Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:12

Precies. Met extra hekje als ze eventueel even apart zouden moeten (maarja we hebben nu ook 2 kooien over daarvoor :=)

Binnen een uur had ik alles uitgepakt en in elkaar gezet in mn uppie :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:44

Het zou mooi zijn als ze ook losse stukken zouden verkopen. Bijv. een hoekstuk zodat je de kooi 'de bocht om' kunt bouwen :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:50

Losse stukken zijn er zeker, je kan de kooi zo groot maken als je wilt. Hoeken dat weet ik niet.

Maar groter hoeft deze van mij niet meer :=

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 21:16

Ik zag ze van de week ook voorbij komen. Ik heb de 140 bak ervan. Wij hebben wel een soort van extra ondersteuning erin gemaakt omdat ik anders de bovenkant zo slap vond. Valt dat een beetje mee met deze afmeting? Maar wel echt een mooie en fijne afmeting. Hopelijk krijgen onze cavia's in de zomer zo 'n afmeting als buitenverblijf.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:07

Heeft iemand hier ervaring met het ombouwen van een Billy boekenkast van Ikea voor zijn cavia’s ? Hij meet 80x202 maar zou 20cm ingekort moeten worden om te passen.

Is dat handig? Is de achterkant gewoon hout of zo’n kartonnen plaat die je er op moet timmeren?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:09

@floorsil

Valt mij 100% mee. Je krijgt er klemmetjes bij om alles aan elkaar vast te zetten. Heb 3 van de 4 gebruikt (zoals er op het papiertje stond) en ik vindt hem vrij stevig. Bovenkant zakt ook niet in ofzo. Al met al vind ik het voor deze prijs (100 kost hij, wij hebben 95 betaald dankzij korting op de eerste bestelling) een hele degelijke kooi tot nu toe.

Ik heb even een foto voor je gemaakt zodat je kan zien hoe mooi deze kooi in elkaar te zetten is en dat de bovenkant niet doorbuigt :)

Afbeelding

Wij wilden hem zo groot mogelijk ivm 4 caafs. Maar de extra stukken hoef je niet zozeer te gebruiken.

Je krijgt er ook een plateautje bij met voerbakje, maar die willen wij er niet in. En als extra optie kon je een huisje kiezen. Maar onze caafs preferen altijd de handdoeken, dus huisje hebben we zo maar gelaten. Kan altijd nog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:45

@Granoek: afhankelijk van hoe je de Billy gaat ondersteunen zul je een stevige ondergrond moeten hebben en die afkitten langs alle randen, al is het aan te raden om de bak te bekleden met vinyl/zeil en dan de naden af te kitten.
Als de bak op zithoogte komt te staan is het leuk om in de voorwand wat 'raampjes' uit te zagen en daar (plexi)glas voor te zetten.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:49

Weet iemand wat dit kan zijn?

Vond ik vanmorgen in de kooi...

Neusjes van alle beestjes zijn schoon, kontjes ook en ze zijn droog...

Kan dit komen van het feit dat de beer regelmatig achter de vrouwen aanzit maar dat deze dan hem wegsproeien? Nooit eerder gezien. Zit op meerdere plekken in de kooi, vooral bij het hooi want daar zitten ze het meest...

Afbeelding

Afbeelding

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:56

Bij ons plassen ze soms tegen de zijkant aan.
Hij ziet er bij jou rechter uit dan bij mijn terwijl het zelfde merk is.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:00

Ja maar is het dan normaal dat het deze kleur heeft? Heb het nog niet eerder gezien dan nu...

Edit.
Dierenarts gesproken, is inderdaad urine en dat kan soms die kleur hebben. Opgelucht :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:29

Vanmorgen woog Meeko alweer 499 gram. Nog 1 grammetje en ze heeft de halve kilo gehaald :oo

Mn lieve Meeks, in het begin zoveel ellende, maar ze gaat nu zo goed. Dat ze maar lang bij ons mag zijn <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 06-01-20 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:32

Mooi toch, geniet er maar van :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:36

Doen we zeker :D

Van hun alle 4 :+:

Ook heerlijk om ze te zien rennen en spelen in de nieuwe kooi. Vooral Nyko bloeit helemaal op. Die is ook graag bij ome Menthus en tante Ecky := Meeko ligt t liefste in de bult hooi, tot die weer opgevroten is :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:46

In het (verse) hooi liggen doen ze hier ook graag :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:52

Haha ja vooral Meeko is fan.

Ligt ze voorin de kooi in het hooi, diep te slapen. Komt die irrante kat van mij er weer aan, met pootje Meeko aantikken. (Wat hij helemaal niet mag, koppig beest :+ ) Meeko blijft gewoon stug doorslapen :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:54

Zolang poes de nagels maar in houdt :) Die van mij doet het buiten wel eens als er eentje dicht bij het gaas zit te eten :)
Maar als ik haar in de ren er bij zet dan weet ze niet hoe snel ze er weer uit moet komen :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:56

Hij houdt zn klauwen gelukkig wel in. Hij doet ook heel zachtjes zo van *boopboop*. Maar hij weet dat hij zijn poten uit de kooi moet houden :+ hij is een jonge speelse kat en vind de caafs echt prachtig. Als die kleintjes aan het rennen en spelen zijn, weet de kat niet waar die moet kijken en rent soms mee 8)7
En soms ligt hij alleen te kijken. Maar ik zou hem niet snel alleen laten met de caafs. Texel (onze kat) is namelijk een speels ding en ik wil niet dat hij te ver gaat :=

Menthus is totaal niet bang. Die komt gewoon op Texel afgelopen en neust met hem. Maar als Texel te opdringerig wordt, dan bijt Menthus hem gewoon in zn poot :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:00

En daar leert de kat van dat ie beter wel kan oppassen :)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:01

Ik vind nu elke dag 1 cavia terug in de hooi bak ( springen zelf er in en er uit) nu is het elke keer edward pongo spot of remy die dit doen waarom doen ze dit? Deden ze eerder niet

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:09

Oh hier liggen ze beide niet in het hooi, toch niet dat ik gezien heb.

Ik wil denk ik gaan voor deze omdat die qua lengte perfect past op de plek die ik wil, vind het alleen jammer dat ie 'maar' 60cm breed is.
https://www.leenbakker.be/nl/kasten/boe ... 2x60x28-cm

En ik moet dan nog even zoeken of ik er op verschillende plaatsen pootjes onder lijm, of dat ik hem op een tafeltje zet (wat ik dan ook nog moet zoeken haha)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:49

Ben je niet goedkoper (en steviger) uit als je gewoon losse meubelpanelen bij de bouwmarkt koopt ??
De achterkant van die kast zal iig niet stevig genoeg zijn om een bak met cavia's en hun bedding te houden zonder uit te zakken.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:52

@DD, die kat is zo dom die trapt er steeds weer in :D

@Pandameisje, Meeko ligt het liefst altijd verstopt onder het hooi. Menthus ligt er wel graag in of op. Ecky en Nyko die liggen liever achter de handdoekken.

@Granoek, die als kooi?
Is dat wel glad en vochtafstotend materiaal? Dat de urine er dan niet in trekt?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:03

Niet?

Ik heb dat al uitgezocht en het is niet per se goedkoper maar vooral heb ik hier niet echt de plaats om te zagen en timmeren. Op zich kan ik het zelf ineen zetten maar dan moet ik wachten tot mijn vriend klaar is met zijn examens, dat zou ik wel kunnen doen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:05

Nientsje schreef:
@DD, die kat is zo dom die trapt er steeds weer in :D

@Pandameisje, Meeko ligt het liefst altijd verstopt onder het hooi. Menthus ligt er wel graag in of op. Ecky en Nyko die liggen liever achter de handdoekken.

@Granoek, die als kooi?
Is dat wel glad en vochtafstotend materiaal? Dat de urine er dan niet in trekt?

Ik zou er een laag waterafstotende folie in plakken en de randjes afkitten, maar de stevigheid van de achterwand zou idd het grootste struikelblok zijn

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:19

Granoek schreef:
Niet?

Ik heb dat al uitgezocht en het is niet per se goedkoper maar vooral heb ik hier niet echt de plaats om te zagen en timmeren. Op zich kan ik het zelf ineen zetten maar dan moet ik wachten tot mijn vriend klaar is met zijn examens, dat zou ik wel kunnen doen.

Bij de bouwmarkt zagen ze het zo op maat voor je :)