Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
cherell0 schreef:Normaal zitten ze in een kas of in een hok gemaakt met vliegengaas.
Hier zitten ze los en er is dus ook al niet veel meer van over gezien ze zichzelf totaal kapot vliegen.
Ga straks wat foto's posten en een kei cute filmpje, het is echt een schatje!
Zelfs in speciale reptielenzaken geven ze fout advies... Zo heeft mijn vriendin een Russische rattenslang waarvan ze in de reptielenwinkel zeiden dat ze geen takken in de kooi moet zetten omdat ze niet echt klimmen, terwijl haar slang overduidelijk wel een klimmer is..
Heb nu aan de fokker van mijn haakneus gevraagd of ik zand mocht en die zei gewoon van wel. Beest heeft zich zitten amuseren met door het zand te graven en ligt nu onder zijn kartonnen doosje wat te bekomen van de lange reis. Het water heeft hij nog niet aangeraakt.
Maar ohja, schuilplekken mochten ook niet volgens die reptielenwinkel want dan zie je ze nooit...
Ander 'probleem' dat ik nu heb is dat er hier in de buurt maar één winkel ergens is waar ik muizen kan gaan kopen, maar ik heb nogal negatieve dingen over de winkel gelezen.. Voornamelijk dat hun reptielen er niet zo goed bijzitten, aan de ene kant wil ik dit niet steunen natuurlijk maar aan de andere kant kan ik ook niet altijd bevroren muizen mee op de trein nemen./= Moet ook nog een schuilsteen/plek kopen want die kartonnen doos was even wat improvisatie, gisteren heel de stad afgefietst en twee dierenwinkels binnen geweest maar ze hadden niet veel voor reptielen. 
) en bij de ander heb ik het gevraagd maar die raadde me dus die ene slechte reptielenwinkel aan.
Wist wel dat ze dir deden maar normaal gezien bleef ik hem altijd een beetje zien.)
Maar ga het zeker eens bekijken morgen/straks.

(Ja, naast zijn drol, denk dat hij die wou imiteren ofzo.
)

Volgens mij ontdekte hij het toen hij deel dramatisch in paniek schoot omdat ik wat sproeide in het terrarium.
Verder is hij eigenlijk echt wel rustig en totaal niet schrikachtig, had wat bang omdat veel mensen zeggen dat ze nogal snel schrikken dat het op kot wat moeilijk zou gaan, hij staat namelijk op mijn kleerkast en naast mijn deur, maar hij reageert er echt niet op. 
)

Kwam er ook altijd moeilijk voorbij in de Special Pet, maar tot nu toe wijselijk niet gedaan
Wil mijn opties tot schildpaddenuitbreiding open houden
Herinner me nog de landschildpadden van mijn vriendin, als die scheten rook het ook altijd vreselijk, had nooit verwacht dat dit kleine ding ook zo zou kunnen stinken. xd
) en als het te vinden is komen er meer terrapene ornata
Ons dak is nu vervangen, dus kan van de zomer een degelijk buitenverblijf gaan bouwen.
Gelukkig kakken ze niet zo veel eens ze volwassen zijn en kijk gewoon naar dat blije toetje, dan vergeet je de geur
Ken het wel hoor, volgens mij worden vrienden gek van alle foto's die ik stuur...
"KIJK HOE HIJ NU LIGT!! KIJK HIJ EET!! OMG NU LIGT HIJ IN ZIJN SCHEDEL!! NU LIGT HIJ IN EEN ANDERE POSE IN ZIJN SCHEDEL!! KIJK HIJ SPOONT ZICHZELF WEER' 
Deze is bijna echt de rust zelve, al blies hij soms wel naar mijn vinger maar met uit de kooi halen is hij echt wel rustig en hij eet voorbeeldig, dus ik ben tevreden. xp )
).
). Soms spelen ze ook wel graag met onze boxer, vooral Harrie vindt zichzelf dan heel stoer
. Dit alles gebeurt natuurlijk onder toezicht. 

cherell0 schreef:Kan iemand mij vertellen of afrikaanse egels nou wel of geen cites dieren zijn ?
Ik (en mijn vriend) hebben een egeltje (onverwant dame en heer).
Ik kan geen cites vinden voor ze, beide fokkers zeiden dat ze er niet onder vielen al heb ik bij de man wel overdrachts verklaring gehad.
Maar ik kan me vaag wel iets herinneren van een X jaar terug dat er in belgie cites op stond (en gezien cites europees bepaald zijn zover ik weet) lijkt mij dat dat in NL dan ook is, maar ik kan het dus niet duidelijk terug vinden.... wie verlost me van jullie slimme mensen

GreaseMonkey schreef:cherell0 schreef:Kan iemand mij vertellen of afrikaanse egels nou wel of geen cites dieren zijn ?
Ik (en mijn vriend) hebben een egeltje (onverwant dame en heer).
Ik kan geen cites vinden voor ze, beide fokkers zeiden dat ze er niet onder vielen al heb ik bij de man wel overdrachts verklaring gehad.
Maar ik kan me vaag wel iets herinneren van een X jaar terug dat er in belgie cites op stond (en gezien cites europees bepaald zijn zover ik weet) lijkt mij dat dat in NL dan ook is, maar ik kan het dus niet duidelijk terug vinden.... wie verlost me van jullie slimme mensen
Om te zien onder welke appendix van CITES een diersoort valt kun je het beste kijken op https://speciesplus.net . In het geval van de Afrikaanse Witbuikegel (want daar gaat het hier over vermoed ik) hebben we het over de wetenschappelijke soort 'Atelerix albiventris' en die is niet opgenomen op CITES.
Wat er in België speelt, is dat ze daar een actieve positieflijst hebben, waar de witbuikegel niet op is opgenomen. Dat betekent dat men in België geen Witbuikegels mag houden. Maar dat staat dus los van CITES.
@Noblesse: Wat gaaf! Hoe oud zijn ze, en hoe lang heb je ze al? Ik heb altijd begrepen dat volwassen prairiehondjes rond het paarseizoen wat minder lief zijn... klopt dat?

love_western schreef:Ik wil later ook prairiehondjes
Maar dan wil ik wel een groot verblijf voor ze. Net zoals je ziet in de dierentuinen. Zodat ze veel kunnen graven.
. Wanneer Harrie los loopt is ie erg nieuwsgierig en wil alles vast pakken, waarop hij dan heel verbaast kijkt als allerlei opladers (niet in de stekker ofc!), kabels, speeltjes,... kapot zijn na een seconde in zn mondje.
Noblesse_ schreef:love_western schreef:Ik wil later ook prairiehondjes
Maar dan wil ik wel een groot verblijf voor ze. Net zoals je ziet in de dierentuinen. Zodat ze veel kunnen graven.
Dat is ook een idee dat ik later graag nog wil uitwerken voor ze. Eerst even goed bekijken hoe je een buitenverblijf prairiehond-proof maakt. Die tanden zijn messen. Wanneer Harrie los loopt is ie erg nieuwsgierig en wil alles vast pakken, waarop hij dan heel verbaast kijkt als allerlei opladers (niet in de stekker ofc!), kabels, speeltjes,... kapot zijn na een seconde in zn mondje.
![]()