7 juni mag hij weer naar de vogelarts voor zijn jaarlijkse bloedtest en dan krijgt hij weer "roze olifantjes" toegediend Alleen reageert meneer er nogal flink op, dus hij moet een dosering waarbij ze normaal gesproken nog geen halve grasparkiet kunnen verdoven. Mango daarentegen slaapt daar ERG goed op En het is de bedoeling dat hij dan nog wel overeind blijft en de prik alleen niet zo goed mee krijgt, maar meneer is iedere keer helemaal van de wereld Wel handig dat hij dan bij thuiskomst niet boos op ons is zoals voorheen zonder roesje, want nu herinnert hij zich straks helemaal niets meer Voorheen keek hij ons dan uren niet meer aan en kregen we alle lekkere nootjes naar ons terug gesmeten
De eerste keer dat hij een normale dosering van het roesje kreeg, was hij zo van de wereld dat hij 2 uur lang heeft geslapen en amper wakker te krijgen was. Meneer kon zijn evenwicht ook niet bewaren op een stok en viel er steeds vanaf Daarom nu nog maar een fractie van die dosering!
Interessant zeg! Is dat een Mango ding of een edelpapegaai ding? Google weet me precies 0,0 te vertellen We hebben het nu op de opleiding over anesthesiologie maar we behandelen eigenlijk alleen zoogdieren.
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 17:23
Dat is een Mango ding Want normaal gesproken zouden ze binnen een kwartier na het roesje weer redelijk helder moeten zijn! Alleen is de normale dosering blijkbaar te zwaar voor Mango Daarom krijgt hij nu een kwart tot een halve dosis. Hij krijgt het roesje door een klein beetje midazolam op zijn neusgaatjes te sprayen met een neusspray. Dan valt hij binnen een minuutje heel rustig in een soort hazeslaapje. Daardoor ontspannen zijn spieren ook waardoor hij naderhand geen last heeft van de geprikte plek.
Eigenlijk is het net zoals bij mensen en reageert de één heftiger op een roesje als de ander Voor hem is het wel fijn omdat hij dan niet in paniek raakt en zich de enge gebeurtenis ook niet meer herinnert. Wanneer hij weer helemaal bij is, is hij eigenlijk meteen weer net zo blij als altijd. En zoals ik hierboven al schreef was dat zonder roesje wel heel anders Dan moesten we echt urenlang door het stof bij hem En dat was ook voor mijn stressniveau niet goed, want ik vond het zo sneu om hem in paniek te zien en daardoor werd zijn paniek alleen maar groter.
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 17:30
Ik zal eens kijken of ik het geven van het roesje kan laten filmen tijdens de afspraak! Als het goed is mogen manlief en ik weer allebei erbij zijn. Tijdens Corona mocht er maar één eigenaar tegelijk mee naar binnen. Dat maakt het filmen wel makkelijker natuurlijk.
En doen ja, lijkt me interessant om te zien Ik studeer voor paraveterinair en we leren eigenlijk zo weinig over vogels. Vind dit topic altijd zo leuk en leerzaam om te volgen!
Cayenne
Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 17:44
Krijgen jullie op stage weinig vogels te zien? Bij de kliniek waar wij altijd komen, lopen ook geregeld paraveterinair studenten stage en soms doet de vogelarts het dan precies zo inplannen dat ze bij Mango kunnen helpen omdat hij redelijk makkelijk te hanteren is Of nou ja, makkelijker dan veel van mijn valkparkieten
Britta31
Afgelopen week hebben de valken lekker wilgentakken gehad om te knagen en natuurlijk kreeg Mango ook. Maar hij vond het veel leuker om ze apporteren. En die dingen zijn nog best groot! Ik heb dus regelmatig een halve boom in mijn gezicht Dat ziet er dus zo uit:
Hij is soms zo enthousiast dat hij uit blijdschap de stok vergeet mee te nemen of dat hij op zijn muil gaat omdat hij zijn eigen pootjes niet kan bij benen wanneer hij door het tunneltje rent En de tweede keer dat hij in het filmpje de stok brengt was geen crash van hem, maar dus een stok waarvoor ik moest bukken Dat ding is ook gewoon een stuk groter dan dat Mango zelf is De volgende keer brengt hij gewoon een complete boom
Met zijn kenmerkende "WOEI!!!" erbij, maakt het helemaal af! Zie het zo voor me! En Cayenne zal er niet veel voor nodig hebben, alleen een fietswiel, stuk gaas en iemand die de boel in elkaar kan lassen.