Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 12:44

Mikkiej schreef:
Oja vragen stellen is dan handiger haha :+

[ [url=m/wSzQxb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit loopwiel heb ik besteld. En dan met de afmeting 28x7 cm. Die 7 cm zal wel de breedte zijn denk ik?

Wat ik mij vooral afvraag is of ik voldoende schuil/slaapmogelijkheden heb in mijn kooi. Ik heb een hangmatje besteld. En bij de kooi zat zo'n plastic "hangmat"/huisje van sputnik in. Ik ben van plan deze te gaan gebruiken als staand huisje. En ik heb een buis besteld, nog even de vraag of ik deze ophang of ergens neer ga leggen.

De afmetingen van de kooi weet ik zo niet uit mijn hoofd, het enige wat ik wel weet is dat hij 70cm hoog is. Ik gok iets van 40cm breed en 30 diep? Dat zal het ongeveer zijn..

Doen jullie ook nestmateriaal in het huisje?
En ik zit er ook over te denken om zo'n hoektoilet aan te schaffen. Worden jullie ratten een beetje zindelijk? En wat voor spul doen jullie daar in?
En wat voor bodembedekking bevalt jullie het beste?
Ik heb van de mensen waarvan ik de kooi heb overgenomen een zak beukensnippers erbij gekregen (grof)

Edit; vergeten te vermelden, de kooi heeft 2 verdiepingen, van die plastic verhogingen met een trapje eraan

Prima loopwiel, weet niet welk geslacht je krijgt, maar mannen zouden als ze beetje groot worden niet meer door de gaten kunnen passen, dat zal je dan even in de gaten moeten houden :)

Over genoeg schuil/slaap mogelijkheden... bij ratten heb je nooit teveel :P ze vinden het heerlijk om overal te ontdekken en slapen. Ik heb er meestal veel hangmatjes in, 2 sputniks in de lucht, 1 op de grond, soms nog een huisje op de grond en loopwiel. je kan ook radiatorhangmatjes aanschaffen, deze kan je aan de zijkant van de kooi hangen. friemelsfrunniks.nl heeft erg leuke dingen voor ratjes

De afmetingen klinken goed, zijn het gewone plastic plateaus of tralie plateaus?

Hoektoilet zou ik zeker aanschaffen, mochten ze niet zindelijk worden kunnen ze er altijd nog lekker in liggen *D

Qua bodembedekking vind ik beukensnippers niets, het is hard en neemt niet goed op. Ik ben zeer te spreken over kartonbedding zoals finacard/greenmile/ecobed en in de wc'tjes back to nature

In het huisje kan je nestmateriaal doen, maar het hoeft niet. de ratjes kiezen zelf wel uit of ze dat willen of niet. ze slepen het in het huisje en het andere moment gooien ze het er weer uit :P

Mikkiej

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:41

Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker iets mee!
Ik zal eerst kranten op de bodem en beukensnippers proberen. Gezien ik momenteel een beste voorraad hiervan heb. Dus even kijken hoe dat bevalt en anders de tips van jou gebruiken Eloya!

Ik ga 2 vrouwtjes aanschaffen. Dus denk dat het goed gaat komen met het loopwiel :-)
Zodra ik mijn zooplus bestelling binnen heb zal ik de kooi vast inrichten en maak ik wel even een foto!
Wat een verschil trouwens met zooplus en een dierenwinkel! Of nouja, niet met alles.. maar het loopwiel is gewoon de helft zo goedkoop bij zooplus en waar je in de dierenwinkel 10(!) Euro voor een simpel drinkflesje betaald, kost deze bij zooplus 2 euro..

Oh en ook leuk te melden, ik ben ook van plan te gaan trainen met de ratjes, mochten ze dit leuk vinden.
In het verleden konijnen (zowel van school als mijn eigen) getraind en heb ook, toen ik nog samenwoonde, onze kat leren zitten en pootje leren geven :-D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:31

Hey rattenliefhebbers!

Onze dochter is helemaal weg van ratten (en ik ben intussen ondanks mijn vooroordelen stiekem ook wel om <3 ) en heeft momenteel drie jonge broertjes. Daarvoor had ze twee vrouwtjes en die rook je toch heel wat minder. OK, we hebben er nu inderdaad eentje meer, maar ze maken er wel echt een potje van. En dan spreek ik niet over de keutels, maar over de urine. Vooral één van de drie (kan ze niet uit elkaar houden; ze zijn allemaal grijs en dus noem ik ze liefdevol "de Stinkies") lijks werkelijk alles onder te plassen. De anderen en hijzelf lopen er dan doorheen, smeren alles vol met urine en alles wordt vochtig en stinkt. Als je ze op je arm neemt, ligt je arm vol kleine drupjes en je kleren gaan natuurlijk ook stinken.

Over de hygiene: De kooi en inrichting worden wekelijks met heet water en een drupje afwasmiddel afgeschobt. Als bodembedekking hebben we kranten, in de WC-tjes stropellets (die zuigen goed en vervangen we tussendoor ook wel extra). Hangmatjes e.d. worden wekelijks vervangen. Plankjes zijn die klassieke hoekplankjes uit grijs plastiek.
Desondanks stinkt de slaapkamer van mijn dochter twee dagen later alweer naar urine.
Iemand ideeen of tips?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:35

Als eerste zou je de bodembedekking aan kunnen pakken.
Als ik het goed begrijp gebruik je hier alleen kranten voor? Kranten nemen de urine eigenlijk zo goed als niet op waardoor het eigenlijk meteen gaat stinken als ze een paar plasjes hebben gedaan.

Zelf heb ik al mijn knaagdieren op hemparade zitten. Dat neemt vocht heel goed op, stoft amper, is lekker zacht en ook niet zo gek duur.

Heb hier in totaal 12 ratten zitten (dames welliswaar) en die ruik ik eigenlijk pas na een week weer vlak voordat ik ze verschoon.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:55

Kranten gaan echt onwijs stinken, ik blijf erbij dat een karton bedding zoals ecobed/bedxl/finacard icm back to nature in de wc'tjes de fijnste combi is.

Hemperade vond ik soms toch nog stoffig, maar dat wisselde per pak.
Het zijn ook nog jonge ratjes en richting puberteit, dan kunnen ze ook gaan ruiken
Ook zou ik geen afwasmiddel gebruiken maar alleen water of schoonmaakazijn

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:10

OK, dan gaan we het toch inderdaad nog eens met een andere bodembedekking proberen. Zien waar we hier aan kunnen geraken.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:31

Er staan hier handige tips voor bodembedekking! Het is dat ik nog een hele voorraad aan beukensnippers heb liggen, dus dat ga ik eerst proberen. Anders zet ik het wel op de weggeefhoek op facebook ofzo als het me niet bevalt.

M'n zooplus bestelling is binnen *\o/* Toch grappig, ondanks dat je weet wat er in zit is het altijd leuk uitpakken. Beste doos trouwens ook.. :+
Ik zal straks de kooi nog even goed schoonmaken, ik zag iets staan over schoonmaakazijn, dat ga ik maar even halen denk ik. Neutraliseert dat ook een beetje de geur? Er hangt namelijk een beste geur in de kooi, gezien ik hem tweedehands van marktplaats heb geplukt.

Nu is het wachten op de ratjes.. Vrijdag over een week kan ik ze komen ophalen. Ik haal ze op bij mijn oude school, hier hebben de leerlingen een fokproject met ratten. Ouderdieren zijn goed uitgekozen en er wordt daar ook goed gelet op gezondheid enz. Ik heb in ieder geval een husky vrouwtje gereserveerd. Over de 2e ben ik nog niet helemaal uit, dat zal ik daar wel zien. :D Wachten duurt lang..

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:28

Wij waren totaal niet blij met beukensnippers, viel steeds uit onze kooi ( :Y) ) en nam weinig op. Nu heel tevreden over back 2 nature. Of zijn er nog betere opties?

Hoe doen jullie dat trouwens met hangmatjes? Alle touwtjes worden hier steeds doorgeknaagd (binnen 12 uur al helaas..)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:02

Saintelette schreef:
Wij waren totaal niet blij met beukensnippers, viel steeds uit onze kooi ( :Y) ) en nam weinig op. Nu heel tevreden over back 2 nature. Of zijn er nog betere opties?

Hoe doen jullie dat trouwens met hangmatjes? Alle touwtjes worden hier steeds doorgeknaagd (binnen 12 uur al helaas..)

Dat probleem herken ik, haha!
Ik heb nu metalen kettinkjes en 'klipjes' waar ik ze mee vast maak aan de tralies, alles wat doorgeknaagd kan worden, wordt ook doorgeknaagd hier :(

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:15

AnneJ1995 schreef:
Ik heb nu metalen kettinkjes en 'klipjes' waar ik ze mee vast maak aan de tralies, alles wat doorgeknaagd kan worden, wordt ook doorgeknaagd hier :(

Ja helaas kunnen wij niet zo veel met clipjes.. (Alleen aan de bovenkant een rooster waar alleen kleine touwtjes door kunnen).
Heb je die metalen kettinkjes er zelf aan gemaakt? Ik had ooit een hangmatje met kettinkjes maar dat was niet zo'n lekker hangmatje (en daar waren ze dus doodsbang voor :') helden)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:26

De klipjes haal ik bij de xenos, zijn gordijnklemmetjes
Nu met de kerst heeft de xenos ook een "kaarten ketting met klemmetjes" deze kan je ook halen en er stukjes kleine ketting met klipje van maken

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:52

Saintelette schreef:
AnneJ1995 schreef:

Ja helaas kunnen wij niet zo veel met clipjes.. (Alleen aan de bovenkant een rooster waar alleen kleine touwtjes door kunnen).
Heb je die metalen kettinkjes er zelf aan gemaakt? Ik had ooit een hangmatje met kettinkjes maar dat was niet zo'n lekker hangmatje (en daar waren ze dus doodsbang voor :') helden)

Ah lastig! En als je het kettinkje lang genoeg maakt?
Bij bouwmarkt oid kun je makkelijk kettinkjes kopen.
Maak ze idd provisorisch zelf.

Hard plastic clips of tierips werken hier overigens ook prima!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:54

Heb hier ook kettinkjes voor de hangmatjes, alleen maakt dat nog niks uit want dan knagen ze 'm wel kapot waar het haakje aan het hangmatje zit waardoor alles naar beneden lazert en er 4 losse kettinkjes aan het plafond hangen te bungelen. _O-

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:09

Carr_friesje schreef:
Heb hier ook kettinkjes voor de hangmatjes, alleen maakt dat nog niks uit want dan knagen ze 'm wel kapot waar het haakje aan het hangmatje zit waardoor alles naar beneden lazert en er 4 losse kettinkjes aan het plafond hangen te bungelen. _O-

Haha mijn dames deden dat vroeger ook, gelukkig mijn mannen nu niet! *klopt af*
Waarom zouden ze dat toch doen..?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:54

Haha, hier deden de dames dat ook, ja. Nu we heren hebben is het fel geminderd. Dus misschien toch meer typisch iets voor vrouwtjes? Heeft misschien wat met nestbouwdrang te maken.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:23

Mijn mannen doen het ook :P maar volgens mij hebben ze niet door wat de consequenties soms zijn. en dan vallen met zn allen naar beneden haha

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:25

Eloya schreef:
Mijn mannen doen het ook :P maar volgens mij hebben ze niet door wat de consequenties soms zijn. en dan vallen met zn allen naar beneden haha

Ja precies! En dan heel verbaasd kijken.. :+

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:15

Ik begin er hier niet eens meer aan.
Sputniks kan ik ook na een aantal maanden als kruimels bij elkaar vegen :')
Heb wel eens gevlochten mandjes gehaald bij de action en die opgehangen.
Gevolg: Alleen het frame hangt er nog en er steken overal paarse stroken nylon uit de sputnik. >;)

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:27

Die van mij knagen nog absoluut niet _O- Oudste is pas 4 maanden, maartoch.. Ik bid elke dag dat het kwartje ook niet gaat vallen bij ze. _O-

Ik krijg trouwens uitbreiding van een of twee vriendjes erbij! Ik mag ze tussen kerst en oud en nieuw uitkiezen bij Tonia (Rationia), daar kwamen 10 jaar geleden mijn eerste twee ratjes vandaan, en kwam haar afgelopen zondag weer tegen op de Exoknaag. Toen vertelde dat ze hele leuke nestjes heeft waar er wel een paar van wegmogen, allemaal cinnamon en agouti. :D

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:46

Ik maak ze alleen nog maar zelf van goedkope fleecedekens die ik her en der koop. Dan maak ik weer een voorraadje hangmatjes en is t ook niet zo erg. Die dingen in de winkel zijn zo duur als ze ze steeds slopen...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:06

Sinds gisteren wonen er 2 rittens in mijn huisje. Ze zijn van 1 november en dus nog jong zat. Helaas merkte ik eigenlijk gelijk na het ophalen al dat er eentje ziek was. Zit alleen maar in een hoek met zn ogen dicht en heeft nog niets gegeten. Ook heeft ie wat diarree. Zn broer had het etensbakje al snel gevonden. Ik ga zo de opvang even bellen. Arm ventje.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:04

Jeetje die zijn inderdaad nog wel heel erg jong. Hoeveel wegen ze?
Goed dat je contact opneemt met de opvang want dat klinkt inderdaad niet echt goed. :(:)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:38

Ik moet ze nog wegen. Ik ben vandaag terug gegaan en heb het zieke ratje daar afgegeven. Ik heb een ander broertje meegenomen. Deze is zoo veel levendiger! Ze zijn nu lekker aan het stoeien!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:03

mvdende waarom zijn ze al zo jong uit het nestje gegaan, als ik vragen mag?
Ik hoop voor het zieke beestje dat ie 't redt!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:39

Ze zijn 5 en halve week. Zo vroeg is dat ook weer niet. De mannen worden normaal al met 4 en halve week gescheiden van de moeder. Ze zijn dus niet meer afhankelijk van mams. Ik hoop ook dat het zieke ratje het red. Al hebben ze hem niet zo slim (ivm ziekteoverdracht)weer in de groep gezet toen ik hem terug bracht.