gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:19

Hoihoi!

Long time niet hier geweest! Druk druk druk, stomme en minder leuke dingen enzo :(.
Ipv 4 konijnen huppelen er helaas nog maar 3 rond. Geen idee hoe het kan, lag ineens dood, avond ervoor was-ie nog vrolijk aan het springen.

Over konijnen voeren aan slangen.. Achja, ik ben daar ook wel vrij hard in, natuur is natuur.

Leuke nijntjes zijn het MarlindeRooz! Ik had vorig jaar ook een oepsje, gelukkig maar 1x een nestje uitgekomen van 5. Eentje huppelt nog in de tuin, mn kleine Keesje :D.

Lady24

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:22

Jammer Yv, balen altijd als je niet weet wat er aan de hand is..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 12:29

Hey, welkom terug! Ik vroeg me al even af waar je was :)

Wat jammer zeg.. RHD2 misschien? Gelukkig gaat het met de rest wel goed!

En inderdaad, halfwildjes zijn de leukste konijnen :D

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:35

Ik was d'r net ook al kwijt. Mn vriend heeft een stapel stenen schuin tegen de schuur gezet in een hoekje (kunnen niet omvallen) en daar was ze onder/tussen gekropen :')

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:38

Wat een leuk topic, ik ben dol op konijntjes... Ik praat graag met jullie mee!

Dit is mijn kleine humpie Candy Crush, oftewel Candy. Meisje van ongeveer 2-3 jaar oud. Denk een kruising baardkonijntje ofzo.. ze heeft in ieder geval een kuifje.

Ze woont nu in een gewone huisdierenkooi, en hele grote. Haar vriendje, mijn cavia Pip, woont naast haar in een aparte kooi. Zij vreet hem namelijk op :') Beetje sneu..

Ik merk dat ze nu niet gelukkig is, ze is namelijk helemaal niet lief. Wij hebben geen tuin dus ze kan niet vrij spelen.. Wel een dakterras waar ze bijna iedere dag rondhuppelt, maar of dat nu de konijnendroom is? Hier ga ik wel verandering in brengen hoor, en op korte termijn.
Spoiler:
Maar dat is nog even geheim..
8-)
Afbeelding
Ze heeft op deze foto wel een beetje een scheef koppie _O-

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:40

Wat een scheetje! <3

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:42

Ja hihi, ook het topic eigenlijk helemaal vergeten hoor *schaam schaam*

Ja, ik durf het echt niet te zeggen. Had dat wel in gedachten zitten, dus geen "begravenis" van gemaakt if you know what i mean. You'll never know.. Maar ik woon aan de kust, de duinen zijn zo ongeveer mijn achtertuin, dan zou ik toch vééééél meer dode konijnen zijn moeten tegengekomen?

Kiekeboefje: een konijnenvriendje erbij knapt eigenlijk 99% van de konijnen erg van op!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 13:50

Yv_ schreef:
Kiekeboefje: een konijnenvriendje erbij knapt eigenlijk 99% van de konijnen erg van op!

Helemaal met je eens hoor! Bedoeling was hier ook dat ze bij mijn cavia kwam, maar dat wil gewoon niet, ze vreet hem letterlijk op. Geef d'r geen ongelijk, stomme druktemaker ook! :')

Maar een konijn er bij hier in een appartement is geen optie, en haar weg doen wil ik absoluut niet! Voor mijn gevoel komt dat echt niet goed.. Maar wat ik zei: ik heb de perfecte oplossing, geef een paar maand! ;)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:24

Yv_ schreef:

Ja, ik durf het echt niet te zeggen. Had dat wel in gedachten zitten, dus geen "begravenis" van gemaakt if you know what i mean. You'll never know.. Maar ik woon aan de kust, de duinen zijn zo ongeveer mijn achtertuin, dan zou ik toch vééééél meer dode konijnen zijn moeten tegengekomen?

Dat kan ik bevestigen ja. :)
Mijn ene mannetje is veel socialer en minder schuw geworden sinds hij naast het andere mannetje woont. Plus hij vind het niet meer zo erg als ik hem mee naar buiten neem aan zijn riempje. Hij doet net als of ik niet besta. :+

Ik heb ze ook in aparte hokken naast elkaar, aangezien het ongecastreerde mannetjes zijn. Ze zitten in hun eigen hokjes naast elkaar en kunnen contact maken als ze daar de behoefte toe voelen. Ik zet dan vaak 1 van de 2 hokjes open en dan blijven ze zelfs rond het hok van de ander lopen. :D
Ik laat ze ook wel een tegelijk uit hun hok, maar dat kan alleen onder toezicht. Gelukkig zijn het hele vriendelijke konijntjes verder en niet erg dominant.

Edit:
Misschien is een riempje en een stukje lopen een optie? Dat gaat bij mij vaak ook maar 1x per week en apart met 1 konijn tegelijk maar ze zijn er echt dol op!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:30

Maanoogje schreef:
Yv_ schreef:

Dat kan ik bevestigen ja. :)
Mijn ene mannetje is veel socialer en minder schuw geworden sinds hij naast het andere mannetje woont. Plus hij vind het niet meer zo erg als ik hem mee naar buiten neem aan zijn riempje. Hij doet net als of ik niet besta. :+

Ik heb ze ook in aparte hokken naast elkaar, aangezien het ongecastreerde mannetjes zijn. Ze zitten in hun eigen hokjes naast elkaar en kunnen contact maken als ze daar de behoefte toe voelen. Ik zet dan vaak 1 van de 2 hokjes open en dan blijven ze zelfs rond het hok van de ander lopen. :D
Ik laat ze ook wel een tegelijk uit hun hok, maar dat kan alleen onder toezicht. Gelukkig zijn het hele vriendelijke konijntjes verder en niet erg dominant.

Edit:
Misschien is een riempje en een stukje lopen een optie? Dat gaat bij mij vaak ook maar 1x per week en apart met 1 konijn tegelijk maar ze zijn er echt dol op!

Same thing here, inderdaad. Tuigje heb ik wel geprobeerd maar dan zit ze alleen maar stil en is bang.. Weet niet zo goed waardoor.

Ben nu een beetje bezig met clickertraining, komt ze bij me op een positieve manier krijgt ze lekkers, jammer dat ze alleen niet zo veel lust! En al helemaal niet uit de hand.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 14:33

Die van mij heeft dat in het begin ook een beetje gedaan. Het scheelt wel dat er bij ons in huis (waar ik beide konijntjes wel eens los laat lopen) honden en katten lopen denk ik. Dan zijn ze minder bang voor de geur van roofdieren want die doen eigenlijk niks in huis en het huis ruikt ernaar. Het tuigje geeft ze in het begin het gevoel dat ze niks kunnen geloof ik. Ik heb de mijne steeds opgepakt na een minuut of 2 en ergens anders 4 meter verderop gezet. Op een gegeven moment werd hij zelf nieuwsgierig naar alles. Gek genoeg is mijn schuwe konijntje altijd heel bewegelijk buiten, maar daarom vind ik het ook extra leuk met hem. ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 15:58

Een cavia is ook geen konijnenmaatje :) het zou wel zo fijn zijn, een soortgenoot als maatje. Het zijn groepsdieren en daar zal ze zeker van opknappen. Ook je cavia.. Dat zijn ook groepsdieren.

Tuigje zou ik niet doen. Het zijn prooidieren, schrikken snel, en ze hoeven maar 1 x verkeerd te springen of weg te rennen en ze breken hun rug. Daar doe je een konijn echt geen plezier mee.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:01

Eoweyn_x schreef:
Een cavia is ook geen konijnenmaatje :) het zou wel zo fijn zijn, een soortgenoot als maatje. Het zijn groepsdieren en daar zal ze zeker van opknappen. Ook je cavia.. Dat zijn ook groepsdieren.

Tuigje zou ik niet doen. Het zijn prooidieren, schrikken snel, en ze hoeven maar 1 x verkeerd te springen of weg te rennen en ze breken hun rug. Daar doe je een konijn echt geen plezier mee.

Ik snap wat je bedoeld, maar ik ben echt van mening dat dit prima zou moeten kunnen. Ik heb altijd al gehad en is altijd goed gegaan, wat betreft mannetjes of vrouwtjes. Dit is de eerste keer dat het niet matcht.

Maar hier komt een oplossing voor.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:07

Oh jeetje..

Een cavia en konijn zijn 2 verschillende soorten dieren die ieder beter af zijn met een soortgenoot, voor het konijn dus een konijnenmaatje en voor de cavia een caviamaatje :)

Riempjes vind ik ook erg gevaarlijk, beter is om ze in een ren of omheinde tuin te zetten!

Ook 2 ongecastreerde rammen hebben helemaal niks aan elkaar, ook niet als ze naast elkaar zitten .. Rondjes om elkaars hok rennen klinkt bij mij alleen maar als uitlokken van de ander :=
Waarom laat je ze niet castreren en probeer je ze bij elkaar te houden? Of nog beter ieder hun eigen konijnenmeisje ..

Oké ik heb gesproken :=

Eoweyn konijn kwijt :') ik ben benieuwd hoe je koppeling gaat lukken! Al iets van bella gehoord?

Yv, welkom terug! Wat sneu van je konijntje :(:)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:27

Kiekeboefje schreef:
Eoweyn_x schreef:

Ik snap wat je bedoeld, maar ik ben echt van mening dat dit prima zou moeten kunnen. Ik heb altijd al gehad en is altijd goed gegaan, wat betreft mannetjes of vrouwtjes. Dit is de eerste keer dat het niet matcht.

Maar hier komt een oplossing voor.

Tja, maar omdat jij dat altijd hebt gehad wil het niet zeggen dat het zo is.. Cavia's en konijnen spreken een andere (lichaams)taal, ze kunnen elkaar onderling verwonden, hebben andere voeding nodig, kunnen elkaar onderling ziek maken... Kortom, 2 totaal verschillende dieren die niets aan elkaar hebben behalve niet meer alleen zijn. Geen interactie, geen band, niks. Een paard en een geit, als voorbeeld.

Ik ben wel benieuwd wat je oplossing is. Imo is er geen andere oplossing dan ze beide een eigen maatje geven.

Wbt de rammen, ik sluit me bij Tarzan aan.

De koppeling met Bella werd niets, de ram was veel te soft :') maar ze heeft het prima naar haar zin daar!

Een stomme miscommunicatie.. Ik was even bij Kruimel in de ren bezig, en Lotje is zo'n konijn wat overal aan trekt en ergens in bijt om het van z'n plek te krijgen. Ze was dus bezig met het paneel wat haar en Lolo van Kruimel scheidt... (Want baasje, jij verschuift het ook dus ik kan dat ook.. Bemoeial!) Vergiste zich en beet in Kruimels neus ze schrok er zelf van, rende er meteen stampend vandoor.
Op een kleine neus is het al gauw een flinke wond dus Kruimeltje heeft een snee.. Ingesmeerd met honingzalf. Ik heb echt een klik met dat kleine ding want hoe bang ze ook is, ik kon haar prima bij me pakken en bekijken..
Afbeelding

Besef wel dat dit een echte kruimel is van nog geen 500 gram en dat ze gebeten is door een kruising Lotharinger van 3,5 kg ;) ziet er dus erger uit dan het is. Ik heb het ingesmeerd met Vetramil en ze heeft als troost wat extra biks gehad wat 15 minuten later al op was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 06-07-16 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:46

En zo leer je iedere dag weer wat.

Beide dieren heb ik trouwens door 'ongelukjes' gekregen, anders waren ze er nu waarschijnlijk niet eens meer. Dus ik houd me nog steeds in gedachten hier goed aan te doen, al is dat dan puur voor het idee. Mijn oplossing zal jullie gedachten over mijn casus doen veranderen, maar dat gaat nog maar eventjes duren.

Heb wel ooit twee rammen gehad, maar die groeiden samen op. Ook nooit problemen mee gehad trouwens, ligt ook zeker een beetje aan de aard van het beestje.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:53

Soms gaan rammen goed, maar lang niet altijd. Waarschijnlijk heb je dus geluk gehad :)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 06:43

Weet iemand hoe je de vliegen bij je nijnen weg houd ?

Hok is erg schoon. De konijnen hebben bedacht dat de zandbak niet alleen om te spelen is maar doen ook al hun behoefte erop.

Verder ligt er naast een balkon een afdak die vol met water staat. Kan er verder niet bij gooi er enkel steeds wat citronella op.

Nu probeer ik de zandbak zo schoon mogelijk te houden maarom de dag al het zand eruit zie ik niet echt zitten.en een wc ergens anders vertikken ze om op te gaan.

Ze hebben het hele balkon tot hun beschikken en het hok staat dag en nacht open dus een hor oid heeft geen zin.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 09:14

Dat was voor mij de reden om de zandbak weg te doen..

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:10

Dan zou ik idd ook de zandbak weg doen..

Eoweyn, het is echt bizar om Kruimel te zien, ze lijkt zó enorm op Konijntje (ja zo heet die van mij :'))
Hopen dat de wond gauw geneest zonder infecties oid!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 10:58

Lookalike :P hoe groot is Konijntje?

Ja, dat hoop ik ook.. Hoop ook dat het de koppeling niet bemoeilijkt. Blijf wel even doorsmeren met vetramil, wonderspul!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:15

Konijntje is volgens mij even groot als Kruimel haha! Ik heb dr nog niet gewogen, ze word helemaal panisch als je dr oppakt dus dat wil ik alleen doen als het nodig is.
Ze zullen iig niet veel schelen van elkaar haha!
Ja hoor heel veel goede verhalen over vetramil, denk dat ik dat ook eens ga aanschaffen!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 12:22

Ik zit soms wel eens te twijfelen of mijn konijnen verblijf groot genoeg is. Ik heb een ren van 1.50 bij 1.50 en het hok is bijna 2m lang en ik gok 40 a 50cm diep. Plus bovenverdieping in het midden. Vaak mogen ze de hele dag in de tuin lopen als ik thuis ben (tuin is redelijk groot).
Vaak zitten ze met zijn drieën op de bovenverdieping en ik heb niet het idee dat ze het zelf een te kleine ruimte vinden (ze jagen elkaar niet op ofzo).
Wat denken jullie?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:43

_Tarzan schreef:
Oh jeetje..

Een cavia en konijn zijn 2 verschillende soorten dieren die ieder beter af zijn met een soortgenoot, voor het konijn dus een konijnenmaatje en voor de cavia een caviamaatje :)

Riempjes vind ik ook erg gevaarlijk, beter is om ze in een ren of omheinde tuin te zetten!

Ook 2 ongecastreerde rammen hebben helemaal niks aan elkaar, ook niet als ze naast elkaar zitten .. Rondjes om elkaars hok rennen klinkt bij mij alleen maar als uitlokken van de ander :=
Waarom laat je ze niet castreren en probeer je ze bij elkaar te houden? Of nog beter ieder hun eigen konijnenmeisje ..

Oké ik heb gesproken :=

Eoweyn konijn kwijt :') ik ben benieuwd hoe je koppeling gaat lukken! Al iets van bella gehoord?

Yv, welkom terug! Wat sneu van je konijntje :(:)

Ze rennen niet om elkaars hok heen, het is meer contact zoeken. De een gaat soms verstoppertje spelen, de ander vind het leuker om rond zijn hok te snuffelen en achter zijn eigen hokje te zitten. De beste heren zijn ook al aardig oud, dus die komen waarschijnlijk de narcose niet meer uit. En als dat wel zo is leven ze hooguit een jaar of 2, aangezien de ene een ongelukje is geweest tussen moeder en zoon.

Vroeger had de een ook een vrouwtje naast hem, maar sinds die overleden is heb ik het rammetje ernaast gezet. Dit om te voorkomen dat hij eenzaam wordt. Voorlopig komen er geen nieuwe konijnen meer bij, dat zal moeten wachten tot ik op mezelf woon.

Soms krijgen ze vanwege hormonen de neiging op elkaar te rijden, maar dit is bij de een sterker dan bij de ander en die doet het vrijwel nooit. Ook het ranmetje wat het wel doet is daar niet echt mee bezig als ik ze samen laat lopen, maar hij heeft eens in de maand wel eens een terugval. Om ze dan maar meteen uit elkaar te halen voor altijd vind ik ook sneu. Ze kunnen als ze los mogen over het algemeen prima overweg. Mijn schuwere konijntje krijgt er ook een stuk meer zelfvertrouwen door als ze samen zijn.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:49

Rijden doen mijn konijnen ook nog af en toe wel eens hoor, dus daarvoor zou ik ze idd niet uit elkaar halen, mits ze niet gemeen doen.
Wanneer ga je op jezelf, gaat dat nog lang duren?