Een van mijn meiden had afgelopen maandag ineens een korstje (formaat pinknagel) bij haar oorbasis. Dit korstje zat vrij los en er onder zat een heleboel pus. Dit heb ik verwijderd. Hier onder zat een rare bobbel en verder was het vrij schoon. Betadine er op gedaan om het goed te ontsmetten en de rat appart gezet.
Omdat we het niet vertrouwde hebben we gezocht wat er aan dierenartsenpraktijken in de omgeving zit (verhuisd en tot nu toe geen dierenarts nodig gehad). Op rattenfora werd Care 4 annimals aangeraden en die hadden een uur later spreekuur (IDEAAL spreekuur van 19:45 tot 20:15). Dus ik op de fiets daar heen.
De dierenarts dacht dat het een eratische kies was (kies die zomaar ergens in de schedel begint te groeien, je ziet het vaker bij paarden). Bij ratten enorm zeldzaam, de dierenarts heeft zeker wel 10.000 ratten geopereerd maar was dit nog nooit tegengekomen. De rat is geopereerd (gas) en er kwam inderdaad een minuscuul kiesje uit.
Met het ratje gaat het redelijk goed, weinig interesse in eten, waarschijnlijk vanwege pijn (maar ze eet wel). Ze zit tot de hechtingen er uit gaan wel appart. Ik neem haar wel regelmatig uit de kooi, zodat ze even contact kan hebben met andere ratjes.
Wauw, dat is wel interessant! Ik heb er inderdaad van gehoord dat het bij paarden wel eens voorkomt. Mocht je de kies meenemen? Gelukkig dat ze wel een beetje eet, anders ben je daar ook weer ver mee van huis. Beterschap voor haar!
Oooh ik heb hier de grootste schik Heb m'n damesgroep van 8 losrennen in de woonkamer.
Eerste 5 minuten verscholen ze zich nerveus achter de kooi. (5 er van hadden nog niet los gelopen.) Maar na die 5 minuten halen ze de hele keet overhoop.
Splut
Geplaatst: 13-11-15 19:01
.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Splut
Geplaatst: 14-11-15 11:41
.
Carr_friesje
Geplaatst: 15-11-15 15:32
Als ze het met ophalen nog niet hadden en nu ineens wel zou ik het gewoon nog even een paar dagen aankijken. Kan goed zijn dat het van de wind/tocht komt maar kan ook een stukje stress zijn. Als het na een paar dagen nog hetzelfde is kan je ze een beetje bisolvon door het drinkwater geven.
Foto's hier zijn allemaal een beetje vaag maargoed, hier komen ze:
Puck, husky/essex, leeftijd onbekend, moeder van Pruts, Frummel, Snip, Snap en de heren van marley93
Pruts, beige husky, 09-04-2015
Frummel, husky/essex, 09-04-2015
Snip, siamees, 09-04-2015
Snap, siamees, 09-04-2015
Even een leuke kleurvergelijking qua verschimmelen. Pruts en frummel met 5 weken:
Eloya
Geplaatst: 15-11-15 15:46
Hier ook even mijn nieuwe aanwinsten showen Zoontjes van mijn Franko
Nog even een filmpje van m'n dames. Ze hebben een nieuw favoriet chill/verstopplekje.. Een stuk onder het aanrechtblok (let niet op mijn getjirp Het was gewoon zo grappig hoe ze elke keer met die koppies tevoorschijn kwamen als ik dat deed. )
Splut
Geplaatst: 15-11-15 16:55
.
Ik heb een vraag voor mensen met een silent spinner / ander loopwiel in de kooi. Hebben jullie hier nog een bepaalde introductie mee gedaan of hebben jullie het ze zelf laten uitvogelen? Dit vraag ik omdat ik er eentje heb mogen overnemen van een collega. Echter had ik hiervoor een flying sauser, maar die is nooit gebruikt door mijn ratjes (ze wilden er altijd weer zo snel mogelijk van af). Ik hoop dat deze nu wel aanslaat
Je kan er een beetje pindakaas of ander sterk geurends insmeren dat ze gaan merken dat als ze erin staat het beweegt.
Splut
Geplaatst: 26-11-15 15:56
.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Ronnie25
Geplaatst: 26-11-15 20:40
Ahhhwww wat een snoepjes allemaal!!
Ik heb een vraag..
Momenteel heb ik nog maar twee vrouwtjes ratjes. Ze zijn allebei (helaas) naakt en al bijna 2. Voor een naaktrat best op leeftijd. Ik denk dat een van mijn vrouwtjes niet lang meer heeft en ben van plan haar volgende week te laten inslapen. Wat betekend dat mijn andere vrouwtje achter blijft.. alleen. Ik wil geen vrouwtjes ratten meer houden na deze dus er een bijnemen is geen optie. Bovendien is zij ook nog eens blind en een behoorlijke bitch, ook bijt ze wel eens (niet door, maar behoorlijk hard). Mij 'tolereert' ze omdat ze mij al kent van jongs af aan maar voor vreemde is ze zeker geen leuk ratje.
Nu weet ik dus niet goed wat ik moet doen, ze is namelijk ook nog eens niet zo leuk naar andere ratten. Ze probeert al het eten te verstoppen en voor zichzelf te houden, en ze bijt de andere zo nu en dan wel eens. Maar ze heeft uiteraard ook haar goede kanten want daar in tegen slaapt ze wel het lieft tegen mijn andere ratje aan. Moet ik nu het risico nemen haar toch te laten wennen aan een ander volwassen ratje, of haar laatste dagen alleen laten slijten? Wat zouden jullie doen?
Dit is haar )
Splut
Geplaatst: 26-11-15 21:02
.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Hier nog een toekomstige ratteneigenaar! Het is nog even wachten tot de rittens groot en oud genoeg zijn om bij mama weg te mogen, ik kan niet wachten! Kooi is binnen en bestelling is gedaan bij zooplus. Zijn hier nog ratteneigenaren die mij wat tips kunnen geven? Rittens komen uiteraard in een ruime kooi met hangmatjes, huisje en heb ook een looprad besteld, de grootste die ik kon vinden op zooplus.
Ronnie25, informeer eens bij rattenopvang sok of rattenopvang leusden of ze wat voor jou dametje kunnen betekenen. of misschien zelfs rattery rootz? die zit ook in amsterdam volgens mij
@Mikkiej, wat wil je graag weten, of vragen is makkelijker antwoorden Wat voor kooi komen ze? welke maat loopwiel en waar gaan je kleintjes vandaan komen
Mikkiej
Geplaatst: 01-12-15 23:07
Oja vragen stellen is dan handiger haha
Dit loopwiel heb ik besteld. En dan met de afmeting 28x7 cm. Die 7 cm zal wel de breedte zijn denk ik?
Wat ik mij vooral afvraag is of ik voldoende schuil/slaapmogelijkheden heb in mijn kooi. Ik heb een hangmatje besteld. En bij de kooi zat zo'n plastic "hangmat"/huisje van sputnik in. Ik ben van plan deze te gaan gebruiken als staand huisje. En ik heb een buis besteld, nog even de vraag of ik deze ophang of ergens neer ga leggen.
De afmetingen van de kooi weet ik zo niet uit mijn hoofd, het enige wat ik wel weet is dat hij 70cm hoog is. Ik gok iets van 40cm breed en 30 diep? Dat zal het ongeveer zijn..
Doen jullie ook nestmateriaal in het huisje? En ik zit er ook over te denken om zo'n hoektoilet aan te schaffen. Worden jullie ratten een beetje zindelijk? En wat voor spul doen jullie daar in? En wat voor bodembedekking bevalt jullie het beste? Ik heb van de mensen waarvan ik de kooi heb overgenomen een zak beukensnippers erbij gekregen (grof)
Edit; vergeten te vermelden, de kooi heeft 2 verdiepingen, van die plastic verhogingen met een trapje eraan
Ik doe geen nestmateriaal in het huisje, een van mn ratten verscheurd zelf de kranten en sleept die in het huisje. Leuke bezigheidstherapie (vriendlief vindt het minder geslaagd als ze dat 's nachts doen...) Als bodembedekking gebruik ik kranten en daarop beukensnippers. Ik vind zelf die urine op het plastic heel snel gaan stinken, kranten nemen het nog wat op. Zoals ik al in je andere topic zei, zijn mijn ratjes wel redelijk zindelijk! Als ik geen toilet neerzet, maken ze echt een vieze puinhoop van hun kooi. Ook heb ik best veel slaapmogelijkheden: huisje beneden (soms ook een hangend) en zeker 3 hangmatten.