotte dames zijn nog helemaal niet broeds... of geweest... ook gek, want vorig jaar gingen ze als een malle achter elkaar broeds.
Enige verschil is, dit jaar heb ik een haan.

Flowerbomb

Berichten: 1433
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:55

Ophokplicht en afschermplicht is opgeheven *\o/*

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:16

Blij met onze Orpington dames….ze zijn begonnen met leggen, precies met Pasen :D

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:16

Dat werd tijd! Die ophokplicht heeft gewoon onnodig lang geduurd.

Minoes, wat een leuke kipjes! En een mooi hok krijgen ze zo te zien!
Waar is die kalk te krijgen eigenlijk, om het hok te schilderen? Dat moet ik ook nog steeds doen :=

Mijn broedmachine staat inmiddels klaar. Ik had de eitjes vandaag binnen verwacht, maar ze zijn nog niet aangekomen. Ik hoop morgen dan.. Lijkt me niet echt fijn dat ze zo lang bij de post liggen -O-

Heb vandaag geëxperimenteerd met vochtigheid en temperatuur, en alles zou nu perfect moeten zijn :D
Afbeelding

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:12

Ohh ik ben zo jaloers op jullie allemaal!

Ik ben nu ruim een week geleden verhuisd, en het plan was eigenlijk om nu al kipjes te hebben.. we hebben echter een Coniferenhaag die verschrikkelijk in de weg zit, dus die moet er eerst uit. Dan moet er nog een schutting voor terug, dus eerst offertes etc...

:( We zijn nu nog aan het twijfelen tussen kuikens of volwassen kipjes, iemand hier tips of ervaringen met kuikens VS volwassenen?

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:39

8nnemiek, gewoon grondverf/witsel! Werkt prima! :D
Wat voor eitjes heb je besteld?


Fijn he dat de ophokplicht voorbij is!

Kinke, heb je een foto van jouw orpies?

Nachtlampje, kuikens zijn ontzettend leuk! Ik wilde eigenlijk ook kuikens, maar ook graag kippen die al eitjes leggen. Dus volgend jaar koop ik denk ik wat broedeieren die ik mijn eigen hennen uit laat broeden. :)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:19

@Minoes, ja dat is ook onze overweging. Gelijk eitjes, of lieve kuikens die we goed tam kunnen maken.. maar het lijkt me dat je ook een max hebt op je ruimte qua aantal kippen. Ik wel in ieder geval :+

Wij zullen uiteindelijk een ren van 15 M2 hebben + een binnenhok van 1-2 M2, dus daar zullen maximaal 3 krielen in kunnen. Als we dit jaar voor volwassen kipjes zouden kiezen, kan er volgend jaar maar 1 kuiken blijven, en of ik dan kan kiezen... }:0

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 05:12

Minoes schreef:
8nnemiek, gewoon grondverf/witsel! Werkt prima! :D
Wat voor eitjes heb je besteld?

Dank je! Gewone grondverf heb ik toevallig nog staan :j

En het worden araucana's, wel met staart.
Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken!

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:34

Minoes, ik zal even nieuwe foto's maken, 't is alweer een tijdje geleden en ze zijn flink gegroeid en zien er echt prachtig uit :)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:06

Dat zijn leuke kippen Annemiek!

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:01

Nachtlampje, jaa snap ik dat is wel lastig.. Wij nemen nu 3 volwassen hennen, er kunnen er nog zo'n 2 tot 3 bij komen met de ruimte die ik heb. (6 M2 nachthok, en 20 M2 ren, maar ze mogen los in de tuin scharrelen als we thuis zijn)
Dus dan komen er (blauw gezoomde!) kuikentjes <3
Dat was ook een reden dat we voor volwassen hennen hebben gekozen nu, we wilden ontzettend graag blauw gezoomde orpington kipjes maar daar kun je bijna niet aan komen. Alleen broedeieren vind je dan weer wel.
Broedmachine kopen etc zagen we niet zitten, dus onze eigen kippen de eieren laten uitbroeden wordt het dan over een tijdje :j

Araucana's zijn mooie aparte kippen 8nnemiek! Gelukkig neem je ze met staart, vind ze zonder een beetje gek eruitzien :o

Kinke, leuk ik ben benieuwd :D

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:51

Wat leuk, gewoon een bokt-topic over kipjes!

Ik heb gisteren 9 hennetjes en een haantje opgehaald. Ze zijn 4-5 weken en zitten nog onder de warmtelamp in een afgesloten paardenbox. We wonen in Noorwegen en het is hier 's nachts echt nog wel koud.

Het zijn verschillende rassen:
3 rhode island red (waaronder het haantje)
3 jærhøns (noors ras)
2 witte leghorns
2 bruine leghorns

Het is de bedoeling dat als ze groot zijn ze gewoon lekker los buiten kunnen. Vanaf welke leeftijd zouden jullie dat doen? Er is geen kloek.

Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:02

Amaris schreef:
Ik heb een broedse seramahen, en ipv het hele broeds-af-traject weer in te zetten heb ik bedacht om er maar eens 5 eitjes onder te leggen. Helaas had ik bijna alle krullenkipjeseitjes net die dag ervoor opgegeten -O- maar ik heb er nog een paar gevonden en die maar eronder gelegd, samen met een paar eitjes van de witte hen zelf.

Die eitjes waren helemaal niet bedoeld als broedeitjes dus ze hebben nogal onrespectvol naast het fornuis gestaan in een bakje.

Maar oh surprise! Van de 5 waren er toch 4 in ontwikkeling! :)

Dus nu zit ze op 4 eitjes. Ze neemt het allemaal kei serieus. Het is net zo'n fokmerrie, van zichzelf niet zo bijzonder in uiterlijk enzo, maar als moedertje tot nu toe erg goed.

Maar dan... ik heb dus 0,0 ervaring met kloekje en kuikens. De krullenhen en het haantje lopen er ook nog bij.

Wat nou straks als de eitjes zijn uitgekomen? Moet ik kloekje en kuikes apart zetten? En hoe lang dan? Of verdedigd kloekje de kuikens tegen al te opdringerige krullenkip en haantje en kan ik haar eigen plan laten trekken?

Ze sliep altijd super hoog onder het dak, daar kunnen de kuikens niet bij, dus ik hoop dat ze wel bij haar kuikens blijft en niet weer zo hoog gaat slapen, dan moet ik met warmtelamp ed gaan werken.


daar zou ik me geen zorgen om maken. je kunt ze een paar dagen even apart houden. de kuikens gaan echter snel op onderzoek uit en blijven vaak niet binnen het tijdelijke verblijf. normaal houdt de kloek alles in de gaten en op orde. alleen zorgen dat de kuikens niet ergens kunnen ontsnappen. veel plezier en verheug me al op foto's

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:05

overdag bij niet te koude temperaturen kun je ze al wel naar buiten doen, gewoon goed voeren. 's nachts zou ik ze wel binnen houden, ook vanwege eventuele prooidieren.

ik zou de kloek en haar kuikens gewoon laten waar ze is, ze zal ze verdedigen tegenover de andere, wel opletten dat je bijvoorbeeld je waterbak, indien die op een verhoging staat, wel op de grond zet zodat je kuikens erbij kunnen (geldt ook voor je voerbak).

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:34

okee! gewoon kloekje en kuikens een beetje laten gaan dus. Dat hoor ik graag.

Water en voer op kuikentechnische plek zetten: check.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:39

Wil me al hele tijd hier melden en ga het nu toch doen :D

We zijn bezig met onze tuin opnieuw te maken en er komt ook een kippenhok. We zijn helemaal weg van de Serama en heel toevallig had een klant van ons deze en als we zover zijn mogen we er een paar ophalen :D
Ben nog aan het kijken voor een hok en heb al wel in gedachten hoe groot alles er omheen gaat worden.
Kan niet wachten :D

Lukasje
Berichten: 11446
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:58

Serama's zijn schattig <3 .

Ken je toevallig de Nederlandse sabelpootkriel? Ook koddig maar iets minder gevoelig dan de serama.

Flowerbomb

Berichten: 1433
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:11

Wat zijn die jærhøns leuk, heb even op Google gekeken ;)

Als ze groot genoeg zijn om niet zomaar door een vogel gepakt kunnen worden, goed verenpak hebben en hard kunnen rennen zou ik ze naar buiten doen.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:25

Onze knappe kippies :D We hebben 3 hennen en 3 hanen. Ga toch maar weer 2 hanen op MP zetten. Kwam niet veel respons op de vorige keer, behalve van iemand die er wel 2 voor 5 euro wou. Dan stop ik ze liever zelf in de pan :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:42

Prachtige kippen :j

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:54

Thanks :) We zijn er ook erg blij mee, ze zijn ontzettend leuk. Ze reageren op mijn stem, als ik ze roep komen ze allemaal aangesneld :D We hadden een tijdelijke buitenren gemaakt, ik was bang dat het gaas niet hoog genoeg was maar het zijn geen vliegers, dus dat werkt prima. We gaan het nog groter maken, nu is het denk ik zo'n 4 bij 2,5 meter. Ik ben er namelijk niet zeker van dat ze echt los op ons erf kunnen scharrelen omdat ik onze hond daar niet in vertrouw. Dus dan de ren nog maar iets groter en dan zien we daarna wel weer of we het toch een keer aandurven om ze echt los te laten.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:57

Wat een mooie kippen :j

Kan ook echt niet wachten ons hok en ren te gaan maken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:13

Hoeveel ruimte zouden jullie drie vrij grote kippen geven als ze niet meer los mogen lopen in de tuin. Wij kopen er een stuk grond bij en dan krijgen de kippen een grote ren. In het stuk staan nog wat beukenhaagbomen en daar mogen ze onder gaan wonen, de vraag is alleen hoeveel ruimte?

Minoes

Berichten: 1966
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:20

Prachtige kipjes kinke!