Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:36

Ja daar dacht ik ook aan zo,n speelhuis.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:48

Ik vrees dat je geen 20 kippen in een speelhuisje kwijt kan. Onze drie kippen zitten er ruim in, maar meer wil ik er niet in kwijt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:54

Ceetje_bokt schreef:
Ik vrees dat je geen 20 kippen in een speelhuisje kwijt kan. Onze drie kippen zitten er ruim in, maar meer wil ik er niet in kwijt.

Je hebt ook grotere huisjes.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:08

Maar 3 kipjes? Maar in een speelhuisje moeten toch kindjes kunnen? Dat moet toch in een behoorlijk formaat verkrijgbaar zijn toch?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:33

kohtje schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Je hebt ook grotere huisjes.

Dan heet het een blokhut :-)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:13

daar zit nog een maat speelhuis tussen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:36

Riddershow schreef:
Amaris schreef:
Invriezen?

Dat kan wel, maar vind het zoveel werk :o

Erg hé... maar goed, misschien dat het ik het wel in mijn vakantie ga doen.

Aan de honden voeren nadat je ze geplukt hebt?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:44

Haha, als ik nog een hond had gehad had ze hem met veren en al mogen hebben. Enjoy!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:27

Helaas zullen onze kippies niet meeverhuizen naar onze nieuwe woning volgend jaar.

Wanneer ze weg gaan is nog niet zeker. Waar de dames heen gaan gelukkig wel. Ze verhuizen naar de boerderij van mn oom, waar ze samen met andere kippen, een paar geitjes en een paar schapen door de wei/boomgaard zullen scharrelen.

Mijn hok+ren gaat ws niet mee verhuizen, ik denk dat de dames gewoon bij de rest gaan. Dus als iemand interesse heeft in een hok van 1,20x 80 met ren van 1,20 x 2m (dacht ik, langer kan ook)

Ren heeft een dak en is in delen te verplaatsen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:46

Ik zie mogelijkheden voor Kohtje :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:05

In mijn hok gaan echt geen 20 kippen passen. 3 kan als ze het grootste deel van de dag niet in het hok/de ren zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:44

Amaris schreef:
Ik zie mogelijkheden voor Kohtje :)

Veel te klein voor 20 kippen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:21

oh bummer -O-

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:33

Het is niet een idee kohtje om in een hoek van je tuin een dichte schutting te maken met dak erop en daarin de kippen te doen?
Jakkes, hoe leg ik dit nu uit. Gewoon een hoek (liefst 1 kant steen) en dan de rest met schutting stukken dicht maken. Dak erop en dan heb je genoeg ruimte.

Helaas is vorig jaar mijn oude tuinhuisje (4,5 bij 4,5) naar de sloop gegaan, ondanks dat deze nog helemaal gaaf was, hij werd maar niet opgehaald en hij moest weg voor de nieuwe. Die had je zo gratis kunnen ophalen. Misschien eens kijken bij 2de hands tuinhuisjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:45

Onze kipjes proppen zich op het moment met z'n vijven samen op de zitstok in hun slaapverblijf, in het oude kippenhokje van 1x1 meter :+ Schijnbaar is dat toch de fijnste plek, terwijl er nog genoeg andere slaapplekjes zijn haha. Nu wil ik het hok binnenkort iets hoger zetten, pootjes eronder en een zitstok in de onderste ruimte erbij, en een paar plankjes tegen de muur zodat ze ook makkelijker naar de zolderetage kunnen hupsen.. maar ik gok dat ze toch liever allemaal tegen elkaar aan gepropt slapen :))

Ik heb gisteren mijn broedmachine binnen gekregen en natuurlijk meteen getest.. Blijft mooi rond de 37,8 hangen, en nu moet ik nog even uitzoeken hoeveel water erin moet enzo. En dan ga ik wat araucana eieren bestellen, drie blauwe en drie groene, en hopen dat ze gaan uitkomen natuurlijk :D

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:55

8nnemiek schreef:
Onze kipjes proppen zich op het moment met z'n vijven samen op de zitstok in hun slaapverblijf, in het oude kippenhokje van 1x1 meter :+ Schijnbaar is dat toch de fijnste plek, terwijl er nog genoeg andere slaapplekjes zijn haha. Nu wil ik het hok binnenkort iets hoger zetten, pootjes eronder en een zitstok in de onderste ruimte erbij, en een paar plankjes tegen de muur zodat ze ook makkelijker naar de zolderetage kunnen hupsen.. maar ik gok dat ze toch liever allemaal tegen elkaar aan gepropt slapen :))

Ik heb gisteren mijn broedmachine binnen gekregen en natuurlijk meteen getest.. Blijft mooi rond de 37,8 hangen, en nu moet ik nog even uitzoeken hoeveel water erin moet enzo. En dan ga ik wat araucana eieren bestellen, drie blauwe en drie groene, en hopen dat ze gaan uitkomen natuurlijk :D

Welke machine heb je gekocht?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:50

Deze: https://www.bol.com/nl/p/broedmachine-m ... 0064124255
Ik heb hem een paar dagen geleden getest, de temperatuur lijkt mooi constant te blijven en ik heb een hygrometer erbij gekocht en dan gaat het hopelijk goed komen!
Ik hoorde dat de schaal van de araucana's harder is waardoor de vochtigheid de laatste dagen wat hoger moet dan bij andere rassen, tegen de 70% aan, dus dat ga ik proberen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:30

Ik ben begonnen met het leeghalen van het stukje afgedekte tuin, dan kan ik daar mijn kippenhok kwijt. Dan staat deze niet in weer en wind, de kippen zullen nooit in volle zonlicht zitten en ik kan makkelijk een hoekje uitzagen en daar een ren voorzetten zodat ze nog grotere hok krijgen. Door het op deze manier te doen lever ik minder tuin ruimte in. Moet alleen even kijken hoe ik dit ga neerzetten zodat ik nog brandhout kwijt kan. Waarschijnlijk ook de schuur uitmesten en daar ook wat hout gaan opslaan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:57

Ik heb de kipjes nog even op een laag pitje, eerst de tuin afmaken, moet nog een hoop aan gebeuren, dus hoop wel binnenkort aan de kipjes te kunnen beginnen. Zat eraan te denken om een eigen hok te gaan bouwen, maar dat hok van Mri klinkt wel erg aanlokkelijk, dus je hebt pb ;).

Ik heb zin in de zomer jongens :):)!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:05

weet iemand waarom een marans bij ons soms kleurloze eieren legt? Bijna wit :oo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:19

Apart! Heeft ze altijd zo'n lichte eieren gelegd?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:29

Dit is het eerste legjaar voor de kippen. Meestal zijn de eieren wel gekleurd maar zo nu en dan lijkt de kleur op :oo ze zijn wel enorm aan de leg trouwens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:38

Het schijnt dat de kleur pas als allerlaatste erop komt, dus misschien was het ei nog niet helemaal 'klaar'?
Zijn de schalen wel dik, of kan het door kalkgebrek komen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:10

Ik heb een broedse seramahen, en ipv het hele broeds-af-traject weer in te zetten heb ik bedacht om er maar eens 5 eitjes onder te leggen. Helaas had ik bijna alle krullenkipjeseitjes net die dag ervoor opgegeten -O- maar ik heb er nog een paar gevonden en die maar eronder gelegd, samen met een paar eitjes van de witte hen zelf.

Die eitjes waren helemaal niet bedoeld als broedeitjes dus ze hebben nogal onrespectvol naast het fornuis gestaan in een bakje.

Maar oh surprise! Van de 5 waren er toch 4 in ontwikkeling! :)

Dus nu zit ze op 4 eitjes. Ze neemt het allemaal kei serieus. Het is net zo'n fokmerrie, van zichzelf niet zo bijzonder in uiterlijk enzo, maar als moedertje tot nu toe erg goed.

Maar dan... ik heb dus 0,0 ervaring met kloekje en kuikens. De krullenhen en het haantje lopen er ook nog bij.

Wat nou straks als de eitjes zijn uitgekomen? Moet ik kloekje en kuikes apart zetten? En hoe lang dan? Of verdedigd kloekje de kuikens tegen al te opdringerige krullenkip en haantje en kan ik haar eigen plan laten trekken?

Ze sliep altijd super hoog onder het dak, daar kunnen de kuikens niet bij, dus ik hoop dat ze wel bij haar kuikens blijft en niet weer zo hoog gaat slapen, dan moet ik met warmtelamp ed gaan werken.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:57

Hier waren van de cochin kipjes 2 broeds. Maar geen gaan dus heb ze er wel elke dag even afgehaald dat ze gingen eten. Gisteren niet gedaan en helaas daarnet 1 dode kip gevonden op haar broedplekje. Pffff hoe dat nou kan weet ik niet. Vorige keer gingen mijn kipjes allemaal een week na elkaar dood. Hopelijk herhaald het zich niet.

Was vorige week nog met de kip bij de dierenarts geweest vanwege een wondje. Ze was helemaal goed gekeurd.